Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 KGT Lesweek 1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DE WATERSNOOD.
Advertisements

Paragraaf 4 Werken met de atlas.
2 havo/vwo 2 landschap, §4.
Het NAP versie 1 Normaal Amsterdams Peil
Werken met een atlas Hoe doe je het?.
Verlag van hidde en daniel
2 vmbo-T/havo 2 landschap, §6 en 7
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Actief met de Atlas 1e klas.
2 KGT Hoofdstuk 2 Landschappen §7-8
De atlas Hoe gebruik je dat?.
WERKEN MET DE KAART Dries Wijckmans. Probleemstelling ■Welke methodes kunnen we toepassen om snel en efficiënt informatie op te zoeken in de atlas.
Thuis in mijn provincie Vlaams-Brabant Waar woon ik ?
Wijs me de weg ! Wegwijs in je atlas ! Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
1 HV Hoofdstuk 4 Natuurgeweld § 8 en 9
Watersnood in Veenendaal Het was donderdagnacht, 8 Maart Ik lag in bed, maar kon niet slapen. Het waaide namelijk erg hard en ik hoorde de.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Hoe ga je om met de ATLAS Met behulp van deze presentatie leer je hoe je moet werken met de de Grote Bosatlas.
Cursus 1.3 Waarvoor zorgt de natuur? Klas 2 BK Lesweek 3
Lessenserie: Atlas- en kaartvaardigheden
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
België.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Cursus 1.2 Landschappen in Nederland Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 BK Lesweek 1
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 KGT Lesweek 2
Op sneeuwklas in Zwitserland
Water in Nederland.
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 BB Lesweek 1
Cursus 1.3 Waarvoor zorgt de natuur? Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Cursus 1.4 Hoe veranderen mensen Nederland? Klas 2 BB Lesweek 4
Cursus 1.2 Landschappen in Nederland Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 1.4 Hoe veranderen mensen Nederland? Klas 2 KGT Lesweek 5
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Cursus 2.2 Plantages en Slavenwerk Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 1 KGT Lesweek 2
Cursus 2.1 Wat hebben mensen nodig? Klas 1 KGT Lesweek 1
Cursus 2.3 Het Leven van de Eerste Boeren Klas 1 BK Lesweek 4
Cursus 2.2 Plantages en Slavenwerk Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 KGT Lesweek 6
Cursus 2.1 Klimaten en Plantengroei Klas 2 KGT Lesweek 1
Cursus 2.1 Klimaten en Plantengroei Klas 2 BK Lesweek 1
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 BB Lesweek 6
Cursus 2.1 Wat hebben mensen nodig? Klas 1 BK Lesweek 1
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 BK Lesweek 3
Hoofdstuk 1 De wereld ontdekken met de atlas
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 BK Lesweek 3
Cursus 3.4 Rechten van de Mens Klas 2 KGT Lesweek 2
Hoofdstuk 3: De Grieken Klas 1 KGT Lesweek 6
Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 KGT Lesweek 1
Cursus 4.1 Elk doet zijn werk Klas 2 BK Lesweek 4
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 6.3 : Europese Eenwording 2 KGT Lesweek 3
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 BK Lesweek 4
Cursus 3.4 Rechten van de Mens Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
Cursus 6.3 : Europese Eenwording 2 KGT Lesweek 3
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 4.1 Elk doet zijn werk Klas 2 KGT Lesweek 1
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 6.1 : Europa in Delen 2 BK Lesweek 3
Cursus 6.1 : Europa in Delen 2 KGT Lesweek 3
Transcript van de presentatie:

Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 KGT Lesweek 1 Mens en Maatschappij Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 KGT Lesweek 1 Blz. 6 in het handboek.

Wat ga ik vandaag leren? Maken: Opgaven: 1 t/m 11 Klaar? 12 1950 - Nu Ik kan in eigen woorden uitleggen wat er tijdens de Watersnoodramp gebeurt is. Ik weet wat het NAP is en kan dit in eigen woorden uitleggen. Ik weet wat landschap en grondgebruik is en kan hier een voorbeeld bij geven. Ik kan landschap en grondgebruik uit kaarten en diagrammen aflezen. Ik heb weer opgefrist hoe een atlas werkt. Ik weet wat de begrippen: Watersnoodramp, landschap, grondgebruik, hoog- en laag Nederland, NAP en hoogtecijfer, betekenen. Maken: Opgaven: 1 t/m 11 Klaar? 12

1950 - Nu Watersnoodramp

1950 - Nu Watersnoodramp In 1953 vind er in Zuidwest-Nederland een grote ramp plaats. Opdracht: Wat is een ramp? Neem voor jezelf even één minuut de tijd om een antwoord op de vraag te bedenken. Op 31 januari woedde er ‘s nachts een hele harde storm. Op veel plaatsen hielden de dijken niet en braken de dijken door. Grote stukken land werden weggespoeld door het water. Veel mensen moesten vluchten voor het water. Bij de ramp kwamen 2000 mensen en honderdduizenden dieren om het leven. Deze ramp heet: De Watersnoodramp

Landschap en grondgebruik 1950 - Nu Landschap en grondgebruik Na de ramp in 1953 werden er een hoop dingen gedaan om een tweede Watersnoodramp te voorkomen. Er werden bijvoorbeeld dijken en dammen gebouwd. Een dijk = ? Een dam = ? Doordat er dijken en dammen gebouwd werden veranderde het landschap. Bedenk maar eens hoeveel dammen en dijken er in Montfoort wel niet zijn! Het Wellant College staat zelfs aan een dijk : de Doeldijk.

Landschap en grondgebruik 1950 - Nu Landschap en grondgebruik Het landschap is een andere naam voor het uiterlijk van het gebied. Je ziet er bijvoorbeeld huizen, bossen, rivieren en wegen. Het land kan je dus op verschillende manieren gebruiken. Dat noem je ook wel grondgebruik. Je kunt het bijvoorbeeld voor wonen (huizen) of werken (industrie en landbouw) gebruiken.

Alles boven deze lijn ligt in Hoog Nederland (boven de zeespiegel) Alles onder deze lijn ligt in Laag Nederland (onder de zeespiegel) Hoog en Laag Nederland Nederland kan je opdelen in twee delen: Hoog Nederland Laag Nederland Om te bepalen hoe hoog het land ligt (of het bij hoog of laag Nederland hoort). Vergelijken we het land met het niveau van de zee. Dit niveau heet het Normaal Amsterdams Peil (NAP). Vraag: Ligt Montfoort onder of boven de zeespiegel?

1950 - Nu Hoog en Laag Nederland http://www.floodmap.net/

1950 - Nu Landschap in kaart Als je iets wilt weten over het landschap of het grondgebruik kun je een kaart gebruiken. Je kunt daarop zien hoe hoog een gebied ligt. Op de kaart staan hoogtecijfers die precies aangeven hoeveel meter een gebied boven de zeespiegel ligt. Afbeelding 9 (blz. 12) in het handboek:

Bladwijzers in de atlas 1950 - Nu Bladwijzers in de atlas Wanneer je in de atlas een kaart op wilt zoeken kan je via de kaarten op de eerste twee pagina’s snel zien waar je moet zijn. Het nummer in de rechthoek geeft aan welk kaartnummer je moet hebben. Je kunt ook via het register, op de laatste bladzijden van de atlas, snel opzoeken waar welke plaats ligt.

1950 - Nu Kaartvakken Een kaart is opgedeeld in vakken. Op de kaart van Nederland hiernaast zie je bijvoorbeeld 12 vakken. Zo een vak noem je ook wel een kaartvak. Vraag 1 : In welk vak ligt de plaats Leeuwarden?

Kaartvakken – Even Oefenen 1950 - Nu Kaartvakken – Even Oefenen Vraag 1 : Zoek in de Atlas op in welke provincie Colijnsplaat ligt. Stap 1: ga naar het register(achterin) Stap 2: zoek de plaats op. Stap 3: welk kaartnummer en kaartvak staat erbij? Stap 4: zoek de plaats op de kaart op en vindt het antwoord op de vraag. Klaar? Probeer de moeilijke vraag hieronder! Vraag 2: Wat is het land wat bij Nairobi hoort?

Kaartvakken – Even Oefenen 1950 - Nu Kaartvakken – Even Oefenen Vraag 1 : Wat voor soort bodemgebruik vind in Den Haag? Vraag 2: Hoeveel doden zijn er in Kruiningen tijdens de Watersnood gevallen?

1950 - Nu Samengevat De Watersnoodramp is een grote ramp geweest in 1953 waarbij 2000 mensen om het leven kwam. Door een harde storm braken de dijken door en kwam veel land onder water te staan. Het verschil tussen Hoog en Laag Nederland is: Hoog Nederland ligt boven de zeespiegel en Laag-Nederland ligt onder de zeespiegel. Als de dijken door zouden breken zou Laag Nederland onder water komen te staan. Landschap is hoe het land eruit ziet; bijvoorbeeld huizen, wegen en dijken. Grondgebruik is hoe de grond gebruikt wordt bijvoorbeeld voor wonen of werken.