WELKOM! Netwerk integriteit, 15 juni 2017

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Centrale werkwinkel D:
Advertisements

Stand van zaken.  Nieuwe woningen Minister De Taeyelaan en de woningen op de Kafhoek.  Werkgroep ging van start  Onderzoek van vraag en aanbod woonondersteuning:
Medezeggenschap en de Benchmark
Het Loopbaanontwikkelcentrum van de Vlaamse overheid: het LOC
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Mobiliteit en Loopbaan
Inleefsessie ‘anders bekeken’ voor leidinggevenden.
Integriteit en Preventie: U in de hoofdrol!
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
6 pijlers van de code in beeld
Agentschap voor Natuur en Bos
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
Netwerk organisatiebeheersing Krachtlijnen auditstrategie
ICT – POWERPOINT OEFENING 2 Fevlado Federatie van Vlaamse DovenOrganisaties (vzw)
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Aanpak en praktijkervaring
Samen sterk in verandering
WAT GEBEURT ER NU MET WERVINGEN EN SELECTIES IN DE VLAAMSE OVERHEID ? Transitie Jobpunt Vlaanderen HR-netwerk 21/11/2014.
Voorbije periode Vertraging van de organisatie
Project Proceshuis Road show
Samen sterk in verandering
HR NETWERK 2015, EEN ANDERE AANPAK. Wat willen we bereiken ? HR netwerk ’15 2 Verdere versterking van het HR netwerk als spil – instrument rond.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM PRO 2006: stand van zaken.
ALGEMENE VORMING. Inhoud infosessie managementteam 1. Visieontwikkeling 2. Rollen van verschillende actoren 3. Toekomst / transitie binnen de organisatie.
Officiële opening virtueel bureau Integriteit Vlaamse overheid 15 maart 2012 auditorium Maria Baers.
Klantentevredenheidsenquête 2015 Resultaten en actievoorstellen
Waarden & organisatiecultuur
Integriteit en Preventie: leidinggevenden in de hoofdrol
Agentschap Overheidspersoneel
Lekker kopje welzijn en integriteit Donderdag 15 oktober 2015
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Juridische kwaliteitszorg Startnotitie door DT akkoord bevonden  organisatiebrede bewustwording van de noodzaak tot het inbedden van juridische kwaliteitszorg.
Met Traject aan tafel Departement Kanselarij en Bestuur.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
VAC Herman Teirlinck Agentschap Onroerend Erfgoed.
Wat met integriteit in een veranderende Vlaamse overheid? Josefien De Wachter - AgO Kristien Verbraeken - AgO Dieter Vanhee - DKB 26 mei 2015.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Agentschap Ondernemen. Vlaanderen in Actie wil ervoor zorgen dat er in 2020 meer snelgroeiende, internationaal georiënteerde bedrijven zijn. Dat is.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Netwerksessie Integriteit Vlaamse overheid 30 mei B02, Boudewijngebouw, Boudewijnlaan 30, Brussel.
Risicomanagement: de rol van DKB Joris Bouve  Manu Steens  DKB Netwerk organisatiebeheersing  donderdag 9 juni 2016.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Wegwijs in meerjarenplanning Werking gemeente Steenokkerzeel.
Risicomanagement bij de VREG netwerk organisatiebeheersing 09/06/2016.
Startpagina zonder foto Werksessie waarden & de deontologische code 2 september 2016.
Tools i.f.v. een vlot verloop van de CSR
Startpagina zonder foto
Getuigenis re-integratie
HR- specialistennetwerk R&S 8/11/2016
Wat kan AgO voor u betekenen? HR-programma integriteit
Actieplan Welzijn DR 31 maart EOC 19 april.
Agentschap voor Overheidspersoneel Dienstencentrum Talent
Loopbaan in eigen handen? We werken er aan!
Employee Assistance Progamme Vlaamse overheid 2017
Versterken positie van ervaringsdeskundigen binnen de organisatie
Sleutelproject Modern HR beleid
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Geïntegreerd breed onthaal
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
Leiderschapsontwikkeling
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

WELKOM! Netwerk integriteit, 15 juni 2017 Kristien Verbraeken & Veerle Depauw Suzan Langenberg

Naar een versterking van de contactpersonen integriteit binnen het HR-netwerkmodel Netwerk integriteit, 15 juni 2017 Kristien Verbraeken & Veerle Depauw Suzan Langenberg

1. Beleid integriteit 1.1 Beleidsbrief 2017 Intenties 2017 (evaluatie 2016, vooruitblik 2017) Ik zet in 2017 verder in op de professionalisering van de integriteitsactoren binnen de entiteiten van de Vlaamse overheid. Het Agentschap Overheidspersoneel sluit hiervoor een raamcontract af dat de entiteiten ondersteuning biedt bij hun integriteitsbeleid- en praktijk en mogelijkheden inhoudt voor de  ontwikkeling van de contactpersonen integriteit. Verwelkoming Kristien (met verwijzing naar Suzan, waarom is ze hier? + wat staat ons vandaag te doen?) Specifieke opdracht van minister

2. De CI’s: as is 2.1 Een waaier aan opdrachten Voorbereiding Wat zijn de noden? Waar houden de CI zich mee bezig? (enquete aan alle CI’s_2016, resultaten besproken op netwerk van 30 mei 2016, beperkt groepje samengeroepen om te sparren op 6 april 2017) Voorbeelden: Beleidsuitvoering: integriteitsgesprekken met de nieuwkomers, risico-analyse uitvoeren In die beleidsuitvoering: casebehandeling (concrete casussen, nadien adviezen naar beleid) Beleidsvoorbereiding: input ondernemingsplan, integriteitsplan opstellen en linken met andere thema’s (welzijn) Beleidsevaluatie: jaarDS van integriteit evalueren

2. De CI’s: as is 2.2 Op verschillende posities in de organisatie Waar zitten jullie in de organisatie? Dichtbij de CEO, in een ondersteunende staffunctie, HR strategisch, interne controle (organisatiebeheersing), in een leidinggevende functie in het DC (afdelingshoofd) Verder weg van de CEO: dieper in de organisatie Bovendien ook met dubbele rollen: bijvoorbeeld combineren diversiteitsambtenaar en CI, of ankerpunt interne controle en CI, vaak is er een link met HR waarbij de HR BP ook CI, of vertrouwenspersoon en CI Enkele cijfers: combinatie CI en div: 4 Combinatie HRBP en CI: 6 Onlangs toegevoegd: lijst met ankerpunten interne controle.

2. De CI’s: as is 2.3 Conclusie HR Niet- HR Uitvoering Strategisch Uitdaging om modules vorm te geven, want op verschillende plekken in de organisatie, met verschillende opdrachten

3. Beleid HR 3.1 Een geïntegreerd (HR-)beleid vanuit de idee van de Vlaamse overheid als een holding Ondertussen is er een andere beweging gaande, namelijk meer geïntegreerd beleid, waarbij

3. Beleid HR 3.2 Het HR-netwerkmodel er in samenwerking met de entiteiten HR-beleid wordt gemaakt en uitgeprobeerd. Beleid en praktijk ontmoeten mekaar. De coördinatie van HR BP is bezig met een professionaliseringstraject, en wij sluiten daarbij aan Wij sluiten daarbij aan: Inbedding van integriteit in personeels- en organisatieprocessen (geïntegreerd) We bereiken ook de verschillende actoren van diegenen die met integriteit bezig zijn, zodat de kans groter is dat beleidsvoorbereiding, -uitvoering, -en evaluatie gedekt is.

4. To be: naar een versterking van de CI’s 4 4. To be: naar een versterking van de CI’s 4.1 Raamcontract integriteit Raamcontract ondersteuning integriteitsbeleid: https://overheid.vlaanderen.be/raamcontract-ondersteuning-integriteitsbeleid Advies geven bij een brede waaier aan integriteitsvragen Advies geven bij het gebruik van overheidsbrede integriteitsinstrumenten Trainingen Professionalisering contactpersonen integriteit (AgO neemt af) (Aanmelding bij: Veerle.depauw@bz.vlaanderen.be) Welke entiteiten zijn formeel bezig, en hoeveel entiteiten hebben zich aangemeld? 4 entiteiten waar er een intake met Diversity en AgO is doorgegaan, en 3 entiteiten met een vraag waarbij het nog niet beslist is of ze een beroep doen op het raamcontract.

4.3 Gefaseerde aanpak

4.2 Een waaier aan leerinitiatieven Leerkaart integriteit Opleidingsmodules Buddies/meter-, peterschap Intervisiemomenten Opstartmail voor nieuwe CI’s Netwerkactiviteiten Individuele coaching (skype) … Reflecties, groeiopdrachten Nieuwsbrieven HR Lezing

4.4 Certificering Op niveau van de entiteit en linken met het integriteitsborgingsmodel

4. Naar een versterking van de CI’s 4.2 Herbevestiging van de rollen Maak je bekend (intranet, en ook Wegwijs Vlaamse overheid) thomas.dhaenens@kb.vlaanderen.be Rondgang collega’s van coördinatie HR Hoe organiseer je je als entiteit? - Link met HR BP (communicatie via HR-nieuwsbrief, CI’s die geen link hebben met HR worden toegevoegd aan de mailinglijst) - Beleidsvoorbereiding, -uitvoering, en –evaluatie zijn gedekt 4) Dan kunnen wij de juiste mensen uitnodigen. Het traject is vandaag gestart. Indien er een tegenstelling is tussen lijst op Wegwijs, rondgang collega’s, of men weet het niet: Mail rond duidelijkheid CI (dus beter pro-actief)

Vraag 1: hoe zouden entiteiten kunnen instappen in spoor 2 Vraag 1: hoe zouden entiteiten kunnen instappen in spoor 2? Vraag 2: Wat vind je goed aan het voorstel tot versterking van de CI’s? Wat mis je nog? Vraag 3: Hoe ben je georganiseerd in je entiteit? En ben je eventueel van plan hier verandering in te brengen?

Stand van zaken integriteitsprojecten Actualisering deontologische code Werkgroep sanctiebeleid Integriteit bij rekrutering- en selectieprocedures Integriteitsborgingsmodel

Deontologische code Doelstelling in Traject: 3.6.03 We actualiseren de deontologische code (afstemming nieuwe waarden en neutraliteit van de dienstverlening) Twee bijeenkomsten: 23/6 & 9/6 met werkgroep: vertegenwoordigers van alle beleidsdomeinen. Grote groep deelnemers: zie volgende slide Sneuvelversie vooraf aan deelnemers bezorgd: overlopen in groep om alle input te capteren en wij geven achtergrondinfo over hoe wijzigingen tot stand kwamen Belangrijkste wijzigingen: Paragraaf link met waarden Vlaamse overheid Persoonlijke voorkeur en belangenvermenging (cumuleren activiteiten, werven van en leidinggeven aan familieleden en vrienden, draaideurconstructies) Neutraliteit: on hold op vraag kabinet

Deelnemers werkgroep code

Sanctiebeleid Doelstelling in Traject 3.5.07 bekijken mogelijkheden correct en integer sanctiebeleid voor leidinggevenden Werkgroepsessies op 24/4 & 16/5 met kleine groep collega’s (An Mertens (hr MOW), Elke Vandyck (Vlimpers, AgO), Kato Simons, Brunhilde Borms, Inge Gotzen, Wim Verheyen, Gerd Vanermen (AgO) Veerle Van den Broeck (dKB, 13.) Doel sessies: verbeterpunten sanctiebeleid VO en bepalen wat en hoe realiseren verbeterpunten met concreet actieplan. 3 sessies voorzien, volgende sessie 29/6: van prioritaire acties naar actieplan (wie, wat, hoe) Voorlopige resultaten en bevindingen: Kleine groep en vrij moeizaam: mensen niet erg vertrouwd met materie? Niet veel ideeën tot nu. Wim wil focus op dataverzameling, voor we verder gaan. Bv. behoefteanalyse Vanuit JKC: terughoudendheid ivm juridisch kader alternatieve sancties Onderscheid resultaat en tussenstappen (acties) was moeilijke oefening

Testen op integriteit bij selectieprocedures Proefprocedure HPS360 (HEXACO) Toegevoegde waarde H-H factor Sociaal wenselijke antwoorden Dilemma tijdens het interview

Integriteitsborgingsmodel Zelfbevraging Professionaliseringstraject

Hoe gaat het met welzijn en integriteit in de Vlaamse overheid? Verzamelen van data Gegevens van welzijns- en integriteitsactoren/kanalen: aantal vragen en meldingen Centraal registratiesysteem Cijfers en bevindingen samenbrengen: lessen trekken, aanbevelingen voor nieuw of bijsturing beleid Delen van inzichten met entiteiten: praktijk Sinds vorig jaar worden cijfers gebundeld en met duiding gepubliceerd op: https://overheid.vlaanderen.be/cijfers- welzijns-en-integriteitsactoren

Spreekbuis Re-integratie Sociale Dienst Audit Vlaanderen Preventie-adviseurs psychosociaal welzijn & Vertrouwens-personen Audit Vlaanderen Coördinator Integriteits-zorg Re-integratie EAP & traumazorg Sociale Dienst

De cijfers 2016: hoofdlijnen welzijn & integriteit

Welzijn Preventieadviseurs psychosociaal welzijn & Vertrouwenspersonen Spreekbuis Sociale dienst Re-integratie EAP & Traumazorg

Tendensen welzijn 2016 Stijging aantal contacten Spreekbuis, PAPSY & VP en EAP & Traumazorg Grote stijging bij VP (+ 60%) ook dankzij inzetten van entiteiten op meer VP en hun bekendmaking Stijging contactnamen EAP (burn-out en stress) en traumazorg (agressie, bijna verdubbeld onder meer door aanslagen Brussel maart 2016) Vragen gaan meest over arbeidsrelaties met leidinggevende, arbeidsorganisatie, conflict leidinggevende of collega, stress en burn-out (pesten nog op 2de plaats bij Spreekbuis) Stijgende trend voorbije jaren re-integratie omgezet naar daling door afronden langer lopende trajecten en scheiding re-integratie en arbeidshandicap (nu bij dienst Diversiteitsbeleid) Sociale dienst: een derde van de contacten over gezondheid, schulden belangrijkste reden voor contact maar weinig echt materiële nood

Integriteit Audit Vlaanderen Coördinator Integriteitszorg

Tendensen integriteit 2016 Lichte daling aantal meldingen bij Audit Vlaanderen, meldingen (van 26 naar 23) bij coördinator Integriteitszorg bleef stabiel (15-tal) Meeste meldingen gingen over: fraude en corruptie (Audit Vlaanderen), onverenigbare (nevenfuncties en verspilling/wanprestatie (coördinator Integriteitszorg) Coördinator Integriteitzorg krijgt ook ieder jaar 20-tal infovragen over diverse topics (2016: cumulatie, overheidsopdrachten, draaideurconstructies, giften en geschenken, deontologische code…)

Ook op maat van uw entiteit Enkel per entiteit communiceren over cijfers als entiteit groot genoeg is; Cijfers enkel bezorgen aan mensen die het aanbelangen en die er constructief mee omgaan; Naast cijfers ook aanbevelingen doen die ten goede komen van alle medewerkers; In aanvulling op andere gegevens bv personeelspeiling Contact: integriteit@vlaanderen.be