GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited Lessenserie DOELSTELLING OpdrachtEN i i i GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited i i Oriënteren Instrueren Begeleiden Stimuleren Evalueren ONDERWIJSLEERCYCLUS Discussie en VRAGEN
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited ONDERWIJSLEERCYCLUS
Doelstelling van de lessenserie GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited DOELSTELLING Doelstelling van de lessenserie Door de leerlingen actief te laten werken met de inleiding en opbouw van artikelen, leren de leerlingen zelf een goed betoog te schrijven.
De leerlingen lezen de artikelen uit de bundel. GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited LES 1 De leerlingen lezen de artikelen uit de bundel. Ze noteren de woorden die ze niet begrijpen. Oriënteren Instrueren Begeleiden Stimuleren Evalueren
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited LES 2 De leerlingen bespreken met elkaar de moeilijke woorden en noteren de betekenis. Ze onderzoeken wie de auteurs van de teksten zijn en wat hun relatie is tot het onderwerp. Oriënteren Instrueren Begeleiden Stimuleren Evalueren
De docent introduceert de verschillende tekstsoorten. GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited LES 3 De docent introduceert de verschillende tekstsoorten. De leerlingen bepalen de tekstsoorten van de verschillende artikelen. Oriënteren Instrueren Begeleiden Stimuleren Evalueren
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited LES 4 Na een korte instructie onderzoeken de leerlingen de inleidingen van de teksten. Ze bepalen of deze anekdotisch, historisch of actueel zijn en ze kijken naar het effect van de gebruikte taal op de lezer. Oriënteren Instrueren Begeleiden Stimuleren Evalueren
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited OPDRACHT 1 Bepaal of de schrijver gekozen heeft voor een anekdote, een historisch gegeven of een actualiteit en bespreek het effect van de gekozen taalmiddelen op de lezer. (10 min.)
De leerling bespreekt in een groep zijn standpunt en argumenten. GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited LES 5 De leerling bespreekt in een groep zijn standpunt en argumenten. Wat is de mening van de groepsgenoten? Oriënteren Instrueren Begeleiden Stimuleren Evalueren
Gezamenlijk bepalen ze welk type inleiding het is. GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited LES 6 De leerlingen schrijven de inleidende alinea van hun tekst en lezen die voor aan hun groep. Gezamenlijk bepalen ze welk type inleiding het is. De leerlingen vullen het bouwplan in met steekwoorden. Oriënteren Instrueren Begeleiden Stimuleren Evalueren
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited OPDRACHT 2 Schrijf een korte inleiding voor een betoog over het gebruik van circusdieren. (10 min.)
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited LES 7 De docent geeft instructie over het gebruik van argumenten, tegenargumenten en weerleggingen. Voor de volgende les schrijven de leerlingen de steekwoorden in het bouwplan voor het middenstuk van de tekst. Oriënteren Instrueren Begeleiden Stimuleren Evalueren
Het bouwplan gebruikt de leerling bij het schrijven van het betoog. GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited LES 8 De leerlingen maken het bouwplan af en bepalen hoe zij de tekst gaan afsluiten Het bouwplan gebruikt de leerling bij het schrijven van het betoog. Oriënteren Instrueren Begeleiden Stimuleren Evalueren
De leraar beoordeelt de tekst. GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited LES 9 De leerlingen schrijven in de klas met hun bouwplan een betoog (toets). De leraar beoordeelt de tekst. Oriënteren Instrueren Begeleiden Stimuleren Evalueren
Opbrengsten De kunst afkijken helpt de leerlingen op weg. GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited Opbrengsten De kunst afkijken helpt de leerlingen op weg. Versterking van de verbinding lezen en schrijven Variatie in inleidingen Rekening houden met de lezer
discussie en vragen m.janssen@rsg-sneek.nl t.meestringa@slo.nl GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited discussie en vragen m.janssen@rsg-sneek.nl t.meestringa@slo.nl