MARKTONDERZOEK – OP ZOEK NAAR INSIGHTS Kjell Massen Senior marktonderzoeker | Partner Ruigrok NetPanel Vereniging van Communicatieadviesbureaus
Even voorstellen: Kjell Massen Master Economische en Sociale Psychologie – Tilburg University NIMA-B: Marketing Information Management Sinds 2004 bij Ruigrok NetPanel Senior marktonderzoeker | Partner | R&D ESOMAR Representative
A tailor made approach that suits the wishes of client We believe the world will be a better place when organisations act in the interest of the users of their products and services A tailor made approach that suits the wishes of client Insights that inspire and activate Excellent service for a carefree experience A passionate and experienced team
Take-outs van vandaag Waarom onderzoek doen? Welke typen onderzoek zijn er? Een goede briefing opstellen Onderzoek beoordelen
Maar eerst: de basics! Desk research Kwalitatief onderzoek Kwantitatief onderzoek Observatie
Desk research: wat is al bekend? Census data (CBS, Eurostat) Openbare registers (Kamer van Koophandel) Brancheverenigingen Branche rapporten (ING, ABN Amro, Deloitte) Commerciële partijen (Gfk, Nielsen, Forrester) Intern bij de klant (bv. web statistieken, sales)
Kwalitatief: de waarom-vraag Exploratief / verkennend Geselecteerde groep met verschillende motivaties Focus groups, in-depth interviews, communities
Kwantitatief: de hoeveel-vraag Beschrijvend / toetsend Representatief, steekproef uit populatie Online surveys, telefonisch, schriftelijk, face-to-face
Observatie: wat je kunt zien Etnografie Steeds meer technische mogelijkheden (camera observatie) Webstatistieken, quantified self, Big Data Mobile workforce
Waarom onderzoek doen? Input verzamelen Aanscherpen concepten Effect meten >> VERZAMELEN KLANTINZICHT
Input voor campagnes
Onderwerpen Word of speech Customer Journey Usage and Attitude
Social media research
Focus groups, brainstorm, co-creatie
Accompanied shopping & home visits
MROC’s: engagement
Mobile research Dichtbij de consument In-the-moment & location-based
Case: RTL Concentrate
Concept ontwikkeling Iteratief proces Aantrekkelijkheid / aansprekendheid Boodschap overdracht
In vroeg stadium
Niet alleen kwali en kwanti
Eye-tracking: wat consument ziet
Mening van de doelgroep: tag-it
Visuele output – direct aan de slag
Brand tracking: vinger aan de pols Awareness Usage Image Advocacy
Brand tracking: benchmarken YOUR BRAND COMPETITORS BRAND X BRAND Y I advocate I bond I use I consider I know
Imago-onderzoek Associaties Merkwaarden
Campagne effect onderzoek 0-meting Kennis Bekendheid Houding Houding & Imago Koopintentie Gedrag Campagne 1-meting Kennis Bekendheid Bekendheid/oordeel campagne Houding Houding & imago Koopintentie Gedrag
PR-onderzoek
Impact creëren: niet zo
Impact creëren: maar zo
Impact creëren: of zo
Impact creëren: learning by doing
Impact creëren: video rapport
Onderzoek laten uitvoeren Duidelijke briefing Meerdere bureaus Research Keurmerk / ESOMAR Maatwerk aanpak Goedkoop = duurkoop
Vragen? kjell@ruigroknetpanel.nl @kjellmassen https://nl.linkedin.com/in/kjellmassen Vereniging van Communicatieadviesbureaus