Het i-coachuur op het Helen Parkhurst in Almere Het i-coachuur op het Helen Parkhurst in Almere. Leerlingen uit 5vwo aan het woord. Analyse en evaluatieonderzoek naar i-coachuur op het Helen Parkhurst in Almere, gezien vanuit de leerling. Profielproduct Karin Groen, Interfacultaire Lerarenopleiding 5-6-2014
Aanleiding van de opdracht I(ndividueel)-coachuur vs. mentoruur Waarom? Doel Vastgestelde invulling van drie jaarthema’s: LOB Leren leren Sociaal-emotioneel Perspectief docenten vs. perspectief leerlingen Profielproduct Karin Groen, Interfacultaire Lerarenopleiding 5-6-2014
Mijn onderzoek: Doelstellingen: 1. Helder krijgen of en hoe de leerling de drie jaarthema’s terugziet in zijn coachuur. 2. Helder krijgen of de leerling de invulling als zinvol ervaart en waarom wel/niet. Onderzoeksvraag: In hoeverre zien de leerlingen van 5vwo de drie jaarthema’s terug in hun i-coachuren en in hoeverre en waarom ervaren zij deze invulling als zinvol? Product: - Evaluatierapport + aanbevelingen - Presentatie voor de mentoren Profielproduct Karin Groen, Interfacultaire Lerarenopleiding 5-6-2014
Onderzoeksgroep Vragenlijst onder 5vwo (n=43) geanalyseerd in SPSS Er is aandacht besteed aan… Ja Nee Weet ik niet Ik vind het nuttig om aandacht te besteden aan… Mee oneens Enigszins mee oneens Enigszins mee eens Mee eens Interviews met zes leerlingen: semi-gestructureerd Plan van aanpak vs. uitvoering Profielproduct Karin Groen, Interfacultaire Lerarenopleiding 5-6-2014
Resultaten Profielproduct Karin Groen, Interfacultaire Lerarenopleiding 5-6-2014
LOB Wordt niet teruggezien Grote spreiding zinvolheid Decaan Meisjes vs. jongens Tevreden vs. ontevreden Decaan Profielproduct Karin Groen, Interfacultaire Lerarenopleiding 5-6-2014
Leren leren Wordt wel teruggezien: Wordt niet teruggezien: Doelen stellen: bewuster worden, altijd hetzelfde invullen Reflectie: altijd hetzelfde invullen Wordt niet teruggezien: Omgaan met toetsdruk, maar wel belangrijk! Motivatie en discipline bij leren, maar wel belangrijk! Feedback verzamelen over hoe je leert + leren plannen voor de SE-week: ‘ontevreden leerlingen’ Profielproduct Karin Groen, Interfacultaire Lerarenopleiding 5-6-2014
Sociaal-emotioneel Erg verdeeld, neigt naar nee Groepsgrootte bij persoonlijke problemen Zelf naar je mentor toegaan, of… Profielproduct Karin Groen, Interfacultaire Lerarenopleiding 5-6-2014
Overige bevindingen Kwantiteit vs. nut: 2 à 3 keer per trimester Indeling van de groepjes Mentor als vakdocent Profielproduct Karin Groen, Interfacultaire Lerarenopleiding 5-6-2014
Aanbevelingen Een-op-eengesprekken om behoefte vast te stellen en even persoonlijk te kunnen praten. Indeling groepjes op basis van behoeftes. Benadruk de rol van de decaan. Minimaal twee i-coachmomenten per trimester. Leren leren wordt belangrijk gevonden: Doelen stellen is fijn, maar kom hier als mentor op terug bij de leerlingen. Besteed in ieder geval aandacht aan ‘omgaan met toetsdruk’, ‘motivatie en discipline bij het leren’ en ‘feedback verzamelen over hoe ze leren’. Leerlingen die er slecht voor staan vinden het leren plannen voor de toetsweek uitermate belangrijk. Profielproduct Karin Groen, Interfacultaire Lerarenopleiding 5-6-2014
Implementatie Presentatie mentoren: C- én A-afdeling Vast uur inroosteren voor i-coach Reflectieformulieren Reacties mentoren Profielproduct Karin Groen, Interfacultaire Lerarenopleiding 5-6-2014
Vragen? Profielproduct Karin Groen, Interfacultaire Lerarenopleiding 5-6-2014