Informatiebijeenkomst Raad Westerkwartier

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MR Vlinderbos jaarverslag 2012 – Wij zijn de MR! Oudergeleding:  ………….contactpersoon Ouderraad  Hans Waldercontactpersoon Bestuur  Yolande Bakker.
Advertisements

Nieuwe blik op publieksagressie
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Dwangsom bij niet tijdig beslissen
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Facility management en inkoop
Zo werkt Regio Rivierenland! Zo werkt Regio Rivierenland! Maarten Hageman Algemeen Bestuur Regio Rivierenland, 23 juni 2008.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Omgevingsdienst Rivierenland “ Van én voor de deelnemers”
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Organisatie intergemeentelijke samenwerking Brabant Noord 10 november 2010 Actieprogramma lokaal bestuur VNG.
Van Harte Welkom in Grou
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Een project van de Korengroep
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Visie informatievoorziening
Kwaliteitscriteria 2.1 VTH-taken.
Subsidiebeleid Barendrecht
1 Collegewerkconferentie Holland Rijnland 10 juli 2014 #KRACHT15.
Inhoud presentatie: Huidige situatie / stand van zaken FUMO Doelen komende jaren Draagvlak en interactie Projecten van dit moment Actualisering Bedrijfsplan.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Toekomst Financiële Functie
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
Servicecentrum Drechtsteden Resultaatgerichte dienstverlener voor de regio!
Raadsbijeenkomst Cranendonck, Heeze-Leende, Valkenswaard 16 april 2014 voorzitter DB en AB Paul Verhoeven.
Bouw en verbouw van een accommodatie Het bouwprocess.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
Informatiebijeenkomst herindelingsprocedure Groningen, Haren en Ten Boer 8 april 2016.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Goede Raad voor de RSD Hoe kan de Raad zo vroeg mogelijk in het proces kaders stellen? Hoe wordt de raad meegenomen in het proces? Wat is de betekenis.
Dekkingsplan ten behoeve van definitieve begroting
Presentatie: Financiële verordening 2013 Notitie Reserves en Voorzieningen 2013.
Risico-inventarisatie Unicoz GMR Gordon Robinson, 14 maart 2016.
1 Brandweer Gelderland-Midden Vergadering Commissie Bestuur 26 mei 2015.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
1 René Stumpel Regionaal Geneeskundig Functionaris Hoofd afdeling Algemene Gezondheidszorg.
Procedure bij de gemeente Cees Ortelee. Opbouw presentatie 1. Stand van zaken bij de gemeente 2. Vervolg: Bestemmingsplanprocedure 3. Vragen.
Prognose Grondbedrijf Financiële positie per Adviescommissie
Businesscase als sturingsinstrument Presentatie voor de raad op 10 november 2014 WELKOM.
Informatieavond oud papier Welkom en inleiding programma.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Conceptbegroting Presentatie Commissie EFTR Valkenburg a/d Geul, 14 oktober 2015.
Grip op gemeenschappelijke regelingen PMG 13 april 2016 Drs. Inge Harmsen, strategisch adviseur.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Financiële positie 2 september InleidingJaarrekeningenWeerstandsvermogen Oost-Groninger gemeenten Belastingdruk Omliggende gemeenten Toekomst.
De ontwikkelopgave in Zoeterwoude Veranderen om in je kracht te blijven!
Landelijke raad 11 juni 2016 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
Stand van zaken Verbeterplan
WOG Opening Verslag vorige keer
Informatiebijeenkomst GOL
Verbeteren inzicht in structureel begrotingssaldo
Regionale raadsbijeenkomst
Financiële positie Grondbedrijf
Regionale raadsinformatiebijeenkomsten Veilig Thuis en Crisis Interventie Team Oud-Beijerland, 15 februari 2017 Dordrecht, 22 februari 2017.
Landelijke raad 10 december 2016
Subsidies met effect Commissie FIRAP 22 mei 2012.
Subsidies met effect Commissie FIRAP 22 mei 2012.
Welkom! Nieuwe vormen van medezeggenschap
Ontwerp Wmo beleidsplan
Uitdagingen voor lokale overheden
DUURZAME INZETBAARHEID Voorlichtingsbijeenkomst ESF subsidie
Normatief begroten en groepsopbouw leerlingen
Planning & control in de gemeente Bunnik
Transcript van de presentatie:

Informatiebijeenkomst Raad Westerkwartier 11 mei 2017

Programma Opening Toelichting ontwerpbegroting 2018 Gelegenheid voor dialoog en stellen van vragen Toelichting stand van zaken Verbeterplan Afronding

Opening Welkom Toelichting programma Afgelopen periode is er onrust ontstaan bij Omgevingsdienst Groningen. Naar aanleiding hiervan zijn er gesprekken gevoerd met medewerkers en zijn hier de volgende aanbevelingen uitgekomen: Het MT dient zo snel mogelijk en overtuigend op orde gebracht te worden Ernstige bezinning op cultuur Betrokkenheid bij en over het Verbeterplan Dialoog met organisatie Herbeoordeling van personele bezetting in relatie tot werkdruk Communicatie per direct verbeteren en professionaliseren Aanvullend onderzoek integriteitskwestie afdeling P&O Eigenaren en opdrachtgevers dienen hun positie te bepalen- meer eenduidigheid en conformeren aan het Verbeterplan De aanbevelingen zijn als input gebruikt voor een Actieplan, dat thans in uitvoering is Daarnaast wordt uitvoering gegeven aan het Verbeterplan en voert Berenschot onderzoek uit naar privacy bij het gebruik van e-mailfunctionaliteiten en het beleid beoordelen en belonen, met de rol van P&O hierin

Ontwerpbegroting 2018

Vooraf Doel Toelichting begroting Waar staan we in het proces Ontwerpbegroting besproken in AB 22 maart Ontwerpbegroting gereed en verstuurd 1 april Zienswijze procedure raden en staten 29 mei Begroting (+ zienswijzen) bespreken DB 2 juni Begroting (+ zienswijzen) vaststellen AB 22 juni

Speerpunten 2018 Wij zijn een uitvoeringsorganisatie: Uitvoering Verbeterplan Implementatie LOS Wijzigingen wet- en regelgeving Invoering risico gestuurd handhaven Versterken ondersteunende functie Teamontwikkeling/MD (actieplan) ‘In control’ komen

Uitgangspunten Kaderbrief 2018 is de basis Laatste begrotingsjaar van inputfinanciering, gebaseerd op ingebrachte formatie; vanaf 2019 output financiering Invoering outputfinanciering heeft voor ODG geen financiële consequenties Aanbieding van een sluitende meerjarenbegroting Versterken ondersteunende functies nodig om resultaten van het Verbeterplan te borgen in de organisatie Eind 2019 evaluatie van de ondersteunende functies – onderzoek naar mogelijk efficiency Opzet voldoet aan nieuwe financiele voorschriften (BBV)

Ontwikkeling kosten t.o.v. 2017 Kosten stijgen in 2018 met € 1,3 miljoen Versterking ondersteunende functies € 510.000 Indexatie loon- en prijsstijgingen, gemiddeld 1,7%, € 246.000 Incidenteel voor kennis en mobiliteit € 415.000 Extra inzet projecten en meerwerk € 117.000 Kosten stijgen met € 636.000 in 2019 e.v. Incidentele middelen Verbeterplan vallen weg (€ 470.000) Uitbreiding ondersteunende functies (€ 510.000) Indexering loon- en prijsstijging Kosten deelnemers blijven nagenoeg gelijk

Ontwikkeling opbrengsten t.o.v. 2017 Baten stijgen met € 413.000 in 2018: Indexatie loon- en prijsstijgingen € 247.000 projecten en meerwerk € 117.000 eenmalige subsidie mobiliteit € 50.000 Baten stijgen met € 636.000 in 2019 Indexering loon- en prijsstijging Incidentele middelen Verbeterplan vallen weg (€ 470.000) Uitbreiding ondersteunende functies (€ 510.000) Bijdrage deelnemers blijft – op indexering na - gelijk

Financiering Jaarschijf 2017 Tekort € 400.000 Onttrekking reserve € 400.000 Jaarschijf 2018 Tekort € 875.000 Bestemming resultaat JR 2016 (€ 300.000) Vrijval bestemmingsreserves (€ 575.000) Risico versus weerstandsvermogen Risico berekend op € 447.000 Weerstandsvermogen toereikend € 597.000

Vragen?

Gedetailleerd overzicht

Analyse ondersteunende functies Bijlage 7 van de begroting Voorbeeld hieronder

Benchmark ondersteunende functies Omschrijving ODG Laag Hoog Ontwerp 2018 Primaire formatie   vaste formatie 130.9 131.8 correctie def. BT -2.1 projecten 4.40 4.4 Subtotaal 133.2 134.1 Ondersteunende formatie 29.20 34.1 2.10 2.1 uitbestede taken 4.3 35.60 38.9 44.69 40.5 TOTAAL 168.81 172.98 178.75 174.6 (4.17) (9.94) (5.79) 21.1% 22.5% 25% 23.2%

Stand van zaken Verbeterplan Omgevingsdienst Groningen bundelt kennis & ervaring

Het Verbeterplan Stappenplan op hoofdlijnen tot 1 januari 2019 (2,5 jaar) Twee programma’s: De basis op orde Het op orde brengen van ‘harde’ instrumenten, die nodig is voor de transitie naar een outputgerichte organisatie vanaf 1 januari 2019 De klant centraal Het gaat om het ontdekken, beoordelen en ontwikkelen van de organisatie, onze klanten, onze collega’s en jezelf als individu. Aandachtspunt voor alle projecten: Uniformeren Standaardiseren Professionaliseren Trainen en opleiden

Ons kompas en drijfveren In alles wat wij doen, dragen we bij aan een veilige schone leefomgeving in onze regio Een onafhankelijke betrouwbare kennispartner, die de klant centraal stelt  De kernwaarden voor onze organisatie zijn: deskundig (relatie met kennis) durf (relatie met onafhankelijk) betrouwbaar en integer (relatie met betrouwbaar)

De twee programma’s in beeld Programma 1: De basis op orde Programma 2: De klant centraal Juridische producten: waaronder DVO, mandaatbesluit, ADV, herijking GR Inkoop- & aanbestedingsbeleid Financiële verordening en financiële spelregels Borgen procescriteria Uniformering kwaliteitsniveau / PDC Kadernota + productbegroting 2019 Uniformering werkprocessen primair + ondersteuning, Strategisch Personeelsplan Rolvastheid Professionaliseren accountmanagement Cultuur, houding en gedrag Vertalen van kernwaarden naar praktijk Ontwikkelen leiderschap Medewerkerstevredenheid Klanttevredenheid

Sturing op de verandering Programmaorganisatie bestaat uit 2 programmamanagers Interne en externe deskundige projectleiders Opdrachtgevers en OR vertegenwoordigd in werkgroepen Informeren van de organisatie door Via de nieuwsbrief Via de teamleiders Via themagerichte videofilmpjes Via gesprekken met o.a. de OR Informeren bestuur door Stand van zaken standaard onderdeel van de agenda Stukken ter informatie/ ter besluitvorming naar het bestuur

moet nog mee bezig klaar

Bedankt voor uw aandacht! Afsluiting Bedankt voor uw aandacht!