Professionele Identiteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma maandag 02 september 2013
Advertisements

Media en creativiteit module 2 Identiteit
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Ho 8: Portfolio.
Als ontmoediging komt… Thema: Opwekking. De vraag Waar gaan we allemaal doorheen?
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
Vragen subsets OM2. Vragen subsets (1)  Hoe verhoudt de opmerking van BSN over niet te snel starten met een ALP-voorstel zich tot de opmerking van de.
Volksuniversiteit Zwolle
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Praktijkervaring en reflectie
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Reflecteren.
Verschillende rollen en stijlen
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Talent in Ontwikkeling
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Mondzorg - persoonsgericht
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf presenteren!
De vraag is je beste vriend
Laat jezelf ZIEN bij je sollicitatie
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Crowdfunding.
acht locaties in Zeeland en Zuid Holland
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
Creatief schrijven.
STARTENDE LEERKRACHTEN
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Grip op stress, tijd en Welkom, mijn naam is Annemiek Tigchelaar en ik ben de eigenaar van Werkdrukverlager. Wij helpen je met grip op je stress,
Talent in Ontwikkeling
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Serious Playground a teachers tool to teach art Inleiding/ introductie
Op welke manier kan men competenties verwerven?
Covey trainingsavond.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
SHEQ SHQ.
5 rollen van de docent : verdieping
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
(week 045) voor vrijdag 02 januari 12:15, inleveren
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
it’s about learning to dance in the rain’
Logo Eye Opener: gemaakt door Taco Bals
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Werken met plezier en goed presteren
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
Inspelen op Innovaties
Ontdek jouw persoonlijke voorkeursstijl
Inspelen op innovaties
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Zichtbaarheid Creëren
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Eigenaarschap.
PERSOONLIJK LEIDERSCHAP
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

Professionele Identiteit Omdat je toekomst op het spel staat! Welkom!

Programma Introductie boekje Verkenning concept professionele identiteit Het belang van professionele identiteit Wie ben ik? –mijn mini masterdossier Het spel Afronding en evaluatie

1. Dit boekje…. Toegankelijk: Breed inzetbaar (getest op): Laagdrempelige theoretische inleiding Praktische werkvormen Ook zonder deskundige begeleiding te gebruiken Breed inzetbaar (getest op): Bachelor studenten uit allerlei studierichtingen Honoursprogramma studenten Promovendi Gemeenteambtenaren van allerlei afdelingen Onderzoekers van een Kenniscentrum Loopbaanprofessionals

Doelen van het boekje Oprekken van het beeld en verhaal over jezelf door middel van dialoog met anderen Vergroten van de kans op toevallige vondsten over jezelf Inspiratie bevorderend; piekeren minimaliserend Explorerend in plaats van determinerend Intuïtie krijgt de kans de ratio met een banddikte te verslaan…

Professionele identiteit Ehmmm… Wat is dat?

2. Verkenning concept professionele identiteit De wisselwerking tussen een individu en zijn context, de verhouding tot jezelf en de verhouding tot anderen. Professionele identiteit verbindt deze twee en dat geeft jou als professional je eigen kleur.

Professionals met een sterkere professionele identiteit zijn… beter betand tegen stress stellen realistischer doelen hebben meer zelfvertrouwen succesvoller in hun loopbanen kunnen anderen beter begrijpen beter in staat tot zelfregulatie positiever ten opzichte van hun professie beter bestand tegen slechtere werkomstandigheden Bron: Ruijters, M.(Red.)(2015). Je binnenste buiten. Over professionele identiteit in organisaties. Deventer: Vakmedianet.

Aspecten van professionele identiteit (Ruijters et al, 2015) Zelfsturing: In staat zijn een eigen koers te kiezen rekening houdend met organisatie, vak- en persoonlijk perspectief Veerkracht: kunnen omgaan met verandering en ontwikkelingen zonder jezelf kwijt te raken Wijsheid: de rust om vanuit een helder onderscheid tussen de eigen kleur en de kleur van de ander, toegevoegde waarde te kunnen geven + Excellentie: gedrevenheid en leergierigheid om het maximale uit jezelf en (de uitoefening van je vak te halen.

Door te ontdekken wat typerend is aan hoe jij de dingen doet De kunst van het verschil maken Door te ontdekken wat typerend is aan hoe jij de dingen doet ≠ monomaan narcisme

3. Het belang van professionele identiteit Dit veronderstelt: Een beroepsgroep Eenduidige professionaliteitsopvatting van het beroep Eenzelfde verschijningsvorm in de praktijk Frame toenemend in ontwikkeling en transitie: er is vaker reframing nodig. Beroepsidentiteit Persoonlijke identiteit Organisatie-identiteit Professionele identiteit context

Vraagt medewerkers die voortdurend kunnen meebewegen 3. Het belang van professionele identiteit De noodzaak voor een een bedrijf om innovatief en flexibel te zijn om succesvol te concurreren Dat kun je als je hebt geleerd ervaringen te kunnen vertalen naar kwaliteiten Vraagt medewerkers die voortdurend kunnen meebewegen Kwaliteit = Jouw typerende manier van doen en denken in een voor de professie kritische situatie

Wie ben ik? Identiteit: mijn persoonlijke kleur in context...

Master Management of Learning & Development (cum laude) Wat ik beweer, dat zie je ook gelijk... Boeken Cartoons Master Management of Learning & Development (cum laude) Liedjes Opleiding

Waar je mijn kwaliteiten aan kunt zien Mijn minidossier Overtuigender als anderen het zeggen Ik ben Martin Reekers ze noemen me creatief Bij het maken van iets nieuws neem ik graag ‘t initiatief Ik teken cartoons, schrijf boeken voor het werk In iets bedenken ben ik ijzersterk   Dat zijn geen holle frasen Masterproof is wat ik zeg Mijn trainingen en boeken vinden snel hun weg Wat ik maak is praktisch bruikbaar in de praktijk Wat ik beweer dat zie je ook gelijk Waar je mijn kwaliteiten aan kunt zien kwaliteiten professionele kwaliteiten Niet alleen theoretisch O.K. maar ook praktisch (zie inlegvel in boekje) Voorbeelden van producten waaraan je kunt zien dat wat ik beweer ook klopt

Mijn ontwerpoverwegingen Vorm en functie passen (het principe van de vorm volgt de functie) Vorm draagt bij aan overtuiging van de inhoud Vorm is illustratie van principes van een portfolio (masterdossier) Onderscheidend Wat je ziet is wat je krijgt in minder dan een minuut Direct een impact Meerdere communicatiekanalen gebruikt = meer kans om herinnerd te worden Feitelijk (geen borstklopperij) Bij mijzelf: Het gebruik van andere manieren van communiceren zorgt er voor dat ik mijn boodschap opnieuw bedenk, doordenk en vorm geef. Daardoor kom ik zelf op andere ideeën. Alleen al het bedenken van mijn boodschap geeft mij focus op wat mijn belangrijkste kwaliteiten zijn.

Rollen Door mijn oogharen kijkend naar de MLI-rollen Excellente leraar: actuele inzichten en krachtige leeromgeving (initiëren nieuwe werkvorm; beargumenteerd visie overbrengen ) Ondernemende ontwikkelaar: innovatie initiëren, materiaal en instrumenten ontwikkelen (ontwerpen leerprocessen) Reflective practitioner: Reflectie op eigen persoonlijk en professioneel handelen

5. Het spel…

‘knoppen’ waaraan je kunt draaien Durven Komt in elk geval óók van binnen uit Kunnen (H)erkennen Happenstance Gelegenheid Willen Komt in elk geval óók buiten af

Aha! Basisgedacht: Identiteit = ik in context Reciprocity between self and context (Blustein et al (2010) “Identity tells the story of a self in context” It is “digesting experience into meaning” (Savickas, 2010) Interne dialoog: hoe ik mijzelf in context duidt Hoe anderen mij in context duiden Aha! In dialoog met anderen: mijn mentale model over mijzelf oprekken

Waarom een spel? Oprekken van het beeld van jezelf Intuïtie moet het af en toe winnen van de ratio Kans op ´toevallige´ vondsten vergroten Er mag bij gelachen worden Inspireren i.p.v. piekeren Kies een fiche dat staat voor iets dat jou kenmerkt. En spelen maar… http://www.online-stopwatch.com/dynamite-timer/full-screen/

TIPS Kies een spelpion die past bij wie je bent. Lees de spelregels voor je begint Licht aan het begin van het spel je keuze toe aan je medespelers 4. Vul zó je geeltjes in Voor:……… Mijn antwoord op vraag X:………. 5. Eerst individueel een geeltje maken en pas daarna bespreken 6. Je kunt als je gegooid hebt gaan naar de positie in het spel die correspondeert met het aantal ogen, maar je kunt ook doortellen