Lectoraat Dynamiek van de Stad

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Concept, niet verspreiden
Advertisements

Armoede en sociale uitsluiting
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Van duurzaam energie-initiatief naar Met Elkaar Voor Mekaar
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
En hierdoor… ...worden armen afgesloten van algemeen aanvaarde leefpatronen…  scholing, gsm, auto, mode, vrijetijdsbesteding, internet, woning, lichaamsverzorging,
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Opzet van de workshop Kennismaken
Terug in de tijd wat is er nu eigenlijk gebeurd?
Samenwerking tussen wetenschap en praktijk: (g)een brug te ver?
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
Wat is Ethiek? Les 1.
Sektarische praktijken en de gezondheidszorg: een sociologische benadering Olivier Schmitz Onderzoeksinstituut voor gezondheid en maatschappij (UCL) Centrum.
Hoofdstuk 8 Sociale verandering.
Onhaalbaar? Een gebod om op af te knappen? Een gebod om op af te knappen? Alleen voor kinderen? Alleen voor kinderen? “Gods hand”? “Gods hand”? Risico:
Vraaggerichtheid als beoordelingscriterium Margo Trappenburg USBO (UU) iBMG (EUR)
Taalbeleid.
Integriteit concretiseren ‘Integriteit … meer dan een mooi woord’
DEBAT De KRACHT van HAAGSE OUDEREN
Hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag en conflict
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
Algemene Sociologie PA – B1
Armoede is … Sieg Monten
Ontwikkeling van het jonge kind
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
School en Samenleving schooljaar bijeenkomst 1 VQr2 docent: Pascal van schajik med.hro.nl/schpa.
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 7 kwartaal 3: Visiestukken, beroepscode en competentieprofiel SPH Corstin Dieterich L
Inleiding in de pedagogiek Hoorcollege 6
Capaciteit in omgaan met tegenslag dr. Annelieke Drogendijk
Het Burgerschapsmodel leidt tot een inclusieve maatschappij
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
De Talentkwekerij Presentator: Jan Gommer 21 april 2016 Lelykracht.
Ergotherapie bij CVA Kwaliteitseisen of -wensen? Symposium Organisatie en financiering van de CVA zorg, op naar 2020 Theo van der Bom MBA, directeur-bestuurder.
Monitor Sociaal Kwetsbare Groepen Carolien van den Brink.
Jos van der Lans De Melkfabriek Bunne, 24 maart Burgers aan zet! Dorpskracht in Drenthe.
Naar de gemeenten Wmo-koffietafel HPO-netwerkdag 28 november 2011 Edwin van Schijndel.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Duurzame ontwikkeling
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Toezicht houden op SamenOud NVTZ Noord Nederland, 03 juni 2016.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
De gezonde ambtenaar Congres Binnenlands Bestuur
Collectieve transitie en veerkracht
De gezonde ambtenaar Congres Binnenlands Bestuur 23 maart 2017
De gezonde ambtenaar Congres Binnenlands Bestuur 1 december 2016
Sociaal werk in een veranderende samenleving
Stiftgedichten.
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
Zelfmanagement of toch positieve gezondheid? Een dissident geluid
Veerkrachtige governance van de stad De overheid als barba papa?
Mechanismen van armoede en armoedebestrijding
Programma Inwoners- en Overheidsparticipatie Maak ‘t Meer
Diewertje van Hoorn.
Kwaliteit van Leven en ouder worden “Grijnzend Grijs”……….
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Kadernota sociaal domein
Living lab & Storytelling
Verantwoordelijkheid van Organisaties
it’s about learning to dance in the rain’
Eigen regie: niets voor deze doelgroep? Natuurlijk wel!
Inzetten van ervaringsdeskundigheid in armoede
Criminaliteit onder Marokkaanse jongeren
Wat is gezondheid? ‘Een toestand van volledig lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk welzijn en niet slechts de afwezigheid van ziekte of andere.
De volgende stap op weg naar burgerparticipatie in Roermond
Experiment Zelf aan het stuur en op maat
In de vuurlinie van een pos
Transcript van de presentatie:

Lectoraat Dynamiek van de Stad Gezondheid, veerkracht en interprofessioneel werken een poging tot ordening van de begrippen Dr. Roel van Goor Associate lector Leefwerelden van Jeugd Dialoogsessie Lectoraat Dynamiek van de Stad - Rotterdam, 4 mei -

Een probeersel (essayer = proberen) Doel van vanmiddag: “Bruikbaarheid en betekenis van begrippen (positieve) gezondheid, vitaliteit en veerkracht VOOR interprofessionele samenwerking” Tegenintuïtief: neemt interprofessionele samenwerking als uitgangspunt Ik wil proberen de begrippen in een meer intuïtief aansprekende ordening te brengen

‘Als ze maar gezond zijn’ (of: ‘Alles is gezondheid’) Risico van woorden: roept iets op (‘had er iets mis kunnen gaan dan?’) Als het gaat om het leven, dan speelt het begrip gezondheid (of welzijn, of vitaliteit) pas als er iets mee is. (voorbeeld Annelies) ‘Als ze maar gezond zijn’ draait de orde om. Dringt het begrip op als het niet speelt.

Omkering van de orde Met de ontwikkeling van disciplines is deze omkering geïnstitutionaliseerd. Consequenties: Gewoon leven is niet genoeg, je moet gezond leven Het begrip gaat functioneren als een in- en uitsluitingscriterium. De kloof tussen deskundigen en leken wordt vergroot. (Analogie leven, samenleven, opvoeding)

Verzet: kritiek op het klassiek gezondheidsbegrip Het begrip ‘positieve gezondheid’ lost iets op Verbreed Zorgt dat in- en uitsluiting niet volgens één lijn loopt Let op: Sluit nog steeds uit (Organisatie Ieder(in) hanteert andere definitie) Het maakt iets mogelijk, maar kan ook dingen niet die het klassieke begrip wel kan. Risico op omkering van de orde: we moeten werken aan onze zelfregie.

Veerkracht: een negatief instrumenteel begrip Instrumenteel: ‘tool’ om iets te bewerkstelligen (waar gezondheid en welzijn intrinsiek waardevol zijn) Negatief: het wil bewerkstelligen dat iets niet gebeurt (ongezond worden, maatschappelijk uitvallen, zelfregie verliezen) Systeembegrip: ook twee definities Klassiek: individu als systeem Sociaal ecologisch (Ungar): gemeenschap als systeem

Interprofessioneel werken Institutioneel instrumenteel: Om te bewerkstelligen wat wenselijk is, moet je iets organiseren. (nog een stapje lager in de orde)

Pointe? Hogere niveaus legitimeren lagere (1 legitimeert 2) Lagere niveaus kunnen hogere gaan domineren Dat vergroot de kloof tussen het alledaagse en het professionele Taak: is om deze relaties in de gaten te houden. Niveau 1 Alledaags leven 2 Streven (positieve) gezondheid, welzijn 3 Bewerkstelligen veerkracht 4 Instituties Professioneel handelen, interprofessioneel samenwerken

Bedankt voor de aandacht! Contact: roel.vangoor@inholland.nl Meer informatie: www.kenniskringjeugd.nl