Systematic Review Flitstraining: Patient Perception Program MMV Congres “Voortdurend Bewegen” Prof. Dr. Kiki Lombarts & MSc. Renée Scheepers Onderzoeksgroep.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Omgang met kwaliteitscriteria en beoordelen
Advertisements

(Zelf)-evaluatie, en dan? Workshop NIV, 13 dec 2012
SETQ Systematic Evaluation Teaching Qualities
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Effectieve instructie
Proces en Product.
De fysiotherapeutische behandeling bij patiënten met een CVA, opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen; Een beschrijvende studie van de huidige zorg.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
De BVN: waarom ook al weer? Margo Trappenburg. “Ziekenhuizen waren rond het jaar 1900 schoner dan nu.” Dat zei oud-inspecteur Herre Kingma van de Inspectie.
CQ-index Huisartsenzorg: pilot schriftelijke vs. electronische dataverzameling CQI-onderzoekersforum 18 september 2008.
Wat levert het op? George Witte 1.
Pijn in de palliatieve zorg
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
Project Proceshuis Road show
Beoordelen leermiddelen
Kwaliteitsinstrumenten
Curriculum Vitae dr.R.A. de Man
Fouten horen erbij maar je moet er wel wat mee doen.
Kan serieus gamen je gevoel van kunnen zorgen voor een geliefde met dementia verbeteren? Onderzoeker: Eduard Novak (MD, neuropsychiater) Thesis onderzoek.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
ROM Kunstzinnige Therapie Erik W. Baars. Overzicht Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Noodzaak Rol van het lectoraat Over ROM.
Psychosociale begeleiding bij niertransplantatie
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Informatie over gezondheidsrisico’s Hebben mensen hier iets aan? Ja Begrip van huidige gezondheid en verwachte gezondheidsproblemenBegrip van huidige.
Psychiatrie & Psychologie Consumer Quality Index GGZ Onderzoek naar patiëntervaringen.
Patiëntervaringssonderzoek CQI-Z Drs. Ana Prieto Lestegas Marktonderzoeker Afdeling Marketing&Communicatie.
Werkbezoek ambtenaren SRE-gemeenten 25 september 2012.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Vrijwilligerswerk. Proces Team samenstellen Verantwoordelijkheden – Contact opnemen met personen die zijn aanbevolen als geschikte leider – Opvolgen.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Anders kijken, anders doen
Persoonsgerichte zorg
Creatief schrijven.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Module Evalueren Moduleweekend Regio Scouting Zeeland | Versie 1.0.
Prof. dr. Maas Jan Heineman
Fouten en alledaags leiderschap
Reflecteren even pas op de plaats
MMV flitstraining: Implementatie online course
DA dag april 2016.
Teambarometer.
Ervaringen Diaconessenhuis Leiden
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Prof. dr Kiki Lombarts, kikilombarts.com
LOB presentatie Door: Sanne, Vera en Iza.
De Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
‘Maatschappelijke zorg & ambulantisering in de GGZ’:
Het recht om ziek te zijn zonder veroordeeld te worden, gehoord te worden zonder vooroordelen Neutrale en onafhankelijke vzw.
Vergadering Personeelsdienst
“De helft van alle klachten over de zorg gaat over bejegening
Wat doet het Longfonds een kort overzicht.
Cliënttevredenheid Harmonisatie metingen cliënttevredenheid in het jeugdstelsel Sessie 2 - d.d. 11 mei 2017.
Samenwerken aan veiligheid voor het hele gezin
Hoe is de relatie tussen patiënttevredenheid over huisartsenzorg en ervaren bejegening bij ouderen in een verzorgingshuis? Claudia de Waard & Tony Poot,
Patiëntenparticipatie
Dialoog.
Open zeker ambitie Oktober 2017.
Uitkomsten onderzoek (2018)
Communicatie 3e les.
PHYSICIAN ASSISTANT (kortweg PA) PA WEEK 2018
Samenwerken rondom PROFIEL “Het is gewoon leuk!”
Inspectiebezoek VAVO Alfa-college 24 en 25 november 2015
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
De gemiddelde consultduur een stijl kenmerk van de huisarts.
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Transcript van de presentatie:

Systematic Review Flitstraining: Patient Perception Program MMV Congres “Voortdurend Bewegen” Prof. Dr. Kiki Lombarts & MSc. Renée Scheepers Onderzoeksgroep Professional Performance, AMC

Programma 10 min Presentatie en uitleg over PPP + vragen uit publiek 5 min PPP beslismomenten 10 min Discussie 10 min Opdracht over feedbackrapport in groepjes 10 min Bespreking van opdracht

Feedback van patiënten Geeft inzicht in ervaren zorg Kwaliteiten Ontwikkelingsmogelijkheden Blijkt te leiden tot Verbetering interactie arts-patiënt Verhoging van de patiënttevredenheid

Patient Perception Program (PPP) Tablets 9 vragen over ervaren zorg op een vijf-puntschaal Toelichting Voorstel verbetering Demografische kenmerken

Pilot PPP Verschillende UMC’s Verschillende medische specialismen 150-200 artsen AIOS en stafleden Wetenschappelijk onderzoek Onderzoeksgroep Professional Performance

Patient Perception Program Meten Patiëntenfeedback verzamelen 25-50 patiëntenevaluaties per arts Terugkoppelen  Feedbackrapport Kwantitatieve feedback Kwalitatieve feedback PPP draaide al in het AMC maar dan voor ervaringen met poliklinische teams of tevredenheid met de afdeling en in dit project wilden we kijken of ppp ook bruikbare feedback kon leveren voor individuele artsen

Ervaren zorg 1. De arts luisterde aandachtig naar mij 2. De arts legde mij dingen op een begrijpelijke manier uit 3. De arts besteedde genoeg tijd aan mij 4. De arts toonde belangstelling voor mijn persoonlijke situatie 5. De arts besteedde genoeg aandacht aan mijn gezondheidsklachten 6. De arts vroeg naar mijn medicijngebruik 7. De arts liet mij meebeslissen over de behandeling/zorg 8. Ik kreeg de mogelijkheid om aan de arts al mijn vragen te stellen 9. De arts gaf mij informatie over het vervolg van de behandeling/zorg

Resultaten Gemiddeld 29 patiëntenevaluaties per arts Gemiddeld 27 toelichtingen per arts Gemiddeld 26 suggesties voor verbetering per arts

Diagrammen

Toelichtingen op ervaren zorg Vraag 2: Begrijpelijke manier uitleggen “De dokter vertelde meestal waarom hij/zij bepaalde dingen onderzocht of bepaalde vragen stelde.” Vraag 3: Genoeg tijd besteden “De dokter kreeg iets niet voor elkaar en toen heeft hij/zij een andere dokter erbij gehaald. Dat vond ik goed.” Vraag 4: Belangstelling voor persoonlijke situatie “Legde mijn klachten uit. Hij/zij gaat zijn uiterste best doen om weer beter te worden. Toont heel veel begrip.”

Toelichtingen op ervaren zorg Vraag 3: Genoeg tijd besteden “Het wás maar vijf minuten. Ik had het gevoel dat het snel ophield. Ik miste de nieuwsgierigheid van de arts.” Vraag 5: Gezondheidsklachten “Is goed bezig om zaken uit te sluiten en is ook transparant over de mogelijkheden en onmogelijkheden” Vraag 7: Meebeslissen over zorg “Vroeg wat ik wilde en indien dit paste bij zijn/haar wens en idee werd het goedgekeurd.”

Spreiding: Ervaren zorg

Spreiding: Belangstelling persoonlijke situatie

Spreiding: Medicijngebruik

Projectteam PPP Prof. Dr. Kiki Lombarts (AMC) Dr. Sjaak Molenaar (AMC) Prof. Dr. Onyebuchi Arah (UCLA/AMC) Prof. Dr. Erik Heineman (UMCG) MD Lenny Lases (AMC/UMCG) Prof. Dr. Matthijs de Hoog (ErasmusMC) Monica Grasveld (PPP)

PPP beslismomenten Vul de vragenlijst in Discussie

Opdracht feedbackrapport Discussie in groepjes Plenaire discussie

Vragen?