Systematic Review Flitstraining: Patient Perception Program MMV Congres “Voortdurend Bewegen” Prof. Dr. Kiki Lombarts & MSc. Renée Scheepers Onderzoeksgroep Professional Performance, AMC
Programma 10 min Presentatie en uitleg over PPP + vragen uit publiek 5 min PPP beslismomenten 10 min Discussie 10 min Opdracht over feedbackrapport in groepjes 10 min Bespreking van opdracht
Feedback van patiënten Geeft inzicht in ervaren zorg Kwaliteiten Ontwikkelingsmogelijkheden Blijkt te leiden tot Verbetering interactie arts-patiënt Verhoging van de patiënttevredenheid
Patient Perception Program (PPP) Tablets 9 vragen over ervaren zorg op een vijf-puntschaal Toelichting Voorstel verbetering Demografische kenmerken
Pilot PPP Verschillende UMC’s Verschillende medische specialismen 150-200 artsen AIOS en stafleden Wetenschappelijk onderzoek Onderzoeksgroep Professional Performance
Patient Perception Program Meten Patiëntenfeedback verzamelen 25-50 patiëntenevaluaties per arts Terugkoppelen Feedbackrapport Kwantitatieve feedback Kwalitatieve feedback PPP draaide al in het AMC maar dan voor ervaringen met poliklinische teams of tevredenheid met de afdeling en in dit project wilden we kijken of ppp ook bruikbare feedback kon leveren voor individuele artsen
Ervaren zorg 1. De arts luisterde aandachtig naar mij 2. De arts legde mij dingen op een begrijpelijke manier uit 3. De arts besteedde genoeg tijd aan mij 4. De arts toonde belangstelling voor mijn persoonlijke situatie 5. De arts besteedde genoeg aandacht aan mijn gezondheidsklachten 6. De arts vroeg naar mijn medicijngebruik 7. De arts liet mij meebeslissen over de behandeling/zorg 8. Ik kreeg de mogelijkheid om aan de arts al mijn vragen te stellen 9. De arts gaf mij informatie over het vervolg van de behandeling/zorg
Resultaten Gemiddeld 29 patiëntenevaluaties per arts Gemiddeld 27 toelichtingen per arts Gemiddeld 26 suggesties voor verbetering per arts
Diagrammen
Toelichtingen op ervaren zorg Vraag 2: Begrijpelijke manier uitleggen “De dokter vertelde meestal waarom hij/zij bepaalde dingen onderzocht of bepaalde vragen stelde.” Vraag 3: Genoeg tijd besteden “De dokter kreeg iets niet voor elkaar en toen heeft hij/zij een andere dokter erbij gehaald. Dat vond ik goed.” Vraag 4: Belangstelling voor persoonlijke situatie “Legde mijn klachten uit. Hij/zij gaat zijn uiterste best doen om weer beter te worden. Toont heel veel begrip.”
Toelichtingen op ervaren zorg Vraag 3: Genoeg tijd besteden “Het wás maar vijf minuten. Ik had het gevoel dat het snel ophield. Ik miste de nieuwsgierigheid van de arts.” Vraag 5: Gezondheidsklachten “Is goed bezig om zaken uit te sluiten en is ook transparant over de mogelijkheden en onmogelijkheden” Vraag 7: Meebeslissen over zorg “Vroeg wat ik wilde en indien dit paste bij zijn/haar wens en idee werd het goedgekeurd.”
Spreiding: Ervaren zorg
Spreiding: Belangstelling persoonlijke situatie
Spreiding: Medicijngebruik
Projectteam PPP Prof. Dr. Kiki Lombarts (AMC) Dr. Sjaak Molenaar (AMC) Prof. Dr. Onyebuchi Arah (UCLA/AMC) Prof. Dr. Erik Heineman (UMCG) MD Lenny Lases (AMC/UMCG) Prof. Dr. Matthijs de Hoog (ErasmusMC) Monica Grasveld (PPP)
PPP beslismomenten Vul de vragenlijst in Discussie
Opdracht feedbackrapport Discussie in groepjes Plenaire discussie
Vragen?