Wat is dat da’k zie? Poëzie Da’ wil ik nie’!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Advertisements

Cursus1 thema gevoelens. Verhaal:
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien. Het zijn zoekplaatjes. Elk plaatje heeft een verhaal. Verhaaltjes over God, die één.
Mondeling Nederlands nieuw cursus 2 thema werk en vrije tijd.
Verkeerstraining! voor fietsers
Wat is er met mijn mama? Informatie over de ziekte ALS bedoeld voor kinderen op de basisschool. (Met nadruk bedoeld om samen met uw kind door te nemen)
De schrijfmachine Bewerkt door Power Po(i)ntje.
n Leo presenteerd De voorstelling loopt vanzelf verder
Opkomen voor jezelf.
De Slippertjes.
Met 30% korting! Dus nu voor 50 euro!
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
die niet om jou zou huilen.
Sinterklaas is verdwenen nergens te vinden nergens te zien Nam hij de benen, is hij hem geknepen, weggewaaid misschien?
Ik voel me zo alleen !.
Tips voor een vlotte start!
Huil niet om iemand, die niet om jou zou huilen.
Ik nodig je uit tot een nieuw begin.
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
dus dat zag je inderdaad zo af en toe gebeuren. dus we gingen 's-morgens om zes uur in de bus en toen waren we daar dan om 'n uur of half tien bij die.
Weglopen Johanna Kruit.
Interpreteren van data
Welkom op TOV!.
Groep 1 t/m 4 Donderdag 5 april 2012
Jij bent een VIP!! Jeugdkamp Blij da'k op kamp ben! Ik ben hier op kamp in een te stille stad Ik heb eigenlijk nooit last van heimwee gehad Maar.
Les 3: Verkeer TOETS.
De Beer van Bram.
een les over kikkers (en padden) voor groep 1 t/m 3
Ik doe mijn presentatie over…
Muziek: Percy Sledge - Ave Maria
Zomaar een vreemde!.
Tekst verwerken.
Om soms eens dieper over na te denken
Boer Sjarel en de veearts....
Lente ! Eindelijk worden de dagen weer langer en warmer!
Verstoppertje spelen in het bos
Welkom. Muziek en zangtalenten Meer dan 300 vrienden op facebook, maar hoe goed kennen die jou eigenlijk als je alleen maar de leuke dingen op facebook.
DoeMeeDienst GemeenteGroeiGroep 28 februari 2016 Thema: Als kinderen andere wegen gaan…. Welkom!
 Bepaald?  Bepaald:De het  Bepaald: de het  Onbepaald?
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Gezeik Ja je mag het eigenlijk niet hardop zeggen Maar soms heb ik het zo gehad met het onderwijs. Die docenten die alleen maar klagen dat het zo zwaar.
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien.
Je huid bedekt je hele lichaam
Welkom op 26 febr. Voorganger: Ds. Mv. Marijn Rohaan Ouderling: Jan Verkerk Organist/pianist: Anne Kroeze Lezing: uit 1 Samuel 17 Kind van de zondag Jari.
‘Tot morgen. ’ roept de juf
VEEL MENSEN HEBBEN WEL EENS WAT GEHORD OVER DIABETES,
Psalm 139: 1-18 en 23,24 Heer, u weet alles van mij, u kent mij.
‘Ik zag een nieuwe hemel en aarde.
Week 1, les 3.
Jezus kennen we als Kindje in de kribbe; toen was Hij klein
We beginnen deze strip met een kijkje in de keuken
Samenwerken, dat kunnen ze wel
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Thema 4: Zo bereik je meer
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
De Beer van Bram.
Big Data.
Big Data.
De reis van Druppeltje Drop

Verkleden De wortel Letters van chocola De maan.
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
Gesprekjes….
Welkom in de wereld van het
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Zing Nederlands Met Me 20 april 2018.
‘ANWB-fietsverlichtingsactie… …bij jou op school’
Ik ben gelukkig niet verankerd, soms woon ik hier, soms leef ik daar
Transcript van de presentatie:

Wat is dat da’k zie? Poëzie Da’ wil ik nie’! Havo 5 Wat is dat da’k zie? Poëzie Da’ wil ik nie’!

LENZE L. BOUWERS DE FOTOGRAAF   Voor de klassenfoto ben ik niet bang: het grootste deel kan ik onzichtbaar maken door me achter ruggen op te stellen. En waar ik alleen op kom? Een opname lang zal ik als fotomodel iedereen vertellen dat ik spontaan ben zonder me op te maken. Wat zie ik daar? Die plaatjesmaker heeft gewacht tot ik mezelf was? Ik bestel niks. Nou ja, die met de klas, als herinnering voor later. In zo’n eerste week moeten we weer op de foto, met z’n allen. Ik zie leerlingen de toiletten in verdwijnen, make up, gel, haarspeldjes. Alles en iedereen ziet er goed uit. Dan beneden in de hal: wachten. Eindeloos lijkt het te duren totdat onze klas aan de beurt is. De opstelling is in handen van de fotograaf. Deze grote onbekenden zet iedereen op z’n plek, Jij nog even zus, jij nog even zo. “Spaghettiii!”of “Confettieee”. We lachen nergens om, maar het staat zo leuk, voor later.

Poëzie zegt alleen het allerbelangrijkste, geeft de essentie weer Poëzie zegt alleen het allerbelangrijkste, geeft de essentie weer. De dichter laat dus dingen weg! LENZE L. BOUWERS DE FOTOGRAAF   Voor de klassenfoto ben ik niet bang: het grootste deel kan ik onzichtbaar maken door me achter ruggen op te stellen. En waar ik alleen op kom? Een opname lang zal ik als fotomodel iedereen vertellen dat ik spontaan ben zonder me op te maken. Wat zie ik daar? Die plaatjesmaker heeft gewacht tot ik mezelf was? Ik bestel niks. Nou ja, die met de klas, als herinnering voor later. T. VAN DEEL OVERWEGINGEN   Als ik nu tegen die jongen zeg dat hij eruit moet gaan zegt hij misschien waarom meneer ik dee toch niks en moet ik eerst staan uitleggen dat hij weliswaar inderdaad geen schuld heeft maar dat het mij om didactische redenen beter lijkt dat hij verdwijnt en hoe mooi het van hem zijn zou als hij dat zonder verdere discussie doen zou- dus zeg ik maar niets.

FIETS

Associatie: in gedachten verbinden van dingen, beelden Fiets Wielen, snelheid, vakantie, lange wegen, vals plat, regen, nat, opspattend water, naar school, nee, auto, toch fiets, lekke band, fietsenmaker, dicht op maandag, oh, toets Frans, Bah, leren, wil van school, toch maar PABO? En dan, voor de klas… Onzekerheid! Zie ik mijn vrienden van die klassenfoto nog? Wat doen zij? Fietsvakantie in Nieuw Zeeland. Oh ja, fiets, havo 5, les OTG, poëzie, associatie

De prins op het stalen ros - De fiets in de poëzie Voor nuchtere Nederlanders, is de fiets doorgaans niet meer dan een handig vervoermiddel. Eenmaal geleerd is fietsen net als veters strikken: het gaat automatisch, het krijgt de vanzelfsprekendheid van ademhalen. De fiets en het fietsen heeft ook een poëtische betekenis. Bijvoorbeeld: de dichter gebruikt de fiets om zijn gehechtheid aan de wereld, zijn verbondenheid met de aarde uit te drukken. Ik neem mijn fiets en rijd de wegen over, de smalle wegen van dit breede land; de boomen huivren in hun laatste loover en kale takken krijgen overhand. Diep in mijn hart voel ik den hechten band, die mij verbindt met deze nuchtre streken... (Koos Schuur Novemberland (fragment)) Men kan zich moeilijk voorstellen dat er had gestaan: ik neem mijn auto. De auto isoleert je van het landschap, de fiets brengt je er midden in.

Er zijn meer redenen waarom het fietsen een dankbaar poëtisch onderwerp is:verbonden met (romantische) herinneringen - terugkeren naar vroeger Henk Spaan Het sentiment Wie aan fietsen leren denkt Ziet over straat zijn vader hollen (...) De pijn van 't vallen doet je gruwen Maar eindelijk fiets je dan los Je benen malen, voeten duwen Tegen de dikke houten klos. Waarom moet je nu huilen? Waarom, je fietst toch los? Voor vader kan hij ook geen traan verschuilen De cowboy op zijn stalen ros.

Fietsers zijn doorgaans geen dichters Fietsers zijn doorgaans geen dichters. Maar dichters zijn vaak wel fietsers. Geen enkele dichter gaat echter zo ver als Jan Kal voor wie het fietsen meer was dan alleen een onderwerp of thema van poëzie. Hij schreef: Dichten is fietsen op de Mont Ventoux De dichter zegt niet in mooie woorden wat over fietsen. Fietsen zegt wat dichten is. Het is de metafoor (beeld) van zijn poëzie. Het is niet zomaar fietsen, het gaat om fietsen op de Mont Ventoux. Wie dat wel eens gedaan heeft, begrijpt dat dichten niet eenvoudig is en nooit de vanzelfsprekendheid zal krijgen waarmee wij elke dag op onze fiets springen en wegrijden. Bron: Vogelvrije Fietser 7, 2001

Op drac ht 3 bo Ek je Poë Z ie

Opdracht 4 boekje poëzie associatie bij seizoenen bijvoorbeeld herfst

En… volgende keer verder