Werkdruk instrument Jac Christis, 4 november 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De fundamenten van de organisatiestructuur
Advertisements

De nieuwe werkelijkheid
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Evidence Based Management
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Onze Innovatieve Arbeidsorganisatie
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Bezint eer ge begint Enige gedachten over “werkdruk in relatie tot de gewenste productie” als object van onderzoek bij de Rechtbanken in Nederland Introductie.
Een continue verbeterende dienstverlening
Tinka van Vuuren Nederlands Congres Volksgezondheid 2013
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Facility management en inkoop
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Organisatiestructuur en
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoe wil ik mijn medewerkers sturen?
MVO en intern management
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Ben Fruytier (HU) Jac Christis (HG) Gerben Beetstra (HU)
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
© de vries business consultancy, 2008
Ondernemen(d) in het onderwijs
Organisatieontwikkeling NPO (1)
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
PREVENTIE VAN WERKSTRESS. IEDER BEDRIJF HEEFT ER MEE TE MAKEN 30% van de nieuwe WAO-gevallen wordt veroorzaakt door psychische klachten 40% daarvan is.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Vormgeven van de HRM-functie
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Slim organiseren Jac Christis, 10 september 2014.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Werkstress en werkdruk Jac Christis, 16 juni 2017
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Werkdruk instrument. Risicogroepen: PW De Gids De ‘gedwongen perfectionisten’ De ‘conservatieven’ De harde werkers met spanningen thuis De ‘uitstellers’
Netwerk analyse Jac Christis, 26 november De onderwerpen Netwerkanalyse: 1.Basis idee 2.Het instrument zelf 3.Slim organiseren.
Werkdruk bij de Mesdag 2 oktober 2015 Dr. Leni Beukema.
I NNOVATIEVE A RBEIDS O RGANISATIE (IAO) Kristel Steegmans – vzw Spectrum Van een functionele organisatie naar procesgericht organiseren Flanders Synergy.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Hans van der Rijst – steunpunt BEST
Werkstress en werkdruk Jac Christis, 16 juni 2017
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Werkdruk instrument voor de Zorg HRM-lectoren congres 2 november 2012
Vijf stappen Borgen Bewustwording Bespreekbaar maken Bewerkstelligen
Onderzoek Duurzaam Duurzamer Produceren
Werkstress en werkdruk Jac Christis, november 2016
Reduceren werkdruk Jac Christis November 2016.
In gesprek over werkdruk
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
Werkdruk in het HBO Jac Christis, 8 oktober 2014
Organisatie structuur
Transcript van de presentatie:

Werkdruk instrument Jac Christis, 4 november 2014

Werkdruk Definitie: disbalans regelproblemen en regelmogelijkheden Kenmerken instrument Gericht op werk, niet persoon (risico benadering) Voor teamleiders en hun team (gezamenlijk onderzoek) Werkdrukproblemen (kwaliteit arbeid) zijn ook efficiency problemen (kwaliteit onderwijs) Vorm van teamontwikkeling Ontwikkeling: met teamleiders in de zorg idee uitwerken tot instrument. Nu voor onderwijs Congres WeWorks - Jac Christis 14 februari 2013

Met, door en voor teamleiders Congres WeWorks - Jac Christis 14 februari 2013

Wat vinden zij ervan? “Gaat over feiten, niet over belevingen” “Werkdruk is toch op eenvoudige wijze te meten” “Medewerkers vinden het interview leuk: voelen zich gehoord” “Natuurlijk gesprek over het werk” “Gaat over feiten, niet persoon: creëert veiligheid” “Geeft inzicht in wat er werkelijk leeft” “Verbeterpunten springen eruit” Congres WeWorks - Jac Christis 14 februari 2013

Het basis idee Primaire proces: netwerk van onderlinge afhankelijkheden met werkplekken als knooppunten Wanneer verstoring, dan Absorberen op werkplek of Doorgeven en verspreiden over netwerk Afleveradres

Netwerk Privé Office manager 6 Lectoren Planner MT Docenten Teamleider P&O O&O Werkveld Teamleiders (lager leidinggevenden) vormen een risicogroep: gecontroleerde autonomie Marketing Dean LLLeren

Regelmogelijkheden Probleem Persoonlijke Organisatorische regelvaardigheden regelmogelijkheden Intern/ Extern/ zelfstandig samen met anderen Continue Periodiek overleg Congres WeWorks - Jac Christis 14 februari 2013

De vicieuze bureaucratiseringcirkel Toename storingskansen Afnemende flexibiliteit Versterkte centrale controle Meer arbeidsdeling Systeem verlies Materieel Immaterieel Te ruime Te ruime buffers en normtijden capaciteiten Storing Zelf oplossen? Samen met anderen? Periodiek overleg? Onopgelost probleem Streven naar ‘onzichtbare’ speelruimte Niet succesvol gedrag: houding: gevoel: verzuim vervreemding stress ja Storing opgelost nee nee nee succesvol Streven naar: defensieve strategie, want uit zelfverdediging

De twee analyse niveaus Functieniveau: kwaliteit arbeid. Taken en regelproblemen Regelmogelijkheden Organisatieniveau: kwaliteit organisatie. Kans op verstoringen: complexiteit productiestructuur Kans op absorberen: (de)centralisatie besturingsstructuur Slim organiseren: vereenvoudigen van productiestructuur als voorwaarde voor het vereenvoudigen en decentraliseren besturingsstructuur Hoe groter arbeidsdeling (specialisatie) des te groter complexiteit netwerk en dus Grotere kans op verstoringen Gecentraliseerde besturing en dus geen lokale regelmogelijkheden

Het instrument Inventariseren: regelproblemen en regelmogelijkheden Netwerk Elementen van individueel arbeidsproces Rapporteren: knelpunten Oplossingen: plan van aanpak

Probleeminventarisatie Netwerkidee: verstoringen omdat mensen uit netwerk niet, niet op tijd of niet op de juiste wijze doen wat ze moeten doen om jou het werk mogelijk te maken Arbeidsproces: elementen als bron van verstoringen Normen Omgeving Input/ Activiteiten Feedback resultaat studenten Middelen Congres WeWorks - Jac Christis 14 februari 2013

Overzicht Problemen Zelfstandig regelen Samen regelen Periodiek regelen Informeel regelen Knelpunten …. Congres WeWorks - Jac Christis 14 februari 2013

Het instrument Inventariseren: regelproblemen en regelmogelijkheden Netwerk Elementen van individueel arbeidsproces Rapporteren: knelpunten In duo’s bespreken, corrigeren, aanvullen en verbeteren Overzicht van knelpunten (“hier hebben we last van en ligt niet aan ons”) Oplossingen: plan van aanpak

Doorlooptijd: Verkoop + R&D + Kwaliteit + TD ENGINEERING In-koop TOR Ver- koop R&D Lang wachten op controle ontwerp Geen terugkoppeling over wachttijd Keuze leverancier Black box Onvolledige info Verdrongen door prioriteiten Prioriteiten Onvolledige info Aanpassingen Afgesproken deadlines Kwal. Eng. Lange wachttijd voor 3D metingen Wvb TD PE Wie verantwoordelijk Tekening Stuklijst/CE sticker Verpakking/pallets Stickers op doos Routing Vragen worden niet beantwoord Prod. ?? ? ? Worden gestoord met vragen Matrijzen Doorlooptijd: Verkoop + R&D + Kwaliteit + TD Engineering en Verkoop: de stem van de klant Engineering en Productie: wie verantwoordelijk voor maakbaarheid (P, PE, Kw, R&D)? Engineering en Werkvoorbereiding: wie waarvoor verantwoordelijk?

Een voorbeeld Congres WeWorks - Jac Christis 14 februari 2013

De twee analyse niveaus Functieniveau: kwaliteit arbeid. Taken en regelproblemen Regelmogelijkheden Organisatieniveau: kwaliteit organisatie. Kans op verstoringen: complexiteit productiestructuur Kans op absorberen: (de)centralisatie besturingsstructuur Slim organiseren: vereenvoudigen van productiestructuur als voorwaarde voor het vereenvoudigen en decentraliseren besturingsstructuur Hoe groter arbeidsdeling (specialisatie) des te groter complexiteit netwerk en dus Grotere kans op verstoringen Gecentraliseerde besturing en dus geen lokale regelmogelijkheden

Bedankt voor uw aandacht! www.hanze.nl

Bachelor bedrijfskunde: functioneel Decaan Faculteit Examen commissie Onderwijs commissie Jaar 1 Jaar 2 Jaar 3 Leerstoelgroepen Bachelor coördinator Onderwijsbureau

Team-based bachelor Dean Problemen Doelen/kaders Oplossingen Problemen Doelen/kaders Oplossingen Experimenteerrechten Dean Teamleider: maandelijks overleg met blok coördinatoren Blokteams: regelmatig overleg over voortgang onderwijs 11-03-2014 Slim organiseren, de organisatie van de organisatie

Besturingsstructuur De command-control as: doelen en kaders zo globaal mogelijk De leer-as: problemen en oplossingen zo gedetailleerd mogelijk (learning by monitoring) De experimenteer-as: afwijkingen als experiment Zonder deze structuur heb je geen lerende organisatie en geen conditioneel autonome teams

De leer as

Onderwijs, organisatie en personeel Onderwijsbeleid: je profiel Beroepsprofiel Mate van integreren in thema’s en projecten Mate van individualiseren/flexibiliseren curriculum Aard competenties (kennis-, toepassings- en reflectiecompetenties) Arbeidsorganisatie: mobiliseren menselijke bronnen Verdelen: functionele versus crossfunctionele groepen Coördineren: gecentraliseerde versus gedecentraliseerde besturing Personeel: managen van menselijke bronnen (Bron: schoolontwikkelingsmodellen van Marx, Caluwé en Petri)