van specialist naar generalist L&D-professional wordt Business Partner Rino Schreuder – EMD slides: www.MDonline.nl L&D-professional wordt Business Partner Doelstelling: een goed gesprek 1 uur Van 5 (RS’) acties naar 15 van ons allemaal Subtitel: Strategisch Leren in Organisaties Effectief Geïntegreerd in het werk Intelligent
Rino Schreuder EMD Centre – uitgever opleidingsinformatie tijdschrift MD & MDonline.nl – hoofdredacteur Development & Learning in Organisations – redactielid stichting EDU-DEX – secretaris Altijd bezig met leren en ontwikkeling Uitwisseling van kennis, informatie en ervaring Partijen bij elkaar brengen, nieuwe combinaties tot stand brengen
Aanbod- of vraaggestuurd Specialist vs. Generalist De waarde van L&D Welke taal spreken we? Aanbod- of vraaggestuurd Specialist vs. Generalist De waarde van L&D De externe context Profiel L&D business partn. Weer wat geleerd: Japanse methode om ideeën over te dragen en brainstorms te starten 20 plaatjes X 20 seconden 6 min 40” Bijna geen lettertjes plaatjes Weinig nuance en details, de rest van het uur Vooral: uitwisseling van kennis, informatie en ervaring aan tafel Vijf concrete acties betere resultaten business op basis van 5 pijlers die ik eerst zal introduceren
Onze taal pijler 3-B. bekijk het van de andere kant HR sector Jargon Effect? - kost tijd Kost geld Is ingewikkeld Eigen wereld Nieuw jargon Het blijft jargon
De taal van de business Lees de vakpers over ontwikkelingen in de sector Stop met benchmarken Ken marketing en sales mensen en praat met ze Weet wat er speelt en gaat spelen Technologie Bestaande en nieuwe Concurrentie Doelgroep
L&D revisited AANBOD GERICHT FOCUS cursus / instrument ORGANISATIE L&D specialisten STRATEGIE mensen voor cursus of instrument vinden INTERACTIE / KLANT interventies SUCCESCRITERIA aantal gebruikers ROI interventie klanttevredenheid VRAAG GERICHT uitdaging / probleem L&D generalisten oplossing ontwikkelen m.b.v. L&D-methoden continue relatie oplossing probleem ROI van de klant klantentrouw ORGANISATIE L&D specialisten L&D generalisten
Van der Ploeg & Leemereise, 2010
Ten Hoor & Reumkens, 2014 Ulrich, 1997
De waarde van L&D cre -ate value add value value for money Voeden en versnellen strategie Kansen scheppen & benutten Talent optimaal inzetten Inventieve oplossingen L&D richten op de strategie Competentie-ontwikkeling Effectiviteit en alignment Kostendekking / ROI Efficiëntie State-of-the-art professionaliteit Talent Management HR Develop- ment Learning & naar Ingham, 20014
Context L&D Business Partner Artificial Intell. / cobots /chatbots Social Media / Gamification Big Data / IoT Hybride organisaties Agility TEAL / Cyaan Blockchain Alternatieve business modellen
L&D-Business Partner: generalist vernieuwer verbinder
slides: www.MDonline.nl #RinoSchreuder Meer: slides: www.MDonline.nl #RinoSchreuder Blog www.nextlearning.nl/e-blog/leren-leveren-7-acties-hrd Nog meer: rino.schreuder@emdcentre.com tel. 06 – 5462 3808 ggfgf