ZorgkaartNederland En toezicht op de zorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van de informatie in het EMD
Advertisements

Een gebrek aan patiëntveiligheid
Hoofdinspecteur verpleging en chronische zorg
Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007.
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
7 juli 2014 NTA Quiz Wat weet u van de NTA?. 7 juli Eén van de kernonderdelen van een VMS is… een rapportagematrix een risico-inventarisatie.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Marit van Albada Máxima Medisch Centrum Oncologisch/ trombose centrum
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Derde partij: tussen droom en daad
Indicatoren voor de oncologische zorg Marjan Gort
Beslishulp beroerte thuis
1 september ’14 Patienten ervaringen enqueteren Chiel Bos Zorgverzekeraars Nederland.
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Ervaringen cliënten cruciaal voor verantwoorde zorg Marielle Rompa, 24 april, Rotterdam.
Social Medicine CQ-index: betrouwbaarheid en validiteit voor allochtone bevolkingsgroepen Karien Stronks afd. Sociale Geneeskunde AMC/UvA Onderzoekersforum.
Patientveiligheidsprogramma en de prestatie-indicatoren
De rol van IGZ in het patiëntveiligheidsprogramma GGZ
Actualisering basiselement Veiligheidscultuur
Co-schap huisartsgeneeskunde Je naam datum
Lenvis: ideeën van gebruikers Efrath Silver.
Zorgbelang Zuid-Holland Veiligheid door de patiënt bekeken 25 april 2012 Erik Visser, Regiomanager Zorgbelang Zuid Holland.
Ouder worden met een verstandelijke beperking, volgens mensen zelf en hun familie (Mieke Cardol en Tineke Meulenkamp) Ine Mestdach 1BaO b2.2.
Spreker | Plaats | datum Sturen op gezondheid Diana Delnoij | 24 januari 2013.
Sterke Verhalen uit het Ziekenhuis De ervaring van de patiënt ter verbetering van ziekenhuiszorg Zorgbelang Congres ‘De toekomst van het cliënten-perspectief’
IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
EU-scoping study Biodiversiteitscampagne Belangrijkste conclusies.
Zeggenschap voor zorgvragers
Social media presentatie
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Inhoud presentatie Trends Doelen regeerakkoord Meerwaarde Wlz
Stimulans Kwaliteit BPV Kinderopvang Amsterdam 17 maart 2015.
Calamiteit: donderslag bij heldere hemel
Reminiscentie Levensboeken
1 “Innovatieplaats Cure” Experimenteer met minder regels.
Bijeenkomst Cliëntenraden Ouderenzorg Regio Groningen, Twente en Arnhem 10 december 2015, 21 en 27 januari 2016 Menzis Zorgkantoor & Zorgkoepel Groningen.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Leeswijzer bij de bijlagen In deze bijlagen bij het NVZ-strategiedocument Zorg voor 2020 zijn de belangrijkste grafieken en brondocumenten voor u geselecteerd.
De financiële setting na 1 januari 2015 en de consequenties voor de zorgboerderij Hans Pietersma.
Auteur: Paul Poortvliet Datum: 22 februari 2011 Informeren van de patiënt Ervaringen uit Nederland.
EBM = Evidence Based Medicine. EBM (1)  Toepassen van een bepaalde methode, werkwijze voor het verzamelen van literatuur  Beoordelen en interpreteren.
Opbrengstindicatoren in het toezicht mbo
Titia Lekkerkerk Goede zorg, klachten en geschillen: wat verwacht u?
Verslag Bestuursgesprek tussen Philadelphia en de Inspectie.
W KKGZ Enkele (nieuwe) aspecten mbt openheid over incidenten.
Het betrekken van patiënten bij calamiteitenonderzoek Dr Carla Veldkamp Manager kwaliteit, veiligheid en verantwoording, Canisius-Wilhelmina.
Open communicatie na ernstige klachten of calamiteiten
Gezond Vertrouwen Ronnie van Diemen. Gezond vertrouwen Arts en organisatie, 10 juni
Vroegsignaleren in de thuiszorg
De patiënt als regisseur van de zorg
De waarde van Zorgkaart Nederland
Waarstaatjegemeente.nl Horizontale Verantwoording
Inhoud Voorstellen Actualiteiten Besluit basisvoorwaarden ve
ZorgkaartNederland.
Cliënt en Veiligheid Solange Sommeling.
Preventie van alcoholgebruik van adolescenten door verbeterde ouder-kind alcoholspecifieke communicatie: De “Hou vol! Geen alcohol” pilot studie Suzanne.
Kwaliteit van zorg De rol van de patiënt
De zorg verandert, het toezicht verandert mee
Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd
Wat doet het Wmo-toezicht?
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Patiëntenparticipatie
Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)
Toezicht Wmo Toezicht WMO
Familie Empowerment door geïntegreerde Obstetrische en Neonatale zorg in individuele suites: Ervaringen van ouders Mireille Stelwagen1,2, Anne van Kempen2,
Chantal Roest, sr. WGA-specialist 18 maart 2019
24 september 2019 Charlotte ten Kate Rianne van den Berg
Transcript van de presentatie:

ZorgkaartNederland En toezicht op de zorg ZorgkaartNederland bijeenkomst| 25 oktober 2016

Toezicht op de zorg en burgerperspectief Incidenten toezicht: meldingen van burgers (calamiteiten) Landelijk Meldpunt Zorg: eerste klachtenlijn Risicogestuurd toezicht: ZorgkaartNederland Inspectiepraktijk: SOFI-methode bij dementerende ouderen, mystery guests, leken-inspecteurs (pilot), interviews met cliënten en/of familie (vooral care)

Risicogestuurd Toezicht (RT) Risicodetectie was vooral gebaseerd op: Meldingen Door zorgaanbieders aangeleverde indicatoren (kwaliteitsindicatoren, bedrijfsinformatie, CQ-index) Thematisch onderzoek Maar: Aangeleverde data lopen vaak een jaar achter IGZ wil de cliënt/patiënt meer centraal stellen Kan informatie uit sociale media meerwaarde hebben voor het toezicht? Zo ja, hoe deze het best te ontsluiten en te gebruiken? Risicogestuurd Toezicht (RT)

Diverse onderzoeken: IQ healthcare en IGZ (2013-2015): Scoping review over relatie informatie uit sociale media en kwaliteit van zorg Bepaling relevantie rating site ZorgkaartNederland voor RT Verpleging & Verzorging Zijn patiëntervaringen beschreven op rating site ZorgkaartNederland over de ziekenhuiszorg van aanvullende waarde voor IGZ? De relatie tussen verscherpt toezicht en ziekenhuisratings op ZorgkaartNederland

Studie 3: Zijn patiëntervaringen beschreven op ZorgkaartNederland over de ziekenhuiszorg van aanvullende waarde? Methode: 10 inspecteurs, 10 geselecteerde ziekenhuizen, teksten reviews <6,5 1e Interviewronde: exploratief Gebruiken accounthouders patiëntwaarderingen in hun dagelijks toezicht en zo ja hoe? Verwachten inspecteurs dat patiëntwaarderingen van toegevoegde waarde zijn voor de inspectie? 2e interviewronde: beoordelen reviews Geven actief gepresenteerde patiëntwaarderingen op Zorgkaart accounthouders een signaal van mogelijke risico’s met betrekking tot patiëntveiligheid?

Conclusies 23 procent van de waarderingen relevant voor toezicht ZorgkaartNederland wordt gebruikt als informatiebron Aanvullend perspectief voor overall beeld Reviews worden vooral vanuit eigen kennis/ervaring beoordeeld Vooral ondersteunend, niet zozeer nieuwe informatie Negatieve signalen in reviews zijn (met name) medische fouten, calamiteiten, schade, maar: Altijd geverifieerd met ‘harde’ kwaliteitsinformatie Filter van alleen negatieve reviews vergroot bruikbaarheid Bruikbaar voor jaargesprek en/of onaangekondigd bezoek Conclusies

Methode Multilevel studie van meer dan 43.000 ziekenhuisratings van 7 ziekenhuizen onder VT, vergeleken met 28 controle ziekenhuizen (2010-2015) Conclusie VT-ziekenhuizen lagere ratings op ZorgkaartNederland Scores zijn onafhankelijk van de VT-periode IGZ identificeert dezelfde ziekenhuizen als risicovol, als de patiënten laag waarderen op ZorgkaartNederland Studie 4: Wat is de invloed van verscherpt toezicht (VT) op ziekenhuisratings op ZorgkaartNederland?

Studie 2: wat is de invloed van verscherpt toezicht op ziekenhuisratings op ZorgkaartNederland? Methode: Multilevel studie van meer dan 43.000 ziekenhuisratings van 7 ziekenhuizen onder verscherpt toezicht (VT), vergeleken met ratings van 28 controle ziekenhuizen (2010-2015) Conclusies: Ziekenhuizen onder VT hebben lagere ratings op ZorgkaartNederland Deze ratings zijn onafhankelijk van de periode van VT IGZ identificeert dezelfde ziekenhuizen als risicovol als patienten laag waarderen op ZorgkaartNederland Titel van presentatie | datum van presentatie

Wat kunnen inspecteurs met signalen van ZorgkaartNederland doen? Vast onderdeel van dashboards van inspecteurs Checken van signalen voor bezoek (Niet meer dan een) signaal! Onderwerp van jaargesprek of onaangekondigd bezoek Prioriteringslijst Contextinformatie bij andere indicatoren Dus: patiëntenperspectief zoals op ZorgkaartNederland is een extra bron voor het monitoring van kwaliteit en veiligheid in de zorg Wat kunnen inspecteurs met signalen van ZorgkaartNederland doen?

Sorien Kleefstra sm.kleefstra@igz.nl Vragen?