ZorgkaartNederland En toezicht op de zorg ZorgkaartNederland bijeenkomst| 25 oktober 2016
Toezicht op de zorg en burgerperspectief Incidenten toezicht: meldingen van burgers (calamiteiten) Landelijk Meldpunt Zorg: eerste klachtenlijn Risicogestuurd toezicht: ZorgkaartNederland Inspectiepraktijk: SOFI-methode bij dementerende ouderen, mystery guests, leken-inspecteurs (pilot), interviews met cliënten en/of familie (vooral care)
Risicogestuurd Toezicht (RT) Risicodetectie was vooral gebaseerd op: Meldingen Door zorgaanbieders aangeleverde indicatoren (kwaliteitsindicatoren, bedrijfsinformatie, CQ-index) Thematisch onderzoek Maar: Aangeleverde data lopen vaak een jaar achter IGZ wil de cliënt/patiënt meer centraal stellen Kan informatie uit sociale media meerwaarde hebben voor het toezicht? Zo ja, hoe deze het best te ontsluiten en te gebruiken? Risicogestuurd Toezicht (RT)
Diverse onderzoeken: IQ healthcare en IGZ (2013-2015): Scoping review over relatie informatie uit sociale media en kwaliteit van zorg Bepaling relevantie rating site ZorgkaartNederland voor RT Verpleging & Verzorging Zijn patiëntervaringen beschreven op rating site ZorgkaartNederland over de ziekenhuiszorg van aanvullende waarde voor IGZ? De relatie tussen verscherpt toezicht en ziekenhuisratings op ZorgkaartNederland
Studie 3: Zijn patiëntervaringen beschreven op ZorgkaartNederland over de ziekenhuiszorg van aanvullende waarde? Methode: 10 inspecteurs, 10 geselecteerde ziekenhuizen, teksten reviews <6,5 1e Interviewronde: exploratief Gebruiken accounthouders patiëntwaarderingen in hun dagelijks toezicht en zo ja hoe? Verwachten inspecteurs dat patiëntwaarderingen van toegevoegde waarde zijn voor de inspectie? 2e interviewronde: beoordelen reviews Geven actief gepresenteerde patiëntwaarderingen op Zorgkaart accounthouders een signaal van mogelijke risico’s met betrekking tot patiëntveiligheid?
Conclusies 23 procent van de waarderingen relevant voor toezicht ZorgkaartNederland wordt gebruikt als informatiebron Aanvullend perspectief voor overall beeld Reviews worden vooral vanuit eigen kennis/ervaring beoordeeld Vooral ondersteunend, niet zozeer nieuwe informatie Negatieve signalen in reviews zijn (met name) medische fouten, calamiteiten, schade, maar: Altijd geverifieerd met ‘harde’ kwaliteitsinformatie Filter van alleen negatieve reviews vergroot bruikbaarheid Bruikbaar voor jaargesprek en/of onaangekondigd bezoek Conclusies
Methode Multilevel studie van meer dan 43.000 ziekenhuisratings van 7 ziekenhuizen onder VT, vergeleken met 28 controle ziekenhuizen (2010-2015) Conclusie VT-ziekenhuizen lagere ratings op ZorgkaartNederland Scores zijn onafhankelijk van de VT-periode IGZ identificeert dezelfde ziekenhuizen als risicovol, als de patiënten laag waarderen op ZorgkaartNederland Studie 4: Wat is de invloed van verscherpt toezicht (VT) op ziekenhuisratings op ZorgkaartNederland?
Studie 2: wat is de invloed van verscherpt toezicht op ziekenhuisratings op ZorgkaartNederland? Methode: Multilevel studie van meer dan 43.000 ziekenhuisratings van 7 ziekenhuizen onder verscherpt toezicht (VT), vergeleken met ratings van 28 controle ziekenhuizen (2010-2015) Conclusies: Ziekenhuizen onder VT hebben lagere ratings op ZorgkaartNederland Deze ratings zijn onafhankelijk van de periode van VT IGZ identificeert dezelfde ziekenhuizen als risicovol als patienten laag waarderen op ZorgkaartNederland Titel van presentatie | datum van presentatie
Wat kunnen inspecteurs met signalen van ZorgkaartNederland doen? Vast onderdeel van dashboards van inspecteurs Checken van signalen voor bezoek (Niet meer dan een) signaal! Onderwerp van jaargesprek of onaangekondigd bezoek Prioriteringslijst Contextinformatie bij andere indicatoren Dus: patiëntenperspectief zoals op ZorgkaartNederland is een extra bron voor het monitoring van kwaliteit en veiligheid in de zorg Wat kunnen inspecteurs met signalen van ZorgkaartNederland doen?
Sorien Kleefstra sm.kleefstra@igz.nl Vragen?