Belang bewegingsonderwijs met kleuters Hoofdstuk 2 Een goede les bewegingsonderwijs met kleuters Aan welke criteria dient zo’n les te voldoen?
Het referentiekader Eerste overwegingen Voorkomen is beter dan …. Hoofdstuk 2
Criteria voor een goede les Drie domeinen Bewegen Beleven Reguleren Hoofdstuk 2
Bewegen Drang tot bewegen Zich competent voelen Gevarieerd aanbod Verhouding actie en rust Veel oefenbeurten en herhaling Hoofdstuk 2
Beleven Variatie in speelkriebels Ruimte voor relatie en verbinding met de ander Hoofdstuk 2
Reguleren Structuur en overzicht Zich autonoom voelen
De voorbereiding De lesvoorbereiding Lesvoorbereidingsformulier A.A.R.D.E.G. Activiteit Arrangement Regels Doel Verschillende typen accenten Extra Als ….. dan Gedrag leerkracht De voorbeelden Hoofdstuk 2
De uitleg De zes W’s PAD Wie doet…. Wat? Wanneer Waar op Welke manier? en Wat erna? PAD Plaatje Accent(en) Doen Hoofdstuk 2
De les De drie centrale vragen: Observatietorens Sturend en richting geven Vraag 1: Wat zie ik? Vraag 2: Wat vind ik ervan? Vraag 3: Wat doe ik? Observatietorens Loopt’t, lukt’t, leeft;t De Laat’t-actie Hoofdstuk 2
Evaluatie van de les Van de negen criteria Van de lesvoorbereiding Van de drie centrale vragen Vanaf de drie torens Lesnabereiding = lesvoorbereiding Hoofdstuk 2