MARKTONDERZOEK – OP ZOEK NAAR INSIGHTS

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ontwerp - beheer - analyseer
Advertisements

All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
Over consumenten, gedrag en marketing
Strategische vernieuwing door propositieontwikkeling
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
“The Heineken way of life”
Interest Groep 1 Voorbereiden op de Praktijk De Nederlandsche Bank Piet Mosch NIOC 8 april 2011 Disclaimers Presentatie op persoonlijke titel Chinese muur.
ENGAGE 4 RESULTS CAFE 23 JANUARI 2014 MEDIAHUIS. ICT NEEDS BUSINESS ■ BELANGRIJK OM VOELING TE HEBBEN MET BUSINESS ☐ ‘Start with the end in mind’ ■ SUCCESS.
Hoofdstuk 7 Marktonderzoek.
Geïntegreerde Communicatie
WERKVELD ARBEIDS- en ORGANISATIEPSYCHOLOGIE LES Marktonderzoek OPLEIDINGSONDERDEEL: WERKVELDEN PSYCHOLOGIE Lector: Catherine Schepers.
Marketing Werkgroep 6.
… een nieuwe zoekmachine! “Dear finance support desk customers, The search facility within the knowledge base will be improved to help you find information.
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Evaluatie Technieken Course 10, CMC, 04/11/03. 04/11/03HC102 Evaluation and Testing “ Experienced designers have attained the wisdom and humility to know.
Marktonderzoek MK02 MK02 HEO-CE1.
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3
Shopping 2020.
Soorten en typen onderzoek
Kwantitatief onderzoek
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Mobile Marketing. Wat is Mobile Marketing? Welke vormen zijn er? De toekomst... De doelgroep en het effect Wat zijn de wettelijke regels? De voor en nadelen...
Trends en ondernemen Maaike Rijnders Docent trendwatching Fontys ACI Kenniskring Lectoraat Trendwatching o.l.v. Dr. Carl Rohde.
London Online Information 4 december Webanalytics Communities Collaboration Web 2.0 Social Web Multichannel Traffic Conversie Accountability.
5 e jaar 1. 1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met.
Communicatie en Instumenten
Multi Media Management 2 Marcel Jansens 27 April 2011.
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Van Big Data naar Smart Data Het combineren van sociale media met survey inzichten GfK Belgium Tim Meeusen 22/09/2015.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
2 Dé trend voor de toekomst: biebonderzoek met een smartphone ProBiblio: Daniëlle Koning Ruigrok NetPanel: Kjell Massen.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv MARKTONDERZOEK Schooljaar Kennistentamen onderdeel van management accounting Leerwerktaak statistiek.
Speciale Catering Wens Inhoud  Canvas  Persona  Customer journey  Usability advies  FAQ  Internet score card  Boekpresentatie  Reflectie.
Disruption in Retailing Customer will buy differently Prof Dr Cor Molenaar RSM/ErasmusUniversity eXQuo consultancy.
PhD guidance AN INSIGHT INTO THE GUIDANCE PROVIDED TO PHD CANDIDATES by the UM Staff Career Counselling Services and the Staff Development Centre (SDC)
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
Gewoon (digitaal) ondernemen met de klant (aan tafel) Uden - 2 juni 2016 Ralph van Dam - Digital Marketing Strategist.
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
We Support Your Success!.
Crossmedia in een marketing fullservice bureau
Wies Vullings, Wageningen University and Research
Overzicht Vooronderzoek Hypothese Onderzoeksvraag Methodologie
MEER MAGAZINES MEER ROI
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Getting insights in zorgmarketing
Les 5: Het marketingplan
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
Marketing Week 1 Les 1 Introductie opdracht Marktonderzoek.
for nutritious SLA activities
Na vanavond: weet u wat de GDPR inhoudt; weet u wat de GDPR betekent voor uw vereniging en voor uzelf; kunt u aan de slag met het dataregister en.
how to create an Optimal Classroom Experience
Zuyd Lectoraat Employability Impact van technologie en digitalisering nieuwe competenties voor werknemers Dr. Jol Stoffers Erik Canisius MSc Rik Loffeld.
Open Universiteit Nederland
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
A National Strategy for Public Libraries in the Netherlands
Dynamic Architecture What about you?
for nutritious SLA activities
Jannes Huisman Senior coach
The next step in educational online platforms (from the perspective of the Verwonderpaspoort) Nick Degens & Eelco Braad Research Group User-Centered Design.
Roundtable Diversiteitsbeleid: Hoe werkt het wèl?
The Future Teacher 3.0.
Marketing in sociale media
Transcript van de presentatie:

MARKTONDERZOEK – OP ZOEK NAAR INSIGHTS Kjell Massen Senior marktonderzoeker | Partner Ruigrok NetPanel Vereniging van Communicatieadviesbureaus

Even voorstellen: Kjell Massen Master Economische en Sociale Psychologie – Tilburg University NIMA-B: Marketing Information Management Sinds 2004 bij Ruigrok NetPanel Senior marktonderzoeker | Partner | R&D ESOMAR Representative

A tailor made approach that suits the wishes of client We believe the world will be a better place when organisations act in the interest of the users of their products and services A tailor made approach that suits the wishes of client Insights that inspire and activate Excellent service for a carefree experience A passionate and experienced team

Take-outs van vandaag Waarom onderzoek doen? Welke typen onderzoek zijn er? Een goede briefing opstellen Onderzoek beoordelen

Maar eerst: de basics! Desk research Kwalitatief onderzoek Kwantitatief onderzoek Observatie

Desk research: wat is al bekend? Census data (CBS, Eurostat) Openbare registers (Kamer van Koophandel) Brancheverenigingen Branche rapporten (ING, ABN Amro, Deloitte) Commerciële partijen (Gfk, Nielsen, Forrester) Intern bij de klant (bv. web statistieken, sales)

Kwalitatief: de waarom-vraag Exploratief / verkennend Geselecteerde groep met verschillende motivaties Focus groups, in-depth interviews, communities

Kwantitatief: de hoeveel-vraag Beschrijvend / toetsend Representatief, steekproef uit populatie Online surveys, telefonisch, schriftelijk, face-to-face

Observatie: wat je kunt zien Etnografie Steeds meer technische mogelijkheden (camera observatie) Webstatistieken, quantified self, Big Data Mobile workforce

Waarom onderzoek doen? Input verzamelen Aanscherpen concepten Effect meten >> VERZAMELEN KLANTINZICHT

Input voor campagnes

Onderwerpen Word of speech Customer Journey Usage and Attitude

Social media research

Focus groups, brainstorm, co-creatie

Accompanied shopping & home visits

MROC’s: engagement

Mobile research Dichtbij de consument In-the-moment & location-based

Case: RTL Concentrate

Concept ontwikkeling Iteratief proces Aantrekkelijkheid / aansprekendheid Boodschap overdracht

In vroeg stadium

Niet alleen kwali en kwanti

Eye-tracking: wat consument ziet

Mening van de doelgroep: tag-it

Visuele output – direct aan de slag

Brand tracking: vinger aan de pols Awareness Usage Image Advocacy

Brand tracking: benchmarken YOUR BRAND COMPETITORS BRAND X BRAND Y I advocate I bond I use I consider I know

Imago-onderzoek Associaties Merkwaarden

Campagne effect onderzoek 0-meting Kennis Bekendheid Houding Houding & Imago Koopintentie Gedrag Campagne 1-meting Kennis Bekendheid Bekendheid/oordeel campagne Houding Houding & imago Koopintentie Gedrag

PR-onderzoek

Impact creëren: niet zo

Impact creëren: maar zo

Impact creëren: of zo

Impact creëren: learning by doing

Impact creëren: video rapport

Onderzoek laten uitvoeren Duidelijke briefing Meerdere bureaus Research Keurmerk / ESOMAR Maatwerk aanpak Goedkoop = duurkoop

Vragen? kjell@ruigroknetpanel.nl @kjellmassen https://nl.linkedin.com/in/kjellmassen Vereniging van Communicatieadviesbureaus