Mijn naam is Guillaume en ben projectcoordinator Community Service Learning aan UGent. Concreet ben ik dus bezig met het implementeren van deze onderwijvorm.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
EDO in de lerarenopleiding
Advertisements

Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
1 SAMSARA. 2 Doelgroep Samsara Allochtone jongeren van de derde graad secundair onderwijs (focus op meisjes) Scharniermoment Richting kiezen in het leven.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
1 Verplicht vrijwilligerswerk & spanningen omtrent activering Dr. Carmen Mathijssen (Cera & LES KULeuven) 22 mei 2014.
Transdisciplinaire projecten
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
Ondernemen(d) in het onderwijs
Communitybijeenkomst 21 april 2009 Kies Kleur in Groen.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Dossier Empowerment.
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
Inspiratiedag VVSG Ouderen- en thuiszorg
Hoe je een Spil wordt dr. Marleen Goumans MPH Programmadirecteur/lector Kenniscentrum Zorginnovatie HR
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Community Service Learning VU Amsterdam 2 december 2015.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Sociale en culturele pedagogiek Studie van pedagogische praktijken in relatie tot maatschappelijke uitdagingen vanuit de vraag hoe mensen samenleven vorm.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
De Nieuwe Kans Rotterdam.
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Collectieve transitie en veerkracht
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Introductie Specialist: Exchange vzw
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Lokaal Sociaal Beleid.
MEE maakt meedoen mogelijk
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Ervaringsdeskundigheid binnen werking
MASTER VERGELIJKENDE MODERNE LETTERKUNDE
Progressief universalisme
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Naar een stad waarin iedereen meedoet
ONDER WIJS CENTRUM GENT
MOVE UP! OCMW VAN BRUSSEL.
40 jaar Bestuurskunde in Twente Grenzeloos Bestuur
JEUGDzorg - voor wie?.
Inzetten van ervaringsdeskundigheid in armoede
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
The Future Teacher 3.0.
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

Mijn naam is Guillaume en ben projectcoordinator Community Service Learning aan UGent. Concreet ben ik dus bezig met het implementeren van deze onderwijvorm in opleidingen en het beleid rond maatschappelijk engagement in het onderwijs van de UGent. In een notendop. Zelf dacht ik dat ik niet echt thuis was in de wereld van Sociaal Ondernemen, tot ik er meer over begon te lezen en tot de conclusie kwam dat Community Service Learning eigenlijk een vorm van Sociaal Ondernemerschap in onderwijs is. In het komende half uur zal ik jullie meer vertellen over deze onderwijsvorm, dus ik zal de term verder uiteenzetten. Graag start ik met een concreet voorbeeld aan de hand van een filmpje.

Community Service Learning 1/ inzetten op reële maatschappelijke noden 2/ universiteit positioneren in de samenleving 3/ studenten opleiden tot maatschappelijk verantwoorde burgers Ik gebruik graag deze cartoon om de context van Community Service learning te representeren. Hier zien we dus een kritiek ten aanzien van de universiteit als ivoren toren, die geïsoleerd bestaat van de maatschappij. Universiteiten wereldwijd herdefiniëren of verfijnen hun missies, strategische plannen, visie op onderwijs en onderzoek, waar interactie met de maatschappij en de maatschappelijke opdracht en verantwoordelijkheid als universiteit een belangrijke plaats inneemt. De Ugent formuleerde haar maatschappelijke opdracht onder meer in de missieverklaring, in het duurzaamheidsbeleid en … Community Service Learning is een pedaggoische werkvorm die mee wordt gestimuleerd aan de UGent, omwille van deze visie op de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de universiteit. Bovendien wordt van hogere onderwijsinstellingen meer een meer verwacht dat studenten niet enkel kennis verwerven binnen de muren van het auditorium, maar dat ook competenties worden verworven die studenten voorbereiden op hun latere maatschappelijke verantwoordelijkheid. Competenties die levensbreed kunnen worden opgevat, zoals leiderschapsvaardigheden, communicatievaardigheden, interculturele vaardigheden, diversiteitscompetenties, kritisch leren nadenken over maatschappelijke vraagstukken… Dus naast academische competenties, ook persoonlijke, sociale, maatschappelijk kennis en competenties. Studenten worden op die manier sterk voorbereid op diversiteit, flexibiliteit, veranderlijkheid in het later beroepsleven en de maatschappij in het algemeen. Welnu, communty service learning is een onderwijsvorm, waarbij naast academische competenties ook persoonlijke en maatschappelijke competentieverwerving een belangrijke plaats innemen, net door de koppeling van maatschappelijk engagement aan onderwijs. Concreet kan Community Service Learning binnen het onderwijs georganiseerd worden waarbij ingezet wordt op reële maatchappelijke noden, die bijdraagt aan de positionering van de universiteit in de samenleving, en waarbij studenten opgeleid worden tot maatschappelijk verantwoorde burgers, omwille van de gerichtheid op maatscahppelijke en persoonljke competentieverwerving.

Community Service Learning

Definitie CSL is “een ervaringsgerichte onderwijsvorm die academische leerinhouden koppelt aan een maatschappelijk engagement en waarover studenten kritisch reflecteren (Cress 2005, Eyler en Giles 1999, Furco 1996, Jacoby 1996).”

Kenmerken - kwaliteitscriteria Maatschappelijk engagement Kritische reflectie Academische leerinhoud Academische en persoonlijke & maatschappelijke leerdoelen Wederkerigheid Reële maatschappelijke noden

Reële maatschappelijke noden tegengaan van ongelijkheid; bestrijden onrechtvaardigheid; streven naar een duurzame samenleving; bieden van kansen; verlagen van drempels; toegankelijk maken van de samenleving voor iedereen; aanhalen van banden met lokale gemeenschappen en groepen binnen de samenleving met een kwetsbare of minderheidspositie. Gebrek aan basisnoden als water, voedsel, veiligheid, huisvesting, kleding, gezondheid, … Sociale problemen (sociale exclusie, armoede, …) Tewerkstellingsproblemen Onderwijsproblemen Milieuproblemen Landbouw en voedselproductieproblemen Schending van rechten (kinderrechten, mensenrechten, …) Kennisongelijkheid (vb.: digitale kloof) Ongelijke culturele participatie (vb.: door armoede) Participatieproblemen (vb. door verstandelijke of fysieke beperking)

Een onderscheid Stage Student Leerervaring student Soms, niet noodzakelijk CSL Student en gemeenschap Kennisdeling Altijd Vrijwilligerswerk Gemeenschap Maatschappelijke nood Zelden Begunstigde Doel Reflectie

Gemeenschap Organisatie afgebakend maatschappelijk middenveld en/of bij non-profit organisaties, waarbij de werking focust op bepaalde maatschappelijke doelen en problemen (vb.: Vluchtelingenwerk Vlaanderen, Kind & gezin, …). Doelgroep afgebakend individu, groep waar het engagement op gericht is (vb.: kansarmen, groep ouderen, personen met een beperking, …) Geografisch afgebakend lokaal, regionaal, mondiaal waar het engagement op gericht is (vb.: 19de eeuwse stadsgordel Gent)

Reflectie Maakt brug tussen theorie en praktijk Studenten denken bewust na over ervaringen/acties/handelingen/situaties/problemen en de individuele competentieontwikkeling Kan voor, tijdens en/of na de praktijkervaring Reflectiewerkvormen: intervisie, portfolio, dagboek, presentatie, …

Leerdoelen

Evaluatie Kennisontwikkeling Competentieontwikkeling . Kennisontwikkeling Klassiek discours vb.: lesgever doceert Focus op leerproduct Evaluatie-instrument die leerproduct zichtbaar maakt vb.: examen Competentieontwikkeling Leren in authentieke situaties vb.: CSL Focus op leerproces Evaluatie-instrument die individuele ontwikkeling zichtbaar maakt vb.: portfolio Implicaties voor aantal didactische principes en praktijken: vb.: verschuiving van evaluatiemethoden. Er is nood aan evaluatiemethoden waarbij de individuele ontwikkeiling van de student kan gedocumenteerd, geïllustreerd en geëvalueerd kan worden, zoals bvb. het portfolio. Omdat bij CSL verschillende soorten leerdoelen vooropgesteld worden, kan een combinatie van evaluatiemethoden gehanteerd worden om de leerdoelen te evalueren.

Waarom kiezen voor CSL? LESGEVERS EN UGENT Maatschappelijk relevant onderwijs Maatschappelijke profilering UGent Duurzame samenwerkingsverbanden en netwerken met het maatschappelijke veld Probleemgestuurd en interactief onderwijs Interdisciplinair onderwijs Opportuniteiten voor onderzoek STUDENTEN Kennis en competenties ontwikkelen Academische en sociale integratie Praktijkervaring opdoen Tewerkstellingskansen vergroten Kritisch en probleemoplossend denken Inzicht in complexe sociale problemen Inzicht in eigen referentiekader Communicatie- en interpersoonlijke vaardigheden, leiderschapsvaardigheden, … COMMUNITY PARTNERS Wetenschappelijke expertise Tegemoetkomen aan reële maatschappelijke noden en problemen Inzet van studenten Netwerk uitbouwen met academici

Good practices CSL-OO STUDIEPGROGRAMMA Gemeenschapsgerichte eerstelijnsgezondheidszorg Master sociologie; Master sociaal werk Master geneeskunde Coaching en begeleiding Master onderwijskunde Strategisch management Master social profit and public management Maatschappij en gezondheid Master tandheelkunde Orthopedagogische coaching en consultatie Master orthopedagogiek Burgerschap en participatie Master sociologie Coaching en diversiteit Universiteitsbreed OO Cocreatie Masterstudenten begeleiden kansarme autochtone en/of allochtone leerlingen uit het basisonderwijs bij zelfregulerend leren. Om de studenten te ondersteunen, wordt de nodige theoretische achtergrond meegegeven. Samen met een lokale sociale organisatie als partner, voeren de groepjes studenten een specifiek mondgezondheidsproject uit, dat aansluit bij de noden van maatschappelijk kwetsbare doelgroepen. Elk jaar organiseert de Vakgroep Huisartsgeneeskunde en Eerstelijnsgezondheidszorg, voor een interdisciplinaire groep studenten, een COPC-week (Community Oriented Primary Care), waar studenten een gemeenschapsdiagnose stellen. De studenten zoeken vervolgens naar een realistisch interventievoorstel. Lokale wijkgezondheidscentra, groepspraktijken en andere actoren kunnen resultaten gebruiken.

Good practices

Acties UGent 1 Identificatie en promotie goede praktijkvoorbeelden CSL@UGent 2 Online CSL-ondersteuningstool voor lesgevers 3 Ontwikkelen en implementatie universiteitsbreed keuzevak ‘Coaching en diversiteit’ (Coördinatie: beleidscel Diversiteit en Gender) 4 Ondersteunen ontwikkelen CSL-OO 5 Disseminatie event 6 Lerend Netwerk 7 Interuniversitaire studiedag 8 Insitutionalisering CSL in beleidskader UGent

Toekomstvisie … Expertisecentrum ‘maatschappelijk engagement’ voor studenten – lesgevers – externe organisaties informatie ondersteuning coördinatie netwerk-ontwikkeling exploreren partnerschappen good practices expertise fondsenwerving sensibilisering & promotie beleidsadvies & -rapportering monitoring & evaluatie … Scope: Community Service Learning, Community Based Research (Wetenschapswinkel) en vrijwillig maatschappelijk engagement

Contact Guillaume.Tuytschaever@UGent.be www.ugent.be/communityservicelearning