Er zit ook nog een mens achter het stuur Truckplatooning… Er zit ook nog een mens achter het stuur
CBR / CCV – Wie zijn we? CBR: Publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (zbo) belast met verkeersveiligheid In opdracht van minister van Infrastructuur en Milieu Gebruikersraad die het CBR adviseert bij de uitvoering van de taken. Landelijke organisatie met hoofdkantoor in Rijswijk Ruim 100 examenlocaties en 1200 medewerkers Opgericht in 1927 Niet alleen rijexamens Ook: beoordelen medische geschiktheid Ook: opleggen en uitvoeren vorderingsmaatregelen Ook: beoordelen vakbekwaamheid in transport en logistiek In totaal 2 miljoen klanten per jaar
CCV – Wie zijn we? Ruim 70 verschillende soorten examens Circa 150.000 examens per jaar voor o.a.: - beroepschauffeurs - schippers - logistiek medewerkers - ondernemers in transport - beroeps- en privévliegers Afgifte van 6.800 vaardocumenten Toezicht op 129.000 nascholingsdagen (vakbekwaamheid voor chauffeurs goederen- en personenvervoer) ISO 9001:2008 gecertificeerd
Werkwijze TOT NU TOE In kaart brengen wat voor soort eisen er geformuleerd zouden kunnen worden voor chauffeurs van platoons Eerste toetsing van deze globale eisen door mini-werkgroepje Bijstellen opzet VOLGENDE STAPPEN Toetsing van deze opzet in deze groep Bijstellen van de eisen Verdere uitwerking in kleinere werkgroepen Pilots van de geformuleerde opzet tijdens real life cases gekoppeld aan concrete nog nader uit te werken onderzoeksvraag We starten vanuit een heel onzeker punt. We weten op dit moment nog niet precies op welke wijze platoons zullen worden toegelaten op de wegen en wat platoons allemaal gaan betekenen voor de vervoerssector of de chauffeurs die ze gaan besturen. We weten daarom ook nog niet hoe we een chauffeur hier op de beste manier op kunnen voorbereiden. Dit traject moet dan ook gezien worden als een pilot, waarin we kunnen gaan testen en onderzoeken wat de beste benadering is om in de toekomst chauffeurs alle bagage mee te geven die ze nodig zullen hebben. De insteek hiervan mag niet zijn om hier nu al wetgeving of wettelijke kaders voor te formuleren. Er moet een concrete onderzoeksvraag gekoppeld worden aan de pilots wat betreft de voorbereidingen en ervaringen van de chauffeur. De opleiding die we nu aan het voorbereiden zijn moet gezien worden als een pilot voor de toekomst, Kleinere werkgroep voor eerste opzet: Joris Cornelissen, RWS Ambro Smit, TLN Arjan van Vliet, RDW Joost Sterenborg, TVM Jacqueline Mathey, CBR Martina Hendrix, CBR
Eisen voor de chauffeurs – Algemene uitgangspunten A. Toelatingseisen Specifieke toelatingseisen voor deze chauffeurs (vb. minimaal aantal jaren ervaring als vrachtautochauffeur, minimum leeftijd, aantal jaren geen rijontzegging …..) B. Een “code of Conduct voor bestuurders van platoons? v.b Welke wegen, omgang met markeringen, omgang met andere weggebruikers, afstand tussen voertuigen, snelheid, … C. Aanvullende kennis / vaardigheden t.o.v. reguliere vrachtautochauffeurs? Dit is voorlopig samengevat onder 4 hoofdrubrieken (verder uitgewerkt in de volgende slides): verkeersinzicht, Techniek, Menselijk perspectief, Aanvullende regels en kaders truckplatoons Wij zijn van mening dat het antwoord op alle drie deze vragen ja is; er is behoefte aan toelatingseisen, er is behoefte aan een “code of conduct”, en er is behoefte aan extra bagage voor chauffeurs van platoons. We willen geen verschil maken tussen de voorbereiding van de chauffeur die als eerste rijdt in het platoon en de chauffeurs die in de volgvoertuigen rijden Er is behoefte aan extra voorbereiding voor platoonchauffeurs. Voorlopig denken we aan een trainingsdag met een deel theorie en een deel praktijk. Een onderdeel van die trainingsdag moet zijn om chauffeurs mee te geven hoe belangrijk het is dat zij ondersteunende systemen niet standaard uitschakelen!
A. Toelatingseisen Specifieke toelatingseisen voor deze chauffeurs, v.b.: minimaal aantal jaren ervaring als vrachtautochauffeur, minimum leeftijd, aantal jaren geen rijontzegging …..
B. Een Code of Conduct voor bestuurders van platoons? Procedure afspraken Specifieke verkeersregels en herkenbaarheid platoons voor andere weggebruikers Onvoorziene omstandigheden welke wegen omgang met markeringen omgang met andere weggebruikers afstand tussen voertuigen Snelheid … We hebben inderdaad een code of conduct nodig. De basis kan gehaald worden uit de code of practice van de platoon challenge SWOV heeft onderzoek gedaan naar de noodzaak van het markeren van platoons. Dit wordt in een latere fase uitgewerkt met een brede groep stakeholders. Bronnen: Interviews met chauffeurs die deelgenomen hebben aan de platoon challenge Code of practice platoon challenge
Aanvullende kennis / vaardigheden t. o. v Aanvullende kennis / vaardigheden t.o.v. reguliere vrachtautochauffeurs Dit is voorlopig samengevat onder 4 hoofdrubrieken (verder uitgewerkt in de volgende slides): Verkeersinzicht Techniek Menselijk perspectief Aanvullende regels en kaders truckplatoons
Verkeersinzicht Bronnen: Interviews met chauffeurs die deelgenomen hebben aan de platoon challenge Eisen praktijkexamens vrachtauto en Bus Genoemde aspecten: Lengte en deelbaarheid van de combinatie Samenwerking en communicatie onderling Interactie en communicatie met andere verkeersdeelnemers, specifiek andere vrachtauto’s Anticiperend rijden op basis van ervaring Belading van de voertuigen voor belang samenstelling platoon …….. Dit is een van de meest essentieel componenten van de aanvullende training. Dit moet in overleg met verschillende stakeholders verder worden uitgewerkt (vb. opleiders, verkeersveiligheidsorganisaties, ….).
Techniek Bronnen: Interviews met chauffeurs die deelgenomen hebben aan de platoon challenge informatie van OEMs Technische informatie van voertuigen Welke aanvullende en ondersteunende systemen zijn er Globale kennis van de werking …… Tot nu toe zijn de platoons vooral bestuurd door techneuten. De “gewone” chauffeur heeft ook een stukje bagage nodig. Maar het hoeven geen techneuten te worden dus het moet praktisch blijven! Verdere uitwerken van deze eisen samen met de RDW en een aantal OEMs (waaronder in ieder geval DAF)
Menselijk Perspectief Bronnen: Interviews met chauffeurs die deelgenomen hebben aan de platoon challenge informatie uit wetenschappelijlke onderzoeken over m.n. transition of control Paradigma human factor: verwerking van informatie als chauffeur minder bewust is van situatie Paradigma motivatie: vertrouwen in systemen en het effect van zelfsturende voertuigen op dit vertrouwen Paradigma dual processing: onderscheid routine en bewuste acties. Risico op lagere risicoperceptie en routine. Extra belasting in geval van besturing van een platoon ipv een enkel voertuig Extra belasting vanwege beperkt zicht ……. Dit is een onderdeel waar we eigenlijk nog maar weinig over weten. Het is wel een hele belangrijke om rekening mee te houden en zal in eerste instantie waarschijnlijk vooral vanuit wetenschappelijk onderzoek ingevuld moeten gaan worden. Met name op dit deel moeten we bereid zijn om gedurende de pilot aanpassingen te doen. TNO heeft in simulatoren onderzoek gedaan naar dit aspect!