VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Differentiatie in de klas
Advertisements

Gratis computerinitiatie in uw buurt BLMvzw Digidak | Evence Coppéelaan 91| 3600 Genk blmgenk.be | |
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Verantwoordelijke Leni.
Zelfsturing en executieve functies.
Onderzoeksresultaten Project CVLZ Projectcoördinator:Projectmedewerkers: Hugo VanheeswijckKarolien Colson Tanya Daniels Omgaan met kwetsbaarheid.
Didactische werkvormen
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Beleidsknelpunten en aanbevelingen gepresenteerd vanuit de bevindingen die voortkomen uit het onderzoek.
CBE: Centra voor Basiseducatie
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Studietaak De studietaak staat centraal
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Academie voor algemene beeldende
Mijn ideale manier van actief en samenwerkend leren Geraldine van Herk
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
C. Molmans SOD-Opleidingen
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Loopbaan Ontwikkel Centrum Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Achtergrond Individuele Ontwikkel Plan.
Lancering Traject
Audit van de OCMW's in het kader van de door de POD MI gesubsidieerde materies.
Flexibel curriculum met behulp van ICT
Plannen en waarderen binnen de functioneringscyclus
“Vermaatschappelijking van de zorg” Aanbod opleidingen/supervisie
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
Mannen op de pabo en in het onderwijs. Wat cijfers Landelijk in primair onderwijs Veel meer vrouwelijke leerkrachten Landelijk op pabo’s Verhouding man-
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
De programmavriendelijke organisatie Provincie Gelderland Ervaringen Liesbet Hoek PGMopen 2015.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck.
Visie – didactische invalshoeken Elly Quanten 21 maart 2012.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
‘de kracht van 4 scholen’ vitaal en duurzaam onderwijs OUDERAVOND 6 SEPTEMBER 2016 INEKE VAN SIJL.
Rollen binnen het werkplekleren
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Loopbaancompetenties
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Op welke manier kan men competenties verwerven?
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Actief burgerschap in het SO: “Hoe maken we samen het verschil?“
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Persoonlijk Leiderschap
Geletterd de wereld in VELOV – BREED, BREDER, BREEDST
het katholiek basisonderwijs
het katholiek basisonderwijs
Bijeenkomsten vakdidactiek
MAAKT BEGELEIDEN INZICHTELIJK
Masterclass voor lerarenopleiders
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Versterk de Jobcoach IN de school
Lennart Nooij & Linda Lemmens
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet Vanhoutte @CVOotje L-modules een verhaal van kansen VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet Vanhoutte @CVOotje

1. Wat verwachten jullie? 2. Welke vraag heb je in verband met de L-modules?

Het verhaal vandaag… Wat zijn L-modules? Het kader @CVOTSM? Voor wie? Ondersteuning? L-modules als dubbele hefboom? Mindset? Uitdagingen?

1. Geletterdheid “Geletterdheid omvat de competenties om informatie te verwerven, te verwerken en gericht te gebruiken. Dit betekent met taal, cijfers en grafische gegevens kunnen omgaan en gebruik kunnen maken van ICT. Geletterd zijn is belangrijk om zelfstandig te functioneren en participeren in de samenleving en nodig om zich persoonlijk te kunnen ontwikkelen en bij te kunnen leren.” bron: Het Strategisch Plan Geletterdheid Verhogen.

Elke goede leerkracht werkt met een G-krachtige didactiek! = elke goede leerkracht werkt aan leerKRACHT! = bij het realiseren van de leerplandoelstellingen ook geletterdheidscompetenties ontwikkelen.

Elke leerkracht dus… ???

Of realistische tools met de geletterdheidsmodules !

Enkele modules @CVOTSM schriftelijke / mondelinge informatie verwerven / verwerken en beoordelen optimaliseren van het leren opdrachten planmatig uitvoeren oplossingsgericht handelen verslagen maken zich voorbereiden op solliciteren …

2. Het kader @CVOTSM Vanuit onze missie en visie - centrumbreed! Ook vanuit onze visie op - leerzorg - sleutelvaardigheden - de opleiding (Zorg + HBO5) - op evalueren.

Wat is leerzorg?

Leerzorg = “elke cursist op de best mogelijke manier doorheen zijn individuele leerproces begeleiden . Daarvoor doet ons centrum een beroep op de vakkundigheid en de rijke expertise van de medewerkers.” bron: onze visietekst

3. Voor wie Geïntegreerde trajecten - voltijdse Zorgopleiding - ZorgXtra: NT2 + zorgopleiding - HBO5 Elektriciteit en Elektromechanica Open modules - zich voorbereiden op solliciteren

4. Ondersteuning Leerondersteuning cursisten Lesondersteuning leerkrachten

Een handige tool op Smartschool map Leer/zorgeloos

map Leer/zorgeloos

Concrete gevolgen… herschrijven van cursusmateriaal

kwaliteitsverbetering in/voor de leerKRACHT 5. Dubbele hefboom kwaliteitsverbetering in/voor de leerKRACHT

6. Mindset Hoe werk je aan succes voor je cursisten?

talent zien i.p.v. problemen bespreekbaar maken hoge verwachtingen niet maar

Geletterdheidmodules passen volledig in dit kader.

7. Uitdagingen

7. Uitdagingen Het bredere kader ontwikkelen vraagt keuzes, tijd en inzet. Iedereen wil verandering. Wie wil veranderen? Profielen cursisten: de cursist met L-nood is daarom geen L-fan + zeer diverse achtergronden.

7. Uitdagingen Profielen leerondersteuners: DDD = ULB denkers, durvers, doeners = uitproberen, leren en bijsturen. Teamwerk en communicatie: je kunt het niet alleen + feedback als krachtige tool. Het proces van de opleiding (leren) heeft soms een ander ritme dan dat van de werkvloer (toepassen): leren van elkaar is cruciaal. Het evalueren documenteren zit in een groeifase. Het kostenplaatje voor de cursist is niet altijd een verhaal van kansen.

En toch…

Interessante linkjes http://www.ond.vlaanderen.be/geletterdheid/default.htm http://www.ond.vlaanderen.be/curriculum/volwassenenonderwijs/secundair-volwassenenonderwijs/geletterdheidsmodules-nederlands-en-leren-leren/opleidingen.htm http://www.ond.vlaanderen.be/curriculum/volwassenenonderwijs/secundair-volwassenenonderwijs/geletterdheidsmodules-nederlands-en-leren-leren/matrix.htm http://www.stuurgroepvo.be/doc/VisietekstGeletterdheid.pdf http://www.stuurgroepvo.be/geletterdheid/geletterdheid-verhogen http://www.stuurgroepvo.be/doc/curriculum/servicedocumentgeletterdheidsmodules-def-maart2016.pdf http://www.platformgeletterdheid.be/ https://duurzaamonderwijs.com/lees-het-manifest-duurzaam-onderwijs/