Educatief spelontwerp

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
BattleBots The school battle.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
23 JANUARI 2007 MBO CENTRAALMBO CENTRAAL Ageeth Jorna (lekker-werken.nl)
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Reflectievaardigheden en instrumenten
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Medmec04 les 5 Engagement.
Medmec04 – Engagement Les 5
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017 Space Challenge Martijn Koops 1. Ervaringsleren en Lemniscaat Model 2. SpaceChallenge 3. Resultaten dr. Martijn C. Koops Academieteam.
Kinderen en hun sociale talenten
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Tatiana Constandse John Ouderling.
Leerstijlen KOLB SJM.
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Lezen: doe het goed voor
Praktijkervaring en reflectie
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Studieloopbaancoaching
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
NOT 2011 Ineke Verheul Serious games of serious gaming?
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Wat voegen games toe aan het leren? Dr. Martijn C. Koops Academieteam Serious Gaming Instituut Archimedes, HU 1/26.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Psychomotorische taxonomie
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Studieloopbaanbegeleiding
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Covey trainingsavond.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
xxxxxxxxxxxxxxx Reindert Westrik Tjitske Cazemier
Sleutels, codes en aanwijzingen
Wegwijs Groep 8 Thema 5 Reizen en verkeer Introductieles: 30 minuten
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Activernde didactiek & passende werkvormen
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Portfolio, Logboek en Casus
Loopbaan en burgerschap les 3
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt
Transcript van de presentatie:

Educatief spelontwerp Dr. Martijn C. Koops Academieteam Serious Gaming Instituut Archimedes, HU Martijn.koops@hu.nl

Waarom spel? Ervaring opdoen Kennis en vaardigheden toepassen Authentiek gedrag zichtbaar maken Motiveren Herhalen

Filespel Fiets: 10 minuten Auto: 4 minuten, File: 15 minuten Ma Di Wo DO Vr Fiets 10 min Auto 4 min File 15 min

Baregg-Tunnel Spel Markus Ulrich Plan Interface Helder spel-doel Game Cycle In-game Reflectie Actie Iedereen neemt munt Feedback “Realiteit-gebonden” Feedback

1:25 Debriefing Wat voelde je als je in de file stond? Heb je je aan anderen geërgerd? Hoe hebben anderen jouw keuze beïnvloed? Wat waren jouw criteria? Hebben herhaalde files je gedrag beïnvloed? Ideale reistijd: aantal reizigers * 7 * 5 * ½ = …. Hoe kom het dat het ideale gezamenlijke puntenaantal niet is gehaald?

Leercirkel (Debriefing) Reflectieve vragen stellen ON-game reflectie Observatie structureren, uitleg geven Learning- Cycle Wat zag ik gebeuren ? Waarom, hoe? Nieuwe Concrete Ervaring Abstract Concept Wat betekent dat voor mijn doel Proberen Helpen om een plan te maken op basis van het concept Strategie / plan Een experiment faciliteren Facilitator / docent richt de focus in de leer-cirkel

Focus Zoveel spellen, zoveel keuzes, Ieder spel triggert wel “iets” Geduld oefenen, omgaan met tegenslag Strategie Rekenen

Mogelijke Leerdoelen Competenties Kennis Houding Vaardigheden Niveau 1 Signalen ontvangen Imitatie Niveau 2 Begrip Reageren op signalen Manipulatie Niveau 3 Toepassing Waarderen Precisie Niveau 4 Analyse Organiseren Articulatie Niveau 5 Synthese / Evaluatie Internaliseren Naturalisatie

Steeds is SGLM in te vullen

Kennis voorbeeld

Precisie voorbeeld

Toepassing voorbeeld

Educatief Game: Space Challenge xxxxxxxxxxxxxxx 2/20/2018 Educatief Game: Space Challenge Martijn Hoevenaar Masterstudent IA Opheffen misconcepten: - Kracht in richting van beweging - Geen beweging zonder kracht F = m.a. xxxxxxxxxxxxx

Focus op misconcept in natuurkundeles Didactiek: Verklaring met 2e wet van Newton Spel: SpaceChallenge Inhoud Hoe haal je de wissel om?

xxxxxxxxxxxxxxx 2/20/2018 SpaceChallenge xxxxxxxxxxxxx

Inbedding in de les

FCI score: Conceptuele leerwinst Uit game-flow gevallen 2. In game-flow gebleven 3. Standaard les zonder game Lengte foutenbalk is 1 standaarddeviatie

?

Workshop! Stappenplan om tot game te komen Inhoud, leerdoel Didactiek Les-elementen Fun-factor Inbedding Pen en papier

Leerdoel Bijvoorbeeld: sos-cas-toa kunnen gebruiken in een nieuwe situatie (Niveau 3: kennis, toepassen)

Didactiek Hoe zou je dit uitleggen in je ideale, 1-op-1 lessituatie? Driehoek tekenen Rechte hoek aangeven Uitleggen wat O, A en S zijn Leerling laten aanwijzen Nieuwe driehoek tekenen, zelfde oriëntatie Nieuwe driehoek tekenen, nieuwe oriëntatie Etc, ... Welke vragen verwacht je? Bv: Hoe weet ik welke hoek ik moet nemen?

Samenhang didactiek Game triggert: Docent bouwt voort: Herinneren Herhalen Combineren Voorspellen Reproduceren Ervaren Oefenen Identificeren Organiseren Interpreteren Etc etc Docent bouwt voort: Structuur Logica Concept Theorie Methode Planning Voorbereiding Reflectie Overdracht

Les-elementen φ S A O S A φ Omschrijf de elementen en hun samenhang, die je nodig hebt voor je ideale les. Opdrachten, spullen, vragen&antwoorden etc. Verzameling verschillende driehoeken Aanduiding O,A,S (aan de achterzijde?) Willekeurige oriëntatie na verloop van tijd φ A O S O A S φ φ S O φ A O O φ φ O φ A O φ S φ S O A

Fun factor BOX Nu een spel bedenken met de elementen. Tangram Vergeet de lessituatie, didactiek zit in de elementen en hun samenhang Denk out-of-the-box Tangram Triominos Doolhof Kaarthuis bouwen Out of the box* BOX Kamertje verhuren Rummikub * Naar Raoul Heertje, Mark Rutte is lesbisch

Wat maakt een spel? Motiverend? Doel Regels Tegenstand Representatie Fantasy Curiosity Challenge Control

Inbedding Inhoud Wat? Waarom? Theorie Doel Beschrijf Interface Plan Denk Doe “Denk” Dus..? Plan Kijk Feedback Koppeling focus

Checklist: Goed Leerspel aanwezig score Helder doel   Prikkelt, nodigt uit tot spelen Intuïtief moet duidelijk zijn in hoeverre het doel is gehaald Past zich aan aan vaardigheid van de speler Interface ruimte voor trial & error speler moet controle voelen over de game heldere koppeling naar doel / grootheden variatie van grootheden moet intuïtief zijn Concrete feedback Direct na handelen zichtbaar Aandacht focussen op leerdoel / misconcept Gekoppeld aan handelen Koppeling naar leercirkel Koppelt naar inhoud (“Sluikreclame” , Stiekem lesgeven) Aansluiten op wetenschappelijke representatie Relevante grootheden helder weergeven Vormgeving en spelregels Ziet er aantrekkelijk uit Leuk om te spelen

Commercieel spel Unreal-mod Geweld uitgeschakeld xxxxxxxxxxxxxxx 2/20/2018 Commercieel spel Unreal-mod Geweld uitgeschakeld Wrijving uitgeschakeld Leerdoel Opheffen misconcepten: - Kracht in richting van beweging - Geen beweging zonder kracht F = m.a. xxxxxxxxxxxxx

Educatief vs. Commercieel xxxxxxxxxxxxxxx 2/20/2018 Educatief vs. Commercieel SpaceChallenge vs. Unreal Flow of didactiek? Onderzoek met subsidie van VO raad ism Unic en GameOn xxxxxxxxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxx 2/20/2018 xxxxxxxxxxxxx

Flow experience N Gemiddelde SD flow unreal 21 3.1056 .76447 space 19 3.2220 1.01758

xxxxxxxxxxxxxxx 2/20/2018 FCI xxxxxxxxxxxxx