Dialoog aan tafel [logo organisatie]
In drie rondes komen tot een eerste dialoog - Per tafel worden de stellingen en vragen besproken
Ervaringen “Tijdens de activiteiten kwam naar voren dat we beter voor onszelf moeten zorgen willen we de optimale zorg aan onze cliënten kunnen geven. Voor onszelf zorgen schiet er nog wel eens bij in.” “Het is fijn om met collega's om de tafel te zitten en het te hebben over onze eigen veiligheid. We zijn snel geneigd alleen naar cliënten te kijken en onszelf te vergeten. Er de tijd voor nemen was dus het meest prettig. Op de lange termijn is dit ook voor de cliënten het beste.”
1e Tafelronde Opdracht Bespreek met elkaar meer voorbeelden die het mogelijk maken om de beleving van veiligheid te verbeteren, en het effect daarvan op cliënten. Stelling Je kunt goede zorg verlenen en je veilig voelen tegelijkertijd.
Ervaringen “Door het delen van ervaringen merk je dat collega's het werk op een andere manier gaan doen dan voorheen.” “Het bespreken van deze onderwerpen houdt je als team scherp. Handelingen worden bij ons al gauw als 'normaal' gezien. Maar nu er met elkaar over gesproken wordt, zijn we dit toch anders gaan zien.”
2e Tafelronde Vraag Op welke manier kan [naam organisatie] je ondersteunen zodat je in je kracht blijft? Stelling Ik voel me goed en capabel genoeg om mijn werk veilig uit te voeren.
Ervaring “Het gesprek in het team was goed. Dit maakt inzichtelijk en bewust waar draagkracht en -last zit en dat dit soms totaal verschillend wordt ervaren door collega’s. Wel vond ik dat er te weinig de diepte in werd gegaan. Er 'wroet' meer in het team. In het teamgesprek bleef dit nu oppervlakkig. Men durft niet voldoende te uiten of wat te zeggen. Daar ontbreekt het dus nog aan veiligheid. De discussie online was daarom ook waardevol, omdat het anoniem was.”
3e Tafelronde Vraag Hoe krijg je het onderwerp ‘praten over veiligheid’ op de agenda in het teamoverleg tussen alle andere (cliëntgebonden) onderwerpen? Hoe zorgen we ervoor dat we gevoelens van onveiligheid niet alleen bespreken, maar ook daadwerkelijk verbeteringen realiseren? Stelling Nu tijd investeren in een dialoog over veiligheid, betekent straks meer en betere zorg voor de cliënt.
Nu gaat het erom! Volhouden en onderdeel maken van ieders dagelijks werk.