Visitatie Functioneel Beheer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nieuwe organisatievormen Nieuwe medezeggenschap?
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Van kavel tot kasteel? De implementatie van SharePoint binnen een GGz-instelling. Essentiële bouwstenen om een platform te bouwen waarop medewerkers kunnen.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Inrichten Servicedesk ICTO-FB
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Workshop werkgeversdienstverlening SZW dagen, Utrecht 12 april 2012 Inhoud workshop: 1. Presentatie regionale ontwikkelvarianten samenwerking gemeenten-
Applicatie-management Rijkswaterstaat
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Gepersonaliseerd leren
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Begeleidingsplannen GGZ
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
Roadmap Toekomstbeeld 2016 Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Organisatieontwikkeling NPO (1)
Enterprise Document Management Fase
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Stap 1: Keuzes in regionale samenwerking VNG Project - Declaratie Jeugd
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Centrum Jeugdgezondheid – Ursula Letschert Informatiebank Jeugdgezondheidszorg Kenniskring Jeugdgezondheidszorg 26 mei 2008.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Project verbetering klantenservice
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Bra1 STUDENTMOBILITEIT Eindrapport Andre Brands – 4 augustus 2015.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
1 Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Koenraad Bruins Rabo Bouwfonds.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
VERBONDEN PARTIJEN Een onderzoek naar effectieve governance bij verbonden partijen Inez Vereijken en Wouter Derksen, KPMG Imke Frijters en Ester Weststeijn,
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Visitatie Functioneel Beheer Toelichting op het proces door Financial Audit.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Participerend Leiderschap
Diverse Sprekers ZAAM’s doelen zijn leidend voor gewenste ICT ondersteuning en benodigde infrastructuur DOEL PYRAMIDE ZAAM Doel (Missie) Als schoolorganisatie.
WERKKAMER PRODUCTCERTIFICERING Jaarplan 2017 en verder
Business Informatie management / Functioneel beheer middag
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Afdeling in de steigers… Jan Kappers
Samenwerking waterbeheerders
Bijeenkomsten modernisering CAO Sport
Het E-depot van Rotterdam
Testen van applicaties
Harmonisatie Bedrijfsvoering (BV) & Dienstverlening (DV) door ISHW
Business Informatie management / Functioneel beheer middag
Functioneel beheer middag
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Business Informatie management / Functioneel beheer middag
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Transcript van de presentatie:

Visitatie Functioneel Beheer Presentatie t.b.v. site visit d.d. 6 september 2016

Indeling aandachtsvelden visitatie 1a) Aansluiting functioneel beheer op business; 1b) Aansluiting functioneel beheer op technisch (applicatie-)beheer. Aandachtsveld 2: rolopvatting en takenpakket functioneel beheer. Aandachtsveld 3: voldoet functioneel beheer aan definitie van kwalitatief hoogwaardige dienstverlening? Presentatie t.b.v. site visit d.d. 6 september 2016 3-1-2018

Algemeen beeld visitatie functioneel beheer Grote betrokkenheid functioneel beheer medewerkers (klantgericht); Op basis van visitatie geen ‘burning platforms’, wel veel workarounds; Weinig kwantitatieve stuurinformatie beschikbaar (referentie- of normenkader om aan te spiegelen). Presentatie t.b.v. site visit d.d. 6 september 2016 3-1-2018

Ad 1a: aansluiting functioneel beheer op business (1/2) Constateringen: De universiteitsbrede informatiestrategie biedt geen duidelijkheid t.a.v. functioneel beheer (w.o. afweging maatwerk versus standaard ICT-oplossing, vereenvoudiging applicatie landschap) [1]; Proceseigenaren ontbreken om domeinoverstijgende, universiteitsbrede keuzes te maken en sturing te geven [2]; Afstemming tussen business en functioneel beheer is divers ingericht [3]; Functioneel beheerder is sterk dienstbaar aan de individuele klant [4]; Hoeveelheid maatwerk zorgt voor complexiteit bij functioneel (en technisch) beheer [5]. Aanbevelingen: Expliciteren uitvoerbare universiteitsbrede informatiestrategie [1, 3, 4, 5]; Presentatie t.b.v. site visit d.d. 6 september 2016 3-1-2018

Ad 1a: aansluiting functioneel beheer op business (2/2) Aanbevelingen (vervolg): Geef proceseigenaren t.b.v. sturing over de faculteiten / diensten heen een duidelijke rol  universiteitsbrede oplossing vraagt om domeinoverstijgende proceseigenaar [2]. Presentatie t.b.v. site visit d.d. 6 september 2016 3-1-2018

Ad 1b: aansluiting functioneel beheer op technisch (applicatie-)beheer Constateringen: Niet formeel belegd wie de agenda voor functioneel beheer bepaalt; LISA heeft geen bevoegdheid om dwingend agenda functioneel beheer te bepalen (releases) [6]; Contractmanagement onvoldoende belegd [7]. Aanbevelingen: LISA rol/bevoegdheid geven in lifecyclemanagement [6]; Behoeftemanagement expliciet (decentraal) beleggen bij functioneel beheer, (eind-)verantwoordelijkheid contractmanagement formeel beleggen (denkrichting LISA i.v.m. koppeling releases) [7]. Presentatie t.b.v. site visit d.d. 6 september 2016 3-1-2018

Ad 2: rolopvatting en takenpakket functioneel beheer (1/3) Constateringen: Regievoering functioneel beheer ontbreekt om tot verdere professionalisering van het vak te komen [8]; Onevenwichtige diversiteit [9]: - onevenwichtig  mate professionalisering; - diversiteit  geen uniform proces functioneel beheer/weinig standaardisering (ad-hoc / informeel georganiseerd, voorbeeld inrichting van actieve super-/key-users, testplannen). Functioneel beheer kent een onduidelijke rol- en verantwoordelijkheidsverdeling tussen houder / LISA / UIM / leverancier [10]; Wens functioneel beheer naar meer sturend niveau (behoeftemanagement) [11]; Presentatie t.b.v. site visit d.d. 6 september 2016 3-1-2018

Ad 2: rolopvatting en takenpakket functioneel beheer (2/3) Constateringen (vervolg): Onvoldoende interne aansluiting in de keten van gebruiker, functioneel beheer, technisch beheer en leverancier (voorbeeld communicatie changes) [12]; Kwetsbaarheid / afhankelijkheid klein aantal medewerkers functioneel beheer, versnippering, functioneel beheer als (deel-)taak [13]; Reactief t.a.v. nieuwe functionaliteiten [14]. Aanbevelingen: Functioneel beheer als ‘vak’ onderkennen  leidinggevenden van functioneel beheerders opleiden zodat zij functioneel beheerders kunnen aanspreken op hun vak (UFO-profiel, jaargesprekken) [8]; Werkzaamheden functioneel beheer op een uniforme wijze inrichten (één toolkit) [9]  regie via centrale proceseigenaar (zie aanbeveling aandachtsgebied 1a); Presentatie t.b.v. site visit d.d. 6 september 2016 3-1-2018

Ad 2: rolopvatting en takenpakket functioneel beheer (3/3) Aanbevelingen (vervolg): Professionalisering door lerend vermogen uitbouwen (stimuleren samenwerking functioneel beheerders over grenzen diensten heen), vermindert tevens kwetsbaarheid [8, 13]; Vindbaarheid functioneel beheer verbeteren (loket) [10]; Standaardiseren overlegvormen / samenwerkingsvormen (tussen functioneel beheer / LISA / leverancier en functioneel beheer / klant [12]; Actief aan de man brengen van mogelijkheden van systemen als onderdeel van takenpakket functioneel beheer [14]; Presentatie t.b.v. site visit d.d. 6 september 2016 3-1-2018

Ad 3: voldoet functioneel beheer aan definitie kwalitatief hoogwaardige dienstverlening? (1/3) Kwalitatieve hoogwaardige dienstverlening volgens de gemeenschappelijke visie word als volgt gedefinieerd: 1. stelt de vraag van de klanten/afnemers centraal; 2. is oplossingsgericht, deskundig (sluit aan bij de wensen van klanten / afnemers / primair proces) en wordt geleverd door betrokken professionals; 3. is innovatief, verbetert en professionaliseert voortdurend; 4. wordt efficiënt geleverd, waar nodig in samenwerking met andere diensten/ondersteuners en het primaire proces; 5. is toegankelijk en transparant ten aanzien van mogelijkheden en beperkingen. Presentatie t.b.v. site visit d.d. 6 september 2016 3-1-2018

Ad 3: voldoet functioneel beheer aan definitie kwalitatief hoogwaardige dienstverlening? (2/3) Constateringen: Constateringen aandachtsveld 3 volgen uit observaties aandachtsveld 1 en 2. Geen grote issues [15]; Ad 1) (Te) klantgericht / dienstbaar  ontbreken kaders om werkgebied af te bakenen; Ad 2) Uitvoerend (operationeel) niveau goed. Sturend winst te behalen, zie onderstaand; Ad 3) Wens om meer innovatief te zijn; Ad 4) Verbeterslag mogelijk door uniformering  voorbeeld één centraal registratiesysteem incidenten / wensen gebruikers; Ad 5) Niet toegankelijk en transparant ten aanzien van mogelijkheden en beperkingen  ontbreken kaders. Presentatie t.b.v. site visit d.d. 6 september 2016 3-1-2018

Ad 3: voldoet functioneel beheer aan definitie kwalitatief hoogwaardige dienstverlening? (3/3) Aanbevelingen [15]; Meer standaardiseren / uniformeren om formatie vrij te maken voor innovatie (tactisch / strategisch niveau); Professioneel tegenwicht bieden aan gebruikers (communicatie boven techniek); Bieden duidelijkheid inzake loket; Instellen één centraal systeem voor registratie / beheer incidenten/wensen gebruikers. Presentatie t.b.v. site visit d.d. 6 september 2016 3-1-2018

Ad 3.4 Efficiency De insteek van de visitatie kent een overwegend kwalitatieve benadering (weinig kwantitatieve stuurinformatie beschikbaar). Marginaal getoetst middels benchmark. Benchmark UIM gericht op omvang FTE werkgebied functioneel beheer/business informatiemanagement; Hoger onderwijsinstellingen betrokken in benchmark qua omvang vergelijkbaar met UT (aantallen medewerkers / studenten); Aantal FTE functioneel beheer vooral benut voor uitvoerend niveau  voldoende aanwezig; Binnen huidige medewerkers functioneel beheer weinig aandacht voor sturende, innoverende en richtinggevende aspecten. Presentatie t.b.v. site visit d.d. 6 september 2016 3-1-2018

Resumé Grote betrokkenheid medewerkers functioneel beheer (klantgericht); Geen ‘burning platforms’, wel veel workarounds; Functioneel beheer heeft recht op meer kaders en afspraken om het werk goed uit te kunnen voeren: formeel kader  uitvoerbare universiteitsbrede informatiestrategie ontbreekt waarin keuzes worden gemaakt om sturing te geven aan functioneel beheer (geen proceseigenaar functioneel beheer); inhoudelijk kader  proceseigenaren per domein geven onvoldoende sturing aan functioneel beheer; professioneel kader  formeel is BISL de leidraad, maar invulling is vrij selectief (variatie tussen diensten onderling). Presentatie t.b.v. site visit d.d. 6 september 2016 3-1-2018