Lio-praktijkonderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Het doen van eigen onderzoek
Levensbeschouwing Welkom
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
Sollicitatiegesprek.
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Workshop Onderzoeksvaardigheden
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Meten bij marktonderzoek
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Data verzamelen praktijkonderzoek.
Het adviesrapport. 1. Samenvatting (eventueel, niet verplicht) 2. Inleiding: -geef aan wie je bent, waar je werkt, in welke functie. -leeswijzer: aangeven.
Communicatie en dementie
Presentatie Bijeenkomst 3
Werkstukken en rapporten
Presenteren en communiceren
Project jaar 2 Madeleine Meurs
Gespreksvaardigheden
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
SET schrijfvaardigheid H5
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Quiz tops en tips groep 5 en 6. Tops en tips In deze les maakte je maatje een gedicht over de nacht. Dit stond in ‘Zo zit het!’: ZO ZIT HET! Hier let.
Assessorentraining 2 Hannah Wielenga maart 2016.
Werkwoordsvormen. Spoorboekje 1)Wat weet je al? 2)Oefening werkwoordsvormen 3)Bespreken 4)Zelfstandig aan het werk Wat gaan we leren? - Je kunt werkwoordsvormen.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Hannah Wielenga januari 2017
Een situatie uitgelegd vanuit ‘De Wereld van Verschil’
WDA voor het vmbo Wiskundige Denkactiviteiten
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Introductie Jaar 2 Dag 1: Kennismaken.
SET schrijfvaardigheid H5
S/k/l interviewen.
Opdracht interviewen ouderen en technologie
Overtuigende tekst/betoog
Voor wat hoort wat Plaatje.
Reflecteren even pas op de plaats
Instructie geven en uitvoeren
Schrijven Een Verslag.
Nee Zeggen!.
Interview voorbereiden
Introductie Jaar 2 Dag 1: Kennismaken.
Literatuur V6 – les
Vaardigheden Interviewen
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Informatieve teksten, interviewverslag
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
HET GAMEPROFIEL VAN DE GROEP
Opdracht interview Ouderen & Technologie
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Les 5: Verbale communicatie
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
WVO 1A November 2016 Standaard WVO HSE pakket maart 2016
Transcript van de presentatie:

Lio-praktijkonderzoek Les 6. Methoden B Marco Kragten (m.kragten@hva.nl).

Wanneer interviewen? Om erachter te komen wat mensen weten, denken, voelen en willen Betreffende onderwerpen, personen, of gebeurtenissen

De mate van gestructureerdheid Het gestructureerde interview Hierbij liggen wel de vragen maar niet de antwoorden vast (verschil met enquetes) Het half-/semigestructureerde interview De belangrijkste vragen liggen vast en de onderwerpen Het topicinterview Vragen liggen niet vast maar de onderwerpen wel Voorkennis is nodig want je moet weten wat relevante onderwerpen zijn Het open of diepte-interview De interviewer exploreert vragenderwijs gespreksonderwerpen Vraagt ervaring in het interviewen

Wie wil je bevragen? Respondenten selecteren: Reputatiemethode Uitzoeken wie er goed op de hoogte is. Eventueel gebruik maken van sneeuwbalmethode (aan de geinterviewde vragen om namen te noemen van anderen) Aspectenmethode Nagaan uit welke invalshoeken een onderwerp bekeken kan worden, welke belangen er spelen, en wie die belangen vertegenwoordigt Steekproef Op basis van toeval selecteren

Rollen van de interviewer Vragensteller (die op de antwoorden let) Antwoord niet relevant. De vraag herhalen (eventueel aangegeven wat er mis wat aan het antwoord, ‘ik vroeg naar de gevolgen, u spreekt nu over de aanleiding’) Antwoord niet compleet. Doorvragen, ‘kunt u daar nog wat meer over vertellen?’ Antwoord niet duidelijk. Meer informatie vragen, ‘kunt u daar iets meer over vertellen?’ Regisseur Grote lijn in de gaten houden Gastheer Respectvolle en aandachtige houding

Opzet voor een interview Introductie Voorstellen Korte inleiding betreffende het onderzoek, de interviewer, instantie Duur aangeven Respondent op gemak stellen; vragen stellen bij onduidelijkheden, etc. Anonimiteit Topics Onderwerpen die in principe aan bod moeten komen Logische volgorde: Eerst makkelijke dan moeilijke topics; eerst neutraal dan gevoelig topics Chronologische volgorde Breed naar smal (soms smal naar breed) Vragen Openingsvraag Vragen naar persoonsgegevens; feitelijke vragen die makkelijk zijn te beantwoorden; wennen aan situatie Doorvragen; goed luisteren! Retrospectief; vragen naar het verleden. Oppassen voor interpretatie achteraf (verandering van mening en alleen de laatste weergeven) en weglaateffecten (bijv. alleen negatieve dingen opnoemen na negatieve ervaring) Afsluiting ‘Nog iets op te merken of te vragen?’ Vertel wat er met de data gaat gebeuren Aangeven dat respondent nog kan mailen indien er iets is vergeten

Oefenen met doorvragen 3-tallen: een interviewer, een geïnterviewde en een observant. De opdracht voor de interviewer is om zoveel mogelijk door te vragen. De observant beoordeelt of de vraag eenduidig en relevant is. Vraag 1 is: ‘Wat maakt een les interessant?’ Wisselen van rol Vraag 2 is: ‘Hoe kunnen de lessen bij jouw vak verbeteren?’ Vraag 3 is: ‘Waarover zouden leerlingen mee kunnen beslissen?’

Socrative Room: lpo

PiP Aflevering van data naar informatie https://vimeo.com/141431750

opdracht: Orden de tekstfragmenten Psychosociale verbeteringen Gezinsverhoudingen verbeterd Opvoeden handelen verbeterd Persoonlijke groei, eigen problemen verminderd Materiele verbeteringen Financiële situatie Woonsituatie