Wat is DRAMA??.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom bij Leefstijl.
Advertisements

Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
BattleBots The school battle.
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
Hogescholen in Dialoog
Het belang en functie van spel
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
BEGELEIDING EN COACHING Tafeltennistrainer 2. Opleidingen Begeleiden en coachen 1. Begeleiden en coachen. –Belang en verschillen. Voorbeeld, normen en.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Begeleidingsplannen GGZ
Reflectie.
Kennis - Intelligentie
Ontwikkelingsgericht werken in Vaktherapie
Onthaal Nieuwe gouwers Verbond Gouw.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Het avontuur om je lichamelijke en Geestelijke gezondheid te verbeteren! Ontstaan vanuit GOF 2010 Ontwikkeld vanuit de Unie Gebaseerd op Bijbelse waarden.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Communicatie en dementie
Presentatie Bijeenkomst 3
Maatjesproject Een maatje uit het bedrijfsleven, coachingstraject voor leerlingen uit het Praktijkonderwijs.
Workshop klassenmanagement
Volksuniversiteit Zwolle
Presenteren en communiceren
IPC Nederland.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Bij de informatieavond van groep 1/2
Eline Bouwman http//:med.hro.nl/ginka/
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
motiverende gespreksvoering
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
School en samenleving week 3 kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Voorschotbenadering risicokleuters
Bevordering bekwaamheid ouders: gezinsbegeleiding.
S/K/L 2.7 PRESENTEREN. WAT GA JE LEREN *Waar een goede presentatie aan voldoet *Hoe je een presentatie voorbereidt.
MIDDELEN OM TE PRESENTEREN.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Wat is DRAMA??.
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Wat is DRAMA??.
Vluchtelingen en asielzoekers
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Jonas Wood.
Jonas Wood.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Ontwikkeling van en ondersteuning aan jongen (aanstaande) ouders
Geef licht aan kinderen in gewelddadige wijken in Zuid-Afrika
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
BOM-model PV 25/03/2014.
Begeleiden Les 7.
In de vuurlinie van een pos
Ontwikkelingspsychologie
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Wat is DRAMA??

Betekenis woord `drama` Komt van het grieks = handeling Meer dan alleen toneelspel Verschillende namen gehad Drama is het vormgeven van de verbeelding door middel van handelingen in een verzonnen werkelijkheid voor een of meer toeschouwers.

Wat is het ? Ervaringsgericht om een aantal sociale en persoonlijkheidsvormende vaardigheden te ontwikkelen Samenwerken; conflicthantering, eigen positie, respect, leren communiceren, motiveren Eigen kwaliteiten ontwikkelen; luisteren, concessies, eigen standpunten, zelfvertrouwen, kunnen verplaatsen in een ander

Voorbereiden op functioneren in de maatschappij Niet alleen gericht op cognitie, maar ook op ervaring Omstandigheden creëren waarin alle aspecten van de persoonlijkheid tot ontplooiing kunnen komen Lichaam Ontspannen sfeer – Leerdoel Normen en waarden (geen goed of fout)

Eigen ontwikkeling als begeleider Masker afzetten Persoonlijkheidsvorming Non verbale communicatie Presentatievermogen Bewustzijn en ontwikkeling van mimiek, fysiek en stem

Kenmerken Verbeelding Voorstellingsvermogen / fantasie Drama = doen (alsof) Spelwerkelijkheid

Waar is drama goed voor? Plezier en ontspanning Persoonlijkheid vormen Educatieve functie (uitleggen/ onderzoeken/ verwerken) Kunstzinnige functie Therapeutische functie

Ouderen Spelen ter bevordering van de kennismaking met elkaar Spelen waarin ouderen eigen levensgeschiedenissen kan uitbuiten Spelen die weerbaarheid vergroten

Gehandicapten Onder controle krijgen van het eigen lichaam Zelfvertrouwen opbouwen Samenwerken / relaties opbouwen

Psychiatrische patienten Niet dokteren Sociale vaardigheden Weerbaarheid Maatschappelijke onderwerpen gericht Gezamenlijk belangen

Psycho-geriatrische stoornissen Op z`n gemak stellen Gevoel om ergens bij te horen Gevoelens van geluk oproepen

Presenteer! Bereid met je groepje een presentatie voor Kies een doelgroep Omschrijf in het kort deze doelgroep (voornamelijk wat van belang is voor deze opdracht) Wat zou drama voor deze doelgroep kunnen betekenen? Noem een paar voorbeelden wat je zou kunnen doen met deze doelgroep Plezier en ontspanning Persoonlijkheid vormen Educatieve functie (uitleggen/ onderzoeken/ verwerken) Kunstzinnige functie Therapeutische functie Hoe begeleid je deze groep (waar moet je op letten) Kies 1 spel en werk deze uit om uit te kunnen oefenen met de klas (als doelgroep) De presentatie duurt minimaal 5 minuten