Q1-2017 rapportage 13 juni 2017 Paul van Selling
Inhoud Afgelopen en komende periode Besluitvormingskalender Stand van zaken Business Case Vragen
Inhoud: afgelopen periode Stadskantoor Oplevering stadskantoor op 31 maart, week 12 juni ingebruikname en officiële opening publiekshal Stationshal Luchtdruk: geen nieuwe ontwikkelingen, gereed Q4-2017 Inrichting Openbare Ruimte Engelsestraat: start aanleg definitieve openbare ruimte Hooikade/zuidwal: Afronding trottoir/fietspad Kampveldweg: verleggen K&L naar de eindsituatie Onderstation HTM: verplaatsing gepland Q3-2017 m.b.v. mobiel onderstation GVB Coenderstraat: aanleg straat, in- en uitrit fietsenkelder, voorplein HNK
Inhoud: afgelopen periode Parkeren en stallen Fietsenstalling 2: In Q1 bouwkundig afgebouwd; opening op 22 mei 2017 Oplevering PSS: opening en ingebruikname december 2017 Gebiedsontwikkeling - Nieuw Delft Veld 4: In Q1 overdracht ‘grond’ voor bouw woningen op parkeergarage (start Q2) Veld 2: TSH- ontwikkelingsovereenkomst is getekend Veld 3: plan Antoni besproken in kwaliteitskamer t.b.v. aanvraag vergunning Veld 5: plan Era Contour – Amvest heeft instemming van welstandscommissie t.b.v. afgifte vergunning Veld 1: House of Delft toegelicht in de kwaliteitskamer Park: Plan (Lodewijk Baljon) is positief ontvangen door (meewerkende) bewoners, belanghebbenden en kwaliteitskamer Velden 9 en 8.5/8.4: voorbereiden reserveringsovereenkomsten met BPD/BNO en Synchroon/BNO.
Inhoud; komende periode Infrastructuur en Inrichting Openbare Ruimte
Inhoud: komende periode Gebiedsontwikkeling Nieuw Delft
Inhoud: komende periode Algemeen Afstemmen aanpassingen Kwartaalrapportage met werkgroep Verbeteren Kwartaalrapportages OBS: voorstel samenvoegen Q2 en Q3 (met peildatum 1-9-2017) en inkorten rapportage Geven van invulling aan afspraken met I&M en ProRail inzake afrekenen kosten Stadskantoor Opening en ingebruikname in week van 12 juni Stationshal Voorbereiding realisatie oplossingen luchtdrukproblematiek door ProRail IOR Verdere inrichting Engelsestraat Vervolg wzh Westvest Vervolg inrichting Bolwerk, Coendersstraat en Spoorsingel Voorbereiding verplaatsing HTM Onderstation en inzet mobiel onderstation Aanleg nieuwe (tram)ligging en inrichting ter hoogte van Phoenixstraat Vervolg wzh Kampveldweg
Inhoud: komende periode Parkeren en Stallen Inrichting PSS Gebiedsontwikkeling Nieuw Delft Planuitwerking en invulling programmering(Veld1) Afronden onderzoek t.b.v. volledige hotelbestemming studenthotel (Veld 2.1) Verdere planbeoordeling BNO (Veld 3.3) Vervolg uitgifte parkeerplaatsen parkeergarage Coendersbuurt Vervolg verkoop door Era Heijmans van woningen boven parkeergarage Coendersbuurt (veld 4d) Afsluiten reserveringsovereenkomsten Velden 8.4/8.5 en 9 Voorbereiding vervolg uitgifteproces velden 2.2 t/m 2.5 (w.o. BNO) n.a.v. nadere concretisering doelstellingen en programma Nieuw Delft (interactieve sessie d.d. 6 juni jl.) Voorbereiding bestemmingsplan Van Leeuwenhoekkwartier Zuid Vervolg ontwerptraject Park noord + zuid (eind Q3 gereed)
Besluitvormingskalender Planning volgende inter-actieve raads-sessie: PM
BusinessCase: samenstelling risico’s ob Risico’s in risico-klassen (conform gemeentelijke systematiek); 0=kleine kans en klein effect (€) & 8=zeer hoge kans en zeer groot effect (€) Samenstelling per 2017-Q1 Totaal risico’s: toename van € 4,8 mln. naar € 5,1 mln. De toename van de totale risicoportefeuille met € 0,3 mln. wordt veroorzaakt door: - overheveling naar budget -/- € 0,7 mln. - mutatie risico’s en plan-onvoorzien +/+ € 1,0 mln. 78% risico’s zit in klasse 4 en hoger (was in Q2: 71%) Van totaal ad € 5,3 mln., betreft € 2,4 mln. (48%) opgetreden risico’s Focus ligt op beheersmaatregelen risicoklassen 4 en hoger Plan-onvoorzien: afname van € 4,3 mln. naar € 2,9 mln. (-/- € 1,4 mln.)
Stand van zaken risico’s Top 10 klasse 4 en 5 (Q1 2017: € 1.363.588 / Q4 2016: € 1. 631.244) Geel gemarkeerde risico’s zaten ook in het vorige kwartaal in de top 10. Risicobedrag in deze klasse (nagenoeg) is per saldo gestegen door: Afvoeren risico 300 – verwervingskosten afgewikkeld via budgetmutatie Afvoeren risico 260 - indienen (plan) schadeclaims naar risico klasse 6-7-8 Opvoeren risico 1065 – financiële afsluiting project Opvoeren risico 1062 - verbussen passagiers tijdens buitendienststelling Bijstellen risico 1031 - ProRail stelt aanvullende eisen aan bouwen naast de tunnel (art. 19 spoorweg wet)
Stand van zaken risico’s Top 10 klasse 6, 7 en 8 (Q1 2017 € 2.281.333 / Q4 2016: € 1.493.333) Geel gemarkeerde risico’s zaten ook in het vorige kwartaal in de top 10. Risicobedrag in deze klasse is per saldo verhoogd door: Overheveling risico 260 – indienen (plan)schadeclaims vanuit klasse 4/5 Overheveling risico 1434,4 - verplaatsing OS HTM vanuit klasse 4/5
Ramingen risico’s buca, plan-onvoorzien en gemeentelijk projectonvoorzien (bedragen in mln. €) Mutaties 2017-Q1, toename risico’s ad € 1,0 mln. door (afgerond): - afname plan-onvoorzien: -/- € 1,4 mln. - Saldo bijstelling risico’s businesscase: +/+ € 0,4 mln. Gemeentelijke project-onvoorzien (voorziening): Opgetreden PSS risico’s komen t.l.v. gemeentelijke voorziening (ad 6,5 mln.). Raming PSS risico’s per Q1 is € 0,3 mln. waarvan € 0,2 mln. opgetreden. Op basis van de huidige inzichten is de totale risico raming voldoende
Vragen?