Waarom CRO mensen gelukkiger maakt

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Identiteitsverankering
Advertisements

Succesfactoren van teamcoaching
De toolkit van NLP:Neuro Linguïstisch Programmeren
Hoe moet je het vooral NIET doen?
Vrijwilligers & motivatie
Motivatie om te leren bij blended learning
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Een (gans)andere kijk op ... high performance
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Hogescholen in Dialoog
Een continue verbeterende dienstverlening
De dienst klinische psychologie in een psychiatrisch ziekenhuis
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Proces en Product.
Idee Generatie Wit Papier, Warcraft 3, Thrall, Hoofdpijn, denken, rare les, Karel aan het ijsberen, Schrijven, Opdracht, Schaken, Stappen, Oplichten, Vooruit.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
Welkom op onze thema-avond
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/002]/subvaardigheid ‘koken’….!
Het opleidingsprofiel:
Inhoud presentatie Introductie Onderzoek (theoretisch kader)
Een theoretische verkenning
Ontwikkeling Gouden Standaard
Ontwikkelingen arbeidsmarkt en houding en gedrag essentieel onderdeel van personeelsplanning Business strategy Business results Talent strategy Talent.
Visie & Strategie.
Voortgangsbijeenkomst 5 maart Information Management Activiteiten afgelopen maanden: Inventarisatie mogelijkheden platformontwikkeling Onderzoeksonderwerpen.
Ambassadeurs 28 augustus 2014 Agenda Mededelingen De organische organisatie Wvttk /rondvraag.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
NorthgateArinso Nederland. Kernwaarden NGA "Onze opdrachtgevers worden ondersteund door mensen die niet alleen weten wat het is om in een bepaalde regio.
gespreksvaardigheden
Reflecteren.
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek Het bereiken van openheid in geslotenheid: Inzichten vanuit onderzoek Werkconferentie.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
ONL Congres Dyslexie 17 juni 2011 Workshop 3 "Hoe werkt het bij jou?" Drs. Evelyne van Veen.
Haal meer uit het medewerkers- onderzoek! Calle Boot (Waterschap Brabantse Delta) Edwin van Ravenstein (Waterschap Brabantse Delta) Thera van Heuveln (InternetSpiegel.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
De creativiteit van mevrouw Bol
de basis voor een gamified lessenserie
Waarden & organisatiecultuur
LOB zeven stappen naar succes
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Nee Zeggen!.
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
In gesprek over werkdruk
Workshop “de coachende praktijkopleider”
it’s about learning to dance in the rain’
Dialoog.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
NEW INTERFACE UNIT 2 : GRAMMAR
Werken met plezier en goed presteren
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Dynamic Architecture What about you?
5 valkuilen & Tips.
Boeien en binden van goede medewerkers
MISSION IMPOSSIBLE ? – High temperature heat >600 °C
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Waarom CRO mensen gelukkiger maakt dr. ing. Niels van de Ven Vreemd om aan jullie uit te leggen waarom CRO zo leuk is. Theorie kan ook anderen overtuigen. Daarnaast wat concrete tips waar rekening mee te houden. Bedrijfskundige, psycholoog, gepromoveerd als economisch psycholoog., nu marketing. In eco psy & marketing doen mijn studenten CRO opdrachten die waardevol zijn voor organisatie. Maar nu grijp ik even terug op mijn kennis als bedirjfskundige en organisatie-psycholoog. 1-3 3m 4-5 2m 5-7 3m 8-14 7m 15-end 5m

Problemen met implementatie CRO

Problemen bij implementatie CRO

Organisatie verandering is moeilijk Slechts 54% van verander-trajecten werken Belangrijkste oorzaken van falen: - Verander moeheid Men snapt de visie niet Men is het er niet mee eens Oplossing: Beter communiceren en luisteren! Freeze nodig? Betere lijn _> steeds dieper Kurt Lewin

Maar ook luisteren is moeilijk Wat zijn de zorgen bij implementatie CRO?

Waarom zijn mensen bang voor verandering? algemeen In het algemeen: - Bij een verandering verlies je iets en win je iets, maar het verlies weegt in eerste instantie zwaarder Prospect theory: 10 euro verliezen is pijnlijker, dan 10 euro winnen leuk is - Je raakt iets kwijt wat concreet is, je wint iets dat nog abstract is Construal level theory: concrete “gevaren” zijn veel dichterbij, en krijgen meer aandacht Angst voor het onbekende Doorbreekt routine, maakt onzeker

Waar zijn mensen bang voor verandering? Specifiek CRO Ik verlies zeggenschap Heb ik nog wel iets te zeggen over “mijn” domein? Mijn prestatie wordt meetbaar Voeg ik wel iets toe? Val ik door de mand? Concreet: Mijn werk-identiteit, mijn waarde als werknemer, en mijn autonomie staan op het spel.

Wat maakt werk leuk? Psychologisch effect Gevoel dat je werk betekenis heeft Ervaren verantwoordelijkheid Weten wat de effecten zijn van wat je doet Job Characteristics Model (Hackman & Oldham, 1980)

Wat maakt werk leuk? Werk-eigenschappen Psychologisch effect Gevoel dat je werk betekenis heeft Ervaren verantwoordelijkheid Leren wat werkt, feedback of wat je doet klopt (en daardoor ziet dat je leert) Concreet – fitbit example Weten wat de effecten zijn van wat je doet Feedback Job Characteristics Model (Hackman & Oldham, 1980)

Wat maakt werk leuk? Werk-eigenschappen Psychologisch effect Variëteit Gevoel dat je werk betekenis heeft Ervaren verantwoordelijkheid Weten wat de effecten zijn van wat je doet Feedback Job Characteristics Model (Hackman & Oldham, 1980)

Wat maakt werk leuk? Werk-eigenschappen Psychologisch effect Variëteit Taak identiteit Gevoel dat je werk betekenis heeft Ervaren verantwoordelijkheid Concierges in ziekenhuis; degene die het als hun taak zagen de hal te vegen, lampen te vervangen, waren minder tevreden; dan degenen die het als hun taak zien dat het ziekenhuis goed draait. Weten wat de effecten zijn van wat je doet Feedback Job Characteristics Model (Hackman & Oldham, 1980)

Wat maakt werk leuk? Werk-eigenschappen Psychologisch effect Variëteit Taak identiteit Belang van de taak Gevoel dat je werk betekenis heeft Ervaren verantwoordelijkheid Study grant: belang om te leren versus echte impact op anderen Weten wat de effecten zijn van wat je doet Feedback Job Characteristics Model (Hackman & Oldham, 1980)

Wat maakt werk leuk? Werk-eigenschappen Psychologisch effect Variëteit Taak identiteit Belang van de taak Gevoel dat je werk betekenis heeft Ervaren verantwoordelijkheid Autonomie The degree to which the job provides the employee with significant freedom, independence, and discretion to plan out the work and determine the procedures in the job. For jobs with a high level of autonomy, the outcomes of the work depend on the workers’ own efforts, initiatives, and decisions; rather than on the instructions from a manager or a manual of job procedures. In such cases, the jobholders experience greater personal responsibility for their own successes and failures at work.[2] Weten wat de effecten zijn van wat je doet Feedback Job Characteristics Model (Hackman & Oldham, 1980)

Wat maakt werk leuk? Werk-eigenschappen Psychologisch effect Gevolgen Variëteit Taak identiteit Belang van de taak Gevoel dat je werk betekenis heeft Intrinsieke motivatie Tevredenheid met werk Minder afwezigheid en personeelsverloop Werkprestaties Ervaren verantwoordelijkheid Autonomie 5-25% of job satisfaction, 1-5% op job performance (Fried & Ferris, 1987) Beetje zweverig (eerst) maar ook heel concreet Weten wat de effecten zijn van wat je doet Feedback Job Characteristics Model (Hackman & Oldham, 1980)

Waarom maakt CRO werk dus zo leuk? Werk-eigenschappen Variëteit Taak identiteit Belang van de taak Laat mensen meedenken op meer domeinen Laat ze aan het geheel werken, niet een klein onderdeel Maak de effecten op de organisatie expliciet, vertaal prestaties naar hele organisatie Autonomie Bij goede implementatie vanzelfsprekend. Maar laat als manager je team los; laat ze zelf bepalen hoe ze tot ideeën en selectie komen, etc. 5-25% of job satisfaction, 1-5% op job performance (Fried & Ferris, 1987) Feedback Inherent aan CRO Job Characteristics Model (Hackman & Oldham, 1980)

Implementatie tips CRO Maak het eind-doel concreet: hoe ziet werken met CRO er nu echt uit? Creëer een veilige omgeving: zorg dat mensen kunnen en durven falen Beloon goede ideeën, niet alleen goede resultaten Beloon het team, want het is altijd een team effort* * in het team weet men al wel wie het grootste zetje heeft gegeven, dat sijpelt vanzelf door in de organisatie

Terug naar de pinguïns They also huddle together for warmth, joyfully swim and race together, and sacrifice much of their lives to protect and feed their little ones.

En als de medewerkers blij zijn (en beter presteren), is ook de HIPPO blij

Waarom CRO mensen gelukkiger maakt dr. ing. Niels van de Ven Intro; bedrijfskundige, psycholoog, marketing Brede interesse, precies wat ik ook zie bij mensen in dit veld Organisatie psychologie & consumentengedrag; al een paar jaar in mijn colleges consumenten-psychologie opdrachten voor CRO. Economische psychologie en marketing; vanuit consument kijken wat er te verbeteren valt. Veel oud-studenten werken in dit veld. N.v.d.Ven@TilburgUniversity.edu