OR Kompas 13 april 2017 Liesbeth van Bakel en Marian Beeren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoera, een oudergesprek!
Advertisements

Sollicitatiegesprek.
Het is spannend en dat mag
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Functieprofiel en beoordeling
Competentieontwikkeling voor OR-leden
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Help! Verzuim voorkomen
Leerdoelen SMART maken
Studieadviesregeling
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Mind Us INCLUSIE Voorwoord De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) veronderstelt dat iedereen mee kan doen in de samenleving. Maar hoe vanzelfsprekend.
Het coachende functioneringsgesprek
Solliciteren: wat wil ik?
LOOPBAANSCAN MEDEWERKERS SECTOR WATERSCHAPPEN. JOUW LOOPBAAN De nieuwe cao sector waterschappen biedt kansen om jezelf verder te ontwikkelen in je loopbaan!
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
CLINIC AANDACHT EN BEGELEIDEN VOOR FUNCTIONEREN Lucas Onderwijs 14 mei 2013.
Pemprl.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
De zeven deugden van communicatie
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Talent in Ontwikkeling
STAPPENPLAN STAGE 10 stappen voor een succesvolle stage in de Master Vergelijkende Moderne Letterkunde.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Personeelsmanagement Hoofdstuk 3 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
ZGK les 4 Coördineren en afstemmen van de zorg in de branches.
Handvatten voor coaching
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Functionerings- en ontwikkelgesprekken met rendement
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Even voorstellen Marion Hijmensen Eigenaar 2toGrow, staat voor samen groeien Borging en transfer naar de praktijk Certified Professional Jump Movement.
Studieloopbaanbegeleiding
Deel 4: Spreken en gesprekken
Het loopbaangesprek.
Functioneren en beoordelen
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Hand-Out.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
LOB zeven stappen naar succes
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Talent in Ontwikkeling
Beleid en regelgeving Les 3.
Workshop ‘netwerken, samenwerken, delen en verbinden in de praktijk’
Studiedag 11 april 2017 Groene Welle Zwolle
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 2
Scholing en motiveren van personeel Organisatiecultuur en structuur
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Hier is het OOP! Zeggen wat je wilt!.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Gesprekstechnieken Les 6.
Loopbaan en burgerschap les 3
Personeelsmanagement
gesprekstechnieken Les 2
Inspelen op innovaties
Transcript van de presentatie:

OR Kompas 13 april 2017 Liesbeth van Bakel en Marian Beeren HOE FUNCTIONEERT DE AS? OR Kompas 13 april 2017 Liesbeth van Bakel en Marian Beeren

Functionerings- of beoordelingsgesprek Wat had je: een functionerings- of een beoordelingsgesprek?

Functionerings- of beoordelingsgesprek (1) Wat zijn de verschillen of overeenkomsten tussen een functionerings- of een beoordelingsgesprek? Een functioneringsgesprek gaat uit van een gelijk-waardige positie tussen de gesprekspartners. De AS en zijn leidinggevende bespreken hoe het gaat. Beide zijn kritisch op hun functioneren en kijken wat er anders zou kunnen.

Functionerings- of beoordelingsgesprek (2) Hoe loopt het? Wat gaat goed, wat kan beter? Wie of wat is er nodig voor de AS om zijn functioneren te verbeteren? Is bijvoorbeeld training of meer opleiding gewenst? Wil de AS vaker overleg met de leidinggevende? En welke zaken kan de leidinggevende veranderen, zodat de AS optimaal kan functioneren? Uiteraard kan een AS het functioneringsgesprek het beste voeren met zijn functioneel leidinggevende.

Functionerings- of beoordelingsgesprek (3) Een beoordelingsgesprek is wat het zegt. De AS wordt beoordeeld op zijn functioneren. Aan dit gesprek kunnen arbeidsvoorwaardelijke consequenties verbonden zijn. Bijvoorbeeld: al dan niet verlenging van het contract al dan niet uitbreiding van uren salarisverhoging al dan niet uitbetaling van een bonus of winst-uitkering.

Functioneringscyclus Een functioneringscyclus kent drie fasen: 1. plannen 2. opvolgen 3. evalueren. Een functioneringscyclus kan er als volgt uitzien: ambitiegesprek functioneringsgesprek beoordelingsgesprek.

Fase 1: Ambitiegesprek Een ambitiegesprek vindt plaats aan het begin van het (kalender)jaar. De ambtelijk secretaris en de leidinggevende bespreken samen de plannen voor het komend jaar. Wat gaat de AS doen? Wat zijn de belangrijkste doelen? En kun jij invloed uitoefenen op die doelen? Et cetera.

Fase 2: Functioneringsgesprek Het functioneringsgesprek is halverwege het jaar. Bijvoorbeeld vlak voor de zomer(vakantie). De ambtelijk secretaris en de leidinggevende bespreken de stand van zaken. Zal de AS erin slagen de doelstellingen te bereiken? Zo nee: waarom niet? Wat heeft de ambtelijk secretaris nodig, zelf en/of van anderen, om de gestelde doelen te bereiken? Welke bijdrage kan de leidinggevende leveren? Enzovoort.

Fase 3: Beoordelingsgesprek Aan het eind van het (kalender) jaar kijken de ambtelijk secretaris en de leidinggevende terug. Zijn de doelstellingen bereikt? Kon je invloed uitoefenen op die doelstellingen? Waarom wel of niet? Wat kunnen de ambtelijk secretaris en de leiding-gevende het komende jaar anders doen?

DASMO-advies: een driehoeksgesprek Een ambtelijk secretaris heeft zowel een functioneel als een hiërarchisch leidinggevende. Een driehoeksgesprek – waaraan de ambtelijk secretaris en de hiërarchisch en de functioneel leidinggevenden deelnemen - is de beste optie, vindt DASMO. Zo krijgt de AS vanuit verschillende invalshoeken feedback op haar of zijn functioneren.

Beoordelingsformulier Let op! Zeer waarschijnlijk beschikt de organisatie waar je werkt, over een standaard beoordelingsformulier. Dit formulier geldt ook voor jou.

Tips voor de AS (1) Check je functieomschrijving. Klopt die nog? Is die nog actueel? Bereid je goed voor. Weet wat je wilt zeggen en bedenk welke vragen of opmerkingen je leidinggevenden zullen hebben. Wees kritisch naar jezelf. Wat had je anders kunnen doen? Wat heb je daarvoor nodig, van wie of wat? Stel SMART(I) doelstellingen. Stel doelen die specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden zijn. En die inspireren en waarop je invloed hebt!

Tips voor de AS (2) Wees assertief. Kom voor jezelf op! 6. Gebruik LSD. Gebruik het communicatiemiddel luisteren, samen- vatten en doorvragen. 6. Schiet niet in de verdediging bij kritische opmer- kingen of commentaren. 7. En wees een OEN (open, eerlijk en nieuwsgierig), laat OMA (oordelen, meningen en aannames) en OPA (overal een pasklaar antwoord op hebben) thuis en gebruik NIVEA (niet invullen voor een ander)!