Colette de Bruin Bron: http://www.methodieken.nl Geef me de 5 Colette de Bruin Bron: http://www.methodieken.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Welkom in de AUTIKLAS.
Communicatie met de achterban
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Je persoonlijke leven Gemeenteleven Leven in de wereld.
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Implementeren doe je samen
De ondersteuning van Connect lezen
Leraren onderzoeken hun eigen beroepspraktijk
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Van begrijpen naar begeleiden
Het toepassen van bruin papier voor procesbeschrijvingen in workshops
Take it easy = Engels beleven! De methode gaat uit van VVTO: Leerlingen worden ondergedompeld in het Brits Engels. Leerlingen kunnen al starten in groep.
Verantwoord verdelen & effectief prikkelen Bestuurlijke conferentie WWB-I 5 maart 2014 presentatie Cebeon.
Begeleidingsplannen GGZ
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Zorg nieuwe stijl.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Autisme in de dagelijkse praktijk
Rekenplein ..
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Deskundigheidsbevordering gerontopsychiatrie
Activerende Opdrachten bij Archeologie voor pakket++s
Donatievraag gesteld door de huisarts Een vraag in een belastende situatie gesteld aan verdrietige/geschokte nabestaanden.
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Niet differentiëren maar socialiseren
Leidinggeven H1 Taken teamleider Logistiek teamleider.
Leidinggeven H1 Taken leidinggevende Logistiek supervisor.
Gemaakt door: Roos Portijk & Rianne Procee
Een onderdeel van neuro linguistic programming
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Cliënttevredenheidsonderzoek 2013 Praktijk van Iersel Gemaakt door: Drs. J.H. van ’t Hoog 15 november 2013.
Typ hier de titel Geef hier extra gegevens op. Inleiding n Doel van de discussie n Iets over uzelf.
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Natuurgetrouwe tekening: In deze tekening geef je zo nauwkeurig mogelijk alle delen weer. Schematische tekening: In deze tekening geef je alleen de belangrijkste.
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Begeleidings methodieken
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Algemeen Dit is de ondertitel.
Een vergadering organiseren
Algemeen Dit is de ondertitel.
© UNIEK IN DE KLAS.
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Digi(bord)boek project <titel project>
Lespakket Opleidingen
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Vergadering Personeelsdienst
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Van thuiszitter naar werknemer
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en Midden-Limburg Bijeenkomst 25 januari 2018 Presentatie onderzoek ‘afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Hoofdstuk 1 Taken Teamleider
Complete for business Plus warranty 2, 3 & 4 jaar optie
Algemeen Dit is de ondertitel.
Transcript van de presentatie:

Colette de Bruin Bron: http://www.methodieken.nl Geef me de 5 Colette de Bruin Bron: http://www.methodieken.nl

Algemeen Methode bij opvoeding en begeleiding van mensen met autisme Bedoeld als ‘brug’ tussen mensen met en zonder autisme Concrete visuele ondersteuning

5 richtinggevende vragen Wat? - > Gericht op concrete taken Hoe? - > De wijze waarop de taak uitgevoerd wordt Wanneer? - > Het tijdstip waarop de taak start en weer stopt Wie? - > Wie voert de taak uit en wie helpt erbij? Waar? - > Op welke plek/locatie wordt de taak uitgevoerd. Alle 5 antwoorden vormen een puzzelstuk die de puzzel compleet moet maken.

Kenmerken autisme in het kort Aandacht voor details De omgeving en het inleven in de ander verlopen anders. Extra gevoeligheid voor zintuiglijke prikkels. Communicatie is een van de belangrijkste aandachtspunten. Behoefte aan duidelijkheid en structuur. Door veel gebruik van visuele middelen als mindmap, overlegschrift en strategiekaart sluit Colette aan bij de behoefte van mensen met autisme

In de praktijk Autisme, wat nu?