Maatschappelijke zorg 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Reynell Taaltest en autisme
Advertisements

Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
hoe autismevriendelijk ben ik
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Een lessenserie van drie lessen
Autismespectrumstoornissen
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
Van begrijpen naar begeleiden
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
Rekenproblemen en Dyscalculie
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
autisme Triade van stoornissen: Stoornis in de sociale omgang
Ik heb iets van autisme of zo
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autismespectrumstoornis
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Syncope hulpverlening.
Is de vereniging auti-proof?
Dyslexie op het Sondervick
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Spreekbeurt van Gijs Spaargaren
Het syndroom van Asperger
Communicatie en dementie
Responsiecollege College 12.
Communicatie en relatie
Onderwijs aan kinderen met aan autisme verwante stoornissen
voor familie en vrienden van
Psychiatrie, Somatiek en Verstandelijke Beperking
Autisme Spectrum Stoornissen
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen
Psychiatrie Autisme Spectrum Stoornissen Naam: Martine Bink
College 1; lezen. Sheets: Kamer: ML
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
Wat is Gedrag? Gedrag is volgens TSI……………
Communicatie & Relatie
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Cognitieve stijlkenmerken bij jongeren met een autisme-spectrum-stoornis Door Elynn Devos.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
TAALONDER ZOEK 2.10 SOCIOLECTEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat groepstaal is. 2.Hoe sociale groepen zich onderscheiden via groepstaal. 3.Het belang.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Hand-Out.
LOB zeven stappen naar succes
© UNIEK IN DE KLAS.
Autisme spectrum stoornis
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Dementie bij mensen met een verstandelijke handicap
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
BOM-model PV 25/03/2014.
Communicatie 7e les.
Dyslexie Spreekbeurt november 2016.
Taal en Theorie les 3.4 Wat kan er misgaan bij het spreken, verstaan en lezen? Het proces van spreken Het proces van verstaan Afasie Dyslexie.
Het Nederlands Autisme Register: de cijfers en het echte leven
De invloed van autisme op geloof en geloofsbeleving bij ambtsdragers
ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Maatschappelijke zorg 2 DSM ziekte en stoornissen van cliënten Autismespectrumstoornis /leerstoornissen 1.1/1.2

Autismespectrumstoornis (ASS) Personen met ASS hebben grote moeite met het zich inleven in de gedachten, de gevoelens en de intenties van anderen en kunnen daardoor ook moeilijk anticiperen op wat een ander denkt, voelt of wenst. Vanuit hun autisme is het voor hen moeilijk om de steeds veranderende betekenissen in onze maatschappij te begrijpen, aan te voelen en er adequaat op te reageren. Het gevolg van deze beperkingen in de sociale interactie is dat een persoon met ASS in sociaal opzicht vaak ‘botst’. https://youtu.be/3aStVzuksGg

We onderscheiden vier subtypes op dit vlak 1. De persoon die ‘aloof’ of afzijdig is, sluit zich af voor contact met anderen en wordt snel onrustig en overprikkeld wanneer de omgeving contact zoekt. Vaak zijn intelligentie en taalgebruik nauwelijks of sterk vertraagd ontwikkeld. 2. De passieve persoon maakt geen spontaan contact met anderen, hoewel hij vaak wel openstaat voor toenadering. Hij kan geactiveerd worden maar zal dat nooit uit zichzelf doen. Deze houding wordt vaak niet of te laat herkend als ASS- kenmerk. 3. De persoon die zich ‘active but odd’ (actief maar bizar) gedraagt, gaat wel spontaan in interactie met zijn omgeving, maar op een naïeve en soms storende manier, en steeds uitsluitend vanuit zijn eigen beleving en interesses. Hij stelt bv. ongepaste vragen en is niet geïnteresseerd in het antwoord. De wederkerigheid en belangstelling voor anderen ontbreekt aan de interactie, wat met name het contact met leeftijdgenoten moeilijk maakt (afwijzing, pesten). Ook dit gedrag wordt vaak niet of te laat herkend als ASS-kenmerk. 4. Bij normaal tot hoogbegaafde personen met ASS kunnen ‘stilted and overformal’(stijf-formalistisch) spreken en handelen voorkomen. Ze zijn overdreven beleefd en zeer formeel in hun taalgebruik, waardoor ze soms verwaand overkomen. In werkelijkheid heeft deze persoon vaak een aantal sociale scripts ingestudeerd om zo normaal mogelijk over te komen in een reeks sociale interacties. Dit blijkt bv. wanneer zich een onverwachte situatie voordoet, waarvoor geen script bestaat.

Beperkingen in communicatie Deze beperking treffen we zowel aan in de expressieve communicatie (het uiten van de eigen bedoelingen) als in de receptieve communicatie (het begrijpen van wat de ander bedoelt). Veel personen met ASS beschikken over een uitgebreide woordenschat en spreken in prachtige volzinnen, maar hebben toch moeite om te communiceren en de ander te begrijpen.  Bovendien is onze communicatie is voor personen met ASS vaak te abstract en te symbolisch. Door hun gebrekkige taalontwikkeling is de persoon cognitief niet in staat om symbolisch taalgebruik te begrijpen en hanteren (abstracte redeneringen, complexe zinnen, symbolisch taalgebruik, enz.), of zelfs niet in staat tot enige vorm van communicatie. Opvallende spraakafwijkingen qua vorm en inhoud zijn bv. echolalie (mechanische herhaling van een frase), zeer luid, snel of monotoon spreken, eigenaardig gebruik van woorden of zinsdelen. Anderzijds spreekt de persoon misschien vloeiend en technisch correct, maar is hij niet in staat om een gesprek op te starten, voort te zetten of af te ronden. Algemeen voor personen met ASS gelden stoornissen in non-verbaal gedrag als oogcontact, gelaatsuitdrukkingen, lichaamshouding en gebaren. Een knuffel doet verstijven, een glimlach wordt niet beantwoord, oogcontact wordt vermeden. Het ontbreken van zulke non-verbale uitwisselingen maken het contact overwegend eenzijdig en zonder wederkerigheid, wat relatievorming uiteraard sterk bemoeilijkt.

Een voorbeeld: De docent komt de klas binnen en zegt wat een gezellig sfeertje hangt hier. Een autist kan als reactie hierop omhoog kijken en op zoek gaan naar het sfeertje. Bedenk zelf een voorbeeld?

Bekende Mensen Met ASS

leerstoornissen Een definitie van leerstoornissen: Leerstoornissen zijn dysfuncties in de ontwikkelingsprocessen van de senso-motoriek, de waarneming, de taal, het denken, het geheugen, de concentratie en de informatieverwerking, leidend tot discrepanties tussen feitelijke en potentiële leerresultaten in lezen, spellen, schrijven en rekenen, bij overigens normaal intelligente kinderen, zonder duidelijke zintuigelijke, lichamelijke, emotionele, opvoedings- en onderwijsproblemen, terwijl een neuropsychologische dysfunctie als gevolg van een neurologische en/of erfelijke oorzaak is aangetoond of verondersteld mag worden.

leerstoornissen Dyscalculie Dyslexie Dysorthografie

Leerstoornissen oorzaak en verloop Het komt vaker voor als beide ouders ook een leerstoornis hebben. Biologische factoren: erfelijkheid Sociale factoren: opvoeding zijn ook van invloed op de leerstoornis. Merkbaar is een leerstoornis in de kinderleeftijd. Veel kinderen hebben op latere leeftijd nog steeds hinder van de leerstoornis.

Dyscalculie Problemen met een het aanleren en vlot toepassen van rekenvaardigheden. Het rekenen gaat niet automatisch, Trage in de uitwerking van een opgave, Volksmond rekenprobleem.

Dyslexie Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren en het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of het spellen op woordniveau. Het vaststellen van de diagnose gebeurt op grond van objectief waarneembare kenmerken. Volksmond leesproblemen.

Dysorthografie Dysorthografie is een spellingsprobleem. Kinderen met dysorthografie hebben veel moeite om foutloos te schrijven. Het lukt hen niet verschillende schrijfstrategieën aan te leren en eigen te maken. In principe zijn de kinderen er wel toe in staat; ze horen en zien goed en hebben geen spraakprobleem of leerachterstand.

Bekende Mensen Met Leerstoornissen Leonardo DaVinci (1452 – 1519) Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791) Albert Einstein (1879 – 1955) Pablo Picasso (1881 – 1973) John Lennon (1940 – 1980) Muhammed Ali (1942) Steven Spielberg (1946) Wubbo Ockels (1946 – 2014) Tom Cruise (1962) Robbie Williams (1974) Jamie Oliver (1975)