De patiënt als regisseur van de zorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

DE EERSTE LIJN IN HET NIEUWE REGEERAKKOORD
Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007.
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Algemene ledenvergadering HVE 26 september 2012
Visie op zorg Yvonne van Kemenade.
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
MonodisciplinaireMultidisciplinaire Zorggroepen
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Achmea/Agis en CVA ketenzorg
Participatie en een Klantenraad
De kracht van de ervaring
1 september ’14 Patienten ervaringen enqueteren Chiel Bos Zorgverzekeraars Nederland.
Kan de consument echt gaan kiezen? CKZ 24 april 2007.
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Kwaliteitscriteria; wat, waarom en hoe? Lisenka van Loon, projectleider NFK 19 april 2010.
Visie op hoogrisico- laagvolume chirurgie Bas Leerink, Raad van Bestuur Menzis IKNO, 13 november 2008.
De patiënt aan zet Lynn Rulkens Programmamanager zorginnovatie, CZ
Uw patiënten zijn uw beste leermeesters! Maar hoe vaak krijgt u in de praktijk echt concrete en directe feedback?
Branche in Zicht Kantoorpresentatie Juli september Inhoud  Wat is Branche in Zicht (BiZ)?  Wat levert BiZ ons kantoor op?  Wat levert.
Branche in Zicht (BiZ) Kantoorpresentatie Maart
FINACE :: THINK, BUILD, OPERATE. Recruiting Center Werving en Selectie – Recruitment - Sourcing.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Visie informatievoorziening
Patient Reported Outcome Measures
Op weg naar een solide Pgb in de Wmo en de Jeugdwet
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
Een gezonder Nederland VTV-2014
Kwaliteitsnetwerk FPA
Strategiekaart divisie Zorg & Gezondheid
Recht op zelfbeheer iets voor ons? Trevor James 17 maart 2015.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Kostenbewustzijn van patiënten / verzekerden congres Rechtmatige Zorg 1 oktober 2015 Wouter van de Sande – Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en.
Masterclass Duurzame inzetbaarheid & Mobiliteit. Werkgroep DI waarin management, staf en ARBO waar verbinding van de organisatie op het gebied van DI.
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Inrichting sturing en bekostiging Werkgroepinzichten vertalen naar de praktijk.
Landelijk Platform GGz Digitale Zorg vanuit gebruikersperspectief Ambassadeurs Digitale Zorg & Marieke Haitsma (Landelijk Platform GGz)
*Welzijn. Medewerkers met een gezonde levensstijl en voldoende uitdaging in hun werk zijn over het algemeen gemotiveerd en productief. *Ziektekosten *Preventief.
Werk maken van Diversiteit in Rotterdam Woonstad Rotterdam.
De programmavriendelijke organisatie Provincie Gelderland Ervaringen Liesbet Hoek PGMopen 2015.
Algemene Ledenvergadering 19 mei Agendapunt 1 Opening en mededelingen bestuur - Hoger beroep dhr. Alsemgeest.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Inkoop in het Sociaal Domein Financieel Kader 2016 Presentatie tbv 3 e ronde Ontwikkeltafels inkoop- en subsidie sociaal domein 2016, juni 2015.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Samen verzekerd van goede zorg André Rouvoet, voorzitter Zorgverzekeraars Nederland Congres Arts en Organisatie – 10 juni 2016.
Overlegtafel subsidiepartijen m.b.t. inkoop/contractverlenging 2017 Dinsdag 13 oktober van – uur.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Voordelig voorschrijfgedrag Klankbordgroep 16 mei 2017
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Profielproduct Naam auteur(s) Erwin Udo MSc. Vakgebied
Protopics Samenwerkende zorgverleners Rondom patiënten in zorgnetwerk
Overlegtafel GGZ/LVB m.b.t. inkoop/contractverlenging 2017
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Visie op oncologische zorg V
Innovatiecafé - Zorg voor innoveren:
ZorgkaartNederland En toezicht op de zorg
De waarde van Zorgkaart Nederland
Teambarometer.
ZorgkaartNederland.
Rivas Zorggroep de beste partner van de huisarts !?
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Open zeker ambitie Oktober 2017.
Wat doet de overheid: Gezondheidszorgbeleid
Helicopterview Aansluitend op de vorige spreker nemen wij jullie mee: niet in de trauma helikopter maar, als symbool van helicopterview want zoals bij.
Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

De patiënt als regisseur van de zorg   Frank Elion, 25 oktober 2016

Visie op zorg in relatie tot patiënt cVGZ wil patiënten ‘empoweren’ door hen de zorg te laten kiezen die bij hen past Wij willen daarbij graag dat de patiënt kiest voor Zinnige Zorg: Dat is zorg waar overbehandeling en verspilling wordt tegengegaan Waar patiënten ‘beter’ van worden Wat bedacht wordt door de zorgverlener zelf en waarvoor hij/zij graag optreedt als ambassadeur Zinnige Zorg maakt de zorg goedkoper ……dus lagere premies! Om de patiënt zelf te laten kiezen is transparantie over tarieven en kwaliteit van zorg een randvoorwaarde

Visie op kwaliteit van de zorg Zorgverzekeraars gaan niet over de kwaliteit van zorg. Dat zijn de zorgverleners zelf cVGZ vindt het belangrijk dat kwaliteit en kwaliteitsverschillen inzichtelijk worden gemaakt voor de patiënt Daardoor kan de patiënt beter kiezen welke zorgverlener het beste bij hem past Wij zijn voorstander van één landelijke standaard op het gebied van kwaliteitsinformatie over zorgverleners Een marktstandaard is alleen mogelijk als die informatie komt van een onafhankelijke derde cVGZ is tot de conclusie gekomen dat die standaard er niet komt vanuit de zorgwereld zelf

Visie op kwaliteit van de zorg cVGZ gelooft er in dat patiënten zelf kunnen aangeven of een behandeling tot goed resultaat heeft geleid Wij zien graag zien dat patiënten die resultaten delen tbv andere patiënten cVGZ is van mening dat als alle patiënten systematisch van alle behandelingen resultaten en ervaringen delen er een waarheid ontstaat over de kwaliteit van de betreffende zorg Wij zijn van mening dat ZorgkaartNederland een uitgesproken partij is om die rol ‘te pakken’

Daarom samenwerking cVGZ gaat een strategische samenwerking aan met ZorgkaartNederland om samen ZorgkaartNederland te ontwikkelen tot de standaard in Nederland op het gebied van kwaliteitsinformatie van zorgverleners

Wat kunnen jullie van cVGZ verwachten Koppelen van ZorgkaartNederland aan tariefs transparantie op alle websites van merken cVGZ Data van ZorgkaartNederland maximaal ontsluiten tbv gebruik door patiënt op de websites Patiënten actief stimuleren tot achterlaten review en ratings Zorgverleners stimuleren gebruik van ZorgkaartNederland tot Standard Operating Procedure (SOP) te maken SOP inzetten bij inkooponderhandelingen (in onderzoek) ZorgkaartNederland actief promoten bij onze concurrenten

Wat verwachten wij van zorgverleners ZorgkaartNederland opnemen als Standard Operating Procedure bij alle afdelingen Met afdelingen afspraken maken over doelen tav stimuleren gebruik door patiënt ZorgkaartNederland actief promoten bij andere zorgverzekeraars

Wat verwachten wij van ZorgkaartNederland Actieve promotie naar zorgverleners en patiënten waardoor in 3 jaar 50% van alle behandelingen een rating hebben! Top prio geven aan toevoegen van ‘PROM’ (patient related outcome) Naast vragen over beleving (PREM) ZorgkaartNederland actief promoten bij zorgverzekeraars

Wat levert dit alles op…. Voor de patiënt: De ‘booking.com’ voor de zorg Van patiënten voor patiënten Objectief Kan zelf of met huisarts de zorgverlener kiezen die bij hem past Voor de zorgverlener: Objectief inzicht omtrent kwaliteit van de afdelingen Inzetten als management instrument om kwaliteit te verbeteren Voor zorgverzekeraars: Objectieve kwaliteitsindicator Inzetten bij contractsonderhandelingen

A dream coming true… Als ZorgkaartNederland de booking.com van de zorg is geworden, hebben de patiënten de regie genomen in de zorg. Daarmee krijgt de ‘stem van de patiënt’ grote invloed welke zorgverleners wij moeten contracteren Gecombineerd met het stimuleren van Zinnige Zorg dragen we daarmee met z’n allen bij aan de betaalbaarheid van zorg in Nederland

Inspiratiemiddag ZorgkaartNederland 25 oktober 2016