De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Nog checken GAS samenwerken Usecases samenwerken

Verwante presentaties


Presentatie over: "Nog checken GAS samenwerken Usecases samenwerken"— Transcript van de presentatie:

1 Samenwerken aan behandelen (DSO) Schakeldag 2017 Patricia Croese Ivo de Been
Nog checken GAS samenwerken Usecases samenwerken Het nieuwe Omgevingsloket

2 Samenwerken aan behandelen (DSO) Schakeldag 2017 Patricia Croese Ivo de Been
Nog checken GAS samenwerken Usecases samenwerken Het nieuwe Omgevingsloket

3 Agenda Wat is er gaande rondom samenwerken ?
Wat gaat er veranderen bij inwerkingtreding Omgevingswet Wat zit wel/niet in het nieuwe Omgevingsloket ? Wat betekent dat voor je organisatie en werkprocessen? Hoe kun je je nu al voorbereiden? Introductie: Wie zitten er in de zaal? Ervaring met huidige samenwerkingsruimte in Olo2? Wie maakt gebruik van samenwerkingsruimte? En wie gebruikt die om aanvraag en bestanden te delen met samenwerkpartners? Schakeldag 2017 29 juni 2017

4 Digitaal STELSEL Omgevingswet: een samenhangend stelsel
VAN PLAN TOT PUBLICATIE Plannen en Regels maken Omgevingsdocumenten Juridische Regels Toepasbare Regels Wat mag hier? VAN IDEE TOT INDIENING Initiatiefnemer Belanghebbende Planmaker Vergunningverlener Samenwerken aan behandelen Vergunning verlenen Toezicht & Handhaving Oriënteren/Checken Indienen aanvraag/melding Samenwerken aan behandelen Wat kan hier? VAN VRAAG NAAR INFORMATIE Vraag naar Informatie Informatie producten Beschikbare informatie Schakeldag 2017 29 juni 2017

5 Samenwerken: Ervaringen OLO2
Beperkt gebruik van Behandel/workflowtaken OLO Behandelmodule wordt vooral gebruikt om informatie over aanvraag te delen en advies te geven Schakeldag 2017

6 Klantreizen: voorbeeld persona

7 Een Klantreis 3D omgevingsplatform
Planvorming co creatie (over hele keten, dus ook eerder betrekken verg verleners bij planmakerij) Idee delen met derden

8 Expertprofielen bevoegd gezag
Klantreizen hebben geleid tot allerlei ideeën/innovaties rondom samenwerken, en wat er dan zou veranderen voor hun werk, niet alleen digitaal maar ook in dienstverlening

9 UIVO-I Verkenning Behoefte samenwerking
Delen van informatie Ruwe wensen uit verschillende bronnen samengevoegd en geclusterd Geel = 76 ruwe wensen Lichtblauw = 26 basisfunctionaliteiten in 5 clusters Samenwerken aan resultaat Samen processen uitvoeren UIVO-I: Uitwerking informatievoorziening Omgevingswet Samenbrengen van informatie Rechten en rollen van gebruikers

10 Visie DSO en GPvE-eisen zijn leidend
Hoe ziet nieuwe omgevingsloket eruit bij inwerkingtreding Omgevingswet ? Visie DSO en GPvE-eisen zijn leidend Gericht op vervanging functionaliteit huidige AIM, OLO, Ruimtelijke Plannen Resultaten UIVO-I en onderzoek Klantreizen: Realiseren voor zover passend in GPvE Ontwikkelde functionaliteit wel breder inzetbaar (bv tbv toezicht) Wat is doel ‘samenwerken aan behandelen’ voor DSO? Alle behandelende partijen kijken naar zelfde set informatie Delen van informatie tussen partijen over behandeling aanvraag

11 Nu: Versnippering OLO, AIM en RP
Achter dde hand houden Straks : Integratie

12 Samenwerken bij behandelen, bij inwerkingtreding wet
21 september 2018

13 De werkmap Per ingediende aanvraag/melding ontstaat een werkmap
Een aanvulling komt in zelfde werkmap als oorspronkelijke aanvraag Concept-aanvraag tbv van vooroverleg krijgt aparte werkmap Door DSO afgeleid BG (of behandeldienst) is eigenaar werkmap Voordeel initiatiefnemer: Meer aanvragen versturen vanuit 1 projectmap Notificaties van ingediende aanvraag naar eigenaar werkmap Eigenaar werkmap haalt ingediende aanvraag op uit werkmap

14 De samenwerkmap Eigenaar BG (of behandeldienst) werkmap kan rechten toekennen en beheren op samenwerkmap aan adviesorganisaties Toekennen rechten gebeurt op organisatieniveau Adviesorganisatie haalt aanvraag op uit werkmap Adviesorganisatie kan advies toevoegen / verwijderen Bij verkeerde routering: omzetten eigenaarschap werkmap Analoge aanvraag: Mogelijkheid samenwerkmap zonder werkmap

15 Niet in scope nieuwe omgevingsloket
…. Vanuit focus op samenwerken ! verzoek om advies of behandeling van BG. De communicatie met aanvrager (via GDI). Termijnbewaking. Workflow. Inrichten zaakgericht werken Weg gelaten:  Audittrail in Samenwerkingsruimte zal beperkt zijn.  Per werkmap is duidelijk welke partijen toegang hebben.o o De werkverdeling binnen een organisatie wordt NIET geregeld via DSO. Dus verzoek om advies of verzoek om opstellen van de vergunning gebeurt BUITEN DSO. De workflow-bewaking gebeurt ook buiten DSO. Veenendaal zal dat dus zelf in hun back office moeten organiseren. o Alle personen van een organisatie hebben toegang tot alle werkdossiers waarbij de organisatie is betrokken. Organisaties kiezen er zelf voor wie er wel/niet met eHerkenning in Olo3 samenwerkingsruimte mogen komen. Veenendaal kan alle behandelaars toegang geven tot Olo3, zodat ze adviezen / ontwerpbeschikkingen kunnen toevoegen aan een werkdossier. Eventuele voettekst

16 Vereenvoudiging functionaliteiten / berichtsoorten
Dien aanvraag of melding in Vul aanvraag of melding aan Trek aanvraag of melding in Vraag vooroverleg aan Vraag aanvraag op Wijzig bevoegd gezag Vraag aanvulling aan Vraag advies aan Voeg advies toe Vraag organisatiegegevens aan Lever organisatiegegevens Koppel zaak aan aanvraag Wijzig status Wijzig procedure Houd beslissing aan Nu in Olo Straks: DSO berichten m.b.t. indienen Verzoek ingediend Verzoek ingetrokken Haal verzoek op DSO ondersteuning bij behandelen Voeg documenten toe Geef rechten op map Wijzig bevoegd gezag Wijzig uitvoerende instantie In nieuwe loket…… Verzoek is aanvraag, melding, gegevens en bescheiden, aanvraag maatwerk, aanvraag gelijkwaardige voorziening

17 Kort-cyclische, stapsgewijze aanpak versus ‘traditionele’ projectaanpak: niet sneller, wel passender
Hoe realiseren we dat met elkaar?

18 Stand van zaken Basis gelegd: Oriënteren Checken Opstellen aanvraag
Indienen aanvraag Nog mee starten: Samenwerken aan behandelen 21 september 2018

19 Wat betekent nieuwe omgevingsloket qua veranderopgave ?
Kans om digitaal en zaakgericht werken te versterken Dat je kan aansluiten op het nieuwe stelsel Dat je samen met je ketenpartners nadenkt over aanleveren en beheer van je content: ‘hoe gaat de informatie/data stromen’ Dat je met je leveranciers nadenkt over slimme voorbereiding En de visie op dienstverlening… Hoe ga je de serviceformules en dienstinnovaties toepassen? Hoe betrek je collega’s uit verschillende vakgebieden?

20 Don’ts Een ‘eigen’ DSO ontwikkelen Eigen klantreizen uitvoeren
Van alles aanschaffen en processen (opnieuw) beschrijven …. Het Eigen wiel uitvinden

21 Do’s Breng de bestaande situatie op orde aansluiting op GDI
kwaliteit van je basisgegevens (BAG, BGT, HR) zaakgericht en digitaal werken Aansluiten op berichtenbox en Lopende zaken; zelf, maar óók de Aanvrager Match eigen dienstverlening met referentie formules en klantreizen Verdiep je in de Omgevingswet: wat vraagt de wet ? Behandelen aanvraag: integrale aanpak Zoek je keten/regio partners op. Overleg met leverancier en buurorganisaties Bijeenkomsten VNG/KING, UvW, etc. Ontwikkeling richting werken met webservices: nu al mogelijk om aan te sluiten op OLO2 via digikoppeling!

22 Kleine test….

23 Wilt u meer informatie? Website en online Website: aandeslagmetdeomgevingswet.nl en omgevingswetportaal.nl Informatiepunt: aandeslagmetdeomgevingswet.nl/over-ons/informatiepunt/ ROM-netwerk: Of neem met ons contact op

24 bijlagen


Download ppt "Nog checken GAS samenwerken Usecases samenwerken"

Verwante presentaties


Ads door Google