Nieuwe gewoontes aanleren met SharePoint

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
Advertisements

De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Technieken 3: de-escaleren
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Hogescholen in Dialoog
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Verandering & Weerstand
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Iedereen coach naar Jef Clement.
‘Ouders als behandelaars’
Wat willen we vandaag doen?
MedMec01-2 Les schema per week
Hoe brei een team?.
Aan de slag met de BETERapp
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Workshop “Beoordelen”
Onderzoek doen een methodische aanpak
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Inleiding AAN DE SLAG MET HET INTRANET Aan de slag met het intranet 1.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Welkom ik maak me sterk.
Verschillende rollen en stijlen
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
SharePoint Alles over versiebeheer In de Private en Public cloud.
SharePoint Machtigingen In de Private en Public cloud.
Over inspraak en participatie 18 mei 2014 Gent. Wat gaan we doen? Snelle kennismakingsronde Wat is er, waar komt dat vandaan en waar willen we naartoe?
SharePoint Alles over metadata In de Private en Public cloud.
Anders kijken, anders doen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Hartelijk welkom, we starten om 14u
Yammer.
„Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht:
Webinar voor ambassadeurs
Je stroopt je mouwen nog eens en kijkt om je heen, je collega’s zitten allemaal geconcentreerd naar hun computerscherm te kijken. Je voelt de spanning.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
SharePoint Versiebeheer
Documenten Sets In SharePoint.
Een vergadering organiseren
Reflecteren even pas op de plaats
Kennis delen Actualisering register kwalificatiestructuur SBB.
Wanneer een project? Als het gecompliceerd en enigszins riskant is.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Nee Zeggen!.
Gebruik van het annotatiesysteem
Delve.
ASAP-TIPS VOOR DE HR-PROFESSIONAL
Vergadering Personeelsdienst
Webinar SharePoint Standaard Werkstromen
Elvie Pepper 29 maart 2019.
MAAKT BEGELEIDEN INZICHTELIJK
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
5 valkuilen & Tips.
Ontdek jouw persoonlijke voorkeursstijl
Stap drie bij projecten
Documenten Sets In SharePoint.
De onzichtbare MT - vergadering
Transcript van de presentatie:

Nieuwe gewoontes aanleren met SharePoint

Even Voorstellen Geert de Kooter Trainer

Onderdelen Verandering: een menselijk proces Algemene richtlijnen Tips voor startpagina’s Tips voor bibliotheken

Verandering een menselijk proces

Van netwerkschijf naar SharePoint Is een technisch proces Is een verandering van werkomgeving Vraagt om gedragsverandering Is een menselijk proces

Een menselijk proces Verandering doorloopt 4 fases Iedere fase heeft zijn eigen reactie Geschokken Ontkenning Status quo Boosheid Angst Ontwrichting Acceptatie Ontdekking Verbintenis Opbouw Negatieve trend Positieve trend

Fase 1: Status quo De huidige situatie wordt verstoord door de mededeling dat er verandering zal zijn Typische reacties Alweer Waarom Er wordt hier van alles besloten door … niks weten

Fase 2 : ontwrichting De verandering zet zich in gang Typische reacties Hoe kan dit systeem in mijn situatie werken Kan dit systeem mijn manier van werken wel aan

Fase 3: Ontdekking De nieuwe situatie is heel concreet, het kan/moet gebruikt worden. Maar we verliezen nog wel wat tijd ten opzichte van vroeger. Typische reacties Wanneer moet ik nu “opslaan als…” gebruiken Ik doe altijd zus-of-zo, hoe moet ik dat nu doen

Fase 4: Opbouw De nieuwe situatie is een feit, oude procedures kunnen weer worden gevolgd. We verliezen geen tijd meer. Typische reacties Kunnen we het systeem ook gebruiken om …

Voordeel van dit inzicht Als we deze 4 fases (h)erkennen, dan kunnen we Beter begrip opbrengen voor onze collega's De valkuilen beter inschatten Deze fases proberen te beïnvloeden

Valkuilen Te weinig begrip hebben voor collega's Verandering groter maken dan nodig Niet/verkeerd omgaan met op- & aanmerkingen

Beïnvloeding van het veranderingsproces We willen zo snel mogelijk naar de situatie van Ontdekking en Opbouw. De status quo en de ontwrichting zo kort en ondiep mogelijk

Concreet Breng oplossingen voor bestaande problemen (in het oude systeem). Reduceer de negatieve consequenties van de verandering. Luister naar de collega's en doe iets met hun opmerking. Laat men onderdeel zijn van de verandering en het veranderingsproces. Maak veranderingen niet groter dan nodig.

Algemene richtlijnen

Tips: communicatie Breng in de interne communicatie niet de verandering naar voren, maar de oplossing voor bestaande problemen Op de netwerkschijven is het vinden van de laatste versie vaak zeer lastig We kunnen maar lastig samenwerken met personen buiten ons team Twee personen kunnen niet gelijktijdig aan een document werken

Tips: Structuur Creëer een duidelijke (en/of herkenbare) structuur, Zorg voor een stabiel Top menu Zorg voor een herkenbaar Top menu

Tips voor startpagina’s

Niet te moeilijk Maak het niet te moeilijk Toon niet te veel op de startpagina App-onderdelen zijn verwarrend

Startpagina = landingspagina Maak van je startpagina een landingspagina Toon zo min mogelijk inhoud Als je inhoud van een bibliotheek toont, geef dan duidelijk aan wat je toont, bijvoorbeeld "mijn laatste documenten"

Kalender op de startpagina Geen kalenderoverzicht maar afspraken (huidige gebeurtenissen)

Tips voor bibliotheken

Werk projectmatig Geef eenvoudige oplossingen voor specifieke situaties Introduceer die oplossing ook in teamverband. Bijvoorbeeld: Verslagen van vergaderingen, projectfiches, subsidiedossiers…

Gebruik versiebeheer Versiebeheer is één van de grootste voordelen van SharePoint Zonder versiebeheer loopt de zoekindex vol met duplicaten Corrigeer verkeerd gebruik

Metadata Niet te veel metadata Toon de voordelen Maak specifieke weergaven Neem (beheerde) metadata mee op de zoekpagina Ken standaardwaarden aan mappen toe indien mogelijk

Opvolging Volg het “juist opladen van documenten” op Is er metadata die gewenst is maar toch ontbreekt Gebruik je verplichte metadata? Ook die kan ontbreken Wie maakt de fouten en waarom? Onwetendheid Geen tijd

Vraag & Antwoord http://werkplek.vlaanderen.be