De patiënt als schakel bij de inkoop prothesen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Starterslening gemeente Veenendaal. 2  Verkoop van grote projecten steeds lastiger  Perfecte woning en goede balans in aantallen  Van start tot 70%
Advertisements

Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Regelhulp Regelhulp.nl is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg of ondersteuning. Het webportaal bevat actuele informatie.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Basisset Kwaliteitscriteria Lisenka van Loon (projectleider NFK) 6 juni 2011.
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Patiëntperspectief op kwaliteit van zorg
Participatie en een Klantenraad
De kracht van de ervaring
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
SPANNINGSVELD Standaardisatie versus klantverwachtingen.
Kwaliteitscriteria; wat, waarom en hoe? Lisenka van Loon, projectleider NFK 19 april 2010.
INTRODUCTIE. ONTSTAAN Zij vond haar oorsprong vanuit de behoefte van een toen nog klein aantal kwaliteitsmanagers om contact te leggen met vakgenoten.
Hoe krijg je het op gang?.
Gebruikersgerichte digitale zorg Wat willen gebruikers zelf?
Bijeenkomst EFD 29 OKTOBER 2014 LOGO KLANT OKTOBER 2014.
Nieuwsbrief Januari 2014 De cijfers Koppeling met Landelijk Register Orthopaedische Implantaten Stand van zaken: onderzoek met stappenteller Contact Volgende.
De toekomst van de (specialist) Ouderengeneeskunde
Trajectbegeleiding.
Meer interactie tussen de OCMW’s en de POD MI Social media Provinciale Ontmoetingsdagen Lente 2015.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
In gesprek met zorgprofessionals Netwerkdag BVN 2 juni 2012 Marga Schrieks, Greta Antuma.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
1 Onze cliënten aan het woord – onderzoek naar cliëntervaringen Leekerweide en Ipso Facto Ipso Facto beleidsonderzoek Postbus AG Gouda T:
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Abstract I&I-conferentie Wat maakt een LeerlingVolgSysteem (LVS) tot een succes binnen de organisatie? Natuurlijk moet er worden voldaan aan tal van randvoorwaarden,
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
Overheveling AWBZ begeleiding naar WMO Aandachtspunten geleverd door zorgaanbieders Januari 2012.
Campagne en coalitievorming Contact met politieke partijen 30 januari 2014.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Zorginkoop op weg naar volwassenheid NEVI Inkoopdag 23 juni 2016 Prof dr ERIK M VAN RAAIJ PETER DOHMEN
E-Diagnostiek Open Podium 14 november 2013 Jan Feenstra.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Neus op - Neus af.
Pilootproject ‘De Brug’
Een vergadering organiseren
Sturen op resultaat in Jeugd en Wmo
Les 5: Het marketingplan
Organisatie & Beleid van gezondheidszorg Minor Active Ageing
Participatiewiel Samenspel XXL 18 Mei 2017
Vergadering Personeelsdienst
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Open zeker ambitie Oktober 2017.
Slim tellen.
Betrokken ouder, tevreden ouder
Startbijeenkomst aanbesteding hulp bij het huishouden
Slim tellen.
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie
Transcript van de presentatie:

De patiënt als schakel bij de inkoop prothesen CZ Prothesen De patiënt als schakel bij de inkoop prothesen

CZ streeft ernaar om binnen haar zorginkoop zorg in te kopen op basis van verzekerden belangen De inspraak van verzekerden op onze inkoopplannen is op 3 manieren geregeld: Via patiëntenorganisaties Individueel en via themabijeenkomsten waarbij we met verschillende sector overstijgende patiënten- organisaties hebben afgestemd hoe we samen werken aan betere zorg Via de Ledenraad De ledenraad is het hoogste bestuursorgaan van CZ Zij worden bevraagd ter voorbereiding op het zorginkoopbeleid Via onze verzekerden We maken gebruik van kwaliteitsindicatoren die de ervaringen van verzekerden/ patiënten meten. Een voorbeeld is de PREM vragenlijst heup/knie die wordt gebruikt in ziekenhuizen

Hulpmiddelen is een breed en divers terrein Meer dan 25 verschillende hulpmiddelen Duurzame hulpmiddelen Verbruikshulpmiddelen Maatwerk Confectie

Hoe is de ontwikkeling in de inkoop van hulpmiddelen De inkoop was tot op heden erg gericht op de kosten: Door het selecteren van minder zorgaanbieders en een beperkter productassortiment was prijsdaling mogelijk; Door in te kopen met zo min mogelijk tussenschakels van fabrikant naar de patiënt vermijd je extra kosten voor de tussenhandel; Door functioneel voor te schrijven laat je het hulpmiddel aansluiten bij de zorgvraag bv hoortoestellen. Naar de toekomst inkopen op waarde Wat verstaan we onder waarde? Optimaal resultaat voor de patiënt per gespendeerde euro: De patiënt/ gebruiker centraal; Kijken naar uitkomsten van zorg (meten = weten); Kijken naar de gehele zorgketen van hulpverlening rondom de patiënt.

Welke randvoorwaarden zijn nodig om in te kopen op waarde? Uitkomsten van zorg : we hebben nog geen uitkomsten van hulpmiddelenzorg, zoals bijvoorbeeld de PREM gestandaardiseerde vragenlijsten ziekenhuizen; Inzicht in de gebruikerswensen. Er is inmiddels een centrale vragenlijst ontwikkeld die voor onze inkoop gebruiken; Definitie van kwaliteit wat is kwaliteit bij hulpmiddelenzorg ? bijvoorbeeld orthopedische schoen; Het zoeken van aansluiting bij ketenzorg programma’s waarbij de totale zorg rondom de patiënt op elkaar is afgestemd. Er zijn programma’s waar hulpmiddelen deel van uitmaakt zoals de wondzorg, dit willen we uitbreiden.

Hoe gaan we inkopen op waarde bij de inkoop van prothesen? Huidige situatie Toekomst Het contact met de patiëntenorganisatie is beperkt Er zijn richtlijnen voor de inkoop van arm- en been prothesen (PPP arm en PPP been) Iedereen die prothesen levert en aan de minimumeisen voldoet kan een overeenkomst krijgen voor prothesen Zowel de orthopedisch instrumentmaker als CZ hebben een klachtenregeling. Er vindt een vergelijking zorgaanbieders plaats op basis van ontvangen klachten We gaan de gebruiker actief bevragen naar wat hij belangrijk vindt. Het werken volgens de richtlijn wordt een verplichting in onze overeenkomst met zorgaanbieders. Kijken naar expertisecentra op basis van uitkomsten van zorg en aanvullende kwaliteitseisen zoals minimum aantallen qua levering. De gebruiker willen we mee laten denken over de kwaliteitseisen. We willen de kwaliteit van zorgaanbieders verder inzichtelijk maken op basis van patiënten enquêtes/ ervaringen van de gebruiker en het meten van toegevoegde waarde (PROMS).

Hoe gaat CZ de prothesegebruiker bij de zorginkoop betrekken? Stappen: Het contact leggen met de patiëntenorganisatie De gebruikers te bevragen naar de verbeterpunten voor onze inkoop Het samen met zorgaanbieders en gebruikers ontwikkelen en uitzetten van enquêtes De resultaten van enquêtes transparant en zichtbaar maken-> als een zorgaanbieder het beter doet mag dit bekend worden!!

Resumé Maar een ding is zeker : Er komt steeds meer aandacht voor verzekerdenbelangen Door de grote diversiteit hulpmiddelenzorg is lastiger om de mening van de patiënt/ gebruiker te verzamelen dan bijvoorbeeld bij ziekenhuizen De inkoop was voorheen voornamelijk gericht op kosten, nu inkoop op toegevoegde waarde voor de patiënt (kosten blijven daarnaast ook belangrijk) Wat is kwaliteit, en hoe maken we dit transparant zichtbaar ? Maar een ding is zeker : Door te luisteren naar patiënten/ gebruikers maken we de zorginkoop beter

Heeft u patiëntgerichte vragen voor CZ? Mailadres : Indirecttilburg.cz@cz.nl