Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Heerlijk Wonen marketing
Advertisements

Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. •Strategie en advies. •Uitvoeren middelen, persberichten.
Sociale wijkmedia 19 en 28 maart 2013 wijkteams Nieuw Lokaal Akkoord Gilbert Sewnandan.
Social media gebruiken om een baan te vinden
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
Marnix Suilen – Niek Giesen – Noes Aaltink – Ties Liedekerken
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
SuccesfactorindicatorTargetActie Omzet Omzet per link/ advertentie100 EUR1.Bedrijven advertenties laten plaatsen 2.Online bedrijven/ websites benaderen.
De strategie - deel 2 Goudsmidatelier Jaasma. Wat hebben we vorige week besproken? Waar wordt je gelukkig van? Voor wie doe je de dingen? Wat gebeurt.
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
Facebook Zie de kansen!.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
LIEN VANDERVELDE CRM VS. SCRM. INHOUDSTABEL 1.Marketing 2.Feedback 3.Sales 4.Service & support.
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
-140 tekens berichten sturen -Je deelt deze berichten met je volgers -Deze berichten heten een ‘Tweet’ -Volgers zijn twitteraars die zich hebben aangemeld.
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. Strategie en advies. Uitvoeren middelen, persberichten schrijven,
Wouter Mennen & Paul van Ulft
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Social Media Fleur van Scharenburg 1. Opzet voor vanavond Snelcursus Social Media Social Media gebruiken 2.
Vollebergh Kappers “The New Local Influencer” Eerste kick-off meeting Vollebergh Kappers online strategie 9 oktober 2013.
Wat is Social Media? Verzamelnaam voor alle internet toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen: Tekst (nieuws, artikelen)
Social media presentatie
Kennismanagement & Sociale media
Social Media – Topic 1 Originalosboys. Wat is Social Media Verzamelbegrip Het ontstaan van Social Media Invloeden van Social Media.
Meer interactie tussen de OCMW’s en de POD MI Social media Provinciale Ontmoetingsdagen Lente 2015.
SOCIAL MEDIA KoenLouisInformatics. INHOUD INTRODUCTIE VERSCHILLENDE SOCIAL MEDIA MARKETING EN INTERNETSTRATEGIE STERKE KANTEN ZWAKKE KANTEN CONCLUSIE.
Training voorbeeld voor
Webteksten en SEO Wat hebben zij met elkaar te maken?
Iedereen gebruikt social media.
Social media. Agenda Facebook pagina – Likes – Check-ins – Resultaten – Tips Linkedin pagina – Volgers – Tips.
Sociale media als communicatiemiddel Door Jasper Van Biesen.
Door Dave Lenssen. Social Media  Social media is een verzamelnaam voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te.
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
Sessie 3: Je bent wat je publiceert 1. Programma De kracht van weblogs Praktijkoefening: Zelf een weblog maken met Blogger Wat kan ik ermee? 2.
Natuurmonumenten test Jeroen ‘s-Gravendijk (The New Media Factory)
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Profileren via sociale media Anita Boerema. Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst.
Wat schrijf je wel en niet op jouw website?? door Mart Rienstra.
De sociale sportvereniging op internet Janne Kuipers
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Hoe profileer ik mezelf digitaal? -minilecture-.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf presenteren!
Internetmarketing in de toeristische sector TORECO
Winkelstraat de Heurne
Crowdfunding.
Introductie social media
Sociale media inzetten
Social Media & Sport Deel I
Inleidende Module Waarom Web 2
Social Media Marketing Petra Kamping |Ellen Engbers
What will you do to change the
© UNIEK IN DE KLAS.
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Solliciteren met Social Media
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Social media voor statenleden/politici
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Marketing in sociale media
Welkom! Kennisbijeenkomst ‘Free publicity en social media’
Transcript van de presentatie:

Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint 16 oktober 2013 Sylvia Jansen-Jobse

Voorstellen Sylvia Jansen-Jobse Opleiding HBO vrijetijdsmanagement Werkzaam bij Hanzehogeschool, Kenniscentrum Ondernemerschap Project Versterking Ondernemerschap in de Toeristische en Recreatieve sector Focus marketing en toerisme Meer dan 80 bedrijven marketingadvies

Wat doen jullie nu met sociale media? Marketing Wat doen jullie nu met sociale media? Facebook? Twitter? LinkedIn? Hyves? Google+? Youtube? Anderen? Facebook 60% van nederlandse bevolking Google+ aparte positie… altijd meenemen tbv Google

Kost geen geld (wel TIJD!) Bereiken potentiële nieuwe gasten Waarom sociale media? Kost geen geld (wel TIJD!) Bereiken potentiële nieuwe gasten Op zoektermen (Twitter) Via netwerk van jouw gasten (Facebook) Relatiebeheer, in beeld blijven… Vindbaarheid (invloed op positie in Google)

Onderdeel van marketing Alle marketinginstrumenten staan in dienst van het vertellen van ‘jouw verhaal’ aan je doelgroep… dus ook sociale media!

Onderdeel van marketing Wie ben je? (missie) Wat zeg je dat je bent? (identiteit) Wat zeggen anderen? (reputatie/imago)

Wat zeg je dat je bent?

Wat zeggen anderen?

Wat zeg je dat je bent?

Wat zeggen anderen?

Doelgroep Ook voor social media geldt; stem af op je doelgroep! En bedenk; wat heeft het voor toegevoegde waarde dat ik hier aanwezig ben voor de gebruiker! Waarom is het leuk om mij te volgen? Wat vindt mijn doelgroep interessant?

Verkoop een beleving/gevoel Voorbeelden Beleving Verkoop een beleving/gevoel https://www.facebook.com/centerpointcharters https://www.facebook.com/pages/Paardenvakantie-Drenthe/161890887236607 https://www.facebook.com/pages/ATB4daagse-Drenthe/275263149171547 https://www.facebook.com/pages/Camping-de-Reeenwissel/234623529926138 https://twitter.com/opdenorgerberg https://twitter.com/norgerberg https://www.facebook.com/HayemaHeerd?fref=ts Dit doe je vooral in beelden. Meer plaatsjes dan tekst Toeristische organisaties nog vaak aanbodgericht. Dit hebben wij…. Wat kan je beleven bij ons op het bedrijf… Niet alleen hoogtepunten / unieke dingen!

Minicamping met 1650 volgers

Mond-tot-mond reclame Social media is bijzonder geschikt voor stimuleren mond-tot-mond reclame. Mond-tot-mond reclame meest effectieve manier om anderen te overtuigen tijd op jouw bedrijf door te brengen.

Mond-tot-mond reclame Wanneer gaan mensen over je praten? 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Dus: Als gast bijzonder tevreden of bijzonder ontevreden Vroeger: Tevreden: 8 ontevreden: 22

Mond-tot-mond reclame

Mond-tot-mond reclame

Maak dit makkelijk voor jou tevreden gasten: Stimuleer ‘Vind ik leuk’, het reageren op berichten en berichten delen (Facebook) Stimuleer mensen jou te ‘volgen’ en ‘Retweeten’ (Twitter) Fotoactie Weggeef-actie* Actief vragen ervaringen op ‘Zoover’ te plaatsen * Dit mag formeel niet…

Vergeet niet jouw ambassadeurs hiervoor te bedanken / belonen! Like reacties, bedank, reageer op vragen/ opmerkingen. Maak je volgers belangrijk, bijvoorbeeld: Exclusieve aanbiedingen Vragen van mening over bepaalde onderwerpen

Bezoekers op website Meten is weten! Google Analytics Regelmatig analyseren En aanpassingen doen

Welke drie dingen ga jij morgen veranderen aan jouw sociale media strategie?

Vragen?

Contact Met vriendelijke groet, Sylvia Jansen-Jobse Adviseur Team Toerisme HanzeHogeschool Groningen /Kenniscentrum Ondernemerschap Zernikeplein 7 Postbus 70030 9704 AA Groningen T 050 - 595 73 18 F 050 - 595 29 27 M 06 - 126 193 87 E s.e.m.jansen-jobse@pl.hanze.nl I www.toerismenoordnederland.nl