GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Schrijfvaardigheid en argumentatie
Tekstdoelen Wat wil de tekst?.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
VWO 5 Blok 1: Schrijven
Zakelijk lezen Nederlands.
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Opstel schrijven.
2: Het Oude Egypte Par 4B: Een hoogontwikkelde cultuur
Een leesstrategie: toepassing
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Beschouwing – De Laatste Tips
Samenvatting h1-h3.
Inleiding, middenstuk, slot
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
Een prachtige kans voor uw kinderen
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Hoofdstuk 2 par 1 Schrijfdoelen.
SET schrijfvaardigheid H5
Opdracht 26 Uiteenzetting schrijven
Dag Taal Kunst en Cultuur 2016 | 1 Twijfelen mag! Kritisch lezen bij het schoolvak Nederlands Sanne de Vries – Simon Vestdijk Harlingen -
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Het schrijven van een betoog
LEZEN 4.2 BETOOG, SOORTEN ARGUMENTEN EN KRITISCH LEZEN VAN EEN BETOOG.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
LEZEN 5.2 SOORTEN SAMENVATTINGEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET/KUN JE.. Welke soorten samenvattingen er zijn. Hoe je deze samenvattingen moet maken.
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Lezen, schrijven en argumenteren
Cursus Leesvaardigheid
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
SET schrijfvaardigheid H5
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Een informatief Artikel schrijven
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Schrijven beschouwing.
Overtuigende tekst/betoog
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Een beschouwing schrijven
Aantrekkelijk formuleren
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Voorbereiding examen Stap 1: Noteer in het midden van je A3-papier jouw visie op het onderwerp. Stap 2: Vul jouw visie aan met trefwoorden/citaten uit.
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Lezen samenvatten.
Betoog Hoe herken ik een betoog en hoe weet ik hoe de schrijver mij probeert te overtuigen? NU Nederlands 2F.
Een RECENSIE schrijven
Lezen meningen, argumenten en conclusie
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
4 havo Schrijflijn les 2
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Informatieve teksten, interviewverslag
Betoog.
Betoog 1e versie Woensdag 19 oktober 2016 SCHM.
Inleiding, middenstuk, slot
Teksten lezen/Schrijven
4 havo Schrijflijn les 5
Plaats hier bijvoorbeeld het onderwerp of activiteit
Een (informatief) Artikel schrijven
Gerben Scholman, Davy Westra, Stef kaptein, Matthijs Roozendaal
EXAMENTEKSTEN 1: SAMENVATTEN
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
OVERTUIGEN.
Transcript van de presentatie:

GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited Lessenserie DOELSTELLING OpdrachtEN i i i GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited i i Oriënteren Instrueren Begeleiden Stimuleren Evalueren ONDERWIJSLEERCYCLUS Discussie en VRAGEN

GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited ONDERWIJSLEERCYCLUS

Doelstelling van de lessenserie GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited DOELSTELLING Doelstelling van de lessenserie Door de leerlingen actief te laten werken met de inleiding en opbouw van artikelen, leren de leerlingen zelf een goed betoog te schrijven.

De leerlingen lezen de artikelen uit de bundel. GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited LES 1 De leerlingen lezen de artikelen uit de bundel. Ze noteren de woorden die ze niet begrijpen. Oriënteren Instrueren Begeleiden Stimuleren Evalueren

GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited LES 2 De leerlingen bespreken met elkaar de moeilijke woorden en noteren de betekenis. Ze onderzoeken wie de auteurs van de teksten zijn en wat hun relatie is tot het onderwerp. Oriënteren Instrueren Begeleiden Stimuleren Evalueren

De docent introduceert de verschillende tekstsoorten. GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited LES 3 De docent introduceert de verschillende tekstsoorten. De leerlingen bepalen de tekstsoorten van de verschillende artikelen. Oriënteren Instrueren Begeleiden Stimuleren Evalueren

GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited LES 4 Na een korte instructie onderzoeken de leerlingen de inleidingen van de teksten. Ze bepalen of deze anekdotisch, historisch of actueel zijn en ze kijken naar het effect van de gebruikte taal op de lezer. Oriënteren Instrueren Begeleiden Stimuleren Evalueren

GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited OPDRACHT 1 Bepaal of de schrijver gekozen heeft voor een anekdote, een historisch gegeven of een actualiteit en bespreek het effect van de gekozen taalmiddelen op de lezer. (10 min.)

De leerling bespreekt in een groep zijn standpunt en argumenten. GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited LES 5 De leerling bespreekt in een groep zijn standpunt en argumenten. Wat is de mening van de groepsgenoten? Oriënteren Instrueren Begeleiden Stimuleren Evalueren

Gezamenlijk bepalen ze welk type inleiding het is. GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited LES 6 De leerlingen schrijven de inleidende alinea van hun tekst en lezen die voor aan hun groep. Gezamenlijk bepalen ze welk type inleiding het is. De leerlingen vullen het bouwplan in met steekwoorden. Oriënteren Instrueren Begeleiden Stimuleren Evalueren

GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited OPDRACHT 2 Schrijf een korte inleiding voor een betoog over het gebruik van circusdieren. (10 min.)

GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited LES 7 De docent geeft instructie over het gebruik van argumenten, tegenargumenten en weerleggingen. Voor de volgende les schrijven de leerlingen de steekwoorden in het bouwplan voor het middenstuk van de tekst. Oriënteren Instrueren Begeleiden Stimuleren Evalueren

Het bouwplan gebruikt de leerling bij het schrijven van het betoog. GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited LES 8 De leerlingen maken het bouwplan af en bepalen hoe zij de tekst gaan afsluiten Het bouwplan gebruikt de leerling bij het schrijven van het betoog. Oriënteren Instrueren Begeleiden Stimuleren Evalueren

De leraar beoordeelt de tekst. GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited LES 9 De leerlingen schrijven in de klas met hun bouwplan een betoog (toets). De leraar beoordeelt de tekst. Oriënteren Instrueren Begeleiden Stimuleren Evalueren

Opbrengsten De kunst afkijken helpt de leerlingen op weg. GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited Opbrengsten De kunst afkijken helpt de leerlingen op weg. Versterking van de verbinding lezen en schrijven Variatie in inleidingen Rekening houden met de lezer

discussie en vragen m.janssen@rsg-sneek.nl t.meestringa@slo.nl GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited discussie en vragen m.janssen@rsg-sneek.nl t.meestringa@slo.nl