Er zit ook nog een mens achter het stuur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
Advertisements

Basisboek Interviewen 3e druk 2012
situationeel leiderschap
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
VAKBEKWAAMHEID Beroepschauffeurs. VAKBEKWAAMHEID •Wettelijke basis: KB 04/05/2007 •Toepassingsgebied: Houders van een rijbewijs C1, C1+E, C, C+E, D1,
Provinciaal stappenplan
Instrument en methodiek Door projectgroep NFU (Anke, Ellen, Els, Roel)
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
BFS Verbetertraject SZW & CBS 20 juni 2011 Johan van Essen (SZW/FEZ)
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Communicatie BBL-draagvlakdag 5 oktober Wat is communicatie?
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Code Groen voor het HACCP certificaat
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Visie informatievoorziening
Het delegeren van taken in de huisartspraktijk
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Doelen, doelgroepen en dienstverlening Een kijkje in de keuken van het gebruikersonderzoek Thea van der Geest, Nalini Kotamraju Jurjen Jansen, Joyce Karreman,
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
BWI-examens versie 1.0 ervaringen met de eerste profielexamens 1
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
NVAO Integriteitsoverleg ÖU, LW, SAD Oktober 2014.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Wetgeving digitale overheid (GDI)
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Commitment of Hoe bevlogen medewerkers beter functioneren
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
De programmavriendelijke organisatie Provincie Gelderland Ervaringen Liesbet Hoek PGMopen 2015.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Evaluatie Challenge en bouwstenen Real life cases, Utrecht, 31 Mei 2016 Loes Aarts & Tom Alkim Rijkswaterstaat.
Infoavond jeugdopleiding seizoen Verloop van deze avond Organigram van onze vereniging (Jeugdvoorzitter Carlos De Rock) Missie en visie rond.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Procesverbetering in de Zorg
Inhoud Platooning en de bestuurder: ‘Transition of Control’ en ‘Driver Readiness’ Experimenten Eerste resultaten De Bestuurder en Platooning.
Voortgang Real-life Case Haven Rotterdam
Coping.
Bronnen en onderzoeksvragen
Eisen aan rijke structuren
WOG Opening en welkom Mededelingen Verslag vorige keer
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Processen Knelpunten Oplossingen
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
De weg vrij voor zelfrijdende auto´s Over innovatie en wetgeving
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toelichting onderzoek productiewater NAM
Duaal DuPont/ Genencor Brugge
Vernieuwend - Attent - Samen
1481 respondenten 85% Gepensioneerd 12% 3% % HBO/WO
Transcript van de presentatie:

Er zit ook nog een mens achter het stuur Truckplatooning… Er zit ook nog een mens achter het stuur

CBR / CCV – Wie zijn we? CBR: Publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (zbo) belast met verkeersveiligheid In opdracht van minister van Infrastructuur en Milieu Gebruikersraad die het CBR adviseert bij de uitvoering van de taken. Landelijke organisatie met hoofdkantoor in Rijswijk Ruim 100 examenlocaties en 1200 medewerkers Opgericht in 1927 Niet alleen rijexamens Ook: beoordelen medische geschiktheid Ook: opleggen en uitvoeren vorderingsmaatregelen Ook: beoordelen vakbekwaamheid in transport en logistiek  In totaal 2 miljoen klanten per jaar

CCV – Wie zijn we? Ruim 70 verschillende soorten examens Circa 150.000 examens per jaar voor o.a.: - beroepschauffeurs - schippers - logistiek medewerkers - ondernemers in transport - beroeps- en privévliegers Afgifte van 6.800 vaardocumenten Toezicht op 129.000 nascholingsdagen (vakbekwaamheid voor chauffeurs goederen- en personenvervoer) ISO 9001:2008 gecertificeerd

Werkwijze TOT NU TOE In kaart brengen wat voor soort eisen er geformuleerd zouden kunnen worden voor chauffeurs van platoons Eerste toetsing van deze globale eisen door mini-werkgroepje Bijstellen opzet VOLGENDE STAPPEN Toetsing van deze opzet in deze groep Bijstellen van de eisen Verdere uitwerking in kleinere werkgroepen Pilots van de geformuleerde opzet tijdens real life cases gekoppeld aan concrete nog nader uit te werken onderzoeksvraag We starten vanuit een heel onzeker punt. We weten op dit moment nog niet precies op welke wijze platoons zullen worden toegelaten op de wegen en wat platoons allemaal gaan betekenen voor de vervoerssector of de chauffeurs die ze gaan besturen. We weten daarom ook nog niet hoe we een chauffeur hier op de beste manier op kunnen voorbereiden. Dit traject moet dan ook gezien worden als een pilot, waarin we kunnen gaan testen en onderzoeken wat de beste benadering is om in de toekomst chauffeurs alle bagage mee te geven die ze nodig zullen hebben. De insteek hiervan mag niet zijn om hier nu al wetgeving of wettelijke kaders voor te formuleren. Er moet een concrete onderzoeksvraag gekoppeld worden aan de pilots wat betreft de voorbereidingen en ervaringen van de chauffeur. De opleiding die we nu aan het voorbereiden zijn moet gezien worden als een pilot voor de toekomst, Kleinere werkgroep voor eerste opzet: Joris Cornelissen, RWS Ambro Smit, TLN Arjan van Vliet, RDW Joost Sterenborg, TVM Jacqueline Mathey, CBR Martina Hendrix, CBR

Eisen voor de chauffeurs – Algemene uitgangspunten A. Toelatingseisen Specifieke toelatingseisen voor deze chauffeurs (vb. minimaal aantal jaren ervaring als vrachtautochauffeur, minimum leeftijd, aantal jaren geen rijontzegging …..) B. Een “code of Conduct voor bestuurders van platoons? v.b Welke wegen, omgang met markeringen, omgang met andere weggebruikers, afstand tussen voertuigen, snelheid, … C. Aanvullende kennis / vaardigheden t.o.v. reguliere vrachtautochauffeurs? Dit is voorlopig samengevat onder 4 hoofdrubrieken (verder uitgewerkt in de volgende slides): verkeersinzicht, Techniek, Menselijk perspectief, Aanvullende regels en kaders truckplatoons Wij zijn van mening dat het antwoord op alle drie deze vragen ja is; er is behoefte aan toelatingseisen, er is behoefte aan een “code of conduct”, en er is behoefte aan extra bagage voor chauffeurs van platoons. We willen geen verschil maken tussen de voorbereiding van de chauffeur die als eerste rijdt in het platoon en de chauffeurs die in de volgvoertuigen rijden Er is behoefte aan extra voorbereiding voor platoonchauffeurs. Voorlopig denken we aan een trainingsdag met een deel theorie en een deel praktijk. Een onderdeel van die trainingsdag moet zijn om chauffeurs mee te geven hoe belangrijk het is dat zij ondersteunende systemen niet standaard uitschakelen!

A. Toelatingseisen Specifieke toelatingseisen voor deze chauffeurs, v.b.: minimaal aantal jaren ervaring als vrachtautochauffeur, minimum leeftijd, aantal jaren geen rijontzegging …..

B. Een Code of Conduct voor bestuurders van platoons? Procedure afspraken Specifieke verkeersregels en herkenbaarheid platoons voor andere weggebruikers Onvoorziene omstandigheden welke wegen omgang met markeringen omgang met andere weggebruikers afstand tussen voertuigen Snelheid … We hebben inderdaad een code of conduct nodig. De basis kan gehaald worden uit de code of practice van de platoon challenge SWOV heeft onderzoek gedaan naar de noodzaak van het markeren van platoons. Dit wordt in een latere fase uitgewerkt met een brede groep stakeholders. Bronnen: Interviews met chauffeurs die deelgenomen hebben aan de platoon challenge Code of practice platoon challenge

Aanvullende kennis / vaardigheden t. o. v Aanvullende kennis / vaardigheden t.o.v. reguliere vrachtautochauffeurs Dit is voorlopig samengevat onder 4 hoofdrubrieken (verder uitgewerkt in de volgende slides): Verkeersinzicht Techniek Menselijk perspectief Aanvullende regels en kaders truckplatoons

Verkeersinzicht Bronnen: Interviews met chauffeurs die deelgenomen hebben aan de platoon challenge Eisen praktijkexamens vrachtauto en Bus Genoemde aspecten: Lengte en deelbaarheid van de combinatie Samenwerking en communicatie onderling Interactie en communicatie met andere verkeersdeelnemers, specifiek andere vrachtauto’s Anticiperend rijden op basis van ervaring Belading van de voertuigen voor belang samenstelling platoon …….. Dit is een van de meest essentieel componenten van de aanvullende training. Dit moet in overleg met verschillende stakeholders verder worden uitgewerkt (vb. opleiders, verkeersveiligheidsorganisaties, ….).

Techniek Bronnen: Interviews met chauffeurs die deelgenomen hebben aan de platoon challenge informatie van OEMs Technische informatie van voertuigen Welke aanvullende en ondersteunende systemen zijn er Globale kennis van de werking …… Tot nu toe zijn de platoons vooral bestuurd door techneuten. De “gewone” chauffeur heeft ook een stukje bagage nodig. Maar het hoeven geen techneuten te worden dus het moet praktisch blijven! Verdere uitwerken van deze eisen samen met de RDW en een aantal OEMs (waaronder in ieder geval DAF)

Menselijk Perspectief Bronnen: Interviews met chauffeurs die deelgenomen hebben aan de platoon challenge informatie uit wetenschappelijlke onderzoeken over m.n. transition of control Paradigma human factor: verwerking van informatie als chauffeur minder bewust is van situatie Paradigma motivatie: vertrouwen in systemen en het effect van zelfsturende voertuigen op dit vertrouwen Paradigma dual processing: onderscheid routine en bewuste acties. Risico op lagere risicoperceptie en routine. Extra belasting in geval van besturing van een platoon ipv een enkel voertuig Extra belasting vanwege beperkt zicht ……. Dit is een onderdeel waar we eigenlijk nog maar weinig over weten. Het is wel een hele belangrijke om rekening mee te houden en zal in eerste instantie waarschijnlijk vooral vanuit wetenschappelijk onderzoek ingevuld moeten gaan worden. Met name op dit deel moeten we bereid zijn om gedurende de pilot aanpassingen te doen. TNO heeft in simulatoren onderzoek gedaan naar dit aspect!