Know and Understand Maker Education ‘ Leren door maken ’ Module 11 Teaching Practice Group members: Kiba Marja Marjanom Picktula Badrising Manisha Akobe Watson Baboe Fayeez Dhamsahai Shermila
Wat is Maker Education? Door het goedkoper worden van moderne technologie kunnen leerlingen nu makkelijker hun creatieve vermogen tonen. Leerlingen worden zo sneller de uitvinders waar onze maatschappij naar zoekt. Hierdoor kunnen wij Suriname tot een producerend land maken.
Wat is Makers Education? Door het toepassen van makers education wordt de les ook boeiender. Zo pak je leerlingen hun aandacht en komt hun creativiteit en innovatief vermogen tot uiting. De kans om talenten van leerlingen te ontdekken en te helpen vormen wordt groter.
Waarom Maker Education toepassen? 1. Het maakt van leerlingen i.p.v. consumenten, producenten. 2. “Leren door maken” is een vorm van leren die we kwijt zijn geraakt maar die heel sterk is. 3. Maken doet ook een beroep op vaardigheden waar de waardering soms voor verdwenen. 4. Het lijkt erop dat de aandacht voor goede en mooie ontwerpen ook meer meisjes de richting van de harder bèta techniek op kunnen sturen. 5. Maker economie is groeiende. Er wordt steeds meer mee verdiend.
Maker Education en STEM Het leren omgaan met nieuwe technieken als game design. En technologie leren gebruiken om tastbare dingen te maken. En oplossingen te vinden voor kleine of maatschappelijke vraagstukken. STEM (Science, Technologie, Electronica en Mathematica) met als belangrijke doel: opleiding naar een hoger niveau te brengen.
Foto’s Maker education en STEM
Maker education beheersen Maker Education implementeren binnen het Surinaams onderwijs systeem zal wel nieuw maar, absoluut niet onmogelijk of moeilijk zijn. Om jezelf als leerkracht hierin in te werken kun je je aansluiten op Platform Maker Education
Maker Education in de praktijk (foto’s)
Apply Maker education to a subject ‘Rekenen’ Reken lessen verzorgen middels toepassing van ‘Maker education’ werkbaar voor leerlingen van de derde klas (9 jaar) en vijfde klas (11 jaar) basis school. Opdracht: 9 jaar => Maak middels de zome tools een gebouw die niet duurder kost dan SRD 50,-. 11 jaar => Maak middels de zome tools een gebouw die niet duurder kost dan SRD 100,- .
Rekenen Hier voeg je aan elk formaat de zome tool een bepaald bedrag in SRD. Laat de leerlingen werken in groepen van bv 4. Geef de opdracht het gebouw te bouwen binnen 15 minuten, zo hoog, goedkoop en stabiel mogelijk.
Leerlingen die op deze manier “maker” worden leren ongemerkt en worden uitvinders. En onze maatschappij zit te wachten op uitvinders. Je ‘triggered’ op zo een manier het kind zijn: -denkvermogen -rekenvermogen -innovatief denken -samenwerken -werken binnen een kort tijdsbestek -je haalt de ‘maker’ uit het kind