van specialist naar generalist L&D-professional wordt Business Partner

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is strategisch leren?
Advertisements

Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
College wk 2 ‘onderzoek’ V1 Kernproject. 1.Belang van onderzoek 2.Onderzoeksmethoden 3.Aanpak & output 4.Over de Debriefing Vandaag:
College wk 2 ‘onderzoek’ V1 Kernproject. 1.Belang van onderzoek 2.Onderzoeksmethoden 3.Aanpak & output 4.Over de Debriefing Vandaag:
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
GREY POWER 3x concreet Robin van Barneveld. Doel: 3x beweging 2.
Blue Turtle Business Partners Samen bouwen aan een sterkere en betere onderneming.
Business Marketing Management
Sociaal ondernemen Studiemiddag “Herstel en Winst” Netcliënten 17 mei 2013.
Zorg voor Klanten Brenda Mark - van Haarst
Co-creatie in netwerken Thijs Habets Albert Kampermann.
NEDERLANDS Uitburo  Waarom ? Waarom ? Waarom ?  Wat ? Hoe? En vooral: met wie?  Drempels maar ook oplossingen NEDERLANDS Uitburo Koudwatervrees voor.
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Social Media Les 4: Content (1) Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
Business Marketing Management
DE NATIONALE EDUCATIE INDEX één neutraal adres voor opleidingsinformatie Rino Schreuder secretaris stichting EDU-DEX.
Major/Minor Personeel en Organisatie 19 maart 2014.
moderniseren van het curriculum.
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
Programmering voor het hele dorp? Neem het heft in eigen hand! Kennisnetwerkdag L&G 20 juni 2014 Anja Slendebroek Gerrit Kapteijns.
DE NATIONALE EDUCATIE INDEX één neutraal adres
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
De sociale economie als partner voor profitbedrijven en lokale besturen Uitdagingen voor de 5 november 2014.
Honoursonderwijs in HBO
Methode Strategisch personeelsmanagement
Social media presentatie
Kennismanagement & Sociale media
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
HR NETWERK 2015, EEN ANDERE AANPAK. Wat willen we bereiken ? HR netwerk ’15 2 Verdere versterking van het HR netwerk als spil – instrument rond.
Re-integratie met het oog op de participatiewet 8 januari 2015 Presentatie aan Commissie Werk en Middelen.
Naar een optimaal HR - beleid
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Business en IT Consulting
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Marketing voor de IPRO: wat brengt de toekomst?. 10 STELLINGEN.
OndernemersWerknemers Start eigen bedrijf Business/groei Support Loopbaanbegeleiding Individuele coaching Outplacement/2 e spoor Duurzame inzetbaarheid.
Greenfee4you Een innovatief klant relatie programma voor “ Uw Organisatie “
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
26 augustus Dialoogmarketing. Kader. Ontwikkelingen. Kansen voor uitgevers. Frans Reichardt Holy Cow! Direct Communications.
De Future Proof Corporatie Hoe worden corporaties toekomstbestendig?
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
Gewoon (digitaal) ondernemen met de klant (aan tafel) Uden - 2 juni 2016 Ralph van Dam - Digital Marketing Strategist.
Management of Organisations II New organizing. Het creëren van de blog O Waar hebben we voor gekozen? O Waar liepen we tegenaan bij het maken van de blog?
Crossmedia in een marketing fullservice bureau
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
Definitie Smart Industry
Duurzame inzetbaarheid van de professional
secretaris stichting EDU-DEX
Academics For Companies Leuven
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Een product of dienst verkopen
Ketenmanager & Innovatiemakelaar
Les 1: Brainstorm en kennismaken
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Social Impact Bonds POHO Arbeidsmarkt
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Reflector Big Five Personality
secretaris stichting EDU-DEX
Klantgerichtheid – Houding en gedrag
Jannes Huisman Senior coach
voor een samenleving met veerkracht
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Transcript van de presentatie:

van specialist naar generalist L&D-professional wordt Business Partner Rino Schreuder – EMD slides: www.MDonline.nl L&D-professional wordt Business Partner Doelstelling: een goed gesprek 1 uur Van 5 (RS’) acties naar 15 van ons allemaal Subtitel: Strategisch Leren in Organisaties Effectief Geïntegreerd in het werk Intelligent

Rino Schreuder EMD Centre – uitgever opleidingsinformatie tijdschrift MD & MDonline.nl – hoofdredacteur Development & Learning in Organisations – redactielid stichting EDU-DEX – secretaris Altijd bezig met leren en ontwikkeling Uitwisseling van kennis, informatie en ervaring Partijen bij elkaar brengen, nieuwe combinaties tot stand brengen

Aanbod- of vraaggestuurd Specialist vs. Generalist De waarde van L&D Welke taal spreken we? Aanbod- of vraaggestuurd Specialist vs. Generalist De waarde van L&D De externe context Profiel L&D business partn. Weer wat geleerd: Japanse methode om ideeën over te dragen en brainstorms te starten 20 plaatjes X 20 seconden  6 min 40” Bijna geen lettertjes  plaatjes Weinig nuance en details, de rest van het uur Vooral: uitwisseling van kennis, informatie en ervaring aan tafel Vijf concrete acties betere resultaten business op basis van 5 pijlers die ik eerst zal introduceren

Onze taal pijler 3-B. bekijk het van de andere kant HR sector Jargon Effect? - kost tijd Kost geld Is ingewikkeld Eigen wereld Nieuw jargon  Het blijft jargon

De taal van de business Lees de vakpers over ontwikkelingen in de sector Stop met benchmarken Ken marketing en sales mensen en praat met ze Weet wat er speelt en gaat spelen Technologie Bestaande en nieuwe Concurrentie Doelgroep

L&D revisited AANBOD GERICHT FOCUS cursus / instrument ORGANISATIE L&D specialisten STRATEGIE mensen voor cursus of instrument vinden INTERACTIE / KLANT interventies SUCCESCRITERIA aantal gebruikers ROI interventie klanttevredenheid VRAAG GERICHT uitdaging / probleem L&D generalisten oplossing ontwikkelen m.b.v. L&D-methoden continue relatie oplossing probleem ROI van de klant klantentrouw ORGANISATIE L&D specialisten L&D generalisten

Van der Ploeg & Leemereise, 2010

Ten Hoor & Reumkens, 2014 Ulrich, 1997

De waarde van L&D cre -ate value add value value for money Voeden en versnellen strategie Kansen scheppen & benutten Talent optimaal inzetten Inventieve oplossingen L&D richten op de strategie Competentie-ontwikkeling Effectiviteit en alignment Kostendekking / ROI Efficiëntie State-of-the-art professionaliteit Talent Management HR Develop- ment Learning & naar Ingham, 20014

Context L&D Business Partner Artificial Intell. / cobots /chatbots Social Media / Gamification Big Data / IoT Hybride organisaties Agility TEAL / Cyaan Blockchain Alternatieve business modellen

L&D-Business Partner: generalist vernieuwer verbinder

slides: www.MDonline.nl #RinoSchreuder Meer: slides: www.MDonline.nl #RinoSchreuder Blog www.nextlearning.nl/e-blog/leren-leveren-7-acties-hrd Nog meer: rino.schreuder@emdcentre.com tel. 06 – 5462 3808 ggfgf