Voortgang Real-life Case Haven Rotterdam Tussenstand REAL-LIFE CASE(S) TRUCK PLATOONING 2017 CLUSTER Bulk/PIECE GOODS Voortgang Real-life Case Haven Rotterdam Bob Dodemont BHJN.Dodemont@portofrotterdam.com 25 november 2016
Highlights per november 2016 Inventarisatie/verkenningsfase real-life cases afgerond (juni – okt): 25-30 potentiële bedrijven in beeld gebracht +/- 15 gesprekken gevoerd Oogst: 9 serieus geïnteresseerde transportbedrijven 4 serieus geïnteresseerde logistiek dienstverleners Per transportbedrijf of combinatie met log. dienstverlener eigen real-life case (9x) Als collectief een zeer aantrekkelijke gezamenlijke ‘combi-case’ maatschappelijke betrokkenheid, duurzaamheid en innovatie belangrijke driver Naast ROI op termijn Veel energie en enthousiasme aanwezig! Aantal km’s per enkele rit doen er niet zo zeer toe. Veel meer de combinatie van ritafstand i.c.m. frequentie. Korte rit, maar hoge frequentie kan evengoed interessant zijn. Punt van 2016/2017 vervanging is ter discussie genoemd of het wel/niet hier genoemd moet worden, maar laten we nog even staan.
Voorbeeld inhoud individuele real-life case (1) Allard van Steeg Transport Engineer Aantal km’s per enkele rit doen er niet zo zeer toe. Veel meer de combinatie van ritafstand i.c.m. frequentie. Korte rit, maar hoge frequentie kan evengoed interessant zijn. Punt van 2016/2017 vervanging is ter discussie genoemd of het wel/niet hier genoemd moet worden, maar laten we nog even staan.
Voorbeeld inhoud individuele real-life case (2) Aantal km’s per enkele rit doen er niet zo zeer toe. Veel meer de combinatie van ritafstand i.c.m. frequentie. Korte rit, maar hoge frequentie kan evengoed interessant zijn. Punt van 2016/2017 vervanging is ter discussie genoemd of het wel/niet hier genoemd moet worden, maar laten we nog even staan.
Partners Container Combi-case Aantal km’s per enkele rit doen er niet zo zeer toe. Veel meer de combinatie van ritafstand i.c.m. frequentie. Korte rit, maar hoge frequentie kan evengoed interessant zijn. Punt van 2016/2017 vervanging is ter discussie genoemd of het wel/niet hier genoemd moet worden, maar laten we nog even staan.
Voorbeeld partnership logistiek dienstverlener Piet Hein Horstmeier Supply Chain Director Aantal km’s per enkele rit doen er niet zo zeer toe. Veel meer de combinatie van ritafstand i.c.m. frequentie. Korte rit, maar hoge frequentie kan evengoed interessant zijn. Punt van 2016/2017 vervanging is ter discussie genoemd of het wel/niet hier genoemd moet worden, maar laten we nog even staan.
Gezamenlijke platooning routes Combi-case Aantal km’s per enkele rit doen er niet zo zeer toe. Veel meer de combinatie van ritafstand i.c.m. frequentie. Korte rit, maar hoge frequentie kan evengoed interessant zijn. Punt van 2016/2017 vervanging is ter discussie genoemd of het wel/niet hier genoemd moet worden, maar laten we nog even staan.
Voordelen Container Combi-case Alle partijen kunnen doorlopend leren van elkaar Betere integratiemogelijkheden dagelijkse logistieke operatie Testen van platooning op kortere en langere trajecten Testen van multifleet platoonmatching Ruime onderzoeksmogelijkheden door grote diversiteit Prototype testtrucks kunnen doorgewisseld worden (schaarste / ∆ merken) Gezamenlijke PR & communicatie Vergroting haalbaarheid aanvullende services (slimme kruispunten) Aantal km’s per enkele rit doen er niet zo zeer toe. Veel meer de combinatie van ritafstand i.c.m. frequentie. Korte rit, maar hoge frequentie kan evengoed interessant zijn. Punt van 2016/2017 vervanging is ter discussie genoemd of het wel/niet hier genoemd moet worden, maar laten we nog even staan.
Uitwerking Combi-casegedachte Uitgangspunt: er komen 4-5 setjes van minimaal 2 platooning trucks beschikbaar Totale proefperiode van 2 jaar (2018 – 2020) Iedere transporteur krijgt 2 of 3 keer een setje beschikbaar voor resp. 6 of 4 mnd Mogelijkheid om met meerdere merken te testen Mogelijkheid om mee te groeien van level 1 naar level 2 (of verder) Transporteur huurt de pilottrucks gedurende inzetperiode bij OEMS Per inzetperiode en transporteur een specifieke onderzoeksopave Aantal km’s per enkele rit doen er niet zo zeer toe. Veel meer de combinatie van ritafstand i.c.m. frequentie. Korte rit, maar hoge frequentie kan evengoed interessant zijn. Punt van 2016/2017 vervanging is ter discussie genoemd of het wel/niet hier genoemd moet worden, maar laten we nog even staan.
Volgende fase Container Combi-case (2017) Van serieuze interesse naar (vastgelegd) commitment en partnership Vergroten betrokkenheid bedrijven / chauffeurs (events, informatie, enz) Indienen verzoek RDW ontheffing voor aangegeven routes (HWN + OWN) Opstarten partnership met 4 OEMS (DAF, DAIMLER,SCANIA en VOLVO) Opstellen en indienen gezamenlijke subsidieaanvraag Topsector logistiek Opstellen onderzoeksplan met Combi-case specifieke accenten Opstellen plan van aanpak uitvoering Combi-case Momentum behouden en snel doorpakken! Aantal km’s per enkele rit doen er niet zo zeer toe. Veel meer de combinatie van ritafstand i.c.m. frequentie. Korte rit, maar hoge frequentie kan evengoed interessant zijn. Punt van 2016/2017 vervanging is ter discussie genoemd of het wel/niet hier genoemd moet worden, maar laten we nog even staan.