Het i-coachuur op het Helen Parkhurst in Almere

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
Wisselen van rol – Wisselen van groep In elke groep is één leider en zijn er drie uitvoerenden. Degene die aan de beurt is om leider te zijn, schuift soms.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Van Zwak naar Beter Jij maakt het verschil!!!. Quickwinst - MT stuurt aan, maakt een plan van aanpak - Confrontatie team met de feiten, volledige transparantie.
Werken naar onderwijsbehoeften
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
VSO de Widdonckschool Weert
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
VERLEIDEN TOT LEREN Velon 2007
Welkom Groen Proevers! ‘Kick off’ 13 september 2011.
Groen proeven Ervaringen van AOC Friesland VMBO Groen Leeuwarden
Enquête ‘Coördinator’ Een overzicht van de antwoorden
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Welkom. Onderwerpen Opbouw Tweede Fase Z- en I-uren Examen PTA LOB.
Welkom Teamleider HAVO / VWO De heer Drs C.H.M. Bentlage.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Loopbaanoriëntatie en loopbaanbegeleiding (LOB) in leerjaar 4
EMEG-lijst Product presentatie Marciano Timmermans CE2A.
Resultaten BPV-evaluatie
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
Keuze van de VMBO leerling
Wat heeft TOI BLUE gebracht?
MEde Maken Ik ben een mEdemaker!. Vanavond Interview wethouder over aanleiding en doel mEde Maken Presentatie mEde Maken Interviews inwoners met geslaagd.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Het begint bij het jonge kind
LOB, waar liggen voor mij/ons kansen en mogelijkheden. Vakdocenten, mentoren en decanen. 24 september 2014.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
“Differentiëren aan de hand van uitleg filmpjes.”
Basiskennis LOB.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Montessori Lyceum Amsterdam Een impressie voor betapartners “HELP MIJ HET ZELF TE DOEN”
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
De decanen vmbo-t: Gert Jan Feijt Havo: Linda van Vliet vwo: Dennis See.
Presentatie Workshop Een optimale Camjo redactie Wim Kramer Nieuwsmanager RTV Utrecht.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
Peer support op Cartesius  Systematische en structurele begeleiding van een jongerejaars leerling door een ouderejaars leerling.  Peers, uit het Engels:
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Profielproduct Naam auteur(s) Erwin Udo MSc. Vakgebied
Doel Brede oriëntatie op de doelgroep ouderen
Hoe de onderwijspraktijk aansluit op schoolse taalleerbehoeften
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Onderzoek evaluatie i-coaching
Eerder op niveau, wat heeft het opgeleverd?
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
LOB binnen Taalbrug DG.
De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies
Profiel Product Presentatie
I-coach volgens de leerlingen van 5vwo
Zorglokaal DE EVALUATIE.
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Helpen bij huiswerk en plannen
Oriëntatie op Studie en Beroep examenjaar
We gaan vernieuwen! KWT en VO verdwijnen
Onderzoeksvraag: Wat zijn de succesfactoren van de verschillende Open Dagen binnen de stichting en hoe kunnen we ervoor zorgen dat deze met elkaar worden.
Groepsopdracht Vakblad maken voor de doktersassistent
Transcript van de presentatie:

Het i-coachuur op het Helen Parkhurst in Almere Het i-coachuur op het Helen Parkhurst in Almere. Leerlingen uit 5vwo aan het woord. Analyse en evaluatieonderzoek naar i-coachuur op het Helen Parkhurst in Almere, gezien vanuit de leerling. Profielproduct Karin Groen, Interfacultaire Lerarenopleiding 5-6-2014

Aanleiding van de opdracht I(ndividueel)-coachuur vs. mentoruur Waarom? Doel Vastgestelde invulling van drie jaarthema’s: LOB Leren leren Sociaal-emotioneel Perspectief docenten vs. perspectief leerlingen Profielproduct Karin Groen, Interfacultaire Lerarenopleiding 5-6-2014

Mijn onderzoek: Doelstellingen: 1. Helder krijgen of en hoe de leerling de drie jaarthema’s terugziet in zijn coachuur. 2. Helder krijgen of de leerling de invulling als zinvol ervaart en waarom wel/niet. Onderzoeksvraag: In hoeverre zien de leerlingen van 5vwo de drie jaarthema’s terug in hun i-coachuren en in hoeverre en waarom ervaren zij deze invulling als zinvol? Product: - Evaluatierapport + aanbevelingen - Presentatie voor de mentoren Profielproduct Karin Groen, Interfacultaire Lerarenopleiding 5-6-2014

Onderzoeksgroep Vragenlijst onder 5vwo (n=43)  geanalyseerd in SPSS Er is aandacht besteed aan… Ja Nee Weet ik niet Ik vind het nuttig om aandacht te besteden aan… Mee oneens Enigszins mee oneens Enigszins mee eens Mee eens Interviews met zes leerlingen: semi-gestructureerd Plan van aanpak vs. uitvoering Profielproduct Karin Groen, Interfacultaire Lerarenopleiding 5-6-2014

Resultaten Profielproduct Karin Groen, Interfacultaire Lerarenopleiding 5-6-2014

LOB Wordt niet teruggezien Grote spreiding zinvolheid Decaan Meisjes vs. jongens Tevreden vs. ontevreden Decaan Profielproduct Karin Groen, Interfacultaire Lerarenopleiding 5-6-2014

Leren leren Wordt wel teruggezien: Wordt niet teruggezien: Doelen stellen: bewuster worden, altijd hetzelfde invullen Reflectie: altijd hetzelfde invullen Wordt niet teruggezien: Omgaan met toetsdruk, maar wel belangrijk! Motivatie en discipline bij leren, maar wel belangrijk! Feedback verzamelen over hoe je leert + leren plannen voor de SE-week: ‘ontevreden leerlingen’ Profielproduct Karin Groen, Interfacultaire Lerarenopleiding 5-6-2014

Sociaal-emotioneel Erg verdeeld, neigt naar nee Groepsgrootte bij persoonlijke problemen Zelf naar je mentor toegaan, of… Profielproduct Karin Groen, Interfacultaire Lerarenopleiding 5-6-2014

Overige bevindingen Kwantiteit vs. nut: 2 à 3 keer per trimester Indeling van de groepjes Mentor als vakdocent Profielproduct Karin Groen, Interfacultaire Lerarenopleiding 5-6-2014

Aanbevelingen Een-op-eengesprekken om behoefte vast te stellen en even persoonlijk te kunnen praten. Indeling groepjes op basis van behoeftes. Benadruk de rol van de decaan. Minimaal twee i-coachmomenten per trimester. Leren leren wordt belangrijk gevonden: Doelen stellen is fijn, maar kom hier als mentor op terug bij de leerlingen. Besteed in ieder geval aandacht aan ‘omgaan met toetsdruk’, ‘motivatie en discipline bij het leren’ en ‘feedback verzamelen over hoe ze leren’. Leerlingen die er slecht voor staan vinden het leren plannen voor de toetsweek uitermate belangrijk. Profielproduct Karin Groen, Interfacultaire Lerarenopleiding 5-6-2014

Implementatie Presentatie mentoren: C- én A-afdeling Vast uur inroosteren voor i-coach Reflectieformulieren Reacties mentoren Profielproduct Karin Groen, Interfacultaire Lerarenopleiding 5-6-2014

Vragen? Profielproduct Karin Groen, Interfacultaire Lerarenopleiding 5-6-2014