21 st CS en Talenten 15 maart 2016 Hiemstra & Bohlmeijer, 2013
Agenda 9:00 uur inloop 9:30 aanvang programma Terugblik vorige bijeenkomst Rondje langs de besturen 10:15-11:30 Talenten test, positieve psychologie 11-30-12:30 In landen uiteen!! informatie vergaren 12:30 -13:15 Voorbereiden in groepen 13:15 -14:30 lopend landenbuffet(Foto’s ter inspiratie) 14:30 Gezamenlijk opruimen 15:00 verdere info uit Kennisnet/ideen volgende bijeenkomsten en rondvraag 15:30 sluiting
Ik denk dat ik hier de enige ben die …….
Terugblik vorige bijeenkomst
Rondje langs de besturen
10:15
Positieve psychologie De ‘traditionele’ psychologie is sterk gericht is op psychische ziektes, afwijkingen en problemen. Positieve psychologie is ontstaan om de eenzijdige aandacht hierop te veranderen door onderzoek te doen naar hoe een mens zo optimaal mogelijk kan functioneren. Onderwerpen binnen deze stroming gaan over positieve ervaringen, zoals geluk, welbevinden en positieve eigenschappen. In plaats van de focus te leggen op wat niet goed gaat, ligt de focus op wat gaat goed? In de dagelijkse praktijk komen deze vragen onbewust en bewust regelmatig aan de orde. Al ligt ook hier de focus vaak op wat nog niet zo goed gaat. Om te laten zien dat mensen eerder geneigd zijn zich te richten op wat niet goed gaat, gaan we zometeen 3 minuten flow writen. De opdracht is om in 3 minuten tijd alles op te schrijven wat goed is/gaat bij jou. Hoe was het om 3 minuten alleen maar goede dingen op te schrijven? -> nu opschrijven wat beter kan? Flow writing: What is right with you? Hiemstra & Bohlmeijer, 2013
De sterke-punten benadering Deficiëntie Gebrek Probleem Wegwerken Bestrijden Minimaliseren Probleemgerichte benadering: Een belangrijk onderwerp binnen de positieve psychologie is de sterke-punten benadering. Deze benadering bestaat uit een aanpak om mensen te helpen zich persoonlijk en professioneel te ontwikkelen. Het uitgangspunt is wat er goed gaat: eerdere successen, talenten en sterke punten en niet problemen en gebreken. In de sterke punten benadering ontwikkelt een mens zich vanuit wat goed gaat om zo tot een niveau te komen van volledige beheersing. Bij de probleemgerichte benadering ligt de focus op wat niet goed gaat en daardoor is de motiverende kracht beperkt bij deze benadering. Echter is het soms wel de meest effectieve benadering om snel tot een oplossing te komen (voorbeelden). Maar niet elke situatie leent zich voor de probleemgerichte benadering, zoals bij het functioneringsgesprek (Bijlage 1) Talent Succes Sterk punt Ontwikkelen Versterken Optimaliseren Sterke-punten benadering: Voorbeeld: functioneringsgesprek Hiemstra & Bohlmeijer, 2013 Hiemstra & Bohlmeijer, 2013
Elementen van de sterke-punten benadering Het bieden van mogelijkheden om talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Het leren waarderen van jouw sterke punten en die van anderen. Een werksituatie creëren waarin medewerkers hun sterke punten optimaal kunnen gebruiken. Elementen van de sterke-punten benadering zijn: het bieden van mogelijkheden om talenten te ontdekken en te ontwikkelen (op werk, in de klas, in het netwerk), het leren waarderen van jouw sterke punten en die van anderen (op werk, in de klas, in het netwerk). Als netwerktrekker is het bijvoorbeeld prettig om de sterke punten van deelnemers binnen het netwerk te kennen, daardoor kan iedereen nog beter van elkaar leren en zo kunnen er ook situaties gecreëerd worden om ieders sterke punten optimaal te gebruiken. Echter is het al heel prettig als je weet wat jouw eigen sterke punten zijn. Hierdoor zul je beter in je element zijn in je werk. Hiemstra & Bohlmeijer, 2013
1. Ontdekken en waarderen van sterke punten StrengthsFinder: een sterke-puntendetector Een talent = een herhaald patroon van denken, voelen en doen. Doel van de test: het ontdekken van talenten. Uitslag: een top 5 van de meest dominante talenten. Volgens Buckingham en Clifton (2001) liggen bij deze talenten de meeste potentie om het te ontwikkelen tot een sterk punt. De gallup strengths finder test van Buckingham en Clifton (2001) is een sterke punten detector. Met de test die jullie gedaan hebben, wordt gezocht naar herhaalde patronen van denken, voelen en doen. Dit zijn je talenten. Het doel van de test is het ontdekken van deze talenten. In de top 5 die jullie gekregen hebben staan de 5 dominante talenten, die volgens Buckingham en Clifton de meeste potentie hebben om te ontwikkelen tot een sterk punt. Hiemstra & Bohlmeijer, 2013
Overzicht testresultaten In dit overzicht staan jullie testresultaten anoniem afgebeeld. Er zijn 34 talenten mogelijkheden uit de test. De oranje hokjes zijn bij jullie uit de test gekomen als meest dominante talent. Wat valt jullie op als je dit overzicht bekijkt? Hiemstra & Bohlmeijer, 2013
Gedeelde talenten uit deze groep Verantwoordelijkheidsgevoel organisatievermogen WOO Empathie saamhorigheid Communicatie Leergierigheid Hier staan een aantal talenten die meerdere malen terug zijn gekomen uit de testresultaten. aanmoediging Hiemstra & Bohlmeijer, 2013
1. Ontdekken en waarderen van sterke punten Vul je naamkaartje aan met jouw talenten Aanmoediging Leergierig Ik ben …. Deze naam heb ik gekregen van mijn ouders en daarmee ben ik bekend bij anderen, maar.. Paul Veringa Verantwoordelijkheidsgevoel organisatievermogen Saamhorigheid Hiemstra & Bohlmeijer, 2013
2. Hoe ziet verdere ontwikkeling en optimalisering er uit? Talent Om van een talent een sterk punt te maken moet men de benodigde kennis, vaardigheden en attitudes leren en oefenen. Een talent vormt de basis voor een sterk punt (iets waar je echt goed in bent). Het eigen maken en toepassen van de benodigde kennis, vaardigheden en attitudes gaat gemakkelijker af als je vanuit een talent kunt leren en oefenen. Het gaat dan met plezier en je hebt er gevoel voor. Een sterk punt = iets waar je goed in bent en waar je energie van krijgt. Kennis Vaardigheden Attitudes Leren en oefenen Toepassen en eigen maken Sterke punt Hiemstra & Bohlmeijer, 2013 Hiemstra (2012)
2. Hoe ziet verdere ontwikkeling en optimalisering er uit? Kennis van je sterke punten De omgeving aanpassen om leermogelijkheden te creëren. Meer oog voor sterke punten van anderen. Als je weet wat je sterke punten zijn, dan kun je je omgeving aanpassen om leermogelijkheden te creëren en sterke punten bij anderen te herkennen. Hiemstra & Bohlmeijer, 2013
2. Hoe ziet verdere ontwikkeling en optimalisering er uit? Talentenspeeddate Zicht krijgen op je eigen talenten en het leren kennen van de talenten van een ander. Hiemstra & Bohlmeijer, 2013
3. Wat heb ik al bereikt? Wall of wonder Tips: Wat heb je bereikt waar je trots op bent? Wat was een mooi compliment dat je hebt ontvangen? Wat heb je overwonnen? Wat heb je voor positiefs ontdekt over jezelf of anderen? Hiemstra & Bohlmeijer, 2013