presentaties bij lessenserie Grolleman, G. (2013)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Havo 4: Werk Hoofdstuk 1: Werken of vrije tijd
Advertisements

Scholing Werkritme krijgen.
Lesbrief Arbeidsmarkt
Havo 4: De arbeidsmarkt Hoofdstuk 3: De strijd om de poen
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Markten 1 H3.
Jullie hebben lef... .
Hoofdstuk 3: De arbeidsvoorwaarden
Havo 4: De arbeidsmarkt Hoofdstuk 2: Loondienst of zelfstandig
Havo 4: De arbeidsmarkt Hoofdstuk 4: Loonvorming in de praktijk
Samenvatting Intro Samenvatting:
Paragraaf 1 Kennen: De verschillen tussen de formele en informele sector Verschillen tussen een individuele en een collectieve arbeidsovereenkomst Welke.
H6 werken Paragraaf 3+4.
Hoofdstuk 4 Waarom werken?
4.4 Is alles goed geregeld? Als je een nieuwe baan hebt dan sluit je een contract af met je nieuwe werkgever. Dit heet een arbeidsovereenkomst. Hierin.
Herhaling Hoofdstuk 1.
De economische dimensie
Aantekeningen Hoofdstuk 1
Wat voor inkomen heb je & waar blijft je geld?
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Antwoorden oefenvragen stencil 2 2 Brutoloon € 2600 Inkomensafhankelijke bijdrage zvw€ 100 – Loonheffing€ 500 – Werknemersdeel werknemersverzekeringen.
Aantekeningen hoofdstuk 2. Arbeidsovereenkomst 4.3 Wat moet je doen? Om in Nederland aan het werk te mogen is het verplicht om een arbeidsovereenkomst.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Stencil omzet kosten winst H3 18 MEI Wat gaan we vandaag doen?  - HW controle  - Wat heb je tot nu toe gedaan?  - Huiswerk klassikaal nakijken.
Lezen: betoog. Spoorboekje 1)Begrippen/theorie 2)Betoog lezen en beoordelen 3)Bespreken Wat gaan we leren? -Je kunt vertellen wat het tekstdoel van een.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Samenvatting Lesbrief Werk & Werkloosheid Hoofdstukken 1-3.
Samenvatting Lesbrief Werk & Werkloosheid Hoofdstukken 1-4.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Lesbrief Markt en Overheid
Geen marktmodel, maar een onderhandelingsmodel.
Welkom havo 4..
Een beoordeling schrijven
Welkom Havo 5..
Welkom havo 4..
Welkom Havo 5..
Welkom Havo 5..
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Welkom Havo 5..
Welkom havo 4..
Welkom Havo 5..
Voorbeeld Weging Indexcijfers 2011 Weging x indexcijfer Voeding
Welkom VWO 5..
Welkom Havo 5..
Welkom Havo 5..
Welkom Havo 5..
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
Welkom 4 Havo..
Welkom 4 Havo..
Ken je Bedrijf?! Quiz Instructie voor de quizmaster en zijn/haar assistent: Neem vooraf de vragen door, plus de antwoorden die je onder iedere sheet in.
Vmbo 2 economie Waarom werken?
Maatschappijleer Nadya Karim
Werk, Hoofdstuk 1 en 2: Het aanbod van arbeid
Vooraf: Welkom, Ga lekker zitten >> Jasje uit
Betoog.
Betoog 1e versie Woensdag 19 oktober 2016 SCHM.
H3 Hoe kom je aan werk?.
Het vak maatschappijleer
Inflatie en koopkracht
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Bronnen beoordelen op bruikbaarheid. Stap 1 Wat is de (onderzoeks)vraag? De bron moet passen bij de vraag die je gaat beantwoorden.
Hoofdstuk 2 Arbeidsovereenkomst
gesprekstechnieken Les 2
Hoofdstuk 2 Arbeidsovereenkomst
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Hoe leer je geschiedenis?
Hoofdstuk 8 Onderhandelen
Transcript van de presentatie:

presentaties bij lessenserie Grolleman, G. (2013) presentaties bij lessenserie Grolleman, G. (2013). Een eerste stap naar zelfstandig leren. Amsterdam: Instituut voor de Lerarenopleiding UvA.

LOONVORMING

LES 1 arbeids- voorwaarden

Agenda hoofdpunten van de stof opgaven nakijken m.b.v. antwoordenboekjes simulatie arbeidsvoorwaardengesprek nabespreken

Leerdoelen Aan het einde van de les: kun je uitleggen wat een vakbond is en wat een vakbond doet. kun je uitleggen wat een CAO is en voor wie en wanneer deze geldt. kun je vertellen hoe een werkgever en een werknemer tot een arbeidsovereenkomst komen.

ARBEIDSVOORWAARDEN primair: loon en de normale arbeidstijd secundair: overige voorwaarden - reiskostenvergoeding - vakantieregeling - kinderopvang - scholing - …

ARBEIDSOVEREENKOMST(EN) individueel: tussen één werknemer en één werkgever collectief: tussen meerdere werknemers en werkgever(s) (CAO) = Collectieve ArbeidsOvereenkomst - werknemers verenigd in vakbonden (FNV, CNV, ..) - werkgevers in werkgeversbonden (VNO-NCW,…) als er voor een hele bedrijfstak wordt onderhandeld. Een CAO geldt voor iedereen als deze algemeen bindend is verklaard door de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.  meeliftgedrag ( collectieve dwang) correctie op pagina 32 1e alinea, 1e regel

Huiswerk nakijken opgaven 4.2 t/m 4.4 Ben je klaar? Ga verder met opgaven 4.5 t/m 4.8 (4.9 niet)

SIMULATIE ARBEIDSVOORWAARDENGESPREK Je hebt je HAVO-diploma binnen en nu……………… Je bent straks of werknemer of werkgever. Behaal een zo goed mogelijk resultaat binnen de grenzen die je hebt (deze staan op de hand-out). Laat je hand-out niet zien aan je onderhandelingspartner! Na afloop van het gesprek vullen jullie samen een arbeidscontract in.

HUISWERK woensdag 15 mei maken opgaven 4.5 t/m 4.8

LOONVORMING

LES 2 koopkracht

Agenda hoofdpunten van de stof klassikaal bespreken opgaven 4.7 en 4.8 instructie voor het maken van overzicht van de stof antwoorden nakijken m.b.v. antwoordenboekjes opgaven 4.5 en 4.6 overzicht maken van de stof + nabespreking

Leerdoelen Aan het einde van de les: kun je berekeningen uitvoeren met nominale, reële en prijsindexcijfers. kun je het verschil uitleggen tussen prijscompensatie en initiële loonstijging. kun je een overzicht maken van de lesstof.

KOOPKRACHT NIC RIC = x 100 PIC Stijgt je loon net zo hard als de prijzen?  prijscompensatie Stijgt je loon harder dan de prijzen?  prijscompensatie + initiële loonstijging

Overzicht maken §4.1 en §4.2 kies tussen een samenvatting, concept map of onderstrepen doe het individueel of in duo’s na afloop bespreken Ben je eerder klaar?  Ga verder met een overzicht te maken van §4.3, §4.4 en §4.5

HUISWERK vrijdag 17 mei overzicht maken van §4.3, §4.4 en §4.5 maken opgaven 4.10 t/m 4.12

LOONVORMING

LES 3 loonkosten en arbeids-productiviteit

Agenda hoofdpunten van de stof klassikaal bespreken opgaven 4.10 t/m 4.12 proefwerkvraag maken nabespreking

Leerdoelen Aan het einde van de les: kun je berekeningen uitvoeren met nominale, reële en prijsindexcijfers. kun je het verschil uitleggen tussen prijscompensatie en initiële loonstijging. kun je zelf een relevante, objectieve, specifieke en efficiënte proefwerkvraag maken

Loonkosten en Arbeidsproductiviteit Een voorbeeld: Jansen BV maakt rolluiken: loonkosten: €20 per werknemer, per uur arbeidsproductiviteit (apt): 5 rolluiken per werknemer, per uur  loonkosten per product? Stel: loon stijgt met 20% en de apt blijft gelijk? Stel: apt stijgt met 20% en het loon blijft gelijk?

Loonkosten en Arbeidsproductiviteit Een voorbeeld: Jansen BV maakt rolluiken: loonkosten: €20 per werknemer, per uur arbeidsproductiviteit (apt): 5 rolluiken per werknemer, per uur  loonkosten per product? 20/5 = €4 Stel: loon stijgt met 20% en de apt blijft gelijk?  loonkosten per product? 24/5 = €4,80 (+20%) Stel: apt stijgt met 20% en het loon blijft gelijk?  loonkosten per product? 20/6 = €3,33 (-16,7%)

Loonkosten en Arbeidsproductiviteit indexcijfer loonkosten per product = indexcijfer loonkosten per werknemer x 100 indexcijfer arbeidsproductiviteit Als je grootheden op elkaar deelt, mag je procentuele veranderingen niet zo maar overnemen! Je moet dan indexcijfers gebruiken.

proefwerkvraag maken Maak nu zelf een proefwerkvraag op basis van de stof van §4.5. Een goede toetsvraag is: relevant: aansluiten bij de stof en de leerdoelen objectief: eenduidig, verschillende beoordelaars komen tot dezelfde beoordeling specifiek: duidelijk, alleen degenen die het begrepen hebben, beantwoorden hem goed efficiënt: niet te veel informatie, of te lang antwoord

Loonkosten en Arbeidsproductiviteit indexcijfer loonkosten per product = indexcijfer loonkosten per werknemer x 100 indexcijfer arbeidsproductiviteit Als je grootheden op elkaar deelt, mag je procentuele veranderingen niet zo maar overnemen! Je moet dan indexcijfers gebruiken.

HUISWERK dinsdag 21 mei overzicht maken van §4.6 en §4.7 maken opgaven 4.14, 4.16 en 4.17

LOONVORMING

LES 4 inkomens- verschillen

Agenda korte inleiding huiswerkopgaven nakijken m.b.v. antwoordenboekjes plan van aanpak maken nabespreking

Leerdoelen Aan het einde van de les: kun je aangeven hoe vraag en aanbod een rol spelen op de arbeidsmarkt. kun je het verschil tussen een mening en een economisch argument uitleggen. kun je je mening onderbouwen met economische argumenten. kun je een plan van aanpak maken om zo veel mogelijk aandacht te krijgen.

Huiswerk nakijken opgaven 4.14, 4.16 en 4.17 Ben je klaar? Ga verder met de zelftestopgaven

Overtuig de minister! Kies alleen of met z’n tweeën twee groepen uit waarvan jij het onterecht vindt dat er inkomensverschillen tussen bestaan. bijvoorbeeld: man – vrouw jong – oud allochtoon – autochtoon … - …. Maak een plan hoe je de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid kunt overtuigen van jouw gelijk en de situatie gaat veranderen!

Overtuig de minister! Gebruik de bron op pag. 37 en de tekst op pag. 38. In je plan beantwoord je in ieder geval de volgende vragen: - Wie ben je? - Wat wil je bereiken? - Welke groepen betreft het? - Waarom vind je dit oneerlijk? - Welk medium gebruik je en waarom? (email, video, demonstratie, ...) - Welke informatie baseer je je op? eventueel: - Heb je genoeg informatie/bewijs? - Hoe zou je aan extra informatie/bewijs kunnen komen? - Hoe kun je eventuele tegenargumenten ontkrachten? IS JE PLAN AF?  WERK HET VERDER UIT!!!

HUISWERK woe 22 mei zelftest maken van hoofdstuk 4