Vakmanschap en ondernemend gedrag

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Fontys Centrum voor Ondernemerschap maart 2013
Hoe ontstond dit initiatief ?
Opbrengstgericht werken, communicatie en besluitvorming Masterclass 1 april 2011 Monique Rosens Consultancy 1.
Uw medewerker in de schijnwerper Regie op de Zaak John van Hoof algemeen directeur Tinguely Netwerk.
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
DeNieuweArbeidsrelatie “World is changing” Leon Vincken MKB-Arbeidsvoorwaarden 1 juni 2011.
Vraaggericht werken.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Ondernemend Onderwijs in de regio. De droom in 2011: Onderwijs, bedrijfsleven en andere partners geven ondernemend onderwijs vorm en voeren dit gezamenlijk.
{ Congres BTG ESB&I Wilfrie Koekkoek (ROC Nijmegen/RijnIJssel René Savelsberg (ROC de Leijgraaf)
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
40 uur 2e semester eerste leerjaar
TOEZICHT Onderdeel 1.
Beeld van de onderneming Productiebedrijf: –Smelten van aluminium –Gieten van aluminium –Bewerking en Inpakken van aluminium Grootte van het bedrijf: –
Flex-ID en 4C/ID: Tophuwelijk of onmogelijkheid???
Naam: Tim Klijn Klas: MBI M1 Datum:
Wat is een communicatieplan?
Landbouwbreed Floracollege.
Technisch ontwerpen: een motiverende opdracht
15 juni 2011  1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500.
Legrand Nederland: - onderdeel van Legrand Group - producten en systemen voor elektrotechnische laagspanningsinstallaties en datanetwerken - ca. 150 medewerkers.
Competentiegericht leren vmbo
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten organisaties mee-veranderen.
moderniseren van het curriculum.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Het belang van een stage
Het belang van een stage
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
Centrum voor Innovatief Vakmanschap
Hoe maak je een Wikipedia? Door : Nela Wysokinska 1C.
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Aan de slag met vakmanschap
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Werken met het talent van de stagiair. 1.Voorstellen 2.Interne analyse van verschillende taken afdelingen 3.Eigenschappen /compententies taken 4.Sollicitatie.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
Ondernemend gedrag VECON 14 juni 2016.
Ervaringen uit de praktijk van UWV Training Lean Auditen.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Het wordt steeds makkelijker, want het loont!
Workshop 9 februari.
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Veranderen in vijf stappen
Opleiden binnen de dijkbewakingsorganisatie.
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Zinnig, betekenisvol en leefbaar ondernemen
van regels naar relaties
Mijn visie op onderwijs
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Module Communicatie M1 Bijeenkomst 1
Taalvaardigheid is geen doel op zich!
Het cultuurbad Hoe kan het anders?.
Koppeling visie en praktijk
Waarde(n)vol werk in uitvoering
De aansluitingsatlas: slim doorstromen van vmbo naar mbo
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Het wordt steeds makkelijker, want het loont!
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
De onzichtbare MT - vergadering
Transcript van de presentatie:

Vakmanschap en ondernemend gedrag Fit for the Future Vakmanschap en ondernemend gedrag Bert Wessels Directeur Techwise Twente Kirsti Booijink Onderwijskundige ROC van Twente Sharing creation - 8th General Assembly 16 november 2016

Fit for the Future: Sociale innovatie Medewerker van de toekomst Didactisch model Doelgroep Ontwikkelproces Ontwerp Uitvoering Resultaten en effecten

Fit for the future: Sociale innovatie Ondernemende vaardigheden behoren tot de 21ste eeuwse vaardigheden

Medewerker van de toekomst

Ondernemende vaardigheden (Powerskills) Initiatief nemen Verantwoordelijk zijn, beslissen en knopen doorhakken Open staan voor je omgeving, klant- en marktgericht zijn Verbeteringsgericht zijn, doelen halen en staan voor wie je bent Creatief denken en oplossingsgericht zijn Lerende en open houding hebben, nieuwsgierig zijn Gemotiveerd zijn, doorzettingsvermogen en lef hebben Flexibel zijn Communicatie (met je werkgever, collega’s), onderhandelen en overtuigen Samenwerken en netwerken Zelfbewustzijn en -reflectie

Didactisch model

Doelgroep Bedrijven ≥ 50 medewerkers Bedrijven ≤ 50 medewerkers: Aanpassingen in de uitvoering

Ontwikkelproces: hoe Start: Vraag van het bedrijf Probleemdefiniëring en behoefteanalyse bedrijf (gewenste resultaten en effecten) Samenstelling ontwerpteam: get the whole system in the room Beschikbaarheid/aanspreken netwerk (vakspecialisten/experts die je kunt invliegen) Bouw de brug terwijl je er op loopt: Pas behoeften deelnemers in in het programma Borg dat het ontwerpteam de intensiteit/snelheid van het ontwerpproces kan handelen

Ontwerp: wat Doel traject vastgelegd in resultaten en effecten Twee leerlijnen: Ondernemende vaardigheden: ook zelfbewustzijn, kwaliteit van relaties en organisatiedynamiek Vakmanschap: vaktechniek, -kennis en -vaardigheden Zelfbewustzijn, kwaliteit van relaties en organisatiedynamiek onderdeel van het ontwerp: Samenstelling en omvang groepen Werkvormen Creëer snelkookpan: Tweewekelijkse bijeenkomsten Werkvormen: Variatie Spelen met tijd en ruimte

Uitvoering Expliciet appel op gewenste gedrag Legitimeer gedrag in de organisatie, geef rugdekking Verankering traject in organisatiedynamiek Observeer groepsdynamiek > intervenieer Geef zichtbaar terug wat er met opbrengsten wordt gedaan, organiseer dialoog met beslissingsbevoegden Geef ruimte voor oud zeer, maar blijf er niet in hangen Neem geen verantwoordelijkheid over Stuur voorbereidingsopdrachten ruim van tevoren

Resultaten en effecten Vermindering faalkosten Wijziging inkoopbeleid materialen Wijziging inkoopbeleid gereedschappen Effecten: Betere samenwerking tussen diverse afdelingen Ondernemend gedrag medewerkers