24 uurs diagnostiek, een specialisme! 16 juni 2016 Sandra Baggen,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is Pipo+ PIPO (pies en poep) is een polikliniek speciaal voor kinderen vanaf vijf jaar met plas- en/of poepproblemen. De + betekent dat het gaat om.
Advertisements

Doelstelling : •Het maatschappelijk werk stelt zich ten doel het ontslag van het kind zodanig voor te bereiden dat deze op een verantwoorde, veilige plaats.
Regio ….. Werkafspraken patiëntgerichte samenwerking.
Wat is het OCB? Het Orthopedagogisch Centrum Brabant is een instelling voor behandeling van jongeren met een licht verstandelijke beperking die gedragsproblemen.
Verantwoordelijke Leni.
Congres ”probleemgedrag in de ouderenzorg”
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
   .
Kinder- en jeugdpsychotherapie en jeugd-ggz na de transitie © 2013 Vereniging voor Kinder- en Jeugdpsychotherapie –
PROGRAMMA WORKSHOP Wie zijn wij en wat doen we: (30 minuten)
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
UU - 26 oktober 2010 Wat is en doet de NVO? De NVO-registraties.
Psychologische diagnostiek bij kinderen en jeugdigen
Crisisdeeltijd Almere Voorbeeld van een geïntegreerd project
Radboud Universiteit Nijmegen 22 februari 2008
Observatie & Diagnostiek binnen een behandelgroep van het OCB in de wijk
“We willen dat jeugdigen kansen krijgen zich te ontwikkelen en naar vermogen mee te doen in de samenleving” Visie Eigen KrachtIntegrale AanpakMaatwerk.
Plasklas.
Blok 2: Implicaties van huidige visie schoolrijpheid voor begeleiding
The dogmas of the quiet past, are inadequate to the stormy present.
SESSIE 3 INTAKE & STRATEGIE Beatrijs Van De Casteele Luc Lemarcq
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
Lianne Ringoir, projectmanager
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Huisartsensymposium ‘Bariatrische chirurgie’ – Bariatrische psychologie Marjolein de Jong & Lale Ozer-Gok, verbonden aan de afdeling Medische Psychologie.
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
ZorgSaam Kliniek Hulst. Ontstaan ZorgSaam Kliniek Hulst ± 1986: Politieke belofte bouw dagbehandelingsunit bij de polikliniek Hulst. Wens om huisartsenpraktijken.
Voorlichtingsbijeenkomst voor
Een evenwicht tussen moeder moeten zijn en puber mogen zijn presentatie : Susanne Dreuw & Anne Wijns 24 maart 2015.
Tijdige en passende zorg bij dementie
Pleegzorg voor volwassenen in Vlaams- Brabant en Brussel Info en aanmeldingen: tel/ 016/
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Workshop i.h.k.v. een symposium Passend Onderwijs Maastricht, MECC 11 November 2009 Thuiszitters.
Groepsobservaties peuters Marga van Mil, OnderwijsAdvies Leiden 17 april 2009 Logo_132.
Logopedische ondersteuning in de voor- en vroegscholen van Eysden-Margraten Eduard Rodigas, senior onderwijsadviseur.
Tiel, 17 april 2009I. Pleumekers / A. Oude Alink1 Groepsobservatie & coaching 0 – 4 jaar Themadag LOGOPEDIE VOORSCHOOLSEPERIODE (deel 2)
3100 Jeugdbescherming 800 Jeugdreclassering > specifieke doelgroep > vraag om specifieke kennis en vaardigheden.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Veilig Thuis en de wijkteams Workshop “Veilig Thuis” in de serie regiobijeenkomsten van het VNG Programma RegioAanpak Veilig Thuis mei-juni 2016 Wicher.
Aan de bel trekken: wanneer en hoe? Ruben Griffioen & Jos Mast.
Samen bouwen aan een passend, veilig en duurzaam traject
Dagondersteuning (WMO – algemene voorziening) Overgang
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Het zorgcontinuüm.
Zorgbeleid Zorgbeleid.
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Observatieplaatsing binnen het regulier onderwijs
Kinderen beschermen we samen
OK-project 2006 van start. Begin jaren 2000 al toename overgewicht.
Effectiviteit van een dieetbehandeling
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Consultatief logopedisch spreekuur
Praktijk voor kindertherapie en intelligentieonderzoek
Effectiviteit van een dieetbehandeling
Effectiviteit van een dieetbehandeling
Effectiviteit van een dieetbehandeling
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Ondervoeding op de kaart
Transcript van de presentatie:

24 uurs diagnostiek, een specialisme! 16 juni 2016 Sandra Baggen, Senior groepsbegeleidster Anja Budie, Orthopedagoog-generalist

Aanleiding Noodzaak gedegen onderzoek ten behoeve van verdere indicering begeleiding en/of behandeling: least to most.

Doelgroep Jonge kinderen in de leeftijd van 5 tot 12 jaar waarbij sprake is van een: ontwikkelingsachterstand, én een vermoeden van ASS of anderszins kinderpsychiatrische problematiek. Als een poliklinisch diagnostisch traject onvoldoende toereikend lijkt.

Methode en duur * 24 uurs diagnostiek Diagnostiektraject: 16 weken Een groep van maximaal 8 kinderen Eerstegraadsstrategie: - ritme, regel, regelmaat, duidelijkheid en veiligheid ruimte om situaties zo spontaan mogelijk te laten verlopen.

Werkwijze Multidisciplinair Samen(werken): betrekken verschillende milieus: thuis, school, clubs, …. Beeldvorming gericht op: kindfactoren omgevingsfactoren hulpbronnen/positieve krachten bij het kind, de ouder(s) en andere belangrijke betrokkenen.

Opzet observatie/onderzoek Klachtenanamnese Medische screening Ontwikkelingsanamnese Gezinsanamnese en/of systeemtaxatie* Kinderpsychiatrisch onderzoek Observaties binnen de leefgroep* Spelobservatie Psychodiagnostisch onderzoek

Systeemtaxatie Zicht krijgen op: functioneren van een gezin onderkennen van factoren welke probleemgedrag onderhouden kwaliteiten en vaardigheden

Groepsobservatie Als basis de eerste graadsstrategie Observeren en rapporteren Handelingsgericht Afstemming school

Diagnostiekstaf Persoonlijk begeleider/behandelaren diagnostiekgroep Psychiater Systeemtherapeut Orthopedagoog Generalist Speltherapeute Testassistente Arts

Adviesgesprek Bespreken resultaten en advies met ouders en/of andere belangrijke betrokkenen én verwijzer. Adviseren in ‘hoe verder’: verwijzen naar passende hulp/behandeling

Geïntegreerd diagnostisch verslag Gericht op: verklaren van probleemgedrag vanuit kind/of systeemproblematiek beeldbeschrijving handelingsadvies indicering van least to most begeleiding en/of behandeling

Casuïstiek Van? …… Naar!

Aanmelden Door ouders en verwijzer bij het clientbureau. Bij inhoudelijke vragen is direct overleg met de hoofdbehandelaar mogelijk.

Contact Clientbureau Gastenhof: clientbureaughf@gastenhof.koraalgroep.nl Senior groepsbegeleidster: Sandra Baggen sbaggen@gastenhof.koraalgroep.nl orthopdagoog-generalist NVO: Anja Budie abudie@gastenhof.koraalgroep.nl