21 st CS en Talenten 15 maart 2016 Hiemstra & Bohlmeijer, 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Door goede gesprekken groeien
Advertisements

Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
Arbeidsvreugde voor iedereen
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Kies aardrijkskunde in de bovenbouw!
Het perspectief van de verzorgende
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
VERSTERK WAT WERKT.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Groepsdynamica.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Opdrachten en eindopdracht
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Verschillende rollen en stijlen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Talent in Ontwikkeling
Talentontwikkeling en kinderen 16 juni Warming-up …
Hoe geïnspireerd samenwerken? Het teamwiel van Vroemen in uitdagingen
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
SPORTCENTRUM HELSDINGEN: OOG VOOR JOUW KIND! Oog voor jouw kind. Dat is wat wij belangrijk vinden. Onze bevlogen zwemonderwijzers kijken waar jouw kind.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Wat is DRAMA??.
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Passend onderwijs.
Bouw aan je veerkracht.
Talent in Ontwikkeling
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
LOB Waar ben je trots op?.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Duurzame inzetbaarheid
Eventmanager: Gerdine Teerhuis
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Communicatie 3e les.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Werken met plezier en goed presteren
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
-Uitnodiging- In Between Café De Bilt
Social media Wat deel je wel en niet?.
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Images avec sagesse Ppsx-meta.
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

21 st CS en Talenten 15 maart 2016 Hiemstra & Bohlmeijer, 2013

Agenda 9:00 uur inloop 9:30 aanvang programma Terugblik vorige bijeenkomst Rondje langs de besturen 10:15-11:30 Talenten test, positieve psychologie 11-30-12:30 In landen uiteen!! informatie vergaren 12:30 -13:15 Voorbereiden in groepen 13:15 -14:30 lopend landenbuffet(Foto’s ter inspiratie) 14:30 Gezamenlijk opruimen 15:00 verdere info uit Kennisnet/ideen volgende bijeenkomsten en rondvraag 15:30 sluiting

Ik denk dat ik hier de enige ben die …….

Terugblik vorige bijeenkomst

Rondje langs de besturen

10:15

Positieve psychologie De ‘traditionele’ psychologie is sterk gericht is op psychische ziektes, afwijkingen en problemen. Positieve psychologie is ontstaan om de eenzijdige aandacht hierop te veranderen door onderzoek te doen naar hoe een mens zo optimaal mogelijk kan functioneren. Onderwerpen binnen deze stroming gaan over positieve ervaringen, zoals geluk, welbevinden en positieve eigenschappen. In plaats van de focus te leggen op wat niet goed gaat, ligt de focus op wat gaat goed? In de dagelijkse praktijk komen deze vragen onbewust en bewust regelmatig aan de orde. Al ligt ook hier de focus vaak op wat nog niet zo goed gaat. Om te laten zien dat mensen eerder geneigd zijn zich te richten op wat niet goed gaat, gaan we zometeen 3 minuten flow writen. De opdracht is om in 3 minuten tijd alles op te schrijven wat goed is/gaat bij jou. Hoe was het om 3 minuten alleen maar goede dingen op te schrijven? -> nu opschrijven wat beter kan? Flow writing: What is right with you? Hiemstra & Bohlmeijer, 2013

De sterke-punten benadering Deficiëntie Gebrek Probleem Wegwerken Bestrijden Minimaliseren Probleemgerichte benadering: Een belangrijk onderwerp binnen de positieve psychologie is de sterke-punten benadering. Deze benadering bestaat uit een aanpak om mensen te helpen zich persoonlijk en professioneel te ontwikkelen. Het uitgangspunt is wat er goed gaat: eerdere successen, talenten en sterke punten en niet problemen en gebreken. In de sterke punten benadering ontwikkelt een mens zich vanuit wat goed gaat om zo tot een niveau te komen van volledige beheersing. Bij de probleemgerichte benadering ligt de focus op wat niet goed gaat en daardoor is de motiverende kracht beperkt bij deze benadering. Echter is het soms wel de meest effectieve benadering om snel tot een oplossing te komen (voorbeelden). Maar niet elke situatie leent zich voor de probleemgerichte benadering, zoals bij het functioneringsgesprek (Bijlage 1) Talent Succes Sterk punt Ontwikkelen Versterken Optimaliseren Sterke-punten benadering: Voorbeeld: functioneringsgesprek Hiemstra & Bohlmeijer, 2013 Hiemstra & Bohlmeijer, 2013

Elementen van de sterke-punten benadering Het bieden van mogelijkheden om talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Het leren waarderen van jouw sterke punten en die van anderen. Een werksituatie creëren waarin medewerkers hun sterke punten optimaal kunnen gebruiken. Elementen van de sterke-punten benadering zijn: het bieden van mogelijkheden om talenten te ontdekken en te ontwikkelen (op werk, in de klas, in het netwerk), het leren waarderen van jouw sterke punten en die van anderen (op werk, in de klas, in het netwerk). Als netwerktrekker is het bijvoorbeeld prettig om de sterke punten van deelnemers binnen het netwerk te kennen, daardoor kan iedereen nog beter van elkaar leren en zo kunnen er ook situaties gecreëerd worden om ieders sterke punten optimaal te gebruiken. Echter is het al heel prettig als je weet wat jouw eigen sterke punten zijn. Hierdoor zul je beter in je element zijn in je werk. Hiemstra & Bohlmeijer, 2013

1. Ontdekken en waarderen van sterke punten StrengthsFinder: een sterke-puntendetector Een talent = een herhaald patroon van denken, voelen en doen. Doel van de test: het ontdekken van talenten. Uitslag: een top 5 van de meest dominante talenten. Volgens Buckingham en Clifton (2001) liggen bij deze talenten de meeste potentie om het te ontwikkelen tot een sterk punt. De gallup strengths finder test van Buckingham en Clifton (2001) is een sterke punten detector. Met de test die jullie gedaan hebben, wordt gezocht naar herhaalde patronen van denken, voelen en doen. Dit zijn je talenten. Het doel van de test is het ontdekken van deze talenten. In de top 5 die jullie gekregen hebben staan de 5 dominante talenten, die volgens Buckingham en Clifton de meeste potentie hebben om te ontwikkelen tot een sterk punt. Hiemstra & Bohlmeijer, 2013

Overzicht testresultaten In dit overzicht staan jullie testresultaten anoniem afgebeeld. Er zijn 34 talenten mogelijkheden uit de test. De oranje hokjes zijn bij jullie uit de test gekomen als meest dominante talent. Wat valt jullie op als je dit overzicht bekijkt? Hiemstra & Bohlmeijer, 2013

Gedeelde talenten uit deze groep Verantwoordelijkheidsgevoel organisatievermogen WOO Empathie saamhorigheid Communicatie Leergierigheid Hier staan een aantal talenten die meerdere malen terug zijn gekomen uit de testresultaten. aanmoediging Hiemstra & Bohlmeijer, 2013

1. Ontdekken en waarderen van sterke punten Vul je naamkaartje aan met jouw talenten Aanmoediging Leergierig Ik ben …. Deze naam heb ik gekregen van mijn ouders en daarmee ben ik bekend bij anderen, maar.. Paul Veringa Verantwoordelijkheidsgevoel organisatievermogen Saamhorigheid Hiemstra & Bohlmeijer, 2013

2. Hoe ziet verdere ontwikkeling en optimalisering er uit? Talent Om van een talent een sterk punt te maken moet men de benodigde kennis, vaardigheden en attitudes leren en oefenen. Een talent vormt de basis voor een sterk punt (iets waar je echt goed in bent). Het eigen maken en toepassen van de benodigde kennis, vaardigheden en attitudes gaat gemakkelijker af als je vanuit een talent kunt leren en oefenen. Het gaat dan met plezier en je hebt er gevoel voor. Een sterk punt = iets waar je goed in bent en waar je energie van krijgt. Kennis Vaardigheden Attitudes Leren en oefenen Toepassen en eigen maken Sterke punt Hiemstra & Bohlmeijer, 2013 Hiemstra (2012)

2. Hoe ziet verdere ontwikkeling en optimalisering er uit? Kennis van je sterke punten De omgeving aanpassen om leermogelijkheden te creëren. Meer oog voor sterke punten van anderen. Als je weet wat je sterke punten zijn, dan kun je je omgeving aanpassen om leermogelijkheden te creëren en sterke punten bij anderen te herkennen. Hiemstra & Bohlmeijer, 2013

2. Hoe ziet verdere ontwikkeling en optimalisering er uit? Talentenspeeddate Zicht krijgen op je eigen talenten en het leren kennen van de talenten van een ander.  Hiemstra & Bohlmeijer, 2013

3. Wat heb ik al bereikt? Wall of wonder Tips: Wat heb je bereikt waar je trots op bent? Wat was een mooi compliment dat je hebt ontvangen? Wat heb je overwonnen? Wat heb je voor positiefs ontdekt over jezelf of anderen? Hiemstra & Bohlmeijer, 2013