Flexibel opleiden Beatrijs de leede (onderwijskundig adviseur)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Identiteitsverankering
Advertisements

Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
Reflectievaardigheden en instrumenten
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Kwaliteitsverbetering moet je willen en vooral kunnen
Gebruik van deze Werf& template In deze template powerpoint presentatie van Werf& krijg je een serie slides aangereikt die je kunt gebruiken bij het verkrijgen.
Les 2 – Planmatig en gefaseerd veranderen
Werkvormen als vanzelf
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Oplossingsgericht coachen
Positieve psychologie
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Trainingsproject voor burgers met kwetsbaarheid. Samenwerking.
School-als-organisatie en schoolcultuur
Reflectie.
Congres Appreciative Inquiry
Organisatieontwikkeling NPO (1)
Een theoretische verkenning
CanDo Coaching.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Leerstijlen KOLB SJM.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Coaching week Rotterdam Academy.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Van mis-handelen naar relationeel handelen Systemische psychotherapie bij fysiek geweld in paarrelaties van Lawick, J., (2003). Van mis-handelen naar relationeel.
{ Paulien Meijer Sterk in ontwikkeling Sterk in ontwikkeling.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Bijeenkomst aandachtsfunctionarissen Sociale netwerk versterking - Sociaal kapitaal - 10 maart 2016 PF Gezin & Omgeving.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Duurzaamheid in Gennep
Draagvlak vergroten bij collega’s
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Flitstraining Verwonder en verbeter Met dank aan:
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Bepaal jouw SuperPowers!
Workshop Activeer uw aios! Empowerment als strategie Beatrijs de Leede
Hoe krijg je ze mee? Annemarie Mars.
De Verander versneller Workshop op 30 november 2017.
Reflecteren even pas op de plaats
Mogen. Willen. Kunnen. Durven. Doen
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Welkom instructeurs!.
Conclusies evaluatie Regieraden
Duurzame inzetbaarheid
Hup aios hup! Hoe bevorder je een actief leerproces?
De aansluitingsatlas: slim doorstromen van vmbo naar mbo
Duurzame inzetbaarheid
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Loopbaan en burgerschap les 3
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Kennissessie ‘Samen naar een groter publieksbereik’ - 14 juni 2018
Richting geven aan Teamontwikkeling
Wij komen centraal te staan !
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Eigenaarschap.
Wat leer je allemaal op school?
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Flexibel opleiden Beatrijs de leede (onderwijskundig adviseur)

Doelen workshop Bewustwording van uitgangspunten van flexibel opleiden en dit als kader nemen bij invoeren verandering Gaan denken vanuit verschillende belangen/ perspectieven bij opleiden Aanleren methoden om tot een gemeenschappelijk belang te komen en participatie van de verschillende actoren Handelen vanuit een veranderkundig model

Programma uitgangspunten Verschillen vanuit verschillende perspectieven Methodiek 1 Theorie veranderen en empowerment Verander methodieken Conclusies en afronding

Uitgangspunten (1) Niet elke aios leert in hetzelfde tempo Niet iedereen leert op dezelfde manier Niet iedereen wil hetzelfde leren Niet elke aios moet dezelfde dingen leren Elke aios heeft unieke capaciteiten, daar kan je gebruik van maken

Uitgangspunten (2) De zorg en de opleiding veranderen continue Regels zijn regels, maar binnen regels is ruimte Opleidingssysteem is wel flexibel , dus timmer het niet dicht Achterliggende : door het vooral benadrukken van regels en beperkingen, nadelen, dat het hiervoor beter was enz….blokkeren mensen in denken in mogelijkheden, in creativiteit

Doelstelling flexibel opleiden hoe anticipeer je op voortdurend veranderen, blijf je alert en blijft opleiden of opgeleid worden een vanzelfsprekend onderdeel in het werk?

Opleiden vanuit verschillende perspectieven en eigenaarschap Probeer als onderwijskundige zaken niet over te nemen, maar opleidingsgroep , dus staf en aios eigenaar te laten zijn van de opleiding en veranderingen, belangrijk aansluiten bij wat zij belangrijk vinden, waar zij trots op zijn. Theorie van Jerome Freiberg van toerist tot burger. Metafoor uitleggen en link naar aios

Methode 1 Doel: aansluiten en eigenaarschap Waardering voor kwaliteiten maakt openstaan voor verbetering mogelijk

Methode 1 Doel: Aansluiten en verbeteren MEER MINDER HOUDEN ZO In groep wat dingen laten roepen, als soort eerste methode en laten zien wat het effect ervan is

Fasen op weg naar verbinding Eerste vraag is altijd: Is dat wel nodig, het is al goed (ontkenning) 2e stap weerstand, waarom, geeft gedoe, geen tijd, maar dit of dat si wel leuk… Om succesvol iets te veranderen in een opleidingsgroep is het belangrijk te realiseren dat er verbinding nodig is, het er over eens zijn dat er iets moet veranderen is al een heel eind op pad (zelfonderzoek) hoe zou het kunnen Fase 4 gaat men aan de slag Mars, 2006

Een paar voorbeelden laten noemen zowel boven als onder de waterlijn, Ook dit kan soms met een opleider of groep in kaart gebracht worden.

3 soorten aanleidingen om te veranderen Urgentie Plichtsgedreven verandering We veranderen omdat we iets moeten Wensgedreven verandering We veranderen omdat we iets anders/ beters willen Om te veranderen is een bepaalde urgentie nodig (ofwel de aanleiding om iets te gaan doen) die kan bij alle 3 de aanleidingen aanwezig zijn, maar de mate waarin verschilt. Plichts gedreven verandering is veelal opgelegd van “boven”. Bij probleemgedreven is de urgentie zeker al aanwezig, maar ziet men niet altijd het positieve van de verandering. Belangrijk deze te gaan delen in de groep betrokkenen. , de wensgedreven verandering is het meest vanuit de personen zelf gekomen Inschatting percentages die denken dat de komende veranderingen plichts, wens of probleemgedreven zijn.. Probleemgedreven verandering We veranderen omdat we weten ergens last van te hebben/ zullen krijgen

Urgentie is van belang voor veranderen Moeten Weten Willen Urgentie Leren en ontdekken Kans voor aios en opleider

Methode 2 Doel: focus op zowel intern als extern Opleidingsgroep maakt SWOT van eigen opleiding, dit kan rondom thema individualisering, maar kan ook breder. Maak in groepen van 4 een SWOT van een opleidingsgroep 15 minuten daarna paar verrassende inzichten terugkoppelen Nut naast analyseren is dat ook de noodzaak en threats benoemd worden. Maar wel wetend wat de kracht is

Helpful Harmful Internal Strengths Weaknesses External Opportunities   Helpful Harmful Internal Strengths Weaknesses External Opportunities Threats

Veranderingsvorm en kans van slagen Ontwerp aanpak (top – down): 82 % Ontwikkel aanpak : 18 % Slagingskans: 17 % Slagingskans 64 %

Veranderversneller is een methode om bewust aan de slag te gaan met de verandering , goed nadenken vooraf over wat willen we nu eigenlijk bereiken, waar zit voor ons de ruimte, hiermee wordt eigenaarschap gedeeld, actoren meegenomen als partner in het veranderproces. Oefening in het stellen waartoe , wat en waarom vraag, dat mag van iets waarmee je nu bezig bent in het ziekenhuis zijn. Blijkt heel goed om verder te komen rondom bv individualisering, vaak is niet duidelijk wat mensen echt willen veranderen

Methodiek 3 Het stellen van de vragen over de inhoud (de veranderversneller) Waartoe Wat Waarom Neem hiervoor 1 opleiding en wat daarbij Je inschatting is / jou opvatting over wat daar kan/ moet veranderen Denk ook aan de perspectyeven, noteer inzichten

Proefprojecten Doel: aios kansen te geven iets nieuws uit te testen en te verbeteren Bevorderen empowerment en betrokkenheid Sta rond flap en teken met elkaar het onderwerp

Conclusies en vragen