Landelijke netwerkmiddag 2014 Nijkerk, 27 mei 2014 ‘De Ondernemende Docent’ WELKOM
Programma: 15.00 Pauze 13.10 Welkom en toelichting op het programma 13.30 Opening conferentiemiddag, Harry Grimmius 13.45 ‘De Aftrap’, Jörgen Raymann 14.15 ‘Ondernemendheid’ in ons onderwijs, Henk-Paul Hegeman, ROC A12 14.35 Opleiding en scholingstrajecten, de rol van de Lerarenopleiding, Harry Frantzen, dir. Educatie Hogeschool Windesheim 15.00 Pauze 15.30 Miniconferenties 16.35 Napraten, borrel, hapje
Landelijke netwerkmiddag 2014 Opening, Harry Grimmius
leerlingaantallen jaar 3+4 per sector 5000 10000 15000 20000 25000 30000 35000 40000 45000 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 VMBO Beroepsgericht - leerlingaantallen jaar 3+4 per sector Intersectoraal Zorg&Welzijn Techniek Economie Landbouw
Landelijke netwerkmiddag 2014 “De Aftrap” Jörgen Raymann
DE AFTRAP
VANDAAG IS MIJN DAG
Waar ik vandaan kom heb ik niet bepaald, waar ik naar toe ga wel!
Hi5 Passie Focus Overzicht Betrouwbaarheid Kennis
Passie Wat inspireert jou? Wat zijn je drijfveren ? Positieve attitude zorgt voor een positieve omgeving Leiderschap is het positief beïnvloeden van het gedrag van je collega's en je studenten.
Focus Weet waar je naar toe wilt? Zijn je doelen duidelijk gesteld? Ben ik klaar voor 2016 Kies jouw dreamteam!
Overzicht Steek met kop en schouders boven de rest uit! Wees altijd een stap voor op verandering. Maximaliseer je inzet. Pas op voor de automatische piloot. Ken je sterke en zwakke punten.
Betrouwbaarheid Hoe trouw en betrouwbaar ben je? Wie hou ik voor de gek Walk the Talk.
Kennis Wees bij de pinken! Blijf kennis opdoen. Elke avond als ik ga slapen moet ik slimmer zijn dan toen ik opstond.
Filosofie Giray: Visie, Wijsheid en Respect Vision without acting is like dreaming Acting without vision is a nightmare Oud Japans Gezegde Yesterday I was smart so I tried to change the world Today I am wise so I’am changing myself Rumi Respect is een ander gunnen wat jij jezelf ook gunt. Jörgen Raymann
Landelijke netwerkmiddag 2014 Ondernemerschap en ‘ondernemendheid’ Henk-Paul Hegeman
De rol van de Lerarenopleiding Landelijke Netwerkmiddag ‘De ondernemende docent’ 27 mei 2014 Harry Frantzen Directeur Sector Bewegen en Educatie Hogeschool Windesheim, Zwolle
Opzet presentatie Aanleiding, achtergrond en doel Initiële lerarenopleiding Bij- en nascholing Rol werkveldaccreditatie Vervolg
1. Aanleiding, achtergrond en doel Betrokkenheid van Lerarenopleiding Contacten Platform Behoefte aan handige bij en nascholing Rol Onderwijscoöperatie Contacten Ministerie (ook samen met andere hogescholen) Het vastgestelde nieuwe examenprogramma, wat betekent dat voor de expertise van de docent?
2. Initiële lerarenopleiding Eigenstandige opleiding ontwikkelen: Docent Intersectoraal / DenP Eigentijds en vernieuwend (!) Op basis van assessment Bedoeld voor: Nieuwe studenten lerarenopleiding Zittende docenten met een niet passende bevoegdheid Zittende docenten die onbevoegd zijn, bv. Pabo, zij-instroom
3. Bij- en nascholing Gericht op nieuwe profieldelen Twee groepen docenten: Docenten met een onderliggende bevoegdheid en ervaring in intersectoraal onderwijs, die zich willen bekwamen in het nieuwe examenprogramma; Docenten met een onderliggende bevoegdheid zonder ervaring in intersectoraal onderwijs, die zich willen bekwamen in het nieuwe examenprogramma. Eigentijds aanbod via blended learning
4. Werkveldaccreditatie Manier om meer ‘status’ te ontlenen aan de bekwaamheid van de docent Opmaat voor initiële Lerarenopleiding Hogescholen ondersteunen werkveldaccreditatie met expertise Doel: termijn overbruggen tussen nu en ontstaan initiële Lerarenopleiding
5. Vervolg Criteria ontwikkelen voor scholingstrajecten Contact OCW initiële Lerarenopleiding Overleg Platform en Lerarenregister Samenwerking met andere hogescholen Ontwikkelen van blended learning systematiek Netwerkbijeenkomsten Platform informeren
De Miniconferenties Tweeluik LOB: Pentcho Bodegom en Cees Paling Een nieuw profiel, dus voorbeeld lesmateriaal! Eventz Jacqueline Rootveldt en Jeffrey Whyte. 3. Vorm & Ambacht, een programmavoorbeeld uit de praktijk, Jos de Waal en Pieter de Laat IkGaOndernemen, Henk-Paul Hegeman Duurzaam Ondernemen, ‘van de praktijk naar de les’, Liedewij de Graaf, Rob de Vrind, Erik Rozen, Peter Smith. 6. Mini-conferentie schoolleiders, Klaas Pit Aantallen per mini conferentie staan vast i.v.m. maximaal beschikbare ruimte.