Infomoment eerste leerjaar b
Ik stel me even voor! juf Tineke E-mailadres (tinekecl@gmail.com) communicatie= belangrijk! ook steeds handig: de website van onze school: www.bsmijlpaal.be nieuwsbrief! secretariaat: 09 226 75 00
NIEUW!!! eersteleerjaarmijlpaaldrongen.weebly.com
ADMINISTRATIE
benodigdheden leerkracht voorziet alle mappen, leesboeken en werkboeken knutselkast is voorzien van schrijfpotloden, kleurpotloden, stiften, scharen en lijm enkel WO map = A4-ringmap aangekocht door ouders. agenda kaften/ etiket wordt voorzien door leerkracht niet verplicht, toch handig: pennenzak met extra schrijfpotlood, kleurpotloden, slijper, lijm, schaar…(ook nodig voor bv. huistaak) twee doosjes: woord-/ letterdoosje + puntendoosje
Schoolagenda BELANGRIJK COMMUNICATIEMIDDEL: dagelijkse controle data op voorhand noteren (veel werk gespaard) dagelijks te ondertekenen formulieren worden meegegeven met de GRIJZE map turnen (dinsdag) of zwemmen (vrijdag) WEEK om WEEK indien vergeten kijk op NIEUWSBRIEF! taak wordt genoteerd op de dag dat het af moet zijn! briefje met schrijfletters in agenda (welke letter heb ik al leren schrijven?) info over kind: gaat met de bus, wordt afgehaald door opa, moet eventjes in de opvang blijven, enz... indien gelden (dinsdag) of formulieren worden meegegeven met de heen en weer map, gelieve dit te noteren in agenda om misverstanden te vermijden!!!
Huistaken twee keer per week: tegen woensdag en tegen vrijdag (zal dus op woensdag en vrijdag vermeld staan) – let op: elke dag kan een leestaak gegeven worden! HUISTAAKBEGELEIDING op school voor leerlingen die in de naschoolse opvang blijven elke dag vanaf 16 u huistaak zit in de GELE map: leestaak (in het leesboekje of leesmapje) taak mol en beer (ik vul in, ik kleur, ik knip en plak) rekentaak schrijftaak op de rekentaak is er steeds plaats voor opmerkingen (negatief/positief) te noteren, op de taak mol en beer niet, maar dit kan bijvoorbeeld op de achterkant! BELANGRIJK voor mij om te weten hoe het maken van een huistaakje verloopt! dagelijks de woordjes oefenen in woorddoosje of lezen in leesmap/ leesboekje wordt aangeraden!
Wat zit er steeds in de boekentas? leesboekje leesmapje letter-/ woorddoosje agenda grijze en gele map gelieve een plastiek map aan te kopen om de verschillende mappen en agenda te bundelen.
Reken je mee? methode kompas eerste leerjaar 4 rekenboeken rekenmateriaal: concreet schematisch abstract rekendoos met schijfjes rekenraam splitsrobot eierdozen bij het maken van een huistaak mag er gewerkt worden met concreet materiaal (rekendoos mag mee naar huis, maar moet terug mee naar school - een rekenraam aanschaffen is niet verplicht!)
Mol en beer leesmethode (aanleren van de schrijfletters= eigen methodiek) infobrochure: gids voor ouders – tips voor thuis materiaal: 6 leesboekjes 4 werkboekjes spellingboek a en b differentiatie: leesmap met leesoefeningen volgens niveau (stappertjes – lopertjes) algemeen: een speelse en creatieve benadering van het leesproces (via themaverhalen/poppenspel) aanvankelijke leesmethode met aandacht voor alle taaldomeinen (spreken, luisteren, taalbeschouwing, spelling,…)
wereldoriëntatie methode mundo verschillende thema’s bv. naar school, herfst, sinterklaas, gevoelens, lente, gezonde voeding, … tweewekelijkse les rond het verkeer (via mundo) sociale opvoeding: de axenroos WAT? Met behulp van de dieren verkennen en beleven de kinderen op een speelse manier de verschillende gedragsvormen: voor iemand zorgen als een bever, zich tonen als een pauw, opkijken naar iemand als een wasbeer enz... leeruitstappen volgens een bepaald thema – ouders worden op de hoogte gehouden via nieuwsbrief stimuleren van de betrokkenheid bij de leerlingen: museumtafeltje (breng leesboeken, info, spulletjes mbt een thema mee!)
Wat is er van zorg? Oog voor de onderwijsbehoeften tijdens alle lessen: pre-instructie, differentiatie, begeleiding leerkracht, ondersteuning materiaal, coöperatief leren… + Zorgmoment tijdens hoekenwerk op vrijdag: ‘juffenhoek’: remediëren, bijsturen of herhalen van aangeleerde leerstof – socio-emotionele ontwikkeling/ sociale vaardigheden (bv. samen met juf een gezelschapsspel spelen) + Plus-zorgmomenten o.l.v juf Tineke
Rapport 5 rapporten (data zie infobrochure online) eerste 2 rapporten: doelstellingrapporten na januari : 2 x rapport dagelijks werk juni: eindrapport = resultaten eindtoetsen bijlage december - juni rapport sociale vaardigheden: axenroos attituderapport oudercontact maakt u zich zorgen, wacht niet tot een oudercontact!
Brengen en afhalen van de kinderen opvang mogelijk vanaf 7u30 betalend, ook na school betalend vanaf 16 u tot 18 u wij hameren er op om steeds op tijd op school te zijn storen van de les kleine speelplaats is voorzien voor de wachtende ouders: rij voor de leerlingen die afgehaald worden indien iemand anders uw kind komt ophalen of verandering in afhaalsituatie: noteren in agenda aub of secretariaat verwittigen!
Speeltijden en maaltijden speeltijd om 10u20 en om 14u30 middagpauze van 12u15 tot 13u35 fruit (voormiddag) / gezonde koek (namiddag) en drankje (voorkeur voor beker met schroefdop) worden in de klas opgegeten/ opgedronken (voor of na de speeltijd) uw kind mag steeds een flesje water meebrengen voor in de klas (staat dan op de bank) tip: om geen waterongelukjes te hebben in de boekentas, graag in een apart zakje! woensdag = geen koekje wel groente en/of fruit! maaltijdlijst wordt meegegeven, gelieve deze tegen de vooropgestelde datum in te vullen en af te geven – nadien kunnen geen maaltijden meer gereserveerd worden (niet in orde = geen warme maaltijd) boterhammen in een brooddoos!
Nog even napraten… prepaid maximumfactuur (85 euro) omvat o.a. zwemgelden, nieuwjaarsbrieven, leeruitstap, theater, …(einde schooljaar = restgeld terug) luis ze erin ;-)! het ‘kriebelteam’ controleert ongeveer 4x per schooljaar alle leerlingen (begin schooljaar en na de vakantie).Na het onderzoek krijgt u een brief mee met daarop de nodige info. Ook IK ben steeds alert en zal u dit discreet melden via een briefje in de agenda. toiletgebruik: leerlingen mogen tijdens de les naar toilet als het echt niet meer kan opgehouden worden, leerlingen worden wel aangeleerd om voor of tijdens de speeltijd eerst naar toilet te gaan turnen en zwemmen: wat hebben we nodig? oproep oudercomité
Vragen?