Wijzigingen Omgevingsloket online Schakeldag 29 juni 2017 Marleen Koot Sandhia Hoelas Helpdesk Omgevingsloket InfoMil RWS Leefomgeving
Programma Programma en voorstellen Omgevingsloket online in getallen Opruimactie 2017 Release 2.12 Release 2.13: planning Wat wordt opgenomen in een release? Belangrijkste wijzigingen 2.13
Programma Wie zitten er in de zaal? Gemeente/Provincie Waterschap/RWS Omgevingsdienst/Behandeldienst Bedrijf/adviesbureau Anders?
Omgevingsloket online in getallen Aantallen aanvragen en meldingen 2016 2016: 226.829 aanvragen en meldingen (ruim 16% meer dan 2015) Aanvragen en meldingen 2015 en 2016 In 2015: 194.489 aanvragen
Omgevingsloket online in getallen Aantallen aanvragen en meldingen 2016 Verdeling naar kwartalen in 2016 Geen grote verschillen in tussen de kwartalen Nog uitbreiden met kwartaal 1 2017?
Omgevingsloket online in getallen Andere cijfers 2016: Gefaseerde aanvragen: 3.032 (dat is 1%) Ingetrokken aanvragen: 11.527 (5%, ongeveer gelijk aan 2015) Behandeld door een ander dan bevoegd gezag: 19.242 (8,4%, in 2015 was dat 7,2%)
Omgevingsloket online in getallen Aantallen aanvragen en meldingen 2016 Verdeling naar aanvragers Verdeling naar bevoegd gezag Overig: Rijkswaterstaat, Ministerie EZ, Ministerie IenM, ILenT
Omgevingsloket online in getallen Organisaties in het loket Vanwege fusies en herindeling ten opzichte start loket 39 gemeenten vervallen 4 waterschappen vervallen Omschrijving organisatie Aantal in het loket Gemeente 391 Provincie 12 Waterschap 22 Rijksdienst 11 Overige adviseurs 85 Totaal 521
Omgevingsloket online in getallen Meest aangevraagde activiteiten in 2016
Omgevingsloket online in getallen Meest aangevraagde activiteiten in 2016 in procenten
Opruimactie 2017 Hoeveel aanvragen zijn in 2017 verwijderd? In totaal 207.233 aanvragen/meldingen/concepten verwijderd Waarom? Groot aantal aanvragen: heeft invloed op herstel Omgevingsloket na storing Welke aanvragen zijn verwijderd? Alle aanvragen die sinds 1 juni 2016 NIET gewijzigd zijn Alle aanvragen die voor 1 maart 2017 de status ‘Gearchiveerd‘ hebben gekregen
Opruimactie 2017 Planning Maart: vooraankondiging en mailing aan 77.742 gemachtigden/aanvragers verzonden 31 mei: laatste datum dat dossiers kunnen worden gewijzigd (om aanvraag toch te behouden) 1 juni: aanvragen zijn verwijderd 2018: opschonen automatiseren? Meer informatie? www.infomil.nl/opruimactie
Release 2.12 Geen xml-bestanden meer via de mail Impact? Voor organisaties met verzendmethode e-mail Andere werkwijze of overstappen op webservices 1 juli: is uitgesteld naar 1 december: xml-bestanden alleen op ftp-server Tot 1 december: overgangsperiode In deze periode: xml-bestanden op ftp-server én in mail
Release 2.12 Koppeling met Landelijk Asbestvolgsysteem (LAVS) Hoe werkt de koppeling? Asbestbedrijven: kunnen gegevens ophalen uit LAVS Bevoegd gezag: ontvangt een reguliere sloopmelding Particulier: kan geen gebruik maken van koppeling
Release 2.13
Release 2.13 - planning Aantal releases? Drie deelreleases Wanneer? 2.13.0 - ??? 2.13.1 - Oktober 2017 2.13.2 - Januari 2018 Naar verwachting drie deelreleases met de volgende data
Wat wordt opgenomen in een release? Prioriteit? Wetswijzigingen Non-functionele wijzigingen Functionele wensen
Release 2.13 - wijzigingen Inhoud Wetswijzigingen Wet verduidelijking voorschriften woonboten Technische wensen Database omzetten naar standaard karakterset Virusscanner Opschonen automatiseren Prioritering, wat moet: Wetswijzigingen Stabiliteit Veiligheid Fouten oplossen Daarna: - functionele wensen
Release 2.13 - wijzigingen Inhoud Functionele wijzigingen Aanvraagmodule Na inloggen in maximaal in één sessie kunnen werken (in dezelfde webbrowser) Animaties achtererfgebied direct zichtbaar in de vergunningcheck Opgehaalde gegevens uit Basisregistratie Personen (BRP) niet meer kunnen wijzigen Meerdere bijlagen tegelijk uploaden
Release 2.13 - wijzigingen Inhoud Functionele wijzigingen Behandel- en beheermodule Aanvragen advies ook mogelijk na beschikking Conceptaanvragen bij vooroverleg kunnen overdragen naar behandeldienst Als behandeldienst is ingesteld, gaan ook conceptaanvragen in alle gevallen door naar de behandeldienst Behandeldienst kan een behandeldienst instellen Kolom Organisatie toevoegen in de audit trail Gebruikers kunnen verwijderen uit het gebruikersoverzicht in de beheermodule
Release 2.13 - wijzigingen Belangrijkste wijzigingen Meerdere bijlagen tegelijk kunnen uploaden
Meerdere bestanden tegelijk uploaden
Meerdere bestanden tegelijk uploaden Een overzicht van documenten
Meerdere bestanden tegelijk uploaden Foutmelding zelfde bestandsnamen Overzicht ‘Ongetypeerde’ bijlagen
Meerdere bestanden tegelijk uploaden
Meerdere bestanden tegelijk uploaden
Release - wijzigingen Belangrijkste wijzigingen Gegevens uit de BRP niet meer kunnen wijzigen
Gegevens BRP niet meer kunnen wijzigen
Gegevens GBA/BRP niet meer kunnen wijzigen Koppeling BRP ligt eruit
Gegevens BRP niet meer kunnen wijzigen StUF bericht: indien wel gegevens uit BRP
Gegevens BRP niet meer kunnen wijzigen StUF bericht 3.11 en 3.12: Gebruik van toelichtingsveld
Gegevens BRP niet meer kunnen wijzigen StUF bericht 3.11 en 3.12: BRP niet beschikbaar
Vragen
Helpdesk Omgevingsloket online www.infomil.nl/helpdesk De helpdesk Omgevingsloket online is telefonisch bereikbaar op werkdagen tussen 9:00 en 12:00 uur op 088 797 71 02 (optie 5).