De vijf rollen van de leraar

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Afspraken en regels.
Les 5: orde en klassenmanagement
Portfolio
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Welkom op onze thema-avond
Onze doelen en visie in beeld
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Praktijkervaring en reflectie
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Opdrachten en eindopdracht
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Marketing Coen van Wetering
Bijeenkomst September 2015
Woordjes leren.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Rapucationmethode Kennismaking, Vriendelijke houding, Talentontwikkeling.
ESoE Oriënterende Stage Minoren
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Informatieblad BDD en JD 2017 Regio’s Twenteland & Essnlaand
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Coaching in regioleren
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Executieve functies Marije Ruben.
Observeren en rapporteren
Een vergadering organiseren
Nee Zeggen!.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Loopbaan en burgerschap les 2
Welkom instructeurs!.
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Schoolgroepbijeenkomst
Vergadering Personeelsdienst
Training Vergaderen Een project van: In opdracht van:
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Samen op weg naar een rookvrij terrein
Activernde didactiek & passende werkvormen
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Loopbaan en burgerschap les 3
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Inspelen op innovaties
ADL Les 1.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
SEL Les 2: normen en waarden.
Zichtbaarheid Creëren
Wat de leerling doet Wat de docent doet
ADL Les 1.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

De vijf rollen van de leraar Auteur: Martie Slooter EHBO – 2017 Daphne Keller

Programma voor “De vijf rollen van de leraar” Wat is orde? Hoe creëer je orde? De vijf rollen van de leraar: de theorie in het kort Twee rollen uitgelicht: Gastheer Presentator

Bespreek met je groepje wat orde voor jullie inhoudt. Wat is orde? Bespreek met je groepje wat orde voor jullie inhoudt. Wissel jullie definities plenair uit. 2 minuten overleg 2 minute uitwisselen

Zorg dat je een autoriteit bent Hoe creëer je orde? Zorg dat je een autoriteit bent De vijf rollen van de leraar toepassen Vanmorgen  regels hebben en handhaven Meer over orde  onderwijskunde Regels hebben en handhaven  pedagoog

Programma voor “De vijf rollen van de leraar” Wat is orde? Hoe creëer je orde? De vijf rollen van de leraar: de theorie in het kort Twee rollen uitgelicht: Gastheer Presentator

Wat zijn de vijf rollen van de leraar? Gastheer Presentator Didacticus Pedagoog Afsluiter Filmpje met uitleg over de 5 rollen door de auteur http://www.leraar24.nl/video/3522

Een kort overzicht van de vijf rollen 1 De gastheer 2 De presentator 3 De didacticus 4 De pedagoog 5 De afsluiter De les starten De aandacht vangen Gepaste instructie geven Orde houden De les afsluiten

Een kort overzicht van de vijf rollen 1 De gastheer 2 De presentator 3 De didacticus 4 De pedagoog 5 De afsluiter De les starten De aandacht vangen Gepaste instructie geven Orde houden De les afsluiten Een gastheer ziet zijn leerlingen en laat dit voor, tijdens en na de les aan de leerlingen merken. De gastheer maakt contact en zorgt er gedurende de les voor dat dit contact blijft bestaan. Contact maken

Een kort overzicht van de vijf rollen 1 De gastheer 2 De presentator 3 De didacticus 4 De pedagoog 5 De afsluiter De les starten De aandacht vangen Gepaste instructie geven Orde houden De les afsluiten De presentator neemt de leiding. Je vraagt de aandacht van de leerlingen, zodat je met je les van start kunt gaan. Leiderschap tonen

Een kort overzicht van de vijf rollen 1 De gastheer 2 De presentator 3 De didacticus 4 De pedagoog 5 De afsluiter De les starten De aandacht vangen Gepaste instructie geven Orde houden De les afsluiten Wat gepast is bij de didacticus zal voor het grootste deel aan bod komen bij het onderdeel vakdidactiek Vakexpert Juiste niveau Activerende didactiek

Een kort overzicht van de vijf rollen 1 De gastheer 2 De presentator 3 De didacticus 4 De pedagoog 5 De afsluiter De les starten De aandacht vangen Gepaste instructie geven Orde houden De les afsluiten Waarom gaan we daar dan niet op in??? Omdat je eerst moet investeren in de eerste 3 rollen om de pedagoog goed tot zijn recht te laten komen. Hierbij komen wel je escalatieladder en je regels die je vamorgen hebt besproken van pas. Je zorgt door het toepassen ervan dat je consequent kunt handelen en daarmee biedt je de leerlingen een veilige leeromgeving. Veilige en motiverende leeromgeving

Een kort overzicht van de vijf rollen 1 De gastheer 2 De presentator 3 De didacticus 4 De pedagoog 5 De afsluiter De les starten De aandacht vangen Gepaste instructie geven Orde houden De les afsluiten Terug- en vooruitkijken

Programma voor “De vijf rollen van de leraar” Wat is orde? Hoe creëer je orde? De vijf rollen van de leraar: de theorie in het kort Twee rollen uitgelicht: Gastheer Presentator

1. De Gastheer Informeel moment Positieve aandacht voor de gast Doel: Contact maken Contact houden Afstemmen – de leerling / klas in de juiste mindset brengen om jouw les te gaan volgen.

1. De Gastheer – gedrag van de docent Wees op tijd in de les Wees organisatorisch klaar voor de les Materialen liggen klaar Maak eerste contact bij de deur Heet leerlingen welkom Noem leerlingen bij naam Toon echte interesse in leerlingen Zeg iets persoonlijks Kijk leerlingen aan, houd oogcontact Houd korte gesprekjes Wees voorspelbaar Benoem de gedragregels Controleer op regels Benoem wat goed gaat Congruent in gedrag Wees fysiek aanwezig: Loop rond door de klas Zelfverzekerde houding en gebaren Straal uit dat je er zin in hebt

1. De Gastheer - Afstemmen Wat?: Maak contact met de leerlingen door eigen gedrag in overeenstemming met het gedrag van leerlingen te brengen. Doel: sneller en beter contact met de lln maken Leerlingen meenemen in jouw les Hoe?: verplaats je in de leerlingen: waar komen ze net vandaan? wat hebben ze net gedaan? met welke verwachting komen ze binnen? sluit je aan bij de leerlingen om ze vervolgens in een nieuwe richting te kunnen leiden Bijv. Leerlingen die net een heel moeilijk proefwerk Frans gehad hebben…

1. De Gastheer - Uitgangspunten bij afstemmen Beschouw de ander als vriend Benader alles positief Heb respect voor de criteria van de ander Wees bereid mee te gaan in de gedachtegang van de ander

1. De Gastheer – Belangrijk bij afstemmen Waar moet je aan denken?: Word je bewust van hoe jij afstemt op de lln Wat wil je uitstralen? Doe dat! Denk aan je lichaamstaal Sta bij de deur en ontvang de leerlingen daar: straalt kracht uit Concreet gedrag van de docent: Benoem bij de deur wenselijk gedrag: “Ga maar naar je plaats en pak alvast je spullen.” Sluit de deur hoorbaar Loop langs de tafels, maak weer contact en zorg ervoor dat lln de juiste spullen pakken

1. De Gastheer – oefening begroeten Rolverdeling: een deelnemer is de docent 4 deelnemers zijn de leerlingen de rest van de groep is de klas Opdracht: De docent staat in de deuropening op zijn klas te wachten om zich voor te stellen in zijn eerste les aan deze groep…

1. De Gastheer – oefening begroeten

1. De Gastheer – oefening begroeten Doelen docent: Zichzelf aan iedereen voorstellen Iedere leerling een hand geven Oogcontact met elke leerling maken Naam van elke leerling horen

1. De Gastheer – oefening begroeten

1. De Gastheer – Zelf aan de slag Bespreek met je groepje: Geef eens voorbeeld van wat je zegt als leerlingen binnenkomen? Iedereen oefent een “openingszin” Wat doe/zeg je als leerlingen druk binnenkomen? Wat zouden leerlingen tegen je zeggen als ze binnenkomen? 5 minute met elkaar oefenen

Programma voor “De vijf rollen van de leraar” Wat is orde? Hoe creëer je orde? De vijf rollen van de leraar: de theorie in het kort Twee rollen uitgelicht: Gastheer Presentator

2. De Presentator Startmoment van de les Doel: Aandacht vangen Aandacht vasthouden De leerlingen ervaren de docent als leider van het groepsproces

2. De Presentator – gedrag van de docent Neem de leiding Neem centrale plaats in, zie iedereen Sterke houding Zoek oogcontact en houd het vast Spreek overtreders duidelijk maar vriendelijk aan Maak krachtige gebaren Vang aandacht Laat merken dat je wil starten Stap op leerlingen af indien nodig Spreek duidelijk en krachtig Richt aandacht Zeg dat je gaat beginnen Bereid pakkende openingszinnen voor Beschrijf gewenst gedrag Vertel wat leerlingen de vorige keer gedaan hebben, wat ze vandaag gaan doen en waarvoor dat belangrijk is

2. Presentator - Routines Wat?: Zorg dat leerlingen in terugkerende situaties weten wat ze moeten doen Doel: Helderheid voor de leerlingen m.b.t. wat er van ze verwacht wordt Minder verstoringen van de orde – minder correcties nodig Hoe?: Routines aanleren voor bijvoorbeeld: Start van de les Luisteren naar instructie Het werken aan een opdracht Opruimen en het verlaten van het lokaal aan het einde van de les Bijv. Leerlingen die net een heel moeilijk proefwerk Frans gehad hebben…

2. De Presentator – Routines – een voorbeeld Bij de start van de les heb je: Muziek uit en oortjes weg Pet af en jas uit Plaatsgenomen op je vaste plek Spullen op je tafel Boeken open Wacht je geduldig tot de les begint

2. De Presentator – Routines opbouwen Directe instructie: vertel wat leerlingen moeten doen Het te laten zien: doe het voor Inoefenen gewenst gedrag: steek er tijd in Aandringen op volgen van routines Complimenten geven als leerlingen zich aan de procedures houden Inoefenen procedures tot het routines worden Volhouden !!!

2. De Presentator – Zelf aan de slag Bespreek met je groepje: Welke routine wil jij graag zien wanneer je instructie geeft? Welk gedrag vertonen de leerlingen als je hun aandacht wilt? Welk gedrag zie je bij je lln als je presentatie pakkend is?

Programma voor “De vijf rollen van de leraar” Wat is orde? Hoe creëer je orde? De vijf rollen van de leraar: de theorie in het kort Twee rollen uitgelicht: Gastheer Presentator We zijn vanmiddag kort bezig geweest met de 5 rollen van de leraar. Wanneer deze rollen goed worden ingezet zijn ze een effectief middel om de orde in je klas te bewaren. Vanuit het oefenen met de 5 rollen kun je heel concreet leervragen formuleren met betrekking tot contact maken en orde houden. Op 13 en 20 September gaan we daar verder mee aan de slag. Voor meer informative kun je natuurlijk het boek van Martie Slooter lezen, het filmpje bekijken of de link hieronder bezoeken. http://www.leraar24.nl/video/3522 https://www.cps.nl/wat-zijn-de-zes-rollen-van-de-leraar