Cordoba Mezquita en Alhambra

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het vergelijken van de Moorse bouwkunst met Frank Lloyd Wright
Advertisements

1: Maak een keuze uit de examenstof
Kennis maken Regels Wat gaan we doen? Meelezen elke keer
H2 De tijd van Grieken en Romeinen
3.4 Islam en Europa kenmerkend aspect: het ontstaan en de verspreiding van de islam La Mezquita, Cordoba, Spanje.
Engelse tuinen & Het hemels paradijs
ALHAMBRA Granada (Spanje)
De theoretische cultuur (3a)
De Middeleeuwen Les 10 – Betrekkingen tussen moslims en christenen
Oriëntatie │_______│________ | _______________
De Middeleeuwen Les 9 – De Islam en de Arabische wereld
Begin Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
Kenmerk 20 Een hernieuwde oriëntatie op het erfgoed van de klassieke Oudheid Les 1: Renaissance, Barok en Classicisme.
Begin van de islam Mohammed een jonge handelaar kwam omstreeks 570 NC ter aarde Trok mee/leidde handelskaravanen.
H3:§ 4:p Begin van de islam Mohammed een jonge handelaar kwam omstreeks 570 NC ter aarde Trok mee/leidde.
De moskee Binnen in de moskee.
Woorden uit de woestijn
Hoe komen Grieken en Romeinen met elkaar in aanraking?
Islam in Europa.
Europa wordt christelijk
Paragraaf 5.6 Islam.
Opdracht 1 Missionarissen en lokale vorsten die de nieuwe godsdienst en kerk wilden gebruiken om hun eigen macht te versterken. Voorbeeld van een goed.
Homo Universalis. Renaissance in de 16e eeuw Hoofdstuk 5: Homo Universalis. Renaissance in de 16e eeuw.
De Barok Italië / Spanje / Frankrijk / Zuid-Duitsland / de Nederlanden Algemene kenmerken d barok is een feestelijke, uitbundige stijl.
Tijd van burchten en steden
10. De Islam.
De Romeinen en het christendom
H2 Ontdekking en verovering
DE KLASSIEKE OUDHEID DE KLASSIEKE VORMENTAAL VAN DE GRIEKS – ROMEINSE CULTUUR (KENMERKEN, VERSCHILLEN EN VOORBEELDEN)
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Romaanse kunst 11de en 12de eeuw Klik F5.
Kenmerk 16 De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van de Kruistochten Les 2: De Kruistochten.
Voorbeeldvragen examen geschiedenis
Hoofdstuk III: Griekenland Les 7: Par 5, Griekse Kunst
De rijkdom van de islamcultuur
DE VROEGE MIDDELEEUWEN
De vroege middeleeuwen, 500 – 1000
Tijd van ontdekkers en hervormers – de vroegmoderne tijd
Hoofdstuk 2: Ontdekking en verovering
Renaissance en Opstand
Het Romeinse rijk verdwijnt in West-Europa
Waarom bekeert Clovis zich tot christendom?
3.5 Griekse kunst.
Ontdekkers en hervormers
De islam – deel 2 De middeleeuwse islamsamenleving
Nabije Oosten – Kunstnijverheid. NO Kunstnijverheid - Examenreglement Tijdvak 1850 – 1900 Stofbeperking Europese kunstnijverheid en Oosterse sierkunst,
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Escher in het Paleis Melody, lexi, anne-beth.
Kunstnijverheid en de Orient
Paragraaf 3.1 De opkomst van de islam
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
§ 3.4 Verspreiding van de Islam
Begin van de twintigste eeuw:
Monumenten Het nieuwe Jeruzalem.
Monniken en ridders 5.5 Moors Spanje
De verbreiding van de islam
Art déco & Art nouveau.
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
De vroege middeleeuwen
Hoofdstuk 2 Ontdekking en verovering
Monniken en ridders 5.5 Moors Spanje
Paragraaf 4.2 De expansie van de christelijke wereld
Renaissance De Renaissance betekent wedergeboorte.
Woord weg Omdat (argumenten) 1 Autarkie Agrarisch-urbane samenleving
Kenmerk 16 De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van de Kruistochten Les 32: Het Grote Schisma van 1054.
Het Birmingham Quran-manuscript is een perkament waarop twee bladen van een oud Koranisch manuscript zijn geschreven. In 2015 was het manuscript, dat.
Cursus 5.3 : Het ontstaan van de Arabische Wereld 1 BB Lesweek 2
Cursus 5.2 : Monniken en Ridders 1 KB Lesweek 1
Begin Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
Wat van ver komt inleiding.
Transcript van de presentatie:

Cordoba Mezquita en Alhambra

De algemene probleemstellingen

Specifiek bij deze stof horend Context: Nabije Oosten, De Orient Het Nabije Oosten en de veranderende beeldvorming van de Oriënt*; de 'dreigende & fascinerende', 'bijbelse', 'betoverende', 'sensuele' en 'onbedorven' Oriënt. De relatie met representatie van de werkelijkheid in de Islamitische cultuur t.o.v. de westerse kunst. Tijdvak 12e tot 16de eeuw Stofbeperking Granada: het Alhambra en Córdoba, de Mezquita Moskee Exameneis De kandidaat moet in staat zijn, voornamelijk vanuit beeld- en tekstfragmenten, aan te geven: Hoe de contacten met islamitische culturen tot uitdrukking kwamen in de architectuur van het Iberisch Schiereiland. Begrippen Oriënt

Visigoten (germanen, goten) Hoewel de Visigotische architectuur pas begon te bloeien in de zevende eeuw, bouwde men tussen 575 en 600 te Toledo de El Salvadorkerk, ter nagedachtenis aan het concilie. De hoefijzerboog, een zich steeds weer herhalend element in de kerken van die tijd, herinnert ons duidelijk aan de Visigoten, terwijl de zuilen versierd zijn met een figuurreliëf. De Guarrazar-vondsten (in Toledo), die gouden kronen en edelstenen bevatten, zijn een prachtig voorbeeld van luxueuze Germaanse goudsmederij.

Visigotisch kerkje van San Juan de Baños (Palencia), gebouwd ca. 652

Kapiteel in de Visigotische kerk van San Pedro de la Nave in Spanje

Visigoten-Moren-Reconquista en in 711 nog namen ze (de Moren) Toledo in. In zeven jaar was de verovering van het schiereiland voltooid. 'Al-Andalus' (van Andalusië) werd een van de middelpunten van de Arabische beschaving, en het kalifaat van de Omajjaden te Cordoba bereikte een glorieus hoogtepunt in de tiende eeuw. Maar een christelijk koninkrijkje in het noorden wist zich te handhaven: Asturië. En het was Asturië dat in 721 in de slag bij Covadonga, onder leiding van Pelagius, de Arabieren een eerste nederlaag zou toebrengen. Zo begon de Reconquista, die nog zeven eeuwen zou voortduren en in 1492 door de verovering van Granada werd voltooid.

Moskee van Cordoba

MEZQUITA CORDOBA dubbele bogen Nadat de Moren in de achtste eeuw arriveerden in Córdoba werd de helft van de Visigotische Sint-Vincentkerk gekocht door de aanwezige moslims. Toen die helft te klein bleek voor de groeiende moslimbevolking, werd ook de andere helft van de kerk aangekocht. Het gebouw werd gesloopt en men begon met de bouw van de Mezquita (moskee). Abd-ar-rahman I liet daarvoor rond 780 de marmeren zuilen van nabijgelegen Romeinse villa’s gebruiken. Deze waren echter te klein om de juiste hoogte behalen. Door een tweede boog aan te brengen kon dit alsnog bereikt worden, waaraan de moskee zijn unieke bouw te danken heeft.  

Bogenblad

Koepel van de mihrab

Koninklijke stad in miniatuur Het Alhambra Koninklijke stad in miniatuur

Ornamentiek

Paleis van Karel de Vijfde in het Alhambra, start 1527. Renaissance paleis, veel minder “sprookjesachtig” en “dwalerig” bedoeld, en wat Karel betreft ZEKER wel voor de eeuwigheid.

Exterieur paleis Karel V let op renaissance architectuur!

Façade Paleis Karel V Duidelijk WEL gericht op centrale as en façade.

Plattegrond Alhambra geen façade, geen centrale as

Het dagelijks leven in Granada, zomerpaleis van sultans

arabesken

Verfijnde honingraatstructuur en schitterende lichtval

Pendentief (Europese oplossing voor het probleem van de overgang van koepel naar muur). In Islamitische architectuur wordt veelal gebruik gemaakt van nisjes, zie vorige dia.

Mozarabisch De Spaanse christenen onder Moorse overheersing, ook wel Mozaraben genoemd, ontwikkelden in de 9de tot de 12de eeuw een eigen kunststijl zowel in de architectuur als de beeldhouwkunst, de ivoorsnijkunst en de handschriftversieringen. Deze kunststijl noemt men mozarabisch. Gebouwen in mozarabische stijl zijn vooral terug te vinden in het noorden van Spanje. Daar was de moslim-overheersing minder pertinent aanwezig. Elementen uit de traditionele volkscultuur werden vermengd met Moorse vormen en motieven. De hoefijzervormige boog komt frequent voor.

Tolerantie in plaats van angst? Het overnemen van elkaars (visigoten, moren, daarna weer christenen) kan te maken hebben met BEWONDERING om elkaars vakmanschap en de TOLERANTIE die de Moren toch ook toonden tov christenen en joden ter plekke. Toch bijzonder als je bedenkt dat het tevens de tijd van de kruistochten is aan de andere kant van “de Orient” en Europa.

Van archiweb, kenmerken I De kern van de traditionele islamitische bouwkunst werd gevormd door de moskee, afgeleid van het woord 'Mesjid': de plaats waar mensen neerknielen voor hun god. Vrijwel elke moskee heeft zodoende een kleine nis, de mihrab geheten, die de gebedsrichting (qibla) naar Mekka aangeeft. Daarnaast behoren de minbar (preekstoel), de maksaru (omheide ruimte voor de kalief of diens vertegenwoordiger) en het waterbekken voor rituele reinigingen tot het interieur van een moskee. Architectonische kenmerken van de moskee zijn verder de koepels, minaretten, portalen, spitsbogen, binnenhoven en weelderige versieringen.

Kenmerken II De islamitische architectuur volgt uit religieuze traditie het principe dat antropomorfe afbeeldingen worden gemeden - afbeeldingen van dieren of mensen zijn niet toegestaan. Plantmotieven vormen hier een uitzondering op en vormen samen met geometrische patronen en Koefische inscripties (een vroeg-Arabisch geschrift), de meest gebruikte decoratieve elementen in de islamitische architectuur. In de 8e eeuw werden de bloemen- en plantendecoraties gestileerd tot door elkaar gevlochten decoratiemotieven, wat in het westen 'arabesk' genoemd wordt. De islamitische architectuur putte ook inspiratie uit Griekse, Romeinse en Byzantijnse bouwwerken, wat is te herkennen aan het gebruik van zuilen en kapitelen.

Voorbeeld met opbouw

Escher gefascineerd door oneindigheid in het Alhambra (hij maakte schetsen en werd geinspireerd)