De potentiële ontwikkelingsmogelijkheden van de luchthaven van Oostende op het gebied van vrachtvervoer www.vil.be Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stefan van Seters Projectmanager NV REWIN
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Transport en Infrastructuur
Dutch Logistics 2040: designed to last
'De trimodale aantrekkingskracht van Oss als vestigingsplaats en de positie die logistieke knooppunten moeten innemen op het internationale speelveld'
Paperless Customs Business Case
Management Control = Het proces waarmee managers het beslissingsgedrag
KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
Hoofdstuk 4 Azië en globalisering (voortdurend proces van wereldwijde economische, politieke en culturele integratie)
Welkom. Verwachtingen Hoe groeien WELKOM ! VANDAAG >De beste distributeurs uit 50 landen zijn samen om een nieuw hoofdstuk in de Welding Industrial Distribution.
Kansen in Hebei en Shanghai Pudong Dutch Sino Business Promotions En Kamer van Koophandel Den Haag.
Basisonderwijs in ontwikkelingssamenwerkin g De gevolgen van besparingen en ongecoördineerd donorbeleid /
HET DECREET KINDEROPVANG VOOR BABY’S EN PEUTERS WAAROM EN HOE?
Concurrentie, Complementariteit en Buitenlandse Investeringen Martijn J. Burger.
Glow Eindhoven.
Een vergelijkende studie van de financiering van ziekenhuiszorg in vijf landen ASGB 21/11/2013 C ARINE V AN DE V OORDE.
Financieel economische crisis, faillissementen, weinig start-ups, sociale bloedbaden, … Dagelijkse actualiteit!
Grootste luchthavens 2003 aantal Wereld nr. 1: Atlanta 79 mln
Vervoer en ruimtelijke inrichting Hoofdstuk 1
Paragraaf 3.3 Indonesië in de wereld.
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Prof. Dr. T. Vander Beken.
Facility management en inkoop
Workshop Structuurfondsen
Presentatie NGI BI Bijeenkomst
Financiële instrumenten 2 Opties Kasstroomoverzicht
strategie als een proces
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Indonesië.
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
Basisboek marketingcommunicatie
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
1 Naiades en Logistiek Vlaanderen Naiades Opportuniteiten voor logistiek Vlaanderen Prof. Alex Van Breedam Vlaams Instituut voor.
De Internationale activiteiten van De Post Peter Somers 5 september 2007.
Het nut van Business Planning
Westerse wereld.
Nike Supply Chain Management
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Migratie en mobiele daders: heling bij rondtrekkende dadergroepen
Advies presentatie Peter Bechtold Mandy Minkels Jeroen Dusseldorp
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
EU Uitbreiding Emeriti Forum Reflecties op presentatie van Minister Dehaene.
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) T. Vander Beken - De kwetsbaarheid.
Aardrijkskunde Hoofdstuk 2 – les 3.
Informatie management HC2
Het passagierspotentieel van Luchthaven Twente: de conclusies  Provincie Overijssel:  Bandbreedte van 0.19 tot 5.2 miljoen passagiersbewegingen plausibel.
50.
Strategisch Plan Dress for Succes Leiden Inclusief jaarplan 2015.
Title Sub-title PLACE PARTNER’S LOGO HERE European Commission Enterprise and Industry Advies voor uw onderneming binnen handbereik Gunter Lauwers European.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
KNP Factsheets Inrichtingsplan Oost Brabant
Ontwikkelingen die leiden tot unieke mogelijkheden voor funderend energieonderzoek en relocatie Rijnhuizen– missie “physics for energy” Samenleving– “sense.
1 VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende De potentiële ontwikkelingsmogelijkheden van de luchthaven van Oostende op het gebied van vrachtvervoer.
5 jaar Vlaams Partnerschap Water voor Ontwikkeling Nieuwe initiatieven op stapel Frank Depoortere 28 oktober 2009.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Businessplan April 2012 International Airport Teuge
Raadsledenbijeenkomst 15 mei 2017
Loont investeren in DCIM?
Degene die de presentatie verzorgt
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Hoofdstuk 3 Bronnen van energie: Brazilië
Enkele nuttige weetjes… Ken je land!
Internationale handel
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
Servitisation of data analytics models: strategic options and challenges Inspiratiesessie SLF Summit 2018.
Titel van bedrijfsvergadering
Transcript van de presentatie:

De potentiële ontwikkelingsmogelijkheden van de luchthaven van Oostende op het gebied van vrachtvervoer www.vil.be Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) Flanders Institute for Logistics Jordaenskaai 25 B-2000 Antwerpen (Belgium) T: +32 (0) 3 229 05 00 F: +32 (0) 3 229 05 10 Title European Logistics: trends and evolutions Authors Alex Van Breedam Krist’l Krols, Francis Rome, Luc Pleysier, Helen De Wachter, Sven Verstrepen, Kurt Jacobs, Tom Van Dijck, Bart Vannieuwenhuyse, Organisation Vlaams Instituut voor de Logistiek – VIL vzw Flanders Institute for Logistics Jordaenskaai 25 B-2000 Antwerpen (Belgium) T: +32 (0) 3 229 05 00 F: +32 (0) 3 229 05 10 www.vil.be Copyright VIL©2005

Agenda Inleiding Kansen voor de vrachtluchthavenontwikkeling Aanbevelingen

Inleiding Opdracht: potentiële ontwikkelingsmogelijkheden van de luchthaven van Oostende op het gebied van vrachtvervoer 6 strategische onderzoeksvragen

Inleiding 3 onderzoeksfasen Analyse van de rol van een regionale cargoluchthaven. Evaluatie van de strategie van de luchthaven. Aanbevelingen voor de positionering van de luchthaven. Team: VIL, Universiteit Antwerpen, How-to Advisory

Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling Luchtvracht blijft een dynamische groeimarkt met enig potentieel voor Oostende, zij het niet per definitie Cargo stijgt sneller dan passagiers (4-7% per jaar) Grotere vliegtuigen Goederen met hoge waardedensiteit en tijdsgevoeligheid (halffabrikaten, wisselstukken, bederfbare goederen,…) Cargo groeit samen met welvaart in Oost-Europa, Afrika (traditie Oostende), Midden-Oosten Cargo groeit tussen West-Europa en Azië (incl. China)

Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling Luchtvracht blijft een dynamische groeimarkt met enig potentieel voor Oostende, zij het niet per definitie Maar voor Oostende… Geen captive market in catchment area (unieke markt voor luchthaven) Geen rendabele retourvrachten gegarandeerd Concurrentiële luchthavens in catchment area (Luik, Zaventem, Luxemburg, Schiphol) Wel: Afzetpotentieel Zuid-Engelse markt Mogelijke synergiekansen met nabijgelegen zeehavens

Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling De concurrentie op de (regionale) luchtvrachtmarkt is omvangrijk én scherp 32 luchthavens in 500 km rond Oostende Oostende centraal in FLAP Regionale vrachtluchthavens met integratoren (TNT, UPS, DHL) Oostende groeit (4,4%) maar minder snel dan concurrenten (> 10%) Franse regionale vrachtluchthavens (Vatry, Chateauroux, Rennes) groeien snel, met weinig milieurestricties

Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling De concurrentie op de (regionale) luchtvrachtmarkt is omvangrijk én scherp Keuze voor een vrachtluchthaven op basis van: Strategische ligging (vraag, waardetoevoegende activiteiten,…) Goed uitgebouwde infrastructuur met spare capacity Kwaliteitsvolle dienstverlening (douane, omdraaitijden,…) Concurrentiële tarieven (landings- en parkeergelden,…) Gunstig (inter)nationaal rechtskader (milieuwetgeving, 24u,…) Agressieve doelgerichte marketing en gunstig imago Opportuniteit voor regionale luchthavens: Verzadiging van de grote hubs aan land- en luchtzijde Gepersonaliseerde service en goedkopere tarieven

Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling Sterkten van de luchthaven van Oostende

Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling Zwakten van de luchthaven van Oostende

Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling Luchthaven Oostende zit gevangen in haar huidige organisatie structuur Zeer beperkte commerciële en financiële slagkracht (beperkt budget, ambtenarenstatuut, luchtzijde eerder dan landzijde, gronden,…) Enkel in 2004 positieve operationele cashflow, daarvoor was werkingsdotatie noodzakelijk. Cash uit operaties onvoldoende om uitgaven voor investeringen te dekken.

Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling Gebrek aan visie en draagvlak ondermijnt het ontwikkelingspotentieel van cargoluchthaven Oostende Positieve kijk van het ruimere bedrijfsleven Maar: heersende ‘onzekerheid’ tengevolge van onduidelijk overheidsbeleid belemmert (bedrijfs)beslissingen Noodzaak voor tweerichtingsrelatie tussen luchthavenontwikkeling en leef- en woonkwaliteit

Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling De huidige focus op het aëronautische is eerder eenzijdig en gaat voorbij aan andere marktkansen voor de (cargo)luchthaven Aandacht voor lucht- én landzijde en de geïntegreerde transportketen Afhankelijkheid van te weinig spelers (bv. MK Airlines)

Aanbevelingen Snel een minimale ambitie voor de verdere luchthavenontwikkeling inzake cargo neer te leggen; enkel groeiopties  

Aanbevelingen Aligneren met de 6 strategische randvoorwaarden voor een gateway

Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) www.vil.be Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) Flanders Institute for Logistics Jordaenskaai 25 B-2000 Antwerpen (Belgium) T: +32 (0) 3 229 05 00 F: +32 (0) 3 229 05 10