E-Health Mogelijkheden voor ergotherapie op gebied van EHealth

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“In balans” met sociale netwerken
Advertisements

Grammatica in balans.
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Casus M orthopedagogisch bekeken
Kwetsbaarheid bij ouderen frailty
Professioneel sturen.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Ineke Bevers, Frederike Beijderwellen en Anita van Vlerken

Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
TOTALE COMMUNICATIE.
Van visie naar actie.
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Leer- en gedragskenmerken
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Totale communicatie Juli Totale communicatie Juli 2009.
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 6 Rehabilitatie en jongeren met een psychische stoornis Hoofdstuk 18.
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 6 Rehabilitatie en niet-aangeboren hersenletsel (NAH) Hoofdstuk 14.
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Begeleidingsplannen GGZ
E health binnen Ingrid van Vuuren en Petra Tamis december 2013.
Auteur: Wilmar Schaufeli Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum.
Focus op motivatie en communicatie
Een theoretische verkenning
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Dossier Empowerment.
Netwerkbijeenkomst Job Crafting 27 November 2014 Hotel Vianen.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Tatiana Constandse John Ouderling.
Volksuniversiteit Zwolle
Effectief communiceren
Leerstijlen KOLB SJM.
communicatiestijlen & denkpatronen
Opvoeden.
Gespreksvaardigheden
Tutoring Ba1-Ba3 Samenvattingen leren schrijven. In het begin was er… Een probleem… … en een wild idee!
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Het Digitaal Educatief Produkt Waar haal je dat vandaan?
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Onderzoek naar gebruik en effectiviteit van de WERK-portal Saskia Verstegen.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Evaluatie experimenten ambulante hulp zonder indicatie 16 mei 2012 Lotte Vermeer Ewoud Jonker.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Psychomotorische taxonomie
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Informatieavond september 2016
Hand-Out.
Beeldcommunicatie in de GGZ
P I T S T O P Tijdelijke woonvoorziening voor mensen die vastlopen
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
H1 Media en communicatie
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Instructeur B Basketbal Module 4 Stage: taak
ACT CASUS CONCEPTUALISATIE
ACT CASUSCONCEPTUALISATIE
Aanpak van laaggeletterdheid
Coaching.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Communicatie 7e les.
Basistekst : Talentontwikkeling
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

E-Health Mogelijkheden voor ergotherapie op gebied van EHealth bij cliënten met psychische problematiek 10 februari 2017 Ada Frans

Vormen van E-Health E-learning • Aanbod gestuurd • Modulair E-therapie • Zelfhulpprogramma’s • Protocollair E-coaching • Vraag gestuurd • Dialoog staat centraal Via Invoegen | Koptekst en Voettekst kunt u deze tekst wijzigen

Via Invoegen | Koptekst en Voettekst kunt u deze tekst wijzigen

Definitie van e-coaching Een niet-hiërarchische ontwikkelings-partnerschap waarbij het leer- en reflectieproces zowel analoog als digitaal plaatsvindt en waarbij sprake is van fysieke afstand in de communicatie (Ribbers & Waringa, 2011) Er is sprake van coaching: Kenmerkend is het ontbreken van een hiërarchische en adviserende relatie, Waardoor deze vorm zich inhoudelijk onderscheidt van e-learning en e-therapie Via Invoegen | Koptekst en Voettekst kunt u deze tekst wijzigen

Uitdagingen van e-coachen • Duurzame gedragsverandering realiseren • E-coachen vraagt andere vaardigheden en attitude dan F2F coachen: • Ontbreken non-verbale communicatie • Taalvaardigheid van coach en coachee • Afhankelijkheid van techniek • Vertraagde reactietijd: managen van verwachtingen • Coachinterventies vertalen naar e-coachen Via Invoegen | Koptekst en Voettekst kunt u deze tekst wijzigen

E-coachen = e-communiceren Taal staat centraal http://www.youtube.com/watch?v=Hzgzim5m7oU Tekstanalyse Exact formuleren Relatie coach en coachée Methodiek voor e-communiceren gebaseerd op wetenschappelijke theorieën en inzichten uit psychologie, coaching & taalwetenschappen Via Invoegen | Koptekst en Voettekst kunt u deze tekst wijzigen

Kracht van schrijven • Het staat ‘zwart op wit’ (minder vrijblijvend) • Beter bij de les (concentratie en focus) • Structureren en motiveren (teruglezen) • Spiegelende functie (afstand nemen) • Door schrijven over emoties ontstaat inzicht • Individuele controle over het proces (kwaliteit & kwantiteit) • Terugvalpreventie door teruglezen en opnieuw proberen Via Invoegen | Koptekst en Voettekst kunt u deze tekst wijzigen

Sociale anonimiteit • Wegvallen sociaal wenselijk gedrag ter plaatse • Sociale schaamte en inhibitie (geremdheid) neemt af • Eigen werkplek geeft gevoel van vertrouwdheid en onzichtbaarheid • Taboe thema’s makkelijker bespreekbaar door sfeer van openheid, oprechtheid en intimiteit • Snel tot de kern • Toegang tot emoties Via Invoegen | Koptekst en Voettekst kunt u deze tekst wijzigen

DE KRACHT VAN E-COACHEN Vijftien ingrediënten Plaats en tijd onafhankelijk Een aaneenschakeling van contacten Kleine actiestappen Op basis van ervaringsleren Hoge mate van betrokkenheid Sneller tot de kern Beter bij de les Ruggespraak mogelijkheden Het staat zwart op wit Structureren en motiveren Spiegelende functie Snel toegang tot emoties Individuele controle over het proces Blijvende positieve bekrachtiging terugvalpreventie Via Invoegen | Koptekst en Voettekst kunt u deze tekst wijzigen

1. Plaats- en tijdonafhankelijk Overal en altijd, mits computer en internet. Via Invoegen | Koptekst en Voettekst kunt u deze tekst wijzigen

2. Een aaneenschakeling van contacten Ontbreken van reistijd Kort en krachtig reageren, kost minder tijd Verveelvoudigen contact momenten Via Invoegen | Koptekst en Voettekst kunt u deze tekst wijzigen

3. Kleine actiestappen Opgedeeld, meer contactmomenten en kleinere stappen Toename succeservaringen Via Invoegen | Koptekst en Voettekst kunt u deze tekst wijzigen

4. Op basis van ervaringsleren In de relevante omgeving van de coachée. In ‘het echte leven’. On the job. Via Invoegen | Koptekst en Voettekst kunt u deze tekst wijzigen

5. Hoge mate van betrokkenheid Frequent contact. Toename van succeservaringen. Via Invoegen | Koptekst en Voettekst kunt u deze tekst wijzigen

6. Sneller tot de kern Achterwege blijven van ‘social talk’. Minder sociaal wenselijk gedrag. Focus op de inhoud. Via Invoegen | Koptekst en Voettekst kunt u deze tekst wijzigen

7. Beter bij de les Hoog concentratie niveau door wijze van communiceren. Via Invoegen | Koptekst en Voettekst kunt u deze tekst wijzigen

8. Ruggespraakmogelijkheden Overleg met derden is mogelijk. Verstoort het proces niet. Via Invoegen | Koptekst en Voettekst kunt u deze tekst wijzigen

9. Het staat zwart op wit Woorden blijven, zijn vastgelegd en na te lezen. Via Invoegen | Koptekst en Voettekst kunt u deze tekst wijzigen

10. Structureren en motiveren Schrijven geeft automatische ordening en structurering van gedachten. Via Invoegen | Koptekst en Voettekst kunt u deze tekst wijzigen

11. Spiegelende functie Het geschrevene is direct leesbaar. Dezelfde tekst kan herhaald gebruikt of gelezen worden. Via Invoegen | Koptekst en Voettekst kunt u deze tekst wijzigen

12. Snel toegang tot emoties Schrijfproces activeert het emotiesysteem. Via Invoegen | Koptekst en Voettekst kunt u deze tekst wijzigen

13. Individuele controle over het proces Eigen keuze voor tijd, moment en plaats van communiceren. Eigen keuze waar wel of niet op in te gaan. Eigen tempo bepalen. Eigen mate van betrokkenheid/actief ermee bezig zijn. Via Invoegen | Koptekst en Voettekst kunt u deze tekst wijzigen

14. Blijvende positieve bekrachtiging Positieve teksten blijven bewaard. Herlezen van teksten. Via Invoegen | Koptekst en Voettekst kunt u deze tekst wijzigen

15. Terugvalpreventie Afgesloten trajecten kunnen keer op keer bekeken worden. Via Invoegen | Koptekst en Voettekst kunt u deze tekst wijzigen

De drie pijlers van mail coaching Asynchroniciteit. Sociale anonimiteit. Schrijven. Via Invoegen | Koptekst en Voettekst kunt u deze tekst wijzigen

Psychologische functies van sociale anonimiteit Herstel (recovery). Disclosure. Autonomie. Via Invoegen | Koptekst en Voettekst kunt u deze tekst wijzigen

Video Karify https://youtu.be/89ZZJq_0nuQ Via Invoegen | Koptekst en Voettekst kunt u deze tekst wijzigen

E-coachen met Pluform https://youtu.be/kywmpxtV-uQ Via Invoegen | Koptekst en Voettekst kunt u deze tekst wijzigen