Sleutelwerk: - Edmonia Lewis, De dood van Cleopatra, 1876 Beschrijving 10 Sleutelwerk: - Edmonia Lewis, De dood van Cleopatra, 1876
Mary Edmonia Lewis 1844 - 1907 Free African American father and a Chippewa mother. Orphaned at the age of four she lived with her mother’s tribe until she was twelve. A few years later her brother, a gold miner in California, financed her education at Oberlin College in Ohio. It was at Oberlin that Mary shed her Chippewa name “Wildfire” and took the name Mary Edmonia Lewis. Oorsprong: Afrika, Haïti en Ojibwe Standplaats vanaf 1865: Rome.
Hiawatha, 1868 For ever free, 1867
Mary Cassatt Pittsburg 1844 – Parijs 1926 Kind van rijke ouders. Had Londen, Berlijn en Parijs al gezien voor ze 10 jaar werd. Vaak alleen reizend, Cassatt studeerde in Paris, Rome, Parma en Seville, voordat ze permanent in Parijs terugkeerde in 1874. Cassat raakte bevriend met Degas, zowel als Monet, Pissarro, and Morisot. Als enige Amerikaanse exposeerde ze met hen. Cassatt was in de politiek niet conformistisch. Zij geloofde heilig in gelijke politieke rechten voor vrouwen, en de tentoonstelling van haar werk in New York in 1915, georganiseerd door haar vriendin en verzamelaarster van haar werk, Louisine Havemeyer, werd met opzet zo gepland om geld bijeen te brengenvoor de strijd voor het vrouwenkiesrecht.
Ze zag het werk van Degas: "I saw art as I wanted to see it Ze zag het werk van Degas: "I saw art as I wanted to see it. I began to live." Edgar Degas
Voor vrouwelijke kunstenaars was de mogelijkheid om te exposeren aan grote nationale en internationale publiek zonder precedent, en de tentoonstellings-verslagen laten een grote verscheidenheid aan vrouwelijke kunstenaars zien. In feite is de ruimere integratie van kunst van vrouwen in 1893 (beperkt als dat was) een precedent voor latere tentoonstellingen. Vrouwen kunstenaars deelname aan wereldtentoonstellingen steeg van 3,5% van de tentoongestelde kunst in de tweede helft van de negentiende eeuw tot 25% in 1900.
Mary Cassatt, Modern Woman, 1893 Central panel of Cassatt's mural: "Young Women Plucking the Fruits of Knowledge or Science" The Columbian Exposition and the Woman's Building, Chicago, 1893
right panel of Cassatt's mural: "Art, Music, Dancing" left panel of Cassatt's mural: "Young Girls Pursuing Fame"
Kleurfragment van central panel of Cassatt's mural: "Young Women Plucking the Fruits of Knowledge or Science" zelfportret
Berthe Morisot Bourges, 14-01-1841 – Parijs, 02-03-1895 Vrouw aan haar toilet
Berthe Morisot; La Mère et soeur de la artiste;101 x 818 cm;_1870
Links Berthe door Manet, rechts een zelfportret.
Rosa Bonheur, Bordeaux 1822 – Thomery 1999 Le labourage nivernais, le sombrage, 1848, 1,34 x 2,60 m
Gedateerd 1849, beschrijft deze scène het eerste ploegen, genaamd sombrage, die wordt uitgevoerd aan het begin van de herfst en de aarde opende om te ventileren in de winter. Het toont een prachtig golvende vlakte en gesloten door een beboste heuvelrug, twee teams van ossen het trekken van zware ploegen en het retourneren van een veld dat u kunt zien dat de paden al gestript. De interesse is gericht op de koppeling van de voorgrond, op het Nivernais Charolais-vee waarvan het bleekgeel, rood en wit, wordt versterkt door de koude, heldere licht dat de hele scène omhult. Dit is voornamelijk een dierstuk, wiens helden de ossen zijn, waardoor er weinig ruimte is voor de mens: de herder is zeer klein in dit schilderij. Het is een hymne aan het werk op het gebied waarvan de grootte wordt nog meer vergroot het gemakkelijk is om, tegen in de nasleep van de revolutie, de verdorvenheid van de stad. Het is ook een erkenning van de provincie, hier Nivernais, de agrarische tradities en landschappen.
Rosa Bonheur
Haar grote doorbraak: Le marché aux cheveaux
Alice Brown Chittenden (1859-1944)