Sleutelwerk: - Edmonia Lewis, De dood van Cleopatra, 1876

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Roel van Dijk Project manager openbaar groen
Advertisements

3 Matisse tot Malevich Matisse en Picasso
Voltooid tegenwoordige tijd
2 Matisse tot Malevich Voorlopers
Anna Kostenko was born in 1975 in Kiev, Ukraine, and has lived and worked in Cracow, Poland since She graduated from the Academy of Fine Arts in.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Gelijkwaardig ouderschap na scheiding
De Toekomst van Trotse Mensen
Myrna Tom van Oorschot Ingrid de Rond Mathijs Zeegers Esmée Zegers
Interrogative sentences
Italië Door Sien en Ester.
Deadline magazine. Inhoud  Elke week een bekende kunstenaar, grafisch vormgever invloed van het verleden  Linken deze met een opkomende kunstenaar die.
Vragen met have en have got (= hebben)
Claire van Gulik Amber de Haan
Past Simple Onvoltooid verleden tijd Regelmatige werkwoorden:
Grammar 4.2 Will, shall & to be going to
De Heer is mijn herder, mij ontbreekt niets! Psalm 23
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Do you speak English?. Een Nederlands koppel gaat op verlof naar Londen en neemt aan de luchthaven een taxi naar hun hotel.
Deltion College Engels B1 En Gesprekken voeren[Edu/003] thema: I hate my nose… can-do : kan persoonlijke standpunten, commentaar en meningen geven over.
Oh! Dat prachtige blauw!.
Monday, 30 March 2015 maandag 30 maart 2015 Leonard Cohen is still on stage This must be a miracle at his age I’m sure that you like this song Enjoy.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels A2 Schrijven [Edu/004] thema: swapping houses… can-do : kan in korte, eenvoudige zinnen vertrouwde zaken beschrijven © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/004] thema: Scanning, a race against the time can-do: kan snel belangrijke detailinformatie vinden in lange en complexe.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Test Tender module Stap 1 Klik op het gewenste object.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/003]/ Subvaardigheid lezen Thema: Once upon a time… can-do : kan een verhaal(tje) vertellen © Anne.
Feminisme.
Monday, 20 April 2015 maandag 20 april 2015 CLICK= MUSIC KLIK = MUZIEK MY DARK ROOM MIJN DONKERE KAMER The Foggy Dew 5’25’’ Dawn 5’22’’ All the Road.
Deltion College Engels B1 Luisteren [Edu/002] thema: A cyber listening lab can-do : kan eenvoudige, duidelijke informatie begrijpen © Anne Beeker / Randall.
Friday, 24 April 2015 vrijdag 24 april 2015 Click Klik.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1977 Kingsway's Thankyou Music 1/5 HERE IS THE RISEN SON (Michael Sandeman) Here is the risen.
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
6de jaar ASO Lindsay Borremans
Renaissance en Opstand
Sarah Lucas. Self-Portrait with fried eggs 1996 Sarah Lucas.
& God verheugd Zich in ons en heeft ons zeer lief
Kerst 2015 Jesaja 9 vers 5 Een kind is ons geboren, een zoon is ons gegeven: de heerschappij rust op zijn schouders. Deze namen zal hij dragen: Wonderbare.
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
TITEL : ADOLPHE MONET READING IN THE GARDEN KUNSTENAAR : CLAUDE MONET JAAR : 1866 KUNSTSTROMING : IMPRESSIONISME OMSCHRIJVING : MAN DIE IN EEN PARK ZIT.
Present perfect (voltooid tegenwoordige tijd). De present perfect simple bestaat uit een vorm van have + voltooid deelwoord. He has refused I have just.
ROMANTIEK EN REALISME SCHILDERKUNST. ACHTERGRONDEN, OORSPRONG EN VOORLOPERS Twee revoluties: Industriële revolutie Politieke revolutie: Franse en Amerikaanse.
Grammar – period 2.
Prof. dr. Fons Coomans UNESCO Chair ‘Human Rights and Peace’
Kunstnijverheid en de Orient
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Politieke Stromingen”.
Deze pps is niet gemaakt door PowerPoint Dick maar ik vond hem te mooi
Begin van de twintigste eeuw:
Ruim 20 kerken in Alphen (en nog enkele kleinere groepen)… Jezus’ gebed in Johannes 17: bewaar hen (vers 11 en 15). Bewaar hen: in waarheid, heiligheid,
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
Piet Mondriaan Nederlandse schilder.
Hoeveel kerken in deze plaats…
Luke van der Palen Paul Basten C4
Piet Mondriaan
Past Continuous Deel 1: Functie & Vorm
Michelle Langhout klas mm1a
Present Perfect allesvoorengels.nl.
Candle in the wind (England's rose)
Chapter 5 Hit the road Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
OPEN THE EYES OF MY HEART (Paul Baloche)
Klik ENTER.
Candle in the wind (England's rose)
  Fröbellaan 48, 3706 TH Zeist, 06 – , Brengt kunst tot leven
When to use “the” Unit 4 studybox 2.
Past simple vs present perfect
Transcript van de presentatie:

Sleutelwerk: - Edmonia Lewis, De dood van Cleopatra, 1876 Beschrijving 10 Sleutelwerk: - Edmonia Lewis, De dood van Cleopatra, 1876

Mary Edmonia Lewis 1844 - 1907 Free African American father and a Chippewa mother.  Orphaned at the age of four she lived with her mother’s tribe until she was twelve. A few years later her brother, a gold miner in California, financed her education at Oberlin College in Ohio. It was at Oberlin that Mary shed her Chippewa name “Wildfire” and took the name Mary Edmonia Lewis. Oorsprong: Afrika, Haïti en Ojibwe Standplaats vanaf 1865: Rome.

Hiawatha, 1868 For ever free, 1867

Mary Cassatt Pittsburg 1844 – Parijs 1926 Kind van rijke ouders. Had Londen, Berlijn en Parijs al gezien voor ze 10 jaar werd. Vaak alleen reizend, Cassatt studeerde in Paris, Rome, Parma en Seville, voordat ze permanent in Parijs terugkeerde in 1874. Cassat raakte bevriend met Degas, zowel als Monet, Pissarro, and Morisot. Als enige Amerikaanse exposeerde ze met hen. Cassatt was in de politiek niet conformistisch. Zij geloofde heilig in gelijke politieke rechten voor vrouwen, en de tentoonstelling van haar werk in New York in 1915, georganiseerd door haar vriendin en verzamelaarster van haar werk, Louisine Havemeyer, werd met opzet zo gepland om geld bijeen te brengenvoor de strijd voor het vrouwenkiesrecht.

Ze zag het werk van Degas: "I saw art as I wanted to see it Ze zag het werk van Degas: "I saw art as I wanted to see it. I began to live." Edgar Degas

Voor vrouwelijke kunstenaars was de mogelijkheid om te exposeren aan grote nationale en internationale publiek zonder precedent, en de tentoonstellings-verslagen laten een grote verscheidenheid aan vrouwelijke kunstenaars zien. In feite is de ruimere integratie van kunst van vrouwen in 1893 (beperkt als dat was) een precedent voor latere tentoonstellingen. Vrouwen kunstenaars deelname aan wereldtentoonstellingen steeg van 3,5% van de tentoongestelde kunst in de tweede helft van de negentiende eeuw tot 25% in 1900.

Mary Cassatt, Modern Woman, 1893 Central panel of Cassatt's mural: "Young Women Plucking the Fruits of Knowledge or Science" The Columbian Exposition and the Woman's Building, Chicago, 1893

right panel of Cassatt's mural: "Art, Music, Dancing" left panel of Cassatt's mural: "Young Girls Pursuing Fame"

Kleurfragment van central panel of Cassatt's mural: "Young Women Plucking the Fruits of Knowledge or Science" zelfportret

Berthe Morisot Bourges, 14-01-1841 – Parijs, 02-03-1895 Vrouw aan haar toilet

Berthe Morisot; La Mère et soeur de la artiste;101 x 818 cm;_1870

Links Berthe door Manet, rechts een zelfportret.

Rosa Bonheur, Bordeaux 1822 – Thomery 1999 Le labourage nivernais, le sombrage, 1848, 1,34 x 2,60 m

Gedateerd 1849, beschrijft deze scène het eerste ploegen, genaamd sombrage, die wordt uitgevoerd aan het begin van de herfst en de aarde opende om te ventileren in de winter. Het toont een prachtig golvende vlakte en gesloten door een beboste heuvelrug, twee teams van ossen het trekken van zware ploegen en het retourneren van een veld dat u kunt zien dat de paden al gestript. De interesse is gericht op de koppeling van de voorgrond, op het Nivernais Charolais-vee waarvan het bleekgeel, rood en wit, wordt versterkt door de koude, heldere licht dat de hele scène omhult. Dit is voornamelijk een dierstuk, wiens helden de ossen zijn, waardoor er weinig ruimte is voor de mens: de herder is zeer klein in dit schilderij. Het is een hymne aan het werk op het gebied waarvan de grootte wordt nog meer vergroot het gemakkelijk is om, tegen in de nasleep van de revolutie, de verdorvenheid van de stad. Het is ook een erkenning van de provincie, hier Nivernais, de agrarische tradities en landschappen.

Rosa Bonheur

Haar grote doorbraak: Le marché aux cheveaux

Alice Brown Chittenden (1859-1944)