Educatief spelontwerp Dr. Martijn C. Koops Academieteam Serious Gaming Instituut Archimedes, HU Martijn.koops@hu.nl
Waarom spel? Ervaring opdoen Kennis en vaardigheden toepassen Authentiek gedrag zichtbaar maken Motiveren Herhalen
Filespel Fiets: 10 minuten Auto: 4 minuten, File: 15 minuten Ma Di Wo DO Vr Fiets 10 min Auto 4 min File 15 min
Baregg-Tunnel Spel Markus Ulrich Plan Interface Helder spel-doel Game Cycle In-game Reflectie Actie Iedereen neemt munt Feedback “Realiteit-gebonden” Feedback
1:25 Debriefing Wat voelde je als je in de file stond? Heb je je aan anderen geërgerd? Hoe hebben anderen jouw keuze beïnvloed? Wat waren jouw criteria? Hebben herhaalde files je gedrag beïnvloed? Ideale reistijd: aantal reizigers * 7 * 5 * ½ = …. Hoe kom het dat het ideale gezamenlijke puntenaantal niet is gehaald?
Leercirkel (Debriefing) Reflectieve vragen stellen ON-game reflectie Observatie structureren, uitleg geven Learning- Cycle Wat zag ik gebeuren ? Waarom, hoe? Nieuwe Concrete Ervaring Abstract Concept Wat betekent dat voor mijn doel Proberen Helpen om een plan te maken op basis van het concept Strategie / plan Een experiment faciliteren Facilitator / docent richt de focus in de leer-cirkel
Focus Zoveel spellen, zoveel keuzes, Ieder spel triggert wel “iets” Geduld oefenen, omgaan met tegenslag Strategie Rekenen
Mogelijke Leerdoelen Competenties Kennis Houding Vaardigheden Niveau 1 Signalen ontvangen Imitatie Niveau 2 Begrip Reageren op signalen Manipulatie Niveau 3 Toepassing Waarderen Precisie Niveau 4 Analyse Organiseren Articulatie Niveau 5 Synthese / Evaluatie Internaliseren Naturalisatie
Steeds is SGLM in te vullen
Kennis voorbeeld
Precisie voorbeeld
Toepassing voorbeeld
Educatief Game: Space Challenge xxxxxxxxxxxxxxx 2/20/2018 Educatief Game: Space Challenge Martijn Hoevenaar Masterstudent IA Opheffen misconcepten: - Kracht in richting van beweging - Geen beweging zonder kracht F = m.a. xxxxxxxxxxxxx
Focus op misconcept in natuurkundeles Didactiek: Verklaring met 2e wet van Newton Spel: SpaceChallenge Inhoud Hoe haal je de wissel om?
xxxxxxxxxxxxxxx 2/20/2018 SpaceChallenge xxxxxxxxxxxxx
Inbedding in de les
FCI score: Conceptuele leerwinst Uit game-flow gevallen 2. In game-flow gebleven 3. Standaard les zonder game Lengte foutenbalk is 1 standaarddeviatie
?
Workshop! Stappenplan om tot game te komen Inhoud, leerdoel Didactiek Les-elementen Fun-factor Inbedding Pen en papier
Leerdoel Bijvoorbeeld: sos-cas-toa kunnen gebruiken in een nieuwe situatie (Niveau 3: kennis, toepassen)
Didactiek Hoe zou je dit uitleggen in je ideale, 1-op-1 lessituatie? Driehoek tekenen Rechte hoek aangeven Uitleggen wat O, A en S zijn Leerling laten aanwijzen Nieuwe driehoek tekenen, zelfde oriëntatie Nieuwe driehoek tekenen, nieuwe oriëntatie Etc, ... Welke vragen verwacht je? Bv: Hoe weet ik welke hoek ik moet nemen?
Samenhang didactiek Game triggert: Docent bouwt voort: Herinneren Herhalen Combineren Voorspellen Reproduceren Ervaren Oefenen Identificeren Organiseren Interpreteren Etc etc Docent bouwt voort: Structuur Logica Concept Theorie Methode Planning Voorbereiding Reflectie Overdracht
Les-elementen φ S A O S A φ Omschrijf de elementen en hun samenhang, die je nodig hebt voor je ideale les. Opdrachten, spullen, vragen&antwoorden etc. Verzameling verschillende driehoeken Aanduiding O,A,S (aan de achterzijde?) Willekeurige oriëntatie na verloop van tijd φ A O S O A S φ φ S O φ A O O φ φ O φ A O φ S φ S O A
Fun factor BOX Nu een spel bedenken met de elementen. Tangram Vergeet de lessituatie, didactiek zit in de elementen en hun samenhang Denk out-of-the-box Tangram Triominos Doolhof Kaarthuis bouwen Out of the box* BOX Kamertje verhuren Rummikub * Naar Raoul Heertje, Mark Rutte is lesbisch
Wat maakt een spel? Motiverend? Doel Regels Tegenstand Representatie Fantasy Curiosity Challenge Control
Inbedding Inhoud Wat? Waarom? Theorie Doel Beschrijf Interface Plan Denk Doe “Denk” Dus..? Plan Kijk Feedback Koppeling focus
Checklist: Goed Leerspel aanwezig score Helder doel Prikkelt, nodigt uit tot spelen Intuïtief moet duidelijk zijn in hoeverre het doel is gehaald Past zich aan aan vaardigheid van de speler Interface ruimte voor trial & error speler moet controle voelen over de game heldere koppeling naar doel / grootheden variatie van grootheden moet intuïtief zijn Concrete feedback Direct na handelen zichtbaar Aandacht focussen op leerdoel / misconcept Gekoppeld aan handelen Koppeling naar leercirkel Koppelt naar inhoud (“Sluikreclame” , Stiekem lesgeven) Aansluiten op wetenschappelijke representatie Relevante grootheden helder weergeven Vormgeving en spelregels Ziet er aantrekkelijk uit Leuk om te spelen
Commercieel spel Unreal-mod Geweld uitgeschakeld xxxxxxxxxxxxxxx 2/20/2018 Commercieel spel Unreal-mod Geweld uitgeschakeld Wrijving uitgeschakeld Leerdoel Opheffen misconcepten: - Kracht in richting van beweging - Geen beweging zonder kracht F = m.a. xxxxxxxxxxxxx
Educatief vs. Commercieel xxxxxxxxxxxxxxx 2/20/2018 Educatief vs. Commercieel SpaceChallenge vs. Unreal Flow of didactiek? Onderzoek met subsidie van VO raad ism Unic en GameOn xxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxx 2/20/2018 xxxxxxxxxxxxx
Flow experience N Gemiddelde SD flow unreal 21 3.1056 .76447 space 19 3.2220 1.01758
xxxxxxxxxxxxxxx 2/20/2018 FCI xxxxxxxxxxxxx